Wanhopig in zoektocht naar surround geluid voor gaming

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:09

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Topicstarter
Ik begin eerlijk gezegd een beetje chagrijnig te worden, maar daar kunnen jullie niks aan doen. Ik game al flink wat jaar (20+). Een van de dingen die ik heel vroeg oppikte, maar waarvoor producten en ondersteuning op een of andere manier schaars beginnen te worden, is surroundgeluid. In de thuisbioscoop doodnormaal en daar zijn producten te OVER verkrijgbaar. Maar voor gamers word het ons vreselijk lastig gemaakt.

Waarom word het me nou zo moeilijk gemaakt? Ik heb gewoon een PC, een 5.1 surround set, en ik wil surround audio. Ik wil niks horen over headsets (ik krijg te pas en te onpas het ongevraagde advies dat ik 'beter een headset kan kopen) of hoe surround 'kut voor games' zou zijn. Maar die headsets zijn ook allemaal 2.0 met 'virtual surround' - ik heb het geprobeerd en het is gewoon niet hetzelfde :-/. Bovendien kun je ze niet even lekker opendraaien voor een film of muziek... je hebt er maar in je eentje wat aan.

Nu heb ik een nieuwe PC gekocht vanwege issues met de vorige, hopende dat ik nu eindelijk van het gezeik met moeten tweaken/kloten af te zijn,maar in plaats daarvan krijg ik een nieuwe doos problemen erbij. Mijn audigy heeft drivers uit het jaar kruik, ze zeggen W11 geschikt te zijn maar de release date ligt zelfs nog voor die van W10 en werkt het slecht. Onboard audio op de gekochte PC werd beloofd als zijnde 'surround' maar het enige wat je blijkt te krijgen is een DTS codec en onboard vind je gewoon één schamele 3.5mm jack plug.

Ik wil wel een nieuwe kaart kopen, maar driverondersteuning door Creative schijnt alleen nog maar slechter te zijn geworden (als dat kon). Ik wil liefst een PCI-E kaart vanwege de latency, maar moet ik dan maar een USB kaart overwegen? Werkt dat beter? Mijn Z906 set ondersteunt optical, moet ik een HDMI-Optical splitter kopen en op die manier kijken? Ik ben de gefrustreerde wanhoop zéér nabij. Ik wil gewoon een product kopen dat mij mijn 5.1 set laat gebruiken in games.

Sorry van de rant, maar dat moest ik óók even kwijt. De hulpvraag is wel actueel en echt: Ik wil op basis van mijn PC (die W11 draait) surround audio naar mijn Logitech Z906 speakerset. Zeg maar wat ik moet doen :|.

Alle reacties

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:22

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

pricewatch: ASUS Strix Soar
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhCJjRrc8qhKL-fAd2O0dn0fvUU=/i/2001026837.jpeg

Deze heb je dan nodig, kan ook 7.1 aan, maar eigenlijk alle games is 5.1

Ik gebruik hem met de Creative Gigaworks S750 THX 7.1 PC-luidspreker

De Strix Soar kan wel in alle games 5.1 optrommelen.

Voorheen had ik een m-audio revolution 7.1, deze kan nieuwe games niet meer regelen in 7.1/5.1...

[ Voor 22% gewijzigd door Ghostrider op 15-07-2022 12:50 ]

Asus Zenbook i7 256gb

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ghostrider schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:46:
pricewatch: ASUS Strix Soar
[Afbeelding]

Deze heb je dan nodig, kan ook 7.1 aan, maar eigenlijk alle games is 5.1

Ik gebruik hem met de Creative Gigaworks S750 THX 7.1 PC-luidspreker

De Strix Soar kan wel in alle games 5.1 optrommelen.

Voorheen had ik een m-audio revolution 7.1, deze kan nieuwe games niet meer regelen in 7.1/5.1...
https://www.asus.com/support/FAQ/1046453/
The drivers currectly support Windows 10 only.

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

We expect to release drivers for windows 11 one by one from August 2022.

Related products:

Strix Raid DLX / Strix Raid Pro / Strix Soar / Xonar AE / Xonar SE

Except for the above 5 models, all the other models have been EOL'd for more than 2 years, so we will not release new drivers to support Windows 11 any more.
Het is bijna augustus; ik zou het gokken

Asus Zenbook i7 256gb

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Als het over 2 maanden niet land (of niet goed werkt) kan ik hem niet meer retour sturen. Ik zet hem op de lijst, maar wacht nog even met bestellen.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:42:
Onboard audio op de gekochte PC werd beloofd als zijnde 'surround' maar het enige wat je blijkt te krijgen is een DTS codec en onboard vind je gewoon één schamele 3.5mm jack plug.
Merk en model van het moederbord?
Heeft deze een s/pdif optical uitgang ergens (die kunnen goed verstopt zitten)? Ja? Deze kan je aan je set aansluiten en heb je -als het goed is- surround. Mocht hij s/pdif coaxial hebben dan kan je die met een relatief goedkoop aparaatje omzetten naar optical.
Ik wil wel een nieuwe kaart kopen, maar driverondersteuning door Creative schijnt alleen nog maar slechter te zijn geworden (als dat kon). Ik wil liefst een PCI-E kaart vanwege de latency, maar moet ik dan maar een USB kaart overwegen? Werkt dat beter? Mijn Z906 set ondersteunt optical, moet ik een HDMI-Optical splitter kopen en op die manier kijken? Ik ben de gefrustreerde wanhoop zéér nabij. Ik wil gewoon een product kopen dat mij mijn 5.1 set laat gebruiken in games.
Er zijn m.i. genoeg geluidskaarten én usb audio devices welke of genoeg analoge uitgangen hebben én/of optical/coaxial s/pdif uitgangen hebben.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 15-07-2022 13:04 ]

Alles kan stuk.

• boeke209
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22:10
Welk moederbord heb jij? de meeste hebben wel optical out.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
remco_k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:03:
Merk en model van het moederbord?
Heeft deze een s/pdif optical uitgang ergens (die kunnen goed verstopt zitten)? Ja? Deze kan je aan je set aansluiten en heb je -als het goed is- surround.
Géén idee. Kan nergens een type- of modelnummer ontwaren. Het is een Prebuilt van HP dus waarschijnlijk eigen spul... de audio is 'by realtek' maar ik krijg op geen enkele manier duidelijk welke chip er gebruikt is.
Er zijn m.i. genoeg geluidskaarten én usb audio devices welke of genoeg analoge uitgangen hebben én/of optical s/pdif uitgangen hebben.
Zeker, maar ik prefereer PCI-E vanwege de lagere latency, en dan is de spoeling al een stuk dunner als je ook nog W11 ondersteuning erbij wil.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:08:
[...]

Géén idee. Kan nergens een type- of modelnummer ontwaren. Het is een Prebuilt van HP dus waarschijnlijk eigen spul... de audio is 'by realtek' maar ik krijg op geen enkele manier duidelijk welke chip er gebruikt is.
Als je nu gewoon het type van de pc even doorgeeft, dan kunnen we verder kijken dan: gooi er een pci-e-kaart in.

Er zijn honderden pre-builds van HP, waarvan veel met meer aansluitingen dan 1. Vaak kun je bij Realtek de in-en uitgangen op meerdere manieren gebruiken.

[ Voor 14% gewijzigd door White Feather op 15-07-2022 13:15 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:22
Dit klinkt eerder als onkunde. Externe kaart eruit,, Onboard Optical PC > Kabel > Z690. in de realtek console geef je aan dat de audio naar de optical output mag. In windows configureer je dat je een 5.1 speakerset hebt, en klaar.

[ Voor 9% gewijzigd door Lumics op 16-07-2022 12:29 ]

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
White Feather schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:13:
[...]

Als je nu gewoon het type van de pc even doorgeeft, dan kunnen we verder kijken dan: gooi er een pci-e-kaart in.

Er zijn honderden pre-builds van HP, waarvan veel met meer aansluitingen dan 1. Vaak kun je bij Realtek de in-en uitgangen op meerdere manieren gebruiken.
GT21-0910nd

Ik kan bevestigen dat er echt definitely geen SPDIF op zit, voor niet en echter niet.

En, ondanks dat de officiele drivers van HP erop staan, is er geen realtek console aanwezig.

[ Voor 8% gewijzigd door HTT-Thalan op 15-07-2022 13:17 ]

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:12

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou bijna zeggen dat je de verkeerde pc gekocht hebt. (sorry)

Een fatsoenlijk moederbord met een spdif erop had al jouw problemen opgelost. Ja geluidskaarten zijn een niche product geworden sinds onboard geluidskaarten voor de massa voldoen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• remco_k

remco_k

Hier, 8x PCI-nogwat met optical s/pdif:
https://tweakers.net/gelu...Us1kXuYqP9rZ4cX28GY9td6Aw

Alles kan stuk.

• Rensjuh
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:01
Specificaties
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rYC9jo4obDFxa6C4ajZSmnJgT_I=/800x/filters:strip_exif()/f/image/unFQH2YHSHNoBB6v0htnbpKE.png?f=fotoalbum_large

Zou toch zeggen dat ie t wel degelijk ondersteunt...

• remco_k

remco_k

HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:16:
[...]

GT21-0910nd

Ik kan bevestigen dat er echt definitely geen SPDIF op zit, voor niet en echter niet.

En, ondanks dat de officiele drivers van HP erop staan, is er geen realtek console aanwezig.
https://www.hp.com/be-nl/...specifications/2101225763
Audiokenmerken
5.1 surround sound; Omen-ondersteuning voor geluidsregeling DTS:X® Ultra
Het type uitgang staat er niet beschreven, maar als ze zo expliciet 5.1 surround sound noemen, dan zitten er of 5 analoge uitgangen (al dan niet alle 5 in een veel te kleine k*t connector gepropt), of s/pdif o.i.d. op.

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

Plaats eens een duidelijke foto van de achterzijde?

Alles kan stuk.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

remco_k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:23:
[...]

https://www.hp.com/be-nl/...specifications/2101225763

[...]

Het type uitgang staat er niet beschreven, maar als ze zo expliciet 5.1 surround sound noemen, dan zitten er of 5 analoge uitgangen (al dan niet alle 5 in een veel te kleine k*t connector gepropt), of s/pdif o.i.d. op.
Zouden ze dit niet gewoon via een HDMI-uitgang laten lopen? Volgens mij is zo'n prebuilt niet echt lekker bedeeld qua uitgangen.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• remco_k

remco_k

@Jeroenneman Dat zou kunnen inderdaad en zou hij met een HDMI -> S/PDIF optical splitter uit de voeten moeten kunnen.

Alles kan stuk.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Ok... ik heb een interessante ontwikkeling. Met betrekking tot de opmerking over 'onkunde' - ik zie mezelf echt niet als een hopeloze digibeet, ik ga al wat jaartjes mee met windows. Maarrrrr W11 is me (zo blijkt nu ook weer) echt nog een raadsel op sommige vlakken.

In W11 krijg je standaard een vernieuwd menu voor je kiezen:

Afbeeldingslocatie: https://www.technipages.com/wp-content/uploads/2022/06/Family-and-other-users-Windows-11-Settings.jpg

en je word geacht daar al je settings te regelen. En ik heb me kapotgezocht naar de functie waarvan ik eigenlijk hoopte dat hij wel aanwezig zou zijn (want het bestaat al eeuwen), namelijk jack-sensing. Zodra ik de mic en line-in gewoon als 2e en 3e jackplug kan misbruiken voor mijn Logitech set.

Onder 'sound' heb ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J5XeFjuhHbcnvQ3L7Z_wCF_L18M=/800x/filters:strip_exif()/f/image/tyjJpxWR6PmejsWZIyMxaroO.png?f=fotoalbum_large

en dan kun je de speakers nog aanklikken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXRYp4rH-PNQzLQj8WwAdYJqlpo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/jqk6VFEKoypMWzB3yj1B4zEN.png?f=fotoalbum_large

maar een optie om wat in te stellen, ho maar....

Ik ging geirriteerd zoeken naar een mogelijkheid om de 'oude' W10 style control panels nog terug te vinden, en die blijken nog gewoon te bestaan, zij het (goed) verborgen. En als ik daar de speakers opzoek kan ik dus wel degelijk 5.1 configureren, ondanks dat de software nergens melding maakt dat ze die inputs hebben gedetecteerd! Ook de iconen op de achterzijde van de machine geven geen 'dual use' weer zoals dat vroeger vaak gedaan werd.

Ik heb nu werkende 5.1 output op de Logitech via de onboard kaart... maar we zijn er nog niet helemaal. Een van de dingen die ik met de SB kaart altijd moest doen is de gain/crossover van de sub iets aanpassen omdat hij standaard niet alles 'oppikt'. Dat gaat nu niet, want ik heb geen drivers of audio panel om dat in te doen, en windows heeft die optie niet.

Ook worden de stekkers die in de mic/line-in zitten door windows herkend als microfoon en line in en ook zo behandeld, ze worden dus als optie weergegeven bij opnames, audio-in enzo. Het is dat ik het weet, dus ik kan eromheen werken, maar slim/handig is het niet.

Ik ben dus toch voor 75% geholpen nu :). Toch zou ik liever voor een 'echte' oplossing gaan, dus ik hou de eerder genoemde Asus kaart even in de gaten. Ik heb nog geen idee (ga ik vanavond proberen) hoe deze surround zich houdt in een daadwerkelijke game.

Het zou toch heel wat frustratie gescheeld hebben als ze ook echt software hadden meegeleverd voor de audio.

• remco_k

remco_k

Mooi dat het voor dat deel gelukt is.
p.s. Zet even die "Enhance audio" uit. Dat soort standaard "enhancements" maken meer stuk dan je lief is en staan om voor mij compleet onbekende redenen default aan, ipv uit.

Alles kan stuk.

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

software hadden meegeleverd voor de audio.
Daar heeft asus dus wel redelijk op ingespeeld.

Tevens; test even in games of de 5.1 wel echt werkt ;)

Asus Zenbook i7 256gb

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:48
HTT-Thalan schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:40:
Ok... ik heb een interessante ontwikkeling. Met betrekking tot de opmerking over 'onkunde' - ik zie mezelf echt niet als een hopeloze digibeet, ik ga al wat jaartjes mee met windows. Maarrrrr W11 is me (zo blijkt nu ook weer) echt nog een raadsel op sommige vlakken.

In W11 krijg je standaard een vernieuwd menu voor je kiezen:

[Afbeelding]

en je word geacht daar al je settings te regelen. En ik heb me kapotgezocht naar de functie waarvan ik eigenlijk hoopte dat hij wel aanwezig zou zijn (want het bestaat al eeuwen), namelijk jack-sensing. Zodra ik de mic en line-in gewoon als 2e en 3e jackplug kan misbruiken voor mijn Logitech set.

Onder 'sound' heb ik:

[Afbeelding]

en dan kun je de speakers nog aanklikken:

[Afbeelding]

maar een optie om wat in te stellen, ho maar....

Ik ging geirriteerd zoeken naar een mogelijkheid om de 'oude' W10 style control panels nog terug te vinden, en die blijken nog gewoon te bestaan, zij het (goed) verborgen. En als ik daar de speakers opzoek kan ik dus wel degelijk 5.1 configureren, ondanks dat de software nergens melding maakt dat ze die inputs hebben gedetecteerd! Ook de iconen op de achterzijde van de machine geven geen 'dual use' weer zoals dat vroeger vaak gedaan werd.

Ik heb nu werkende 5.1 output op de Logitech via de onboard kaart... maar we zijn er nog niet helemaal. Een van de dingen die ik met de SB kaart altijd moest doen is de gain/crossover van de sub iets aanpassen omdat hij standaard niet alles 'oppikt'. Dat gaat nu niet, want ik heb geen drivers of audio panel om dat in te doen, en windows heeft die optie niet.

Ook worden de stekkers die in de mic/line-in zitten door windows herkend als microfoon en line in en ook zo behandeld, ze worden dus als optie weergegeven bij opnames, audio-in enzo. Het is dat ik het weet, dus ik kan eromheen werken, maar slim/handig is het niet.

Ik ben dus toch voor 75% geholpen nu :). Toch zou ik liever voor een 'echte' oplossing gaan, dus ik hou de eerder genoemde Asus kaart even in de gaten. Ik heb nog geen idee (ga ik vanavond proberen) hoe deze surround zich houdt in een daadwerkelijke game.

Het zou toch heel wat frustratie gescheeld hebben als ze ook echt software hadden meegeleverd voor de audio.
Lol, dat was dus precies waar ik en een aantal anderen naar op zoek waren.

Er zijn meer mogelijkheden dan SPDIF alleen 😀

De pest van OEM-systemen is vaak dat ze net even afwijken en dan doen standaard drivers/software het niet. Dan ben je dus overgeleverd aan de OEM zelf.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
In dit geval lijkt het vooral een W11 annoyance te zijn. Ja, HP slaat de plank een beetje mis door wel goeie sier te maken met de Omen Gaming Hub (die op zich best nuttig is) maar dan vervolgens de audio software, waarvan wel ondersteuning word geclaimd, volledig achterwege te laten.

Maar het is Microsoft die in een poging W11 'new and shiny' te laten lijken een gebroken menu bouwt in de vollledig verkeerde veronderstelling dat je daarmee al je audiobehoeftes kunt afdekken. Het menu is onlogisch en incompleet. Je moet gaan graven naar 'oude' opties om te kunnen doen wat mensen al jaren wisten te vinden in vorige edities, en zelfs die functionaliteit is overduidelijk nog te beperkt. Het zou verboden moeten worden een opvolgend product uit te brengen als het oude nog niet eens goed werkt :(.

Ik heb even snel een game geprobeerd. Ik lijk surround te hebben in WoW. Het geluid is wel erg schel, op het randje van overstuurd (de hoge input aan de speakers) en soms een tikkie erover. Een beetje normaliseren zou geen kwaad kunnen... maar ja, software enzo. Ik ben tegen bloatware maar dit is dan weer het andere eind van het spectrum...

• remco_k

remco_k

^^ @HTT-Thalan Dit gedaan?
remco_k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 13:46:
p.s. Zet even die "Enhance audio" uit. Dat soort standaard "enhancements" maken meer stuk dan je lief is en staan om voor mij compleet onbekende redenen default aan, ipv uit.

Alles kan stuk.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Yup. Dat maakte geen hoorbaar verschil.

Ik denk dat het ook een beetje een matige kwaliteit chip is, misschien.

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:24
Fwiw de drivers en software van de ae5 van creative ondersteund wel Windows 11. En vwb je opmerking over de creative drivers, ik heb inmiddels een aantal jaar een ae5 in m’n pc hangen en ik heb (voor het eerst met een creative kaart) 0 problemen met de drivers. Werkt perfect en gewoon alle vertrouwde instel mogelijkheden

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

Topicstarter
Kleine update voor posterity, ik denk het moederbord te hebben gevonden....:

https://support.hp.com/us...nt/ish_5054400-5054448-16

alc3866-cg audio chip van Realtek. Ik kan de beschrijving vinden, en HP biedt er een driver voor aan, maar alleen de driver. Geen software voor instellingen of iets dergelijks.
Pagina: 1