Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mike1992
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:18
Mijn vraag
Ik ga volgende week verhuizen naar een nieuwe koopwoning. Net als in de huidige woning komen er airco's waar ik ook mee stook in de winter, dat is hier goed bevallen. Sinds ik in de huidige woning ook stook op de airco hangen de radiatoren er doelloos bij.

Nu in de nieuwe woning, overweeg ik de radiatoren en leidingen helemaal weg te halen. Aangezien ik ook de muren en vloer ga doen is het een kleine moeite om te doen en staat denk ik netter.

De vraag is, doe ik daar goed aan, of is het op basis van de toekomst?? Wellicht toch geen goed idee?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 20:35
Ik heb het persoonlijk wel gedaan, maar er zullen ook zeker mensen zijn die het hier niet mee eens zijn. Echter is de CV de deur uit, en de radiatoren waren sowieso veel en veel te klein bemeten in afgifte en leiding diameter, er is geen vloerverwarming etc. Dus ook voor een lucht/water warmtepomp had alles op de kop gemoeten. Mocht je mooie T22 radiatoren of soortgelijk hebben, dan zou ik ze wel laten hangen (had zelf T10 en alles was lek. Daar kan je niks mee.)

Wat ik vooral in mijn hoofd heb gehouden met het oog op de toekomst is overal denken aan backup. Niet voor mezelf, want ik weet wel dat het goed komt en stook nauwelijks, maar gebruiksruimtes en stookwensen kunnen veranderen. In mijn opinie is COP1 verwarming, zoals infrarood bijvoorbeeld, hiervoor een prima aanvulling. Extra elektra hiervoor kan mooi via de doorvoeren van je waterleiding.

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom niet? Je gaat het zelf nooit gebruiken en als iemand in de toekomst wat anders wilt dan zal daar toch eerder vloerverwarming aangelegd worden in combinatie met een warmtepomp dan dat de huidige radiatoren gebruikt gaan worden met een warmtepomp.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Waar ik over twijfel is dat het vrij modern huis is(2006) met goede radiatoren. Weet niet welk type(krijg maandag de sleutels..) Alleen zelf ga ik ze niet gebruiken, begane grond ligt wel vloerverwarming dat blijft liggen maar zal denk ik ook niet gebruikt worden

Ik stook nu op airco's. Als er wellicht ooit een wamptepomp komt, is dat dan zuiniger dan airco's of is dat nauwelijks de moeite en moet ik alleen voor tapwater iets regelen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:28
Ik zou zelf eerst eens kijken of stoken middels de CV (vloerverwarming) niet voordeliger en comfortabeler is.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mike1992
Airco's stoken nu op de zonnepanelen dat wordt 0 energiekosten samen. Gas weegt daar niet tegenop, hoewel ik de vloerverwarming er beneden wel in laat liggen en actief laat. Verwijderen radiatoren zou gaan om de middenverdieping. Daar twijfel ik of ik het wel of niet moet doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:10
Ik zou er voor zorgen dat alle gebruiksruimten te verwarmen zijn. Dat kan een L/L WP zijn.

Anders snijd je je zelf in de vingers mocht je de woning verkopen in een periode van niet-oververhitting-van-de-huizenmarkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Met vloerverwarming begrijp ik de route van 100% L/L niet helemaal. Vloerverwarming wordt in het algemeen als veel comfortabeler ervaren dan een unit die lucht staat te blazen. Heb je zelf geen voorkeur voor de vloerverwarming?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Truus01
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 19:27
Met het oog op een toekomstige verkoop zou ik ze laten hangen, of in ieder geval afkoppelen en op de zolder zetten, of zo. Dat jij, of een toekomstige nieuwe bewoner, ze vrij makkelijk weer kan plaatsen indien gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Als je in je nieuwe huis nog overal airco’s moet plaatsen zou ik zeer zeker een lucht/water warmtepomp plaatsen om te verwarmen, veel aangenamer dan zo’n plaatselijke luchtstroom

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 14:28
mike1992 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:21:
Airco's stoken nu op de zonnepanelen dat wordt 0 energiekosten samen. Gas weegt daar niet tegenop, hoewel ik de vloerverwarming er beneden wel in laat liggen en actief laat. Verwijderen radiatoren zou gaan om de middenverdieping. Daar twijfel ik of ik het wel of niet moet doen
En die zonnepanelen en airco’s zijn gratis?

Ik moet er niet aan denken om altijd in een luchtstroom te moeten zitten, dat is echt comfort van niks voor mij. Een echte warmtepomp is wellicht voordeliger en aan te sluiten op een bestaande installatie (met wat voorwaarden). Die draait ook op stroom. En of dat verstandig is om te doen, dat durf ik je niet te zeggen. Ik ben zeer skeptisch over de toekomst als het salderen daadwerkelijk geschrapt wordt. Ik verwacht dat je dan in de zomer je stroom voor een habbekrats gaat weggeven en in de winter voor een megahoofdprijs kopen.

Inhoudelijk, ik heb op de 1e verdieping in mijn slaapkamer de lelijke radiator verwijderd en de leidingen in een koof weggewerkt. Dit omdat ik om die kamer airco heb laten installeren. Die kan inderdaad ook verwarmen, maar de praktijk heeft mij geleerd dat ik mijn slaapkamer nog nooit verwarmd heb in 20 jaar. Uit de badkamer heb ik het ding ook weggehaald, daar ligt nu elektrische vloerverwarming in.

Rest van het huis ‘gewoon’ met vloerverwarming en radiatoren gelaten.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

mike1992 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 18:21:
paar kanttekeningen:
1: lucht/water is efficienter dan L/L. dus als zuinig stoken je doel is kom je niet beter uit dan vloerverwarming met warmtpeomp
2: je MOET verwarming hebben in elke ruimte als jij dat huis ooit nog wilt verkopen.
3: je airco is ook een warmtepomp. let daar opals je dingen bespreekt anders kan het verwarrend zijn voor sommigen.
4: gewoon gas eruit en L/W warmtepomp erin voor je warm water en je huidige CV. wel natuurlijk de vloerverdeler vervangen voor een gesloten verdeler. dan stook je technisch nog steeds je hele huis maar je radiatoren boven doen gewoon bijna niks meer omdat er 25 graden water doorheen stroomt.
5:als je echt kosten wilt besparen vervang je die radiatoren met fancoils en isoleer je de leidingen goed. dan kan je met lage watertemperaturen koelen en heb je airco in elke kamer en verwarming in 1. dat scheelt je zeker een berg knaken in aanschaf en heb je ook niet meer van die witte puisten aan je muur hangen.

[ Voor 11% gewijzigd door flippy op 15-07-2022 20:58 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Juist met de huidige temperaturen snap ik de voorkeur voor een L/L warmtepomp heel goed, minder efficient qua verwarmen maar kan daadwerkelijk koelen.

@flippy moet je bij particuliere verkoop daadwerkelijk een verwarming hebben in elke ruimte? Dat lijkt me niet.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tsurany schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:00:
Juist met de huidige temperaturen snap ik de voorkeur voor een L/L warmtepomp heel goed, minder efficient qua verwarmen maar kan daadwerkelijk koelen.

@flippy moet je bij particuliere verkoop daadwerkelijk een verwarming hebben in elke ruimte? Dat lijkt me niet.
Je moet ook een werkende keuken hebben en zo. Anders kan je niet "wonen" volgens de hypotheekverstrekker en zo. Ik heb die hele riedel moeten doorlopen met mijn aankoop omdat de keuken half gesloopt was en de cv het niet deed.

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

flippy schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:04:
[...]

Je moet ook een werkende keuken hebben en zo. Anders kan je niet "wonen" volgens de hypotheekverstrekker en zo. Ik heb die hele riedel moeten doorlopen met mijn aankoop omdat de keuken half gesloopt was en de cv het niet deed.
Dus zo verplicht is het niet. Als de hypotheekverstrekker het wilt zien is dat puur een must vanuit de koper om te kunnen financieren en dan is een offerte voor een nieuwe keuken ook prima. Zelfde geld voor verwarming, als je die in een bepaalde ruimte niet hebt is de rest van de woning nog prima bewoonbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Tsurany schreef op maandag 18 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Dus zo verplicht is het niet. Als de hypotheekverstrekker het wilt zien is dat puur een must vanuit de koper om te kunnen financieren en dan is een offerte voor een nieuwe keuken ook prima. Zelfde geld voor verwarming, als je die in een bepaalde ruimte niet hebt is de rest van de woning nog prima bewoonbaar.
Je hypotheekverstrekker eist dan dat er budget is om er alsnog verwamring te installeren. Dat kan het erg vervelend maken. Helemaal met de financiele regels tegenwoordig en die er nog komen.
En voor sommige kopers kan dat dan een net niet worden ipv net wel.

Pagina: 1