Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WannaCry
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-04 15:15
Dag medetweakers,

Na de zomer ga ik afstuderen bij een bedrijf die mij meteen graag in dienst willen hebben. Naast mijn stage werk ik dan 1 dag in de week voor een maandsalaris van €2200. Zodra ik mijn HBO-ICT opleiding heb afgerond, wordt dit verhoogd naar €2500, en wil ik er fulltime werken. Mijn functie is systeembeheerder.

Is dit voor een HBO'er als startsalaris laag, of is dit prima om mee te starten? Het bedrijf en de werkzaamheden spreken mij aan, maar het salaris brengt me aan het twijfelen.

Bedankt voor jullie meedenken _/-\o_ .

Gegroet

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32

Zenix

BOE!

Dat is inderdaad laag. Ik zou mikken op 2800~3000
Bij de Rijksoverheid start je met HBO-ICT in schaal 9 op 3028 en dat is voor 36 uur en krijg je ook nog een 13e maand.

Er is een groot tekort, dus ik zou daarvan proberen te profiteren. Daarnaast zou ik ook graag willen weten wat voor opleidingsmogelijkheden er zijn bij de werkgever. Kan je cursussen volgen en certificaten halen en leren tijdens werktijd?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Voor 1 dag in de week is 2200 een behoorlijk royaal salaris. Of bedoel je dat dit schaalt naar 40 uur?

2500 is een prima startsalaris, ik zou vooral kijken naar de secundaire voorwaarden en bovenal groeimogelijkheden. Dat is wat telt aan het begin, niet gelijk harde pegels maar groeien zodat je die harde pegels in aanzienlijke tijd wel verdient met een leuke reisvergoeding en pensioen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
2500 euro was 10 jaar geleden al het startsalaris op HBO niveau, ik zou wel wat meer vragen nu de vraag naar ICTers zo hoog is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Un93m59
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 26-09 19:44
Wat is je omgeving ? Gelderland of Zeeland betaalt bijvoorbeeld minder dan een Regio randstad

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 01:32

Zenix

BOE!

Ernemmer schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:36:
2500 euro was 10 jaar geleden al het startsalaris op HBO niveau, ik zou wel wat meer vragen nu de vraag naar ICTers zo hoog is.
Inderdaad. In de nieuwe CAO's verdienen schoonmakers bijvoorbeeld 2000 bruto, anders kan je amper rondkomen. Als je kijkt naar de afgelopen 10 jaar, is alles misschien 20% duurder geworden. 3000 is dus het nieuwe 2500.

Ik zie ook vaak zwakke argumentatie om een lager loon te rechtvaardigen. Zoals:
- Je moet kijken naar ontwikkelingsmogelijkheden
- Het geld komt later wel als je goed bent.

Ondertussen heb je wel een studieschuld (leenstelsel) van duizenden euro's, kan je geen sociale huurwoning krijgen en ben je in de particuliere huur minimaal 900 euro kwijt voor een huis. Een woning kopen, laten we het daar maar niet over hebben.

Starten met een goed salaris, goede opleidingsmogelijkheden en een goede werkgever kan prima gecombineerd worden. Als starter heb je de bedrijven voor het uitkiezen, ze staan in de rij.

[ Voor 6% gewijzigd door Zenix op 15-07-2022 10:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-09 19:14
Ik denk dat het niet zwart/wit is zoals @Zenix & @SmurfLink zeggen, want ik vind dat ze beide gelijk hebben alleen ligt het vooral aan jou zelf.

De een zegt het hoort hoger te zijn door het tekort en alles is duurder geworden. Helemaal mee eens als je een vlotte student bent en je binnen no-time een opdracht vind en geen enkele vorm van uitstelgedrag vertoond. Dan kun je prima even blijven doorzoeken en die andere warmhouden met een reactie in de trant van 'school ziet graag dat we kiezen uit 2 opties'.

Wel kleine kanttekening; wat 'hoort' te zijn en een 'duurdere samenleving' hebben bedrijven maling aan en er niets zo frustrerend als vechten tegen die bierkaai. Denken dat je meer hoort te verdienen, maar uit je ervaringen blijkt van niet. Deze verhalen hoor je steeds vaker, gastjes die absurde bedragen denken te moeten verdienen, maar vergeten te investeren in kennis. Hoppen van junior functie naar junior functie voor 200 euro verschil en vergeten min of meer te werken en bezig te zijn met medior worden op basis van kennis.

De ander zegt 2200-2500 is een realistische range om in te starten en ik ben het er ook mee eens dat ik veel van deze bedragen terug zie komen bij starters. Als je dan een 'normale' student bent en niet een kei bent in communiceren en nog niet helemaal zeker bent over jezelf (niks mis mee) dan doe je ook niet tekort als je een interessant stage voorgeschoteld krijgt.

Vergelijk het dus vooral met jezelf en je eigen situatie, want als je 22 bent o.i.d en je woont nog thuis en hebt niet veel studieschuld, dan zou je je eerste ervaring met werken prima kunnen kiezen op basis van hoe leuk je de opdracht lijkt. Na de stage kun je alsnog na een paar maanden weg gaan (vrij land).

Als je bij elke werkgever blijft hameren op het vergaren van kennis en daarin actief mee doet zul je al snel merken dat je gezien word als leergierige medewerker, bouwt dat zelfvertrouwen op en zul je ook eerder de beloning krijgen die je wil. Dat zelfvertrouwen vergaren in de eerste jaren is imo key. Succes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• drocona
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 00:48
Een van de dingen die ik geleerd heb in mijn arbeidsverleden is dat je jezelf eerst moet bewijzen. Dat is best logisch te begrijpen vanuit beide partijen.
Wat er volgt is in mijn verleden echter nooit logisch geweest en in mijn nadeel en daarom doe ik dat tegenwoordig anders.

Die 2500 euro is leuk, voor het bedrijf, die verwacht dat jij jezelf gaat ontplooien en bewijzen voor dat geld. Echter wat staat er tegenover als je jezelf bewezen hebt? Dat zijn de afspraken die vaak missen en het een negatief verhaal wordt voor jezelf.

2500 is in mijn ogen een prima startsalaris, maar daar zit het woord al "start", in mijn ogen ben je na een jaar echt geen starter meer en zou je genoeg geld in het laadje moeten brengen voor het bedrijf. Daar hoort ook een marktconform salaris bij en als ik zo rondkijk zit een systeembeheerder tot 2 jaar ervaring zo rond de 3000-3500 euro.

Maak dus nu al afspraken over je groei, prima om nu 2500 te pakken om mee te starten, maar wat als je jezelf hebt bewezen? Laat de doelen die jij volgens het bedrijf moet bereiken op papier zetten en de daarbij horende beloning om op een conform salaris te komen. Een mooi voorbeeld hiervan is meedraaien in de storingsdienst (want dan ben je zelfstandig bekwaam genoeg volgens het bedrijf) of het behalen van een bepaald certificaat wat de rest van je collega's ook hebben. Ik noem maar wat. Als je dat behaald hebt dan ga je van je startsalaris van 2500 naar een marktconform van zeg 3100 bijvoorbeeld.

Maak duidelijke afspraken en vergeet niet dat het geen liefdadigheid is, je bent aan het werk. Kom voor je zelf op en maak duidelijke en meetbare afspraken met daarbij horende beloningen. Beide partijen zijn dan blij en de samenwerking opent deuren voor de toekomst. Uiteindelijk blijven het onderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
@drocona haalt een goed punt aan; ik heb veel te lang in de 'starter - poststarter' sferen gehangen.

Je verdient eigenlijk niet marktconform, maar bent ook (denk je) niet ervaren genoeg om dan in een keer wel die 1000 meer te vragen bij je volgende job. Want voor jou is het een grote stap, maar uiteindelijk is dat marktconform.

Ik ben echt van 2750 -> 3000 bij eerste werkgever gegaan, maar zo'n werkdruk, dat was niet normaal;
Na anderhalfjaar naar andere werkgever gegaan, terug bij 2750 begonnen. Toen na anderhalfjaar wist ik dat ik 3500 waard was, kreeg er een whopping 50 bij, toen was het voor mij klaar daar.

Toen derde werkgever, deed in een keer marktconform bod van 3500, en binnen anderhalfjaar zit ik daar nu op 3850.

Anderzijds hoort dat er misschien ook bij, op een bepaald punt bereik je een soort van arrogantie dat je wéét dat je binnen 3 sollicitatiegesprekken met ease dat salaris minimaal bereikt, en ga je ervoor.

Resumé, even afhankelijk van opleidingsmogelijkheden bij je nieuwe werkgever, en tevens secundaire arbeidsvoorwaarden, is er niks mis mee, zie het als een post-stage om je zelf te ontdekken, het bedrijf, met als doel om volwaardig te knallen. Heb dus wel voor ogen dat je meer waard bent met wat meer ervaring. Bespreek anders een junior/senior constructie ofzo, en anders is nee ook een antwoord.

Bij stageplaats blijven plakken is makkelijk en veilig, maar het is op lange termijn zelden interessant voor de werknemer. Maar voor een jaar met duidelijk promoties kan het zeer zeker interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 27-09 19:14
@FlowSnake Eens tot de laatste alinea. Elk bedrijf is anders en er zijn ook bedrijven waar je enorm snel kunt groeien qua functie. Helemaal met het verloop wat er soms is. Soms zo snel dat je zelf gaat vinden dat je hardskills achter lopen op je functie niveau. Het kan ook zeker lonen om wat langer te blijven plakken bij dit soort bedrijven.

[ Voor 13% gewijzigd door Furion2000 op 15-07-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moondooman
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-07-2022
Uiteindelijk denk ik dat je ook gewoon zelf goed moet kijken naar het bedrijf en je niet blind staren op salaris. Afhankelijk van je prestaties is het denk ik laag tot gemiddeld, maar als jij bij een bedrijf helemaal er tussen past en het naar je zin hebt is dat ook wat waard. Hetzelfde geldt voor een hoog salaris bij een bedrijf waar jij het eigenlijk niet naar je zin hebt, ja je verdient meer maar je werkgeluk zal daar ook onder lijden.

Zeker als het je afstudeerstage is waarnaast je nog verdient zou ik denken dat het geen kwaad kan om het uit te proberen (als de afstudeeropdracht je aan staat). Voor de werkgever zal het lastig zijn een contract te maken waar jij echt niet onderuit kunt, dus voelt het na je stage nog steeds niet goed dan kun je altijd nog op zoek gaan naar iets anders. Weet in ieder geval wel dat voor 4 dagen stage/1 dag werken 2200 echt extreem hoog is, tot het niveau dat ik me eigenlijk afvraag of ze het niet andersom bedoelen (1 dag stage, 4 dagen werken). Dit zou ik ook nog even goed navragen, want het laatste wat je wilt is dat je studie in het geding komt omdat een werkgever eisen stelt aan jouw werkzaamheden waardoor je afstuderen niet meer haalbaar is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• roloxkit
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 20-03 10:39
Ik vind het aan de lage kant eerlijk gezegd. Startsalaris in de ICT ligt tegenwoordig rond de 2850. Er zijn genoeg bedrijven waar je voor 3000 aan de slag kunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-09 23:00
De 2500 euro is natuurlijk een start bod, je kan altijd vragen en onderhandelen over een beter salaris. (Lees tip: never split the difference)

Nog een paar sollicitaties bij andere bedrijven kan ook geen kwaad, het is altijd vrijblijvend en leerzaam. Veel succes met je begin van je carrière!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 25-09 10:08
FlowSnake schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:53:
Bij stageplaats blijven plakken is makkelijk en veilig, maar het is op lange termijn zelden interessant voor de werknemer. Maar voor een jaar met duidelijk promoties kan het zeer zeker interessant zijn.
Bij een stageplaats blijven plakken biedt natuurlijk als voordeel dat je eigenlijk meteen kan zeggen dat je mocht blijven. Het eerste bewijzen heb je dus al min of meer gedaan. Kan leuk staan op je vroege CV, maar geen hond die je niet aanneemt omdat je niet bij je stagebedrijf bleef plakken. Zeker niet in de techniek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 27-09 21:00
Zenix schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 23:13:
Dat is inderdaad laag. Ik zou mikken op 2800~3000
Bij de Rijksoverheid start je met HBO-ICT in schaal 9 op 3028 en dat is voor 36 uur en krijg je ook nog een 13e maand.
Vanwaar de vergelijking met de overheid? Iedereen weet dat je daar hoog start, maar langzaam groeit. Werken bij de overheid is niet representatief voor het bedrijfsleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 27-09 06:27
Pizza_Boom schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 19:52:
[...]
Bij een stageplaats blijven plakken biedt natuurlijk als voordeel dat je eigenlijk meteen kan zeggen dat je mocht blijven. Het eerste bewijzen heb je dus al min of meer gedaan. Kan leuk staan op je vroege CV, maar geen hond die je niet aanneemt omdat je niet bij je stagebedrijf bleef plakken. Zeker niet in de techniek.
Dat is helemaal waar though, dat alleen al is een compliment, niet te onderschatten, maar tegelijkertijd ook bijna proof dat je dus meer waard bent dan dat; een ruwe diamant (wat poëtisch).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• WannaCry
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09-04 15:15
Ik bedank jullie allemaal hartelijk voor de uitgebreide reacties. Studieschuld afbetalen had ik zelf nog niet eens rekening mee gehouden 😁 maar is wel een flinke kostenpost aangezien deze enorm hoog is.

Eerst lekker de afstudeerstage daar lopen en kijken hoe ik t vind. Tijdens deze periode mij van m'n beste kant laten zien en mogelijk nog een CEH certificaat behalen (zat nog bij m'n minor in). Als de klik er na die 20 weken nog is, ga ik onderhandelen over het salaris en hoop ik dit omhoog te kunnen krikken naar +-3000.

Het is fijn dat ik nu van meerdere ervaren ICT'ers een goede mening hierover heb gekregen en neem dit dus ook mee in het gesprek met de werkgever.

Dank allen _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door WannaCry op 16-07-2022 13:17 ]

Pagina: 1