Is de 5G dekking beter als het 4G signaal maar -122dBm is?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjeenk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 23:21
Mijn vraag
KPN 4G is op mijn locatie in het grensgebied met Duitsland maar -122dBm en zorgt voor problemen bij mobiel bellen. (Sinds KPN 3G heeft uitgezet heb ik problemen met bellen ...) Vodaphone is nog slechter en Tmobile is niet veel beter (-110 tot -115dB) ...

Mijn vraag is of ik kan verwachten dat mobiel bellen via 5G een beter signaal oplevert, d.w.z. -90dBm of beter. M.a.w. is het de moeite waard om in een 5G mobiele telefoon te investeren om deze reden? D.w.z. gebruikmakend van dezelfde zendmasten / antennes als waar 4G gebruik van maakt. Dus eigenlijk is mijn vraag, verzwakt een 5G signaal minder dan 4G naar mate de afstand tot de zendmast toeneemt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een galaxy note9.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Volgens de dekking kaarten van Tmobile en Vodafone zou 5G hier aanwezig moeten zijn. . .. Maar als dat "aanwezig" betekend met slechts -120dB of minder, dan heb ik er weinig aan. Zowel Vodaphone and Tmobile prepaid geprobeerd naast KPN. Geen van drie voldoet helaas.

Alvast dank voor de tips.
Bart

Beste antwoord (via bjeenk op 16-07-2022 11:44)

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Nee. De huidige 5G netwerken hebben een 4G signaal nodig om te kunnen werken. Een 5G signaal zal dus geen betere dekking bieden dan het 4G signaal.

[ Voor 12% gewijzigd door henk_dh op 15-07-2022 17:25 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• henk_dh
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 11:42
Nee. De huidige 5G netwerken hebben een 4G signaal nodig om te kunnen werken. Een 5G signaal zal dus geen betere dekking bieden dan het 4G signaal.

[ Voor 12% gewijzigd door henk_dh op 15-07-2022 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjeenk
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 29-04 23:21
Duidelijk Henk. Dank je wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• airweb
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 27-05 12:28
@bjeenk Heb je een probleem met bellen binnen huis of buiten? Indien binnen en je hebt wifi dan zou je wifi bellen kunnen gebruiken, mits je toestel geschikt is. KPN bied wifi bellen (VoWIFi) standaard aan. Ik gebruik hetzelf ook en dat werkt goed. In mijn huis is het bereik van 4G slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-05 20:01
Je kan overwegen om bellen over WiFi in te schakelen

Of je zet WiFi/4G bellen uit, dan moet je telefoon terugschakelen naar 2G. Met een beetje geluk gaat het gesprek dan wel goed.