[Win11] Storage space maar voor heflt gevuld

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb deze week mijn PC voorzien van een verse Windows 11 installatie. Na de succesvolle installatie en het installeren van de laatste drivers en software was mijn PC weer klaar voor gebruik. Bij eerdere installaties heb ik Storage Spaces gemaakt waarbij ik mijn twee 4TB harde schijven samen heb gevoegd tot één volume van 8TB en ditzelfde heb ik gedaan bij de 2 Crucial MX500 1TB SSD's. Deze twee SSD's zijn één volume van 2TB geworden. Ze zijn zichtbaar in de Explorer en in Disk Management. Hierin wordt getoond dat het volume van 2 TB (X: Games) nog de helft vol is. Toch kreeg ik meldingen in bijvoorbeeld Steam dat er geen ruimte over is op volume X:. Ook als ik nu bijvoorbeeld een film naar de Games schijf kopieer, geeft ie aan dat de schijf vol is terwijl er nog 932 GB vrij is oogenschijnlijk. Uit alle ellende heb ik toen maar weer mijn PC opnieuw voorzien van een verse installatie maar nu loop ik weer tegen hetzelfde probleem aan. Beide Storage Spaces waren overigens direct beschikbaar na de herinstallaties. Ik hoefde dus geen nieuwe Storage Spaces aan te maken nadat ik Win11 opnieuw geinstalleerd heb. Waarom geeft mijn PC aan dat de schijf vol zit terwijl duidelijk zichtbaar is dat nog de helft vrij is (zie screenshots)? Het lijkt erop dat de helft maar gebruik wordt. Voordat ik de Storage Space verwijder en wéér alles opnieuw moet gaan downloaden, kan ik nog iets anders doen om dit te fixen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RA2lTvYx_3JVnYVaDLqNTzSM-JM=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/7mW5tPp45T8p1pBwEQsigjYn.png?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EsLhQbArGAHkkliDBLcfviv6Qi4=/234x176/filters:strip_exif()/f/image/2PhFzMkWxeeWrqsrUUKur07N.png?f=fotoalbum_medium

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • CPU: Intel i9 10900K
  • Memory: 32GB G.Skill 3200C14
  • Moederbord: Gigabyte Aorus Z590 Ultra
  • Videokaart: Aorus RTX 3080 Xtreme
  • Boot: Samsung 970 EVO Plus 500GB
  • Mass storage: 2x WD Blue 4TB (8TB totaal)
  • Games storage: 2x Crucial MX500 1TB (2TB totaal)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
  • 2x nieuwe verse installatie met laatste nieuwe drivers
  • Laatste BIOS versie van moederbord geinstalleerd
Wat ik nog niet geprobeerd heb:
  • De Storage Space verwijdert en opnieuw aangemaakt

Forever raver!
Specs: Workstation Server

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orinoko
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 12-08 19:33
Je storage space is 1.81 TB groot, maar zo te zien is deze ingesteld als "two-way mirror". M.a.w. een RAID 1 configuratie. Het klopt dat je dan slechts 931 GB ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techno Overlord
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:37

Techno Overlord

Nocturnal Metamorphoses™

Topicstarter
Orinoko schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:39:
Je storage space is 1.81 TB groot, maar zo te zien is deze ingesteld als "two-way mirror". M.a.w. een RAID 1 configuratie. Het klopt dat je dan slechts 931 GB ter beschikking hebt.
Klopt idd. Dit had ik over het hoofd gezien schijnbaar. Geldt ook voor de Data schijf zo te zien. :'( Er is natuurlijk geen manier om dit over te zetten naar Simple (No resilliancy)? Dat wordt dan weer een leuke klus. Grmbl! ;w

[ Voor 4% gewijzigd door Techno Overlord op 15-07-2022 11:54 ]

Forever raver!
Specs: Workstation Server