Malware/pop-ups/ongewenste advertenties op MacBook Air (M1)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Medetweakers,

Sinds een aantal weken heb ik op mijn MacBook Air (M1) last van malware denk ik. Bij zowel mijn Chrome als Safari browser worden er continue automatisch tabbladen geopend naar "vage" websites. Ook word ik vaak doorgelinkt naar Bing terwijl ik dan zoek vanuit Google. Bar 1 new tab komt ook regelmatig voorbij. Conclusie: ik kan niet fatsoenlijk meer webbrowsen, mijn laptop is snel leeg en vermoedelijk gebeuren er frauduleuze zaken op de achtergrond.

Wie kan mij hierbij helpen? Ik heb bij beide browsers via instellingen op diverse manieren geprobeerd om alles te deleten. Er was een onbekende extensie geïnstalleerd en die heb ik verwijderd. Uiteindelijk keert het probleem elke keer weer terug.

Mijn hoop is op jullie gevestigd. Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• talin
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:45

talin

ES-MA

ik zou deze als eerste eens doornemen, het installeren van malwarebytes e.d. zou ik nog even achterwege laten.

[ Voor 23% gewijzigd door talin op 15-07-2022 10:12 ]

in this world there’s two kinds of people, my friend: Those with loaded guns and those who dig. You dig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greatsword
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

Greatsword

"...Terra Incognita..."

En in het ergste geval een backup maken + schone installatie uitvoeren.

Vervolgens uiteraard niet al te veel rotzooi installeren ;)

“…There is nothing either good or bad, but thinking makes it so…”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huigie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 19:39

Huigie

ㅤㅤKAIZEN

Meteen Malwarebytes installeren.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:49
Heb je in Systeemvoorkeuren toevallig een optie Profielen? Kan goed dat er een profiel is geinstalleerd die telkens vanalles terugzet.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackL89
Geronimous schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 16:48:
Heb je in Systeemvoorkeuren toevallig een optie Profielen? Kan goed dat er een profiel is geinstalleerd die telkens vanalles terugzet.
Daar zie ik geen optie helaas.
talin schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:12:
ik zou deze als eerste eens doornemen, het installeren van malwarebytes e.d. zou ik nog even achterwege laten.
Dit werkt helaas niet. De pop-ups blijven komen nadat ik alles heb verwijderd bij zowel Chrome als Safari.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:49
Ik zou ook even een scan doen met mallwarebytes. kans is wel dat je niet alles opgeruimd krijgt. Een clean install is dan zeker te overwegen...

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JackL89
Geronimous schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:32:
Ik zou ook even een scan doen met mallwarebytes. kans is wel dat je niet alles opgeruimd krijgt. Een clean install is dan zeker te overwegen...
Dit heeft gewerkt! Hopelijk blijft het zo. Bedankt voor de tip.
Pagina: 1