Equalizer om geluidsprofiel oortjes A -> B na te bootsen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 14:17
Goedenavond Tweakers,

Zojuist heb ik een Nothing Ear (1) ontvangen. Leuk ding, mijn eerste draadloze oortjes. Echter stelt het geluid me wat teleur.

Mijn referentie is een Bose QC35ii en de Sony MH750 die ik ooit gratis heb gekregen bij mijn oude telefoon. Ook al was die gratis - het geluid komt erg overeen met die van de dure Bose, dus mijn verwachting was dat een €99 (of, €60 met Amazon-korting eergisteren) ook wel ongeveer zo zou klinken. Doet het dus niet. De hoge middentonen lijken mij "plat", alsof het uit zo'n wenskaart speaker komt. De rest van het spectrum klinkt wel gewoon lekker.

Nu heb ik een reviewwebsite gevonden die frequentieresponsmetingen naast elkaar kan leggen, en dit is die van de Nothing vs Sony: https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#27244/7903/28495

Daar is inderdaad te zien dat de high-mid + low-treble wat aan de lagere kant zijn.

En de Bose vs Sony (beiden vind ik fijn klinken): https://www.rtings.com/headphones/1-5/graph#565/7903/28495

Nu had ik het idee om een software EQ applicatie te gebruiken om het profiel van de Nothing meer richting de Bose en Sony te duwen - dat een product van $99 slechter klinkt dan "gratis", dat lijkt mij vooral een probleem van afstelling en niet de kwaliteit van de driver :) Of Sony heeft iets magisch gedaan met de MH750.

Echter als ik in de 10-band equalizer instel dat die theoretisch het verschil moet opheffen tussen de Sony en de Bose (+5 dB @ 1 kHz, +3 dB @ 2 kHz) klinkt het nóg slechter, pas als ik juist die frequenties verminder (of eerder de rest omhoog gooi, c.q. een van de standaard profielen zoals het "rock"-profiel) , klinkt het eigenlijk veel beter opeens.

Mijn vraag: Is mijn theorie (delta toepassen) lariekoek, of klopt de meting voor de Nothing Ear (1) van rtings niet??

Verder kan ik zo snel geen frequentierespons vinden. Tweakers heeft er geen, maar gooit er wel de stempel "matig" geluid op, waar ik het wel mee eens ben. Soundguys heeft er een, maar daar is blijkbaar de response ongeveer vergelijkbaar met de Bose QC35ii - waar ik het niet mee eens ben.

Mocht iemand een vergelijkbare situatie hebben (EQ voor Nothing Ear (1)), wat is de EQ die jullie hebben ingesteld om het fijner te laten klinken?

Voor nu laat ik de boel staan op verhoogde bass + treble, maar dat voelt zo generiek en fout aan, gezien de data op het omgekeerde wijst...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Als mid-hoog standaard bagger klinkt een na aanpassing door de equalizer nog slechter dan laat dat alleen maar zitten dat de gebruikte divers slecht zijn. Die krijgen de betreffende tonen simpelweg niet geproduceerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
De geluidskwaliteit bij in-ears wordt inderdaad vrijwel volledig bepaald door de frequentierespons. Hoewel een tienbands equalizer veel te grof is om de frequentierespons te vormen naar wat je wilt, zou het in ieder geval wel beter moeten worden. Als dat niet zo is heb je misschien neppe gekocht.

In de metingen van zowel Soundguys als RTings zie ik dat de Nothing Ear 1 te fel is rond 4 kHz. De Sony en Bose hebben een iets aangedikte bas.

Om te beginnen kan je eens proberen of het geluid beter wordt als je de doelcurve nastreeft. Bij Soundguys is die roze, bij RTings zijn de grafieken er al voor gecompenseerd en is het een horizontale lijn.

frequentie (Hz)EQ 1 (dB): doelcurve Soundguys (dB)EQ 2 (dB): doelcurve RTings maar ook meer bas
3100
6300
125-10
250-3-1
500-3-5
1.00010
2.00000
4.000-4 maar probeer ook eens -6-6
8.0001-2
16.0000-2

Wordt het hiermee beter?
ikt schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:03:
Verder kan ik zo snel geen frequentierespons vinden. Tweakers heeft er geen, maar gooit er wel de stempel "matig" geluid op, waar ik het wel mee eens ben. Soundguys heeft er een, maar daar is blijkbaar de response ongeveer vergelijkbaar met de Bose QC35ii - waar ik het niet mee eens ben.
Er zit nog best wat verschil tussen. 3 dB hier erbij, 3 dB daar eraf is goed te horen.

[ Voor 49% gewijzigd door TBTL op 15-07-2022 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
sypie schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:07:
Als mid-hoog standaard bagger klinkt een na aanpassing door de equalizer nog slechter dan laat dat alleen maar zitten dat de gebruikte divers slecht zijn. Die krijgen de betreffende tonen simpelweg niet geproduceerd.
Het leek er meer op dat de EQ ze niet precies te pakken kreeg. Het meeste verbetering merkte ik bij het omlaagtrekken van die frequenties (bij 4kHz), dus het kan gewoon zijn dat daar ergens een piek is die het zo vreselijk laat klinken. Onderstaand heb ik een goede oplossing gevonden.
TBTL schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:42:
De geluidskwaliteit bij in-ears wordt inderdaad vrijwel volledig bepaald door de frequentierespons. Hoewel een tienbands equalizer veel te grof is om de frequentierespons te vormen naar wat je wilt, zou het in ieder geval wel beter moeten worden. Als dat niet zo is heb je misschien neppe gekocht.

In de metingen van zowel Soundguys als RTings zie ik dat de Nothing Ear 1 te fel is rond 4 kHz. De Sony en Bose hebben een iets aangedikte bas.

Om te beginnen kan je eens proberen of het geluid beter wordt als je de doelcurve nastreeft. Bij Soundguys is die roze, bij RTings zijn de grafieken er al voor gecompenseerd en is het een horizontale lijn.

frequentie (Hz)EQ 1 (dB): doelcurve Soundguys (dB)EQ 2 (dB): doelcurve RTings maar ook meer bas
3100
6300
125-10
250-3-1
500-3-5
1.00010
2.00000
4.000-4 maar probeer ook eens -6-6
8.0001-2
16.0000-2

Wordt het hiermee beter?

[...]

Er zit nog best wat verschil tussen. 3 dB hier erbij, 3 dB daar eraf is goed te horen.
Jammer genoeg niet, maar het is waarschijnlijk de 10-band niet-parametische equalizer die roet in het eten gooit en "te breed" de aanpassingen doorvoert. Als ik bijvoorbeeld de boel iets naar rechts opschuif lijkt het wel beter te klinken, maar met de voorgestelde waarden lijkt het slechte nog meer geaccentueerd te worden.

Ik heb wel een andere app gevonden, Wavelet, die een database heeft, met o.a. de Nothing ear (1), die wel redelijk precies een compensatie-EQ heeft. Die werkt goed, en als ik de response van de QC35ii daaroverheen leg, vind ik het geluid de goede kant op te gaan. Verder ondersteunt het nog per-device instellingen, dus mijn QC35ii's exploderen niet van bass/hoge treble :D

Wel goed om te weten dat dit dus vooral tuning lijkt te zijn.

Ter referentie, de toegepaste correctie: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KsZhFb7VS8RITT9i5FkEak0C9Q0=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wUYSsysJ8ah1eajOsdY6BLVj.png?f=fotoalbum_large

De piek (dal?) bij 4kHz is erg spits, dus dat was waarschijnlijk de reden dat de boel (met de vorige equalizer app) slechter klonk.

Als ik de correctie voor de Bose op de Bose toepast wordt het geluid daar op dezelfde manier plat, dus ik heb er nu wat vertrouwen in dat een EQ bovenop de correctie-EQ de goede manier is :)

Voor Windows bestaat er volgens mij APO Equalizer, dus die zwengel ik straks aan thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Houd je er rekening mee dat corrigeren naar de QC35ii wil zeggen dat je corrigeert naar een target die ook nog niet juist is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ikt
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2022 @ 10:39:
Houd je er rekening mee dat corrigeren naar de QC35ii wil zeggen dat je corrigeert naar een target die ook nog niet juist is.
"Juist" is objectief, toch? ;) Ik vind de QC35ii mooi klinken, dus die houd ik aan als mijn target, en het is fijn dat er data beschikbaar is om dat na te streven.

De gecorrigeerd-naar-Harman-curve QC35ii vind ik ook vreselijk klinken, dus die laat ik voor wat het is. Maar het was wel bewijs dat de correctiecurve een goede start is naar neutraal geluid en dat dan verder aan te passen naar iets wat ik wel leuk vind klinken.

Op mijn telefoon is het al gelukt, op de PC was het tijdelijk gelukt - en toen moest ik zonodig naar Windows 11 upgraden, en nu is mijn hele Bluetooth audio stuk :+ Maar dat is een ander verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Voor Windows zou je https://sourceforge.net/p...-equalizer-apo-extension/ eens kunnen proberen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1