Onderheid terras verhogen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:05
Aan de achterkant van onze woning komt binnenkort een veranda met een open en een gesloten deel.
Open (alleen overkapping/dak) wordt circa 300x250, gesloten (zijwanden rondom) wordt 600x250. Eén geheel over kavelbreedte.

Enige tijd geleden is er bij ons een dekvloer op heipalen gestort als fundering voor de veranda en aanpandige garage. Maten waren door de veranda leverancier opgegeven en zo is de dekvloer gestort.

In de veranda komen dezelfde tegels als binnen. Dekvloer is geïsoleerd en er komt geen regen bij, zou prima verlijmd kunnen worden aldus de tegelleverancier. Zal met de tegellijm iets van 15-20 mm zijn
In het aangrenzende buitendeel komen buitentegels, waarschijnlijk op een zandbed of op rubber tegeldragers. Tegels zijn 40mm, met zandbed zal dat richting de 60-70mm gaan of rubberen tegeldragers 50mm.

Veranda leverancier had aangegeven dat er een dorpel/verhoging komt van circa 4cm waar de rail in komt (gelijk waterkering). Het verschil in tegelhoogte zou daarmee opgevangen worden (verschil is er uiteraard wel, je kijkt vanuit de veranda echter niet tegen een tegelrand van 6-7cm aan. Nu blijkt dat de rail schuin aflopend is en slechts 15mm op het laagste punt. Scheelt behoorlijk met de opgave van de verkoper.

Enfin; ik wil het 600x250 deel ophogen tot circa 5cm. Hier komt dan een tegel met wat lijm (iets van 1,5-2 cm) en zou daarmee gelijk of hoger zijn dan de buitentegels op zandbed.
Ophoging door middel van storten zou pas na de bouwvakantie kunnen en met 1400-1800€ ook geen goedkope optie.

Ik lees op internet dat dit eventueel ook met cellenbetonblokken, die op hun kant worden gelegd. Bijvoorbeeld 60x20x5 of 60x40x5 kom ik een eind mee en zijn voor mijzelf ook makkelijk op maat te maken. Dan zou ik iets van 65 blokken a € 2,40, iets van 156€ kwijt zijn, excl lijm/etc.

Voorts lees ik hier dat met een waterdichte cementlaag of "Permacon" de blokken geheel waterdicht gemaakt kunnen worden, waardoor er geen vocht in zou trekken.

In de aangrenzende tuin zou ik een opsluitbandje kunnen plaatsen voor het gezicht, zodat je niet tegen 5cm blokken aan kijkt.

-----

Dan wil ik dit egaliseren, eventueel eerst nog een cementlaag, waarna de tegelzetter de tegels erop legt.

Lang verhaal kort:
Zijn er argumenten om het niet volgens deze werkwijze te doen? Is dit sterk af te raden of zal dit prima meegaan? Ligt dus op een onderheide betonnen plaat en niet in het zand/aarde. Ruimte wordt na oplevering geheel overdekt/afgesloten.

Kleine visualisatie erbij:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Qt8ymEnYrTrNWYP2k1CBI_T_ieg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UFwOR4xFVH6IyoqelIUM6Sqj.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Heb je een detail (zijaanzicht) van de dorpel en de hoogtes binnen en buiten?
Verhaal is me nu niet helemaal duidelijk.

En voor de duidelijkheid: "betonlaag" op je isolatie is een zandcementdekvloer?

Is het geen optie om de dorpel te verlagen door een stuk dekvloer weg te zagen/hakken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Ik heb zoiets wel eens gedaan met egaline. Dat is een soort vloeibaar egalisatie spul dat je uitgiet, het is zo dun dat het bijna vanzelf alle hoekjes in vloeit. Ik had het gebruikt op een betonnen een vloer van 3x4 waar eerst tegels zaten, die 2cm opgehoogd moest worden.

Verwerking is vrij simpel, eerst de betonnen vloer voorsmeren, en zodra dat droog is, kan je de egaline erop gieten. Ik heb in een stel oude schoenen wat schroeven gedraaid zodat je door de egaline heen kan lopen om het goed in de hoekjes te krijgen.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Egaline kost je ook een rib uit je lijf. Je hebt al snel 50 zakken nodig a 20 euro/st. En werkt ook niet echt makkelijk omdat je dan eerst een waterdichte bak moet maken anders stroomt het zo weg.

Blokken is niet gebruikelijk maar kan best werken.

Zelf zou ik als eerste denken aan zandcement. Kost je 2.7euro/zak en dus ben je met ongeveer 135 euro klaar.

[ Voor 87% gewijzigd door Sethro op 15-07-2022 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hij is nu nog volgebouwd met spul wat de tuin in moet (vlonderplanken, etc.). Om een beeld te geven.

Het gaat er dus om dat de tegels in de veranda slechts 1-1.5cm worden (incl. de lijm) en de buitentegels op een zandbed iets van 6-7cm .
De rails/overgang van de veranda (zie foto hieronder in het rood) zou ongeveer 4-5cm worden (zou verhoogd zijn), wat dus nu maar 1.5cm blijkt te zijn. De tegels die naast de veranda komen, blijven dus zichtbaar.

Ik wil het gesloten deel nu verhogen met 5cm, zodat deze even hoog komt. In principe (naast een hogere afstap nu) niet veel te maken met de dorpel van de schuifpui.

Op onderstaande voorbeeld foto komen er dus 1.5cm tegels in de linkerzijde (gesloten) en 6-7cm tegels in de rechterzijde.
De linkerzijde is de 6meter die ik wil ophogen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GN5h2QK_woEvUJzZmJYRdC1yo7I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2JyNkUKPlk7dam8Y4e1jpO2z.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sethro schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:20:
Egaline kost je ook een rib uit je lijf. Je hebt al snel 50 zakken nodig a 20 euro/st. En werkt ook niet echt makkelijk omdat je dan eerst een waterdichte bak moet maken anders stroomt het zo weg.

Blokken is niet gebruikelijk maar kan best werken.

Zelf zou ik als eerste denken aan zandcement. Kost je 3 euro/zak en dus ben je met ongeveer 150euro klaar.
Dat zou eventueel ook nog een optie zijn; dacht alleen dat dit veel secuurder moet dan blokken leggen en afsmeren, valt mee?

Wellicht een optie dat ik zelf een houten "omkisting" met de gewenste hoogte maak en en zandcement erin gooi en daarna professioneel laat egaliseren (heb al een offerte van 275€ voor de 15m² (6x2,5) als ik de garage ook mee neem, die kosten vallen alleszins mee) . Als ze het daarvoor perfect glad maken, ga ik niet lopen hannesen met egaline.

Denk dat ik het dan ook niet spiegelglad hoef te krijgen, als ze er nog met een 6mm egaline overheen gaan (6mm weber beamix 4140 krijg ik op de offerte)

Is alleen het storten van 5cm waar zo bizar veel voor gevraag wordt (1400-1800€, na de bouwvak).

[ Voor 10% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Source90 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:39:
[...]

Dat zou eventueel ook nog een optie zijn; dacht alleen dat dit veel secuurder moet dan blokken leggen en afsmeren, valt mee?

Wellicht een optie dat ik zelf een houten "omkisting" met de gewenste hoogte maak en en zandcement erin gooi en daarna professioneel laat egaliseren (heb al een offerte van 275€ voor de 15m² (6x2,5) als ik de garage ook mee neem. Als ze het daarvoor perfect glad maken, ga ik niet lopen hannesen met egaline.

Is alleen het storten van 5cm waar zo bizar veel voor gevraag wordt.
Met een goede lange waterpas trek je zandcement zo vlak. Geen egaline voor nodig.

Sterker nog, je moet dat ook strak trekken anders verliest het aan sterkte.

Nagenoeg iedere tegelvloer in huis wordt op deze manier gelegd. Egaline is meer een lapmiddel bij beschadigde vloer of als zandcement niet gaat vanwege de minimale dikte.

[ Voor 16% gewijzigd door Sethro op 15-07-2022 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:04

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Zelfs als het niet perfect is kan een goeie tegelzetter een cm ook wel opvangen met de lijm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:18

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan de rail niet vervangen/opgehoogd worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Nu online
Als je er tegenop ziet om zo'n groot oppervlak in een keer te storten en af te werken, dan kan je ook in stroken werken.
Bijvoorbeeld in 5 stroken
fase 1 strook 1, 3 en 5
fase 2 strook 2 en 4

[ Voor 48% gewijzigd door JukeboxBill op 15-07-2022 14:03 ]

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Sethro schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:20:
Zelf zou ik als eerste denken aan zandcement. Kost je 2.7euro/zak en dus ben je met ongeveer 135 euro klaar.
Zit daar nog verschil in kwaliteit in? Ik had via een website berekend dat ik iets van ~1500KG nodig heb voor 15m² met 5cm ophogen.
Laagdikte Verbruik / m2
10 mm +/- 20 kg
15 mm +/- 30 kg
20 mm +/- 40 kg
30 mm +/- 60 kg
50 mm +/- 100 kg
Bij Hornbach zie ik ze voor €2,70 per zak (bij afname van 50+), maar bij de Bouwmaat kost het eigen merk al snel €5,92.
Bij Bouwmaat hebben ze het over C20, daarnaast nog het merk Weber met C16 en Hornbach heeft het niet benoemd.

Zit hier nog verschil in / moet ik op de sterkte letten? tweemaal de prijs voor C20..

[ Voor 74% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjjveldt
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:28
Zelf altijd wat moeite om zandcement netjes vlak te krijgen, ik heb altijd een soort noordzee met golven.
Wel laatste mooi vloertje in het toilet gestort met gietmorten en die is een stuk beter eruit gekomen. (alhoewel als je dan

Andere optie is om kant en klaar zandcement bij de lokale betoncentrale te halen met een aanhangertje en dat uit te scheppen. Scheelt ook weer zelf mengen en mixen.

Hornbach is ook C20 (zie technisch gegevensblad op de site)

[ Voor 7% gewijzigd door mjjveldt op 15-07-2022 14:21 ]

9x 455 wp (op 3x Hoymiles HMS-2000) op 13 graden 6 ozo, 3 nwn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-05 20:14

Illusion

(the art of)

Voordat je de veranda gaat ophogen om met buiten uit te komen. Hoe komt het dan uit met binnen? Dan is die drempel ineens anders.

Ik zou gewoon de de rail van de deur aanpassen. Desnoods daar een rijtje bakstenen onder metselen en afwerken met een strip.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
Hornbach is met alles goedkoper dan de Bouwmaat dus dat verbaast me niets.

Ik zou zelf 2 lange houten latten gebruiken als geleiders van 5cm dik. Ruimte ertussen opvullen met mortel en dan met een waterpas over de geleiders aanduwen en strak trekken.

En dan gewoon meter voor meter in banen van een meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-05 09:43
mjjveldt schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:17:
Andere optie is om kant en klaar zandcement bij de lokale betoncentrale te halen met een aanhangertje en dat uit te scheppen. Scheelt ook weer zelf mengen en mixen.
Dit is bij het ophogen van mijn badkamer (2x2 meter) ook gebeurd. Scheelde volgens mij ook nog eens geld ten opzichte van zelf mengen, en zeker gedoe. Misschien ken je een bouwvakker/stratenmaker oid in je omgeving die dit kan doen? Of wellicht degene die de tegels komt zetten. Dan heeft ie de ondergrond zoals ie m hebben wil.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
Illusion schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 14:23:
Voordat je de veranda gaat ophogen om met buiten uit te komen. Hoe komt het dan uit met binnen? Dan is die drempel ineens anders.

Ik zou gewoon de de rail van de deur aanpassen. Desnoods daar een rijtje bakstenen onder metselen en afwerken met een strip.
Heb wat minder goed gevoel om die rails op een dun randje bakstenen van een paar centimeter te plaatsen (uitsteken breder dan de rails is ook niet mooi). Komt toch een paar honderd kilo op te staan (6 meter glas aan ene zijde, 2,5meter glas aan kopse kanten).
Tevens moeten de staanders dan weer aangepast worden (enkel de rail en daarmee het glas gaat omhoog dan).

[ Voor 7% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Source90
NoepZor schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 15:03:
[...]

Dit is bij het ophogen van mijn badkamer (2x2 meter) ook gebeurd. Scheelde volgens mij ook nog eens geld ten opzichte van zelf mengen, en zeker gedoe. Misschien ken je een bouwvakker/stratenmaker oid in je omgeving die dit kan doen? Of wellicht degene die de tegels komt zetten. Dan heeft ie de ondergrond zoals ie m hebben wil.
Wellicht nog interessant om naar te kijken. Had al contact opgenomen met diverse bedrijven om het te storten, echter geven allen aan pas na de bouwvak helaas. Eens informeren of dat voor zelf ophalen anders is (dan wel nog voor volgende week mogelijk).

[ Voor 3% gewijzigd door Source90 op 15-07-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Source90 Als je ZandCement netjes vlak wilt zetten (en je wilt het volgens mij ook nog netjes laten aflopen en dus niet 100% waterpas zetten) dan doe je dat doormiddel van een zogenaamde 'Rij' waarbij je eerst de hoogte netjes uitzet middels piketpaaltjes en touw.

Om zo'n aluminium rij voor eenmalig gebruik aan te schaffen is meestal een beetje overdreven, misschien heb je zelf ook nog wel ergens een LANGE en vooral RECHTE houten balk/lat liggen? (hoe langer de Rij - hoe beter het resultaat!!).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1