Zijn desktops over het algemeen duurder dan laptops?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Vraagje, ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe PC of laptop.
Ik dacht altijd dat een laptop altijd duurder zal zijn dan een vergelijkbare PC, omdat er een scherm in zit.

Echter, als ik een niet al te complexe PC samenstel vliegt de prijs toch razendsnel omhoog. Ok, er zit dan wel een videokaart van 100-130 in en bij een laptop kies ik voor de geïntegreerde (bij de CPU).

Is mijn gevoel terecht?
Is het misschien zo dat op elke individuele component apart winst gemaakt moet worden en op een laptop in één keer?
Of klopt het helemaal niet, en krijg ik bij een desktop wellicht een veel krachtiger computer zonder dat ik dat doorheb?
Als voorbeeld: Je hebt al een eenvoudige laptop met full hd scherm voor 350 euro.
Echter, je koopt een kant-en-klare desktop met slechts 8gb ram en een geïntegreerde videokaart: 600 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23-05 23:53
Tarquin schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:56:
[knip]
Is het misschien zo dat op elke individuele component apart winst gemaakt moet worden en op een laptop in één keer?
Of klopt het helemaal niet, en krijg ik bij een desktop wellicht een veel krachtiger computer zonder dat ik dat doorheb?
Als voorbeeld: Je hebt al een eenvoudige laptop met full hd scherm voor 350 euro.
Echter, je koopt een kant-en-klare desktop met slechts 8gb ram en een geïntegreerde videokaart: 600 euro.
Je moet vooral de vergelijking zo eerlijk mogelijk maken.
Voor minder dan 100 euro kun je ook een desktop kopen met waardeloze specificaties. Losse onderdelen zijn over het algemeen inderdaad duurder omdat elk onderdeel een eigen winstmarge, transport en aanverwante kosten heeft.

Als je gewoon een fijn werkende desktop wilt zou ik vooral kijken naar refurbished zakelijke desktops. Die kosten weinig en zijn meestal prima qua specificaties.

while (! ( succeed = try ()));

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nhanssen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-06 04:54

nhanssen

QVL is non-tweakers

Qua uitbreidmogelijkheden ben je uiteindelijk duurder uit met laptops dan desktops. Desktops kan je constant wijzigen en laptops moet je vervangen.

Spec's PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:19
Je kan ook prima een desktop samenstellen van 350 euro en die loopt dan waarschijnlijk rondjes om die laptop van 350 euro.

Goedkope laptops zijn in mijn ervaring altijd een slecht idee, of de bouwkwaliteit is slecht of je wordt blind van het scherm of de performance is gewoon treurig. Of een combinatie van die 3.

Het beste is gewoon om eerst voor jezelf op een rijtje te zetten wat je zoekt in je toekomstige computer en op basis daarvan een keuze te maken.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-06 12:23
Ik realiseer mij dat ik de vraag ook anders kan stellen:

Stel dat ik XXX euro ga besteden, kan ik dan meer computer power verwachten bij een desktop of bij een laptop?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:00
Tarquin schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:07:

Stel dat ik XXX euro ga besteden, kan ik dan meer computer power verwachten bij een desktop of bij een laptop?
Desktop

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 05-06 16:13
Je kunt een desktop niet met een laptop vergelijken.

In het totaalplaatje is een laptop vaak de voordelige keuze, want het heeft alles: een scherm, toetsenbord, muis (trackpad), behuizing en de "interne componenten".

Een desktop is alleen de behuizing en de "interne componenten:". Je zult dan dus een scherm, toetsenbord en muis nodig hebben. Als je de randapparatuur al hebt, zou je sneller naar een desktop neigen.
(Daarnaast, je koopt tegenwoordig geen 15" of 17" scherm voor bij je desktop dus die vergelijking is al snel scheef)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:17

Marc H

- - Is wakker - -

Je kan ze eigenlijk niet vergelijken.

Simpel voorbeeld: monitor. Een beeldscherm in een laptop van groter dan 17 inch is al vrij zeldzaam. Een beetje monitor voor een pc begint al snel bij 24 inch en de trend naar nog grotere schermen is al jaren bezig.

Tweede factor, bij een pc is energieverbruik redelijk ondergeschikt, bij een laptop is het juist een van de key factoren waar bij ontwikkeling rekening wordt gehouden. Hetzelfde geldt voor verplaatsbaarheid, flexibilteit qua vervangen van onderdelen en gewicht.

derde factor, je vergelijkt iets dat kant en klaar verkocht wordt met iets op bestelling in elkaar zetten. Ga je een prebuild desktop vergelijken met een laptop krijg je ook al heel andere resultaten. Als ik een standaard HP desktop uit het rek trek bij de Mediamarkt betaal ik daar ook een andere prijs voor dan dat ik iets zelf bouw met onderdelen van ongeveer dezelfde specificaties.
Daar twijfel ik nog wel een beetje aan. Als je nog niets hebt en je moet ook nog een beeldscherm, muis, en toetsenbord kopen zijn dat ook factoren die je moet meenemen. Plus dat de levensgrote kans bestaat dat je voor een grotere monitor (lees duurder) gaat als je toch een kan uitzoeken, of dat mooie verlichtte toetsenbord/luxe muis.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tarquin schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:56:
Vraagje, ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe PC of laptop.
Ik dacht altijd dat een laptop altijd duurder zal zijn dan een vergelijkbare PC, omdat er een scherm in zit.

Echter, als ik een niet al te complexe PC samenstel vliegt de prijs toch razendsnel omhoog. Ok, er zit dan wel een videokaart van 100-130 in en bij een laptop kies ik voor de geïntegreerde (bij de CPU).

Is mijn gevoel terecht?
Dit alleen al maakt het een compleet kromme vergelijking. Je moet jezelf de vraag stellen wat je wil: een laptop: zuinige onderdelen, minder krachtig, worden heter, luidere ventilatoren, maar "gratis" een beeldscherm erbij, óf wil je een desktop: vaak wat groter, maar ook stiller, sneller, koeler, uit te breiden, meer controle over de specificaties etc.

Gewoon twee compleet verschillende producten voor verschillende doeleinden.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Je moet echt gaan kijken naar waar je het voor wilt gaan gebruiken en ook hoe.

Bij gelijke specificaties, verwacht ik dat de desktop gaat winnen qua prijs, maar het is lastig te vergelijken omdat je in laptops meestal hardware vind die gericht is op energie zuinigheid met het oog op batterij duur.
En zoals hierboven al gezegd je gaat geen desktop met 14-17 inch monitor kopen, dan wordt ie al groter. Omgekeerd zitten er geen accu's in een Desktop, dus wil je bij een stroom storing door kunnen werken, laptop. Etc. Een laptop is beperkter qua uitbreidingsmogelijkheden, een disk vervangen kan meestal wel en heel misschien ram er bij ook, maar een videokaart vervangen niet. Nu brengt USB C wel veel mogelijkheden voor andere randapparaten, dus het is minder erg als vroeger.....

Kijk naar wat je nodig hebt
- handig en vaak mee te nemen naar andere locatie (ook in huis) -> laptop
- klein behuisd en geen vaste plek voor de computer -> laptop
- zit er avonden/nachten achter te gamen of lange dagen te werken -> desktop (met een goed bureau en stoel)

Schrijf op wat je er mee gaat doen, hoe lang per dag, hoe lang tot je het gaat vervangen etc

Everything is better with Bluetooth

Pagina: 1