virtualisatie op Clevo n550rc-gtx950m?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn vraag
Ik ga in september starten met een opleiding mbo ICT niveau 4 aan de Leijgraaf richting expert system and devices.

Hiervoor heb ik een laptop nodig. Ik heb al met een docent besproken dat de specificaties van mijn huidige laptop voldoende zijn. Echter moet ik ook virtualisatie kunnen gebruiken. Nu heb ik absoluut geen idee wat dit is en wat je er mee kunt. Dus ik loop nu vast op het beoordelen of mijn laptop dit ondersteunt.

Weet iemand of deze laptop virtualisatie ondersteunt of hoe ik dit kan controleren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
clevo n550rc gtx950m met i7 6700hq (ondersteunt vt-x en vt-d volgens Intel)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
In de bios kan ik niks vinden. Ik kan nog eventueel foto's toevoegen indien gewenst. Ook heb ik al de verkoper @laptopplus gemaild. Zij vroegen of ik al in de bios heb gekeken. Daar kan ik niks vinden.

Ik heb begrepen dat virtualisatie gebruikt wordt om virtuele machines geïsoleerd van elkaar te kunnen draaien. Zou ik dus kunnen testen of mijn laptop virtualisatie ondersteunt door een VM aan te maken? Indien deze opstart werkt het, indien problemen, werkt het niet. Zijn er ook nog dingen waar ik rekening mee moet houden?

Overigens heb ik al een berichtje naar de contactpersoon van de school gestuurd. Vraag me alleen af of hij nog reageert. Iets met zomervakantie en zo. Google wist mij ook niet te vertellen of de laptop virtualisatie ondersteunt

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 14-07-2022 23:05 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
Welke virtualisatie techniek ga je gebruiken? Voor bv hyper-v kun je hier zien wat de requirements zijn en hoe je kan checken of je hw hieraan voldoet: https://docs.microsoft.co...ence/hyper-v-requirements

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

i7 6700hq is echt dikke prima. Ik zou wel kijken naar 32GB RAM i.p.v. 16GB als je dat hebt.
500GB SSD er in is ook wel fijn voor je VM'tjes. Maar verder zit je best ruim hoor, zo vreselijk veel ga je echt niet virtualiseren.

Hier: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-50-ghz.html zie je onderaan dat je CPU ook: Intel® Virtualization Technology (VT-x) ‡ enabled heeft. je kunt dus VMs op een hypervisor draaien.

Mogelijk moet je dit nog wel even in je UEFI/BIOS enablen, maar dat komt wel goed.

[ Voor 8% gewijzigd door True op 14-07-2022 23:29 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Nielson schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:24:
Welke virtualisatie techniek ga je gebruiken? Voor bv hyper-v kun je hier zien wat de requirements zijn en hoe je kan checken of je hw hieraan voldoet: https://docs.microsoft.co...ence/hyper-v-requirements
Geen idee welke techniek we gebruiken. In het document met de requirements van de laptop staat alleen dat je moet navragen of virtualisatie ingeschakeld kan worden in de bios.

Is het te doen om alle virtualisatie technieken te testen op mijn laptop?

Het probleem is dat mijn broertje een nieuwe laptop nodig heeft opeens. Mijn laptop voldoet nog prima voor hem. Maar een nieuwe laptop voor mij is duurder dan een nieuwe laptop voor mijn broertje. Dus ik moet zeker weten dat ik niks kan met deze laptop voordat ik deze aan m'n broertje geef. Anders is het goedkoper om een nieuwe laptop voor hem te zoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:29:
[...]

Geen idee welke techniek we gebruiken. In het document met de requirements van de laptop staat alleen dat je moet navragen of virtualisatie ingeschakeld kan worden in de bios.

Is het te doen om alle virtualisatie technieken te testen op mijn laptop?

Het probleem is dat mijn broertje een nieuwe laptop nodig heeft opeens. Mijn laptop voldoet nog prima voor hem. Maar een nieuwe laptop voor mij is duurder dan een nieuwe laptop voor mijn broertje. Dus ik moet zeker weten dat ik niks kan met deze laptop voordat ik deze aan m'n broertje geef. Anders is het goedkoper om een nieuwe laptop voor hem te zoeken.
Je hoeft er maar ééntje te checken, het is namelijk: het werkt of het werkt niet. Ik verwacht dat je straks een student license krijgt voor VMware ESXi (eigenlijk VMware vCenter maar oké). Je kunt nu voor het gemak Oracle VirtualBox testen en kijken of je een live-cd van een Linux distributie kunt draaien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:00:
Weet iemand of deze laptop virtualisatie ondersteunt of hoe ik dit kan controleren?

Relevante software en hardware die ik gebruik
clevo n550rc gtx950m met i7 6700hq (ondersteunt vt-x en vt-d volgens Intel)
Check de task manager, daar zie je onder het kopje Virtualizatie of het aan of uit staat. Als het uit staat is het met de CPU die je hebt hoogst waarschijnlijk aan te zetten in de BIOS
Afbeeldingslocatie: https://www.how2shout.com/wp-content/uploads/2021/07/Screenshot-28-e1626412799958.png

[ Voor 15% gewijzigd door martyw op 14-07-2022 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
True schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:28:
i7 6700hq is echt dikke prima. Ik zou wel kijken naar 32GB RAM i.p.v. 16GB als je dat hebt.
500GB SSD er in is ook wel fijn voor je VM'tjes. Maar verder zit je best ruim hoor, zo vreselijk veel ga je echt niet virtualiseren.

Hier: https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-50-ghz.html zie je onderaan dat je CPU ook: Intel® Virtualization Technology (VT-x) ‡ enabled heeft. je kunt dus VMs op een hypervisor draaien.

Mogelijk moet je dit nog wel even in je UEFI/BIOS enablen, maar dat komt wel goed.
Bios kan ik niks enabelen. 32GB past niet in mijn laptop. Heb 2x ddr3. Volgens de docent was 16GB voldoende. Zit nu nog 8GB in. Maar 16GB zijn de kosten niet. Het maakt niet uit hoeveel ik virtualiseer. Het hoort bij een vak. Kun je dit niet, haal je het vak niet. Haal je het vak niet, haal je de opleiding niet.

Aan de andere kant als het werkt, dan werkt het. Ik heb de laptop toch maximaal 3 jaar nodig. Waarschijnlijk krijg ik als ik stage ga lopen in het 2de jaar toch een laptop van m'n stagebedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:33:
[...]

Bios kan ik niks enabelen. 32GB past niet in mijn laptop. Heb 2x ddr3. Volgens de docent was 16GB voldoende. Zit nu nog 8GB in. Maar 16GB zijn de kosten niet. Het maakt niet uit hoeveel ik virtualiseer. Het hoort bij een vak. Kun je dit niet, haal je het vak niet. Haal je het vak niet, haal je de opleiding niet.

Aan de andere kant als het werkt, dan werkt het. Ik heb de laptop toch maximaal 3 jaar nodig. Waarschijnlijk krijg ik als ik stage ga lopen in het 2de jaar toch een laptop van m'n stagebedrijf.
Met 16GB ga je het ook wel redden dat komt wel goed. 8GB is wel karig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:45
hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:33:
[...]
Bios kan ik niks enabelen.
Misschien hóef je ook niks te enablen omdat het standaard al goed staat. Gewoon even testen of aan alle voorwaarden voldaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
martyw schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:33:
[...]

Check de task manager, daar zie je onder het kopje Virtualizatie of het aan of uit staat. Als het uit staat is het met de CPU die je hebt hoogst waarschijnlijk aan te zetten in de BIOS
[Afbeelding]
Geeft ingeschakeld aan. Als ik het goed begrijp kan ik met een gerust hart er vanuit gaan dat ik gewoon mee kan doen met het vak? Als het nodig is, kan ik extra informatie vragen. Maar het is natuurlijk al zomervakantie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:41:
[...]

Geeft ingeschakeld aan. Als ik het goed begrijp kan ik met een gerust hart er vanuit gaan dat ik gewoon mee kan doen met het vak? Als het nodig is, kan ik extra informatie vragen. Maar het is natuurlijk al zomervakantie.
Jup, als je zekerheid wilt kun je dit nog proberen: True in "virtualisatie op Clevo n550rc-gtx950m?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martyw
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:42
hoi1234 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:00:
Mijn vraag
Nu heb ik absoluut geen idee wat dit is en wat je er mee kunt.
Kijk even naar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
Ik heb die test succesvol doorlopen. Ik ga er dus maar van uit dat het werkt. Hartstikke bedankt. Ik wist echt niet hoe ik mijn vraag zelf kon beantwoorden. Met jullie hulp is mijn vraag toch beantwoord.

Overigens iemand nog tips voor 16GB RAM? Zit nu een latje van 8GB in. Maar mag verkocht worden en dan 2x8 voor terug als dat beter is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Niet online

True

Dislecticus

hoi1234 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 00:07:
[...]

Ik heb die test succesvol doorlopen. Ik ga er dus maar van uit dat het werkt. Hartstikke bedankt. Ik wist echt niet hoe ik mijn vraag zelf kon beantwoorden. Met jullie hulp is mijn vraag toch beantwoord.

Overigens iemand nog tips voor 16GB RAM? Zit nu een latje van 8GB in. Maar mag verkocht worden en dan 2x8 voor terug als dat beter is.
Als er nu 1x8GB in zit en je 2x8GB kan plaatsen zou ik gewoon hetzelfde type kopen. 9 v.d. 10 keer werkt dat. Kies een webwinkel die qua een beetje aan service denkt, mocht het niet werken kun je retourneren zonder dat het onrealistisch veel moeite kost.
Eventueel iets van V&A trekken: https://tweakers.net/gehe...jJR2l3MQKIMfM1NTYTKm2thYA kan ook prima zijn.

Pagina: 1