Waarom wordt E5 niet goedkoper

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koolwaterstof
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 14-10-2022
Beste tweakers,

Vorig jaar heb ik een leuke youngtimer gehaald, een Saab 900S, want ja wie had gedacht dat binnen een jaar de prijs met 80 ct per liter zou stijgen...
Enfin, tot vorige maand kon ik lokaal (OK Grootegast, Groningen) vrij goedkoop E5 tanken, slechts 8 ct bovenop de E10 prijs. Toen zag ik ineens dat de E5 prijs verhoogd was tot 24 ct tov E10. Met de stijgende benzineprijs van de afgelopen weken liep de uiteindelijke E5 prijs op tot 2.44 waar de gewone E10 bleef steken op 2.27. Nu is de E10 prijs gelukkig de afgelopen week een stuk teruggelopen tot 2.13, echter is de E5 nog steeds 2.44. Weet iemand waarom deze soort wel ophoog gaat met de stijging van de prijs maar niet corrigeert wanneer de prijs daalt?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

vermoedelijk omdat biologische olie momenteel nog een stuk schaarser is?

dan zou het idd net andersom moeten zijn, E5 bevat maar de helft bio-ethanol..
in dat geval kan het ook gewoon een markttechnisch iets zijn, de pompen weten dat die heel bewust alsnog E5 willen tanken ipv E10, ook bereid zijn wat extra te betalen.

Overigens een SAAB 900 heeft niet zo'n ontzettend sensibele motortje, integendeel, daar kun je juist een hoop gewoon probleemloos ingooien (zijn ook bewust gebouwd voor verschillende internationale markten en al langer sterk gericht op bv Brazilie war ethanol al veel langer toegepast wordt), en de fabrikant garandeert het zelf ook gewoon verder voor alle benzinemodellen vanaf 1993.

[ Voor 101% gewijzigd door RM-rf op 15-07-2022 10:31 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 07:03
Euro98 was altijd al fors duurder dan Euro95. Procentueel gezien zijn beiden ongeveer even hard gestegen door alle ellende wat zich in de wereld afspeelt. Qua centen ligt het inderdaad verder uit elkaar, maar procentueel gezien valt het allemaal wel mee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vlassie1980
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:08
Ik heb sinds een half jaar nu een Toyota Avensis automaat met D4 2.0 motor. Die mag die E10 troep ook niet hebben. Bij mij in de buurt is de E10 inderdaad ook flink aan het dalen ten opzichte van de E5.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/jEXtdNX.png

Gelukkig gebruik ik de auto niet voor woon-werk maar toch, laat die prijs lekker meedalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• henk1994
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 14:15
Dat is mij inderdaad ook opgevallen. E5 is een tijdje iets duurder geweest dan E10, maar op dit moment is het verschil wel heel groot geworden. Ik was maandag in Duitsland, en daar was het verschil een stuk kleiner (10-15ct/l). Hier in Nederland is het verschil 20-25ct/l.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

De meeste E5 benzine is tegenwoordig Euro98 en zijn meestal de premium brandstoffen zoals de Shell V-Power en TotalEnergies Excellium. Bij het lokale tankstation dat geen onderdeel is van een dergelijke franchise zie je vaak wel gewone Euro98. Bij waar ik tank scheelt Euro95 E10 en Euro98 E5 meestal een duppie per liter, voor een 5-6 euro per tank meer, rij ik dan wel 200KM verder.

Ik denk overigens wel, dat E5 alleen maar duurder gaat worden, omdat velen dat milieuonvriendelijk achten en je op deze manier proberen te pushen naar of E5 te gaan tanken (en ik dus vaker moet tanken juist...) of om je naar een EV te pushen (wat voor mij eigenlijk sowieso onbereikbaar is, financieel gezien) en ook nog eens onpraktisch.

[ Voor 52% gewijzigd door CH4OS op 15-07-2022 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koolwaterstof
Ja vreemd, want tot vorige maand corrigeerde de E5 altijd mee met de E10, ongeacht of het steeg of daalde, maar nu lijkt het alleen maar te stijgen. E5 rijden is een duur grapje geworden, maar ik gun het mijn blokje toch maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
koolwaterstof schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:25:
Ja vreemd, want tot vorige maand corrigeerde de E5 altijd mee met de E10, ongeacht of het steeg of daalde, maar nu lijkt het alleen maar te stijgen. E5 rijden is een duur grapje geworden, maar ik gun het mijn blokje toch maar.
Ja, die E10 troep is echt niet goed voor oudere motoren. Geen risico nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:19
Omdat mensen die e10/euro95 tanken gewoon de standaard goedkoopste peut pakken en dus op prijs te lokken zijn, terwijl de e5/euro98/vpower mensen dat bewust/gedwongen tanken en dus beter aan het lijntje zijn te houden.

Ik tank ook vpower(e5) in mijn motor omdat daar bij de pomp waar ik tank expliciet bij staat dat er geen ethanol in zit en gezien de motor vaak langere tijd stilstaat is dat beter, maar hoewel die motor waarschijnlijk modern genoeg is om op wat dan ook te rijden betaal ik met frisse tegenzin de extra centen maar voor mijn eigen gemoedsrust.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Vlassie1980 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:28:
Ja, die E10 troep is echt niet goed voor oudere motoren. Geen risico nemen.
Ook met mijn "nieuwere" motor (VW Polo 6R met 1197cc uit 2012) kan ik flink verschil merken in verbruik (met Euro 98 E5 rij ik een 200km verder op 1 tankbeurt in vergelijking met Euro 95 E10), dus niet alleen voor oudere motoren is het goed. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

phYzar schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:29:
Ik tank ook vpower(e5) in mijn motor omdat daar bij de pomp waar ik tank expliciet bij staat dat er geen ethanol in zit en gezien de motor vaak langere tijd stilstaat is dat beter, maar hoewel die motor waarschijnlijk modern genoeg is om op wat dan ook te rijden betaal ik met frisse tegenzin de extra centen maar voor mijn eigen gemoedsrust.
Je weet dat E5/E10 staat voor het percentage ethanol in de brandstof? :?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koolwaterstof
200 km? ik merk ook wel verschil maar dit ligt misschien rond de 30 km op een tank, vooral niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
CH4OS schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:30:
[...]
Je weet dat E5/E10 staat voor het percentage ethanol in de brandstof? :?
Ja, het maximaal toegevoegde percentage. Dus hoewel VPower een E5 sticker heeft staat daar nog expliciet onder dat er echt geen ethanol in zit.

//edit:

https://support.shell.nl/...ffen-ook-biobrandstoffen-
Wat moet ik doen als mijn voertuig niet geschikt is voor Euro 95 E10?

Als uw voertuig niet geschikt is voor Euro 95 E10, kunt u Shell V-Power tanken. In Shell V-Power zit geen bio-ethanol verwerkt.

[ Voor 33% gewijzigd door phYzar op 15-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 22:15
In België is dit ook het geval meestal zat daar maar zo'n 10 cent tussen E10 en E5. Nu is het 20/25 cent wat ertussenin zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e.looijenga
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 22-05 09:54
koolwaterstof schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:19:
Beste tweakers,

Vorig jaar heb ik een leuke youngtimer gehaald, een Saab 900S, want ja wie had gedacht dat binnen een jaar de prijs met 80 ct per liter zou stijgen...
Enfin, tot vorige maand kon ik lokaal (OK Grootegast, Groningen) vrij goedkoop E5 tanken, slechts 8 ct bovenop de E10 prijs. Toen zag ik ineens dat de E5 prijs verhoogd was tot 24 ct tov E10. Met de stijgende benzineprijs van de afgelopen weken liep de uiteindelijke E5 prijs op tot 2.44 waar de gewone E10 bleef steken op 2.27. Nu is de E10 prijs gelukkig de afgelopen week een stuk teruggelopen tot 2.13, echter is de E5 nog steeds 2.44. Weet iemand waarom deze soort wel ophoog gaat met de stijging van de prijs maar niet corrigeert wanneer de prijs daalt?
Ik woon in Drachten en tank eens in de zoveel tijd in Bunde. Eergister betaalde ik voor E98 € 1,94 per liter. Vlakbij 2 tankstations zitten supermarkten dus de wekelijkse boodschappen haar ik daar inmiddels ook. Aanrader.

Edit: Ik neem dan ook meteen een liter of 40 mee terug in 2 jerrycans

[ Voor 3% gewijzigd door e.looijenga op 15-07-2022 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-06 07:03
Waarom is E5 zo'n probleem voor oude motoren? En wat is 'oud'?
In Frankrijk rijden ze al heel wat jaren met E5 (dus 10% ethanol). Jaren geleden is geweest met een Swift uit 2005, die reed er niet minder om.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e.looijenga
Tux3.14 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:38:
In Frankrijk rijden ze al heel wat jaren met E5 (dus 10% ethanol). Jaren geleden is geweest met een Swift uit 2005, die reed er niet minder om.
https://www.oldtimer-verz...-benzine-voor-uw-oldtimer

Los daarvan: met onze 2018 Tiguan rijden we gemiddeld 200km meer op een volle tank. Ik heb voorbeelden gezien van een recente Peugeot 2008 die na 65.000km vooral korte stukjes icm E10 al motorschade had. Spul is voor recente motoren ook niet heel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door e.looijenga op 15-07-2022 10:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

E5 is niet het probleem, E10 is juist het probleem. Oudere motoren met name van voor 2000 (en daarvan rijdt ook nog genoeg rond) kunnen niet zo goed overweg met de (gegarandeerde) dubbele hoeveelheid ethanol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

koolwaterstof schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:19:
Beste tweakers,

Ik snap de prijs sowieso niet, meeschal scheelt het een paar cent, maar een maand terug was ik bij een pomp waar E5 goedkoper was dan E10 (8 cent goedkoper), ik heb dus maar E5 getankt toen :p

Ik denk als het wenig verkocht wordt in de omgeving dat ze meer marge pakken?

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phYzar
E5 is max 5% (vandaar de 5), E10 is max 10% ethanol. En het kan een probleem zijn om meerdere redenen: het trekt (sneller) vocht aan, dus bij voertuigen die vaker stilstaan geeft dat extra kans op onderdelen die kunnen wegrotten dan wel niet goed lopen op water. Daarnaast is het een sterker oplosmiddel dan standaard benzine, dus rubbers en pakkingen worden daar niet vrolijk van want die worden sneller slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koolwaterstof
e.looijenga schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:34:
[...]

Ik woon in Drachten en tank eens in de zoveel tijd in Bunde. Eergister betaalde ik voor E98 € 1,94 per liter. Vlakbij 2 tankstations zitten supermarkten dus de wekelijkse boodschappen haar ik daar inmiddels ook. Aanrader.

Edit: Ik neem dan ook meteen een liter of 40 mee terug in 2 jerrycans
Ergens overweeg ik dit ook maar het voelt zo stom om dan 120 km extra te rijden en dan de auto vol te laden met goedkopere benzine. Als het verschil gewoon niet zo groot is is dat ook helemaal niet nodig. De hoeveelheid E5 tankers lijkt mij vrij klein tov de andere brandstoffen, maar inderdaad, die niche is een mooie doelgroep omdat ze toch wel blijven betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:50
phYzar schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:44:
[...]

E5 is max 5% (vandaar de 5), E10 is max 10% ethanol. En het kan een probleem zijn om meerdere redenen: het trekt (sneller) vocht aan, dus bij voertuigen die vaker stilstaan geeft dat extra kans op onderdelen die kunnen wegrotten dan wel niet goed lopen op water. Daarnaast is het een sterker oplosmiddel dan standaard benzine, dus rubbers en pakkingen worden daar niet vrolijk van want die worden sneller slecht.
Dat klopt als het een oude auto is. Maar in sommige landen wordt er al heel lang met E10 gewerkt, zoals in Frankrijk. Alle Citroëns en Renaults vanaf het jaar 2000 kunnen zonder problemen met E10 overweg. Dus dit soort enge verhalen neem ik met een grote korrel zout.

In Brazilië heb je zelfs E25. (Maar daar zullen de auto's dus ook wel op aangepast zijn)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19:21
e.looijenga schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:41:
[...]
Los daarvan: met onze 2018 Tiguan rijden we gemiddeld 200km meer op een volle tank.
Dat zou ik nog eens nakijken, dat is ruim 3KM per liter verder, dat kan gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phYzar
japie06 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:03:
[...]

Dat klopt als het een oude auto is. Maar in sommige landen wordt er al heel lang met E10 gewerkt, zoals in Frankrijk. Alle Citroëns en Renaults vanaf het jaar 2000 kunnen zonder problemen met E10 overweg. Dus dit soort enge verhalen neem ik met een grote korrel zout.

In Brazilië heb je zelfs E25. (Maar daar zullen de auto's dus ook wel op aangepast zijn)
Dat klopt, is je auto geschikt en rij je regelmatig dan is er geen enkel probleem. Vandaar dat de meeste mensen ook zonder problemen E10 kunnen tanken. Hoe hoger het percentage ethanol, hoe belangrijker is dat de auto er niet alleen tegen kan maar ook ermee overweg kan. Ethanol is wat minder potent dan gewone benzine dus op een gegeven moment moet de auto wel echt flink meer brandstof inspuiten met bijbehorende eisen aan injectoren en brandstofpomp etc, maar de huidige europese hoeveelheden vallen nog wel mee.

Maar een motor of hobby-auto die in de schuur overwintert wordt niet zo vrolijk wanneer de volle tank brandstof slecht is geworden en vol water zit in het voorjaar. (vroeger werd aangeraden je motorfiets afgetankt te laten overwinteren zodat er geen vochtige lucht je tank laat roesten, tegenwoordig wordt vaker geadviseerd zo leeg mogelijk te overwinteren zodat je niet met een volle tank vochtige slechte benzine zit in het voorjaar.)

Daarnaast is het makkelijk naar Citroëns en Renaults te wijzen, maar als je deze website erbij pakt:

https://www.e10check.nl/

Dan zie je volkswagens t/m 2006 voorbij komen, Opels tot 2011, Toyota's t/m 2008. Dat zijn auto's die nog gewoon op de weg zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

vassago schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Dat zou ik nog eens nakijken, dat is ruim 3KM per liter verder, dat kan gewoon niet.
Ik vond het ook veel maar ik rij er gemiddeld ook zon ±40/50km meer op met een zware voet en 40 liter tankje.

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

[...]

Om eerlijk te zijn snap ik de besparing ook niet. Op de boordcomputer van mijn auto kan ik gewoon aflezen dat hij op E10 een hoger verbruik heeft (0,5 liter meer verbruik per 100 km). Dus ik vraag me af of de redenen wel gehaald worden (minder afhankelijk, millieu etc).

De meeste scooters hebben wel problemen met E10, die van mij slaat niet meer aan (staat ook al wel lang stil :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie06
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 20:50
Marzman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Om eerlijk te zijn snap ik de besparing ook niet. Op de boordcomputer van mijn auto kan ik gewoon aflezen dat hij op E10 een hoger verbruik heeft (0,5 liter meer verbruik per 100 km). Dus ik vraag me af of de redenen wel gehaald worden (minder afhankelijk, millieu etc).
Het gaat vooral om dat de ethanol van hernieuwbare bronnen komt. Het is dus een stukje koolstof wat al uit de atmosfeer is gehaald door tarwe of mais. Het telt ook mee voor het percentage hernieuwbare energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kruimel0
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 23-04 17:04
japie06 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:48:
[...]

Het gaat vooral om dat de ethanol van hernieuwbare bronnen komt. Het is dus een stukje koolstof wat al uit de atmosfeer is gehaald door tarwe of mais. Het telt ook mee voor het percentage hernieuwbare energie.
Ja, maar wat dus wel interessant is (mits de gepresenteerde waarden kloppen), is dat het niet bijzonder veel toevoegt:

Laten we aannemen een 1:15 verbruik voor een E10 benzinemotor, wat dus zo'n 6.6 liter/100 km is. Dat is (6.6*0.9 =) 6.0 liter 'dinosaurus-olie' per 100 km (en 0.6 liter hernieuwbaar).

Als je met E5 0.5 liter/100km minder verbruik hebt (wat door deze thread heen enigzins consistent lijkt te zijn), zou het inhouden dat je ~6.1 liter/100km, wat (6.1*0.95 =) 5.8 liter 'dinosaurus-olie' per 100 km is (en 0.3 liter hernieuwbaar).

Dit is ook de eerste keer dat ik deze snelle berekening maak, en ongetwijfeld dat er ergens significantere data beschikbaar is, maar puur hier vanuitgaand, is E10 dus niet per se beter voor het milieu...

EDIT: ik was benieuwd hoe het is met 1:20, en dat is: [E10: 4.5 liter dino-olie/100km, 0.5 liter bio]; [E5: 4.28 liter dino-olie/100km, 0.22 liter bio]

[ Voor 6% gewijzigd door kruimel0 op 15-07-2022 11:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:22
Het zou een interessante meet test kunnen worden. Het Duitse auto & Motorsport heeft wel eens een Youtube filmpje er aan besteed. Uiteindelijk is premium brandstof door het lagere verbruik in bepaalde user cases niet zoveel duurder meer als dat men denkt. Maar men zei daar wel dat met name motoren zoals de VW TSi motoren erg profiteren van premium brandstof (injectie en turbo). Deze motoren kunnen daarmee de compressie aardig verhogen, wat ze beter en zuiniger doet lopen. "gewone" motoren profiteren nauwelijks.

Met een 1.4 TSi in de Golf/Leon/A3 klasse haal ik zo'n 1 liter lager verbruik per 100 kilometer met Shell V-power wat tegenwoordig ook weer E5 en 98 octaan heeft. En ik ga er vanuit dat dat ook minder Co2 uitstoot betekent. Maar dat is dus maar net de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koolwaterstof
[...]

In de turboblokken van Saab is de 'engineknock' een probleem waardoor geadviseerd wordt E5 te tanken. Ik heb zelf nog geen klopledje geinstalleerd maar dat is nog wel een van de toekomstplannen. Op het Saabforum hebben verschillende gebruikers dit wel en die beaamden dit.

Enfin, ik zie dat de Makro in groningen nu E5 heeft voor 2.35

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koolwaterstof
kruimel0 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Laten we aannemen een 1:15 verbruik voor een E10 benzinemotor, wat dus zo'n 6.6 liter/100 km is. Dat is (6.6*0.9 =) 6.0 liter 'dinosaurus-olie' per 100 km (en 0.6 liter hernieuwbaar).
Detail, aardolie komt van plankton etc, de dinobotten produceren wel aardgas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• e.looijenga
vassago schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Ik heb het maanden bijgehouden over 10 tallen tankbeurten......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

kruimel0 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Ja, maar wat dus wel interessant is (mits de gepresenteerde waarden kloppen), is dat het niet bijzonder veel toevoegt:

Als je met E5 0.5 liter/100km minder verbruik hebt (wat door deze thread heen enigzins consistent lijkt te zijn), zou het inhouden dat je ~6.1 liter/100km, wat (6.1*0.95 =) 5.8 liter 'dinosaurus-olie' per 100 km is (en 0.3 liter hernieuwbaar).

Dit is ook de eerste keer dat ik deze snelle berekening maak, en ongetwijfeld dat er ergens significantere data beschikbaar is, maar puur hier vanuitgaand, is E10 dus niet per se beter voor het milieu...

EDIT: ik was benieuwd hoe het is met 1:20, en dat is: [E10: 4.5 liter dino-olie/100km, 0.5 liter bio]; [E5: 4.28 liter dino-olie/100km, 0.22 liter bio]
Het zou me niet zo heel veel verbazen als het een faalpoging is voor het millieu uiteindelijk. Net als het doorverkopen van CO2 rechten, planten van compensatieboompjes, leggen van twee zonnepanelen etc. Zelfs nu met de boeren, ze moeten stoppen, maar gaan we minder vlees eten of laten we het vervolgens per vliegtuig uit China (buiten de EU dus geen probleem) leveren? Ik gok het laatste.

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:39
Marzman schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:11:
[...]

Het zou me niet zo heel veel verbazen als het een faalpoging is voor het millieu uiteindelijk. Net als het doorverkopen van CO2 rechten, planten van compensatieboompjes, leggen van twee zonnepanelen etc. Zelfs nu met de boeren, ze moeten stoppen, maar gaan we minder vlees eten of laten we het vervolgens per vliegtuig uit China (buiten de EU dus geen probleem) leveren? Ik gok het laatste.
Uiteindelijk zijn fossiele brandstoffen uitlopend... Of het nou EV's worden of waterstof (of nog wat anders) zal de toekomst uitwijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbijlsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:48
Om op de originele vraag van de TS terug te komen. Met E5 rijd je 5-10% zuiniger. Bij een brandstofprijs van 1,50 euro per liter is dan een opslag tov E10 van 10 cent gerechtvaardigd. Bij 2,50 euro per liter en dezelfde 10 cent zal iedereen E5 gaan tanken omdat dat dan gewoon voordeliger is. En dus is de opslag verhoogd en zal deze ook niet veel meer gaan dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inhico
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:31

inhico

pw

Volgens mij is de reden wat anders in Nederland: Ieder bezinestation die meer dan één soort benzine aanbiedt is verplicht ook E10 te verkopen. En aangezien de overgrote meerderheid van de auto's daar geen problemen mee heeft, loont het blijkbaar niet om voor de resterende klanten nog een pomp te reserveren met E5.
Als je dan toch persé E5 wil wordt je dus in Nederland vaak gedwongen om Euro98 te tanken. En die is veel duurder. Overigens ook een niche-product: ik vraag me af of daar meer vraag naar is dan naar E5-Euro95.

Waarom dat in Duitsland anders is, is mij een raadsel. Daar is overal nog steeds ook E5-Euro95 verkrijgbaar voor een paar cent meer dan E10. Ik betaal bij mij in de buurt 1,84 voor E5 (E10 kost daar 1,78).

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xmen
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-05 20:35
Er worden ook additieven verkocht die de nadelen van E10 tov E5 verbeteren.
Niet uitgezocht of dit prijstechnisch en je voordeel draait.

Maar misschien het onderzoeken waard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-06 07:47
e.looijenga schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:07:
[...]
Zegt natuurlijk nog niet zoveel als je in de wintermaanden E10 hebt getankt en in de zomermaanden E5...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 28-05 08:05
Veel informatie over waarom de benzineprijzen stijgen wordt uitgelegd in podcasts zoals V for Valentine:
https://youtu.be/wpNU1d406Hs
https://youtu.be/hGxwFxyGnI8

Hoe dan ook is het aan te raden om de volgende petitie te ondertekenen:
Betaalbaar Tanken Petitie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbyTown
  • Registratie: April 2007
  • Niet online

RobbyTown

Godlike

e.looijenga schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:07:
[...]

Ik ook en heb het ook nog per station getest. Bij Shell haal ik minder km dan Esso. Esso en Luikoil maakt weinig verschil. Zowel auto als scooter. Maar E10 vs 98E5 idd dat scheelt 200 tot 300 op een volle tank.

Moet wel zeggen dat 98 enorm verschilt hier.
Rand Uden 2,48 shell stukje verder Uden in 2,52 ook shell hemelsbreed nog geen 2km van elkaar.
Gemert 2,25 Luikoil bemand voor 98. Denk 15 km rijden vanaf Uden gezien.... Hoezo moet dat zoveel verschil zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door RobbyTown op 15-07-2022 21:25 ]

Blog - Glasnet status (privé log) - Nette LAN - RIPE Atlas Probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKever
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23:39
Zijn er ook onafhankelijke tests die de verschillen in verbruik per brandstof bevestigen?

Niks ten nadele van de individuele waarnemingen, maar een iets bredere meting corrigeert voor toevalligheden.

Van de anwb-site:

Omdat ethanol een lagere energiedichtheid heeft dan pure benzine, bevat ook E10-benzine iets minder energie per liter dan de oude Euro 95 of huidige E5-benzine. In de praktijk betekent dit dat je circa 2,5 tot 5 procent hoger verbruik zult hebben met E10-benzine.

E10 it is.

[ Voor 42% gewijzigd door DeKever op 15-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xneet
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 03-05 11:40
Nadat ik me opnieuw verbaasde over de E5 prijs bij de pomp ben ik is gaan zoeken wat er aan de hand is. Niets dus. Het gaat om geld.

E5 is al een tijd veel duurder geworden tov E10. Sinds de benzineprijzen gigantisch opliepen ben ik in mijn gechipte CX5 E10 gaan tanken en dat had nauwelijks tot geen effect in prestaties en/of verbruik.

Een paar dagen geleden wilde weer starten met E5 te tanken ivm een lange caravan rit, gevoelsmatige prestaties en misschien wel iets zuiniger in verbruik, maar nu had ik twijfels. Het is een gigantisch prijsverschil geworden, 27 cent ipv de 10 cent een tijdje geleden.

Toch maar E5 getankt maar alleen voor de zware belasting dan. Blaast de boel weer wat schoner en wat prestaties betreft bij zware (caravan) belasting, dat is toch merkbaar beter.
Voor wat betreft het zuiniger rijden, dat zal ik niet merken. Als je het al haalt, 2.5 tot 5 procent zuiniger rijden met de huidige E5 tov E10 prijs, die telt niet meer mee.

Dat imbeciele prijsverschil, veroorzaakt door die geweldige managers die de 2 daagse cursus volgden "hoe trekken we het meeste geld weg bij de gewone burgers" en dit vol enthousiasme hebben gepresenteerd in een zaal vol met nog meer mensonterende prestatiegerichte "managers" moet gewoon weer redelijk worden.
En dat in één zin hee...

Moraal van het verhaal. Tank soms wat echt moet of wordt voorgeschreven. Hele oude auto's, alle scooters (vooral ook kleine brom- en snorscootertjes), en motoren altijd E5 tanken, liefst zonder Ethanol.
Zeker bij lang stilstaan alleen E5 zonder Ethanol tanken (E5 bevat niet altijd Ethanol, ff checken).
Koop voor wat je bespaart wat leuks voor jezelf. Dat tikt echt aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlassie1980
Momenteel is het prijsverschil per liter tussen E5 en E10 nog ongeveer 20 cent.
Het zakt wel maar heel langzaam, en op den duur gaat de tijdelijke compensatie vanuit de overheid er weer af dus krijg je het keihard weer terug in je face :+

Ik moet wel E5 tanken want mijn Avensis mag geen E10 dus het is gewoon accepteren. Ik tank hem inmiddels wel weer gewoon vol en kijk met deze kaart (https://directlease.nl/tankservice/) een beetje in de buurt waar het het goedkoopste is, scheelt heel erg per locatie. Telkens maar weer 15 liter erin gooien is ook niet rendabel want dan blijf je naar de pomp rijden. Gewoon die slang erin, tanken en wachten tot hij klik zegt en zeker niet naar het display op de pomp kijken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 01:31
koolwaterstof schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:04:
[...]
In de turboblokken van Saab is de 'engineknock' een probleem waardoor geadviseerd wordt E5 te tanken. Ik heb zelf nog geen klopledje geinstalleerd maar dat is nog wel een van de toekomstplannen. Op het Saabforum hebben verschillende gebruikers dit wel en die beaamden dit.
Het is hier wel belangrijk om octaangetal en ethanolgehalte uit elkaar te houden.

Knock of detonatie kun je voorkomen door compressieverlaging of octaangetal verhoging. Dat eerste doen oudere auto's doorgaans maar beperkt, dus zeker oudere prestatiegerichte auto's kunnen sneller 98 vereisen.

95E10 heeft geen ander octaangetal dan 95 zonder ethanol.

Sterker nog, ethanol van zichzelf is zeer klopvast. De vraag is wel wat een fabrikant hiermee doet. Stoppen we 10% ethanol in normale 95 (Wat dan effectief een hogere klopvastheid geeft). Of voegen we 10% ethanol toe aan inferieure benzine om alsnog op 95 uit te komen? Maar ik zit niet diep genoeg in die chemie.

Ethanol brand wel bij een andere mengselverhouding. Motoren met niet corrigerende injectie en alle carburateur systemen gaan daardoor iets armer lopen van E10. De bijbehorende hogere warmteproductie in het blok kan wel weer invloed hebben op die detonatie en andere aspecten van het motorgedrag.
Pagina: 1