Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 28-10-2023
Ik heb al redelijk wat gelezen maar ik kom er nog steeds niet uit.

Mijn situatie.
28 zonnepanelen, oost/west 410 WP
Een Tesla met 55kw accupakket
Energie contract bij Vattenfall, 0,284 dal en 0,302 piek variabel.
Terugleververgoeding zal 7 cent zijn.
De auto laad ik in daltarief op.
De panelen worden binnenkort gelegd.
Ik verbruik zo 10000kWH op jaarbasis. Waarvan zo'n 8000 voor de auto

Maar hoe gaat nu het salderen in zijn werk.
Wordt de opgewerkte energie gesaldeerd tegen dal of piek tarief. En is het eventueel verstandig enkel tarief aan te vragen.

Alvast bedankt voor de reacties.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:49

Wuursj

want worst is al bezet

Volgens mij is dat verschillend per leverancier of er per telwerk of over-all gesaldeert wordt.
Bij mij is de opbrengst tijdens normaal-uren in afgelopen jaar 2,2x zo hoog als tijdens de daluren. Dat zal wel een klein beetje verschillen ahd locatie en opstelling.
Als jouw leverancier dus per telwerk saldeert, kan het dus wel lonen om ook tijdens piek-uren te laden...

Maar sowieso iets om mee te nemen in de leverancier keuze. Een leverancier die niet per telraam saldeert, lijkt me een streepje voor hebben, alleen al omdat je er dan niet over hoeft na te denken. En dat hoeft niet perse met een enkel-tarief, dat kan ook gewoon met normaal/daltarief weggestreept worden. Oa.GC heeft dat redelijk duidelijk uitgelegd met voorbeelden.

Desalniettemin probeer ik verbruik en opbrengst een beetje op te lijnen. Voor ontzien van netwerk en als voorbereiding op afbouw saldering.

[ Voor 48% gewijzigd door Wuursj op 15-07-2022 09:38 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
En dan de auto op langzaamladen instellen. Denk ik. Maar ja, overdag is de auto er niet altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Waarom zo moeilijk doen voor enkele euro’s op jaarbasis, gewoon enkel tarief nemen, geen gedoe met salderen bij hoog/laag tarief.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
klump4u schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:33:
Waarom zo moeilijk doen voor enkele euro’s op jaarbasis, gewoon enkel tarief nemen, geen gedoe met salderen bij hoog/laag tarief.
Inderdaad even een rekensommetje maken. En opletten dat ik niet in een keer de hoofdprijs betaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
pharmsen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:26:
En dan de auto op langzaamladen instellen. Denk ik. Maar ja, overdag is de auto er niet altijd.
Waarom zou je de auto langzaam laden? Als jij in de ochtend 15 kWh hebt teruggeleverd kan je die zonder probleem of kosten in de middag weer uit het net trekken.

Tenzij je zogenaamde dynamische uurcontracten gaat nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Wolly schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:51:
[...]

Waarom zou je de auto langzaam laden? Als jij in de ochtend 15 kWh hebt teruggeleverd kan je die zonder probleem of kosten in de middag weer uit het net trekken.

Tenzij je zogenaamde dynamische uurcontracten gaat nemen.
Is het niet zo als de auto meer stroom verbruikt met opladen dan dat de zonnepanelen opleveren ik dan voor het overige deel piektarief betaal?

Ik snap het echt niet. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

pharmsen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:12:
[...]

Is het niet zo als de auto meer stroom verbruikt met opladen dan dat de zonnepanelen opleveren ik dan voor het overige deel piektarief betaal?

Ik snap het echt niet. :)
Piek en dal heeft niets met zonnepanelen te maken, maar met het tijdstip van afname. Weekend en avond zijn bijvoorbeeld daluren. Feestdagen zijn ook daluren.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
de Peer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Piek en dal heeft niets met zonnepanelen te maken, maar met het tijdstip van afname. Weekend en avond zijn bijvoorbeeld daluren. Feestdagen zijn ook daluren.
Dat snap ik. Maar ik bedoel het volgende.

Ik leverterug en ik verbruik. De vraag is hoe dit tegenelkaar wordt weggestreept.

Stel ik lever 8000 kWH terug. Waar trekken ze dit van af. Van mijn piek verbruik of van mijn dalverbruik.
Stel mijn piek verbruik is 2000kWH. Dan kom ik in de min en voor de rest krijg ik een terugleververgoeding. Of trekken ze dit van mijn dal verbruik af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pharmsen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Ik leverterug en ik verbruik. De vraag is hoe dit tegenelkaar wordt weggestreept.

Stel ik lever 8000 kWH terug. Waar trekken ze dit van af. Van mijn piek verbruik of van mijn dalverbruik.
Stel mijn piek verbruik is 2000kWH. Dan kom ik in de min en voor de rest krijg ik een terugleververgoeding. Of trekken ze dit van mijn dal verbruik af.
Zoals al gezegd hangt dit af van de leverancier. In dit topic is die vraag voglens mij ook al eens voorbij gekomen.
Het grote terugleververgoeding topic

overzicht
https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Viper® schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:16:
[...]

Zoals al gezegd hangt dit af van de leverancier. In dit topic is die vraag voglens mij ook al eens voorbij gekomen.
Het grote terugleververgoeding topic

overzicht
https://www.zonnepanelen-...beste-salderingsregeling/
Ik ga deze draadjes lezen. Dankjewel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

de Peer

under peer review

pharmsen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Ah oke. Ja is geheel afhankelijk van de leverancier. Ze doen dat allemaal verschillend.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Essent trekt eerst af van het hoog telwerk en wat er overblijft van laag. Positief saldo wordt uitbetaald aan de hand van het hoge tarief. Blijft uiteindelijk peanuts omdat er bij ons slechts 1 cent verschil zit tussen hoog en laag.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
Ik ben iets wijzer. De klantenservice van Vattenfal wist me het niet te vertellen. Na aandringen gaan ze het uitzoeken.

Maar hieronder staan een paar leuke voorbeelden.
https://www.energielevera...rugleveren-dubbele-meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
ds23man schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 11:55:
Essent trekt eerst af van het hoog telwerk en wat er overblijft van laag. Positief saldo wordt uitbetaald aan de hand van het hoge tarief. Blijft uiteindelijk peanuts omdat er bij ons slechts 1 cent verschil zit tussen hoog en laag.
Dat lijkt mij een eerlijke manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:32
pharmsen schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:08:
Ik heb al redelijk wat gelezen maar ik kom er nog steeds niet uit.

Mijn situatie.
28 zonnepanelen, oost/west 410 WP
Een Tesla met 55kw accupakket
Energie contract bij Vattenfall, 0,284 dal en 0,302 piek variabel.
Terugleververgoeding zal 7 cent zijn.
De auto laad ik in daltarief op.
De panelen worden binnenkort gelegd.
Ik verbruik zo 10000kWH op jaarbasis. Waarvan zo'n 8000 voor de auto

Maar hoe gaat nu het salderen in zijn werk.
Wordt de opgewerkte energie gesaldeerd tegen dal of piek tarief. En is het eventueel verstandig enkel tarief aan te vragen.

Alvast bedankt voor de reacties.
Ik ben net per 1/7 overgestapt en in eindafrekening zie ik dat alle teruglevering tegen hoogtarief is verrekend. Maar ik vermoed dat dit per leverancier verschilt.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pharmsen
StevenK schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:12:
[...]

Ik ben net per 1/7 overgestapt en in eindafrekening zie ik dat alle teruglevering tegen hoogtarief is verrekend. Maar ik vermoed dat dit per leverancier verschilt.
Dat is helemaal lekker.

Het is maar net hoe je het wil lezen. Maar Vattenfal gebruikt de manier zoals Essent dat doet.
Dus piekverbruik-piekteruggeleverd en restant hiervan wordt weer van dal afgetrokken.

Wat is salderen?
Salderen is het verrekenen van je jaarlijkse stroomafname met je jaarlijkse teruglevering. Deze verrekening is op basis van je stroomtarieven. Dus voor elke kWh die je opwekt, krijg je dezelfde prijs als die je per kWh aan ons zou betalen. We verrekenen dit op je jaarrekening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-04 23:37
@pharmsen Heb jij inmiddels een jaar afrekening gehad van Vattenfall? Ik heb namelijk precies dezelfde situatie. Ik heb een dal + normaal tarief maar heb sinds deze zomer zonnepanelen. Ik heb een groot negatief kWh saldo op het normaal tarief en zou het zonde vinden als dit zou worden uitbetaald met de lage terugleververgoeding. Op de informatiepagina van Vattenfall staat dat ze eerst het normaal tarief salderen, daarna het dal tarief. Er staat alleen niet bij of die ook met elkaar verrekend worden. Alleen dat als je op het dal tarief negatief uitkomt dit van je normaal tarief verbruik af gaat. Maar bij mij is het juist andersom: mijn normaal tarief is zwaar negatief en dal tarief zwaar positief.

Gaat Vattenfall het negatieve saldo van mijn normaal tarief uitbetalen of aftrekken van mijn dal tarief verbruik?

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Pagina: 1