Aankoop Smart TV voor in de tuin - tuinhuis

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Ik zoek een?
43inch - SmartTV

Wat is je budget?
400/500 euro

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
- TV kijken via ethernet/wifi connectie.
- SmartTV functionaliteiten is 100% waarvoor het toestel moet gebruikt worden.
- Geen coax-kabel in de tuin, dus alles gaat via het OS van de TV moeten verlopen.
- Hoofdzakelijk gekeken worden naar kanalen zoals (VRT,VTMx,Vier, ...)
- Het is voor in de tuin, dit moet geen high end setup zijn, focus ligt op gebruiksvriendelijkheid.

Wat heb je zelf al gevonden?
- We beschikken over Telenet internet/tv
- 43inch
- Voorkeur voor een gemakkelijk te bedienen en duidelijk OS.
- Toestel momenteel gevonden:

Coolblue
Mediamarkt

Welke vragen heb je hier nog over?
- Er zal ongetwijfeld lichtinval zijn, waarmee hou ik best rekening om een toch zo goed mogelijk beeld te hebben?
- Nadeel LG : VRT beschikt over een native app, maar heeft blijkbaar geen ondersteuning voor LG toestellen.
- Casten vanaf de telefoon kan een oplossing zijn, maar zoals aangeduid, het moet eenvoudig zijn, het is voor de 'oudjes'.

[ Voor 25% gewijzigd door dendaak op 15-07-2022 12:52 ]

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Makkelijkste lijkt mij om een televisie te kiezen met AndroidTV. Aan de andere kant is het eigenlijk totaal niet belangrijk want je kan ook het platform negeren en alles extern regelen met een Chromecast, Shield TV, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Als je de minst ingewikkelde oplossing zoekt voor de 'oudjes' zou ik niet voor een systeem kiezen waarbij je moet casten (zoals Chromecast) of voor een Shield TV (los van de kosten) op een smart TV maar iets proberen te creëren wat zo dicht mogelijk bij de ervaring ligt die ze gewend zijn.

Welke provider maken de 'oudjes' gebruik van en heeft die een app waarmee je live TV mee kan kijken? Zo draait hier op de slaapkamer de KPN-app gewoon een redelijk basic Samsung smart-TV met Tizen. Voor ons een reden om een extra TV-ontvanger á 5 euro per maand op te zeggen. De app van Ziggo werkt dan bijvoorbeeld weer niet op de TV. Maar geen idee hoe dit zit met Belgische providers en wat de alternatieven zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dendaak
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 28-04 14:11
Momenteel hebben ze Telenet als provider.
Telenet heeft denk ik wel een appje dat casten toestaat. (Iemand dit al getest?)

Bedankt voor de reeds zeer nuttige informatie!

Buitenunit: PUZ-SWM80YAA | Ventilatie : Zehnder ComfoAir Q350 | PV: 15 x Aiko Neostar Gen 2S+ 460Wp | Glas-Glas/All black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
https://www2.telenet.be/nl/klantenservice/alles-over-casten/ ja je kan casten.

Maar maak het nu niet zo moeilijk en betaal die 5 euro voor een extra box gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je kan bij Telenet ook kijken zonder kastje, zonder meerkosten. Dus het enige wat je nodig hebt is een coaxkabel.

Ik begrijp de wens om draadloos via wifi TV te kijken... of dat ook een goede oplossing is, daar ben ik altijd vrij sceptisch over. De gebruikersinterface van een TV is gemaakt om met de afstandsbediening lekker snel te zappen. Apps, casten e.d. kan allemaal wel, maar geven je niet die ervaring. En dan ga je dat doen over een grillige draadloze verbinding, in de tuin vaak op flinke afstand van de wifi-router, met een unicast ip-verbinding... waarbij elke zender eerst moet bufferen voordat hij beeld geeft. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar je bent de problemen wel aan het opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
dmantione schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:12:
Je kan bij Telenet ook kijken zonder kastje, zonder meerkosten. Dus het enige wat je nodig hebt is een coaxkabel.

Ik begrijp de wens om draadloos via wifi TV te kijken... of dat ook een goede oplossing is, daar ben ik altijd vrij sceptisch over. De gebruikersinterface van een TV is gemaakt om met de afstandsbediening lekker snel te zappen. Apps, casten e.d. kan allemaal wel, maar geven je niet die ervaring. En dan ga je dat doen over een grillige draadloze verbinding, in de tuin vaak op flinke afstand van de wifi-router, met een unicast ip-verbinding... waarbij elke zender eerst moet bufferen voordat hij beeld geeft. Ik zeg niet dat het niet werkt, maar je bent de problemen wel aan het opzoeken.
Bij de KPN-app kan je 'gewoon' met de afstandsbediening zappen op de Samsung Smart-TV met Tizen. Of dat ook met andere TV's of apps zo werkt, kan ik niet over oordelen. Wat je stelt is echter niet per definitie waar.

Wel ben ik het met je eens dat een goede verbinding een voorwaarde is. Wij hebben de TV bedraad aangesloten boven. Dat zou altijd mijn voorkeur hebben, boven afhankelijk zijn van wifi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Koop een nieuwe Apple-TV HD á €159,- en zoek voor de overige €340,- een simpele en zo groot mogelijke HD TV uit, desnoods tweedehands.

In je tuin ga je toch niets hebben aan fancy OLED / 4K schermen doordat het omgevingslicht je niet toestaat om iets aan contrast en/of kleur te kunnen onderscheiden.

En daarbij de kanttekening dat het WiFi signaal natuurlijk wél afdoende moet zijn voor 'draadloos' gebruik op de betreffende locatie in de tuin....

@bazzemans de KPN App doet helaas niet veel in België >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Will_M op 17-07-2022 17:24 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:20:
@bazzemans de KPN App doet helaas niet veel in België >:)
Moet ik werkelijk die disclaimer bij elk bericht zetten? Het ging mij alleen om dat 'zappen' met de afstandsbediening in een app (voorbeeld van KPN aangehaald) wel degelijk kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bazzemans schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:49:
[...]

Moet ik werkelijk die disclaimer bij elk bericht zetten? Het ging mij alleen om dat 'zappen' met de afstandsbediening in een app (voorbeeld van KPN aangehaald) wel degelijk kan.
Maakt in geval KPN niet eens uit, die leveren (nog) niet eens een iTV app voor op de Apple TV :9

Voor @dendaak

Telenet doet dat gelukkig wél, net zoals Ziggo in Nederland dat doet (al moet je dan wel op het 'Ziggo Eigen Netwerk' zitten dus je hebt er alsnog niets aan als je je Apple TV mee op vakantie neemt naar verwegistan).

https://apps.apple.com/be...60986914?platform=appleTV

[ Voor 10% gewijzigd door Will_M op 17-07-2022 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:41:
[...]

Maakt in geval KPN niet eens uit, die leveren (nog) niet eens een iTV app voor op de Apple TV :9
Nee, dit is een zinnige toevoeging. Hierdoor kom je alleen maar over als Apple fanboy. Dat probeer je namelijk heel hard te pushen en het is maar de vraag of de 'oudjes' van TS daarbij gebaat zijn Als zij niet in de Apple vendorlock zitten, betwijfel ik of het toegevoegde waarde heeft.

@dendaak: kunnen de 'oudjes' gebruik maken van de Flow app van Telenet? Dat werkt namelijk direct op bepaalde Smart-tv's:

Via https://www2.telenet.be/n...-de-telenet-tv-flow-app/:
  • Een recente Smart TV van Sony of Philips met een Android Smart plaform.
  • Een Samsung Smart TV (van 2019 of nieuwer), met Tizen Smart platform 5.0, 5.5 of 6.0.
Mits je wifi signaal daar voldoende is, zou dat een optie zijn. Anders kom je uit hij bekabelde alternatieven. De keuze is dan coax of utp daar naartoe leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door bazzemans op 17-07-2022 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

bazzemans schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:50:
[...]

Nee, dit is een zinnige toevoeging. Hierdoor kom je alleen maar over als Apple fanboy. Dat probeer je namelijk heel hard te pushen en het is maar de vraag of de 'oudjes' van TS daarbij gebaat zijn Als zij niet in de Apple vendorlock zitten, betwijfel ik of het toegevoegde waarde heeft.

@dendaak: kunnen de 'oudjes' gebruik maken van de Flow app van Telenet? Dat werkt namelijk direct op bepaalde Smart-tv's:

Via https://www2.telenet.be/n...-de-telenet-tv-flow-app/:

[...]

Mits je wifi signaal daar voldoende is, zou dat een optie zijn. Anders kom je uit hij bekabelde alternatieven. De keuze is dan coax of utp daar naartoe leggen.
Ik denk dat jij inmiddels ook écht wel weet dat een 'Recente Smart-TV' met Apps op het Android Systeem binnen No-Time meestal ineens niet meer zo recent is?

Probeer de F1TV-Pro App maar eens te installeren (en goed werkend te krijgen) op een Smart TV uit.... Bijvoorbeeld 2019 met AndroidTV 8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 23-05 10:18

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
bazzemans schreef op zondag 17 juli 2022 @ 17:18:
Bij de KPN-app kan je 'gewoon' met de afstandsbediening zappen op de Samsung Smart-TV met Tizen. Of dat ook met andere TV's of apps zo werkt, kan ik niet over oordelen. Wat je stelt is echter niet per definitie waar.
Dat klopt, een TV-aanbieder kan dat nabootsen, maar dan dan moet je app van de TV-aanbieder gebruiken, dus niet de VRT-app en nog wat apps zoals @dendaak aankondigde. Dan nog moet zo'n app bij iedere zap een nieuwe stream gaan bufferen, dat is nog altijd niet dezelfde ervaring als via DVB met zaptijden onder de seconde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
dmantione schreef op zondag 17 juli 2022 @ 20:05:
[...]

Dat klopt, een TV-aanbieder kan dat nabootsen, maar dan dan moet je app van de TV-aanbieder gebruiken, dus niet de VRT-app en nog wat apps zoals @dendaak aankondigde. Dan nog moet zo'n app bij iedere zap een nieuwe stream gaan bufferen, dat is nog altijd niet dezelfde ervaring als via DVB met zaptijden onder de seconde.
Ik refereer toch ook aan de app van de TV-aanbieder? Daar ligt de zaptijd overigens marginaal lager hoger dan die van de TV-ontvanger van KPN.

Daar komt bij dat TS vraagt om een oplossing via ethernet/wifi met zo min mogelijk extra kastjes voor de 'oudjes'. Vervolgens zie ik hier allerhande adviezen die daar niet op aansluiten. Lijkt mij weinig zinvol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Nu online
Will_M schreef op zondag 17 juli 2022 @ 18:55:
[...]

Ik denk dat jij inmiddels ook écht wel weet dat een 'Recente Smart-TV' met Apps op het Android Systeem binnen No-Time meestal ineens niet meer zo recent is?

Probeer de F1TV-Pro App maar eens te installeren (en goed werkend te krijgen) op een Smart TV uit.... Bijvoorbeeld 2019 met AndroidTV 8?
Op onze Smart-TV uit 2015 werkt alleen een enkele app niet, omdat er ook echt een oude versie van Tizen op staat. Onlangs nog wel de nieuwe app van Videoland moeten installeren. Opstarten van de TV gaat niet meer zo snel maar alles functioneert verder. Met de F1TV-Pro app heb ik geen ervaring, omdat ik het niet gebruik. Voor zover ik overzie, is dit ook niet de vraag van TS voor de 'oudjes'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

dendaak schreef op zondag 17 juli 2022 @ 13:32:
Momenteel hebben ze Telenet als provider.
Telenet heeft denk ik wel een appje dat casten toestaat. (Iemand dit al getest?)
Of met een laptop via Chrome als browser ga je naar https://www.telenet.tv/en/home
Kun je dan op je laptop alle voor jou beschikbare zenders kijken?
Dan kun je met een Chromecast adapter met HDMI daar heen casten met Chrome browser

De minimum eisen van de TV zijn dan heel laag... er MOET een HDMI aansluiting op zitten.
Wat je verder nog als luxe qua wilt is puur persoonlijk, de afmetingen en een acceptabel beeld/geluid lijken me
de belangrijksten.
Ik werk als vrijwilliger bij de kringloop en zodra het buitenterras zit seizoen begint vliegen bij ons de 2e hands TV's de deur uit.... afh v/h model en leeftijd kost dat een aantal tientjes (basismodellen) tot 80-100 euro voor de echt mooie modellen. Zeer zelden komt er een nog mooier/jonger model tegen waarvan de prijs wat hoger ligt.
Je moet een beetje geluk hebben dat er een 43" staat. Anders via marktplaats kun je ook wellicht scoren.
De hele smart functie van het toestel vervalt dat regelt de Chromecast adapter en daarmee kun je veel goedkopere 43" TV's nemen, ook als je een nieuwe neemt.

Met een app op een tablet en Chromecast? Test het ff, het lijkt me dat dit ook moet werken.

[ Voor 3% gewijzigd door route99 op 17-07-2022 20:24 ]

Pagina: 1