Advies zonnepanelen micro omvormer met stekker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnepaneel1
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-09-2022
Beste Forumleden,

Graag zou ik advies en of tips bij aanschaf zonnepanelen met een stekker.
Zit al een tijdje te zoeken en te googlen naar zonnepanelen met een stekker.

Mijn jaarverbruik is 2800 kw.
Plan is: om 6 of 8 zonnepanelen met een micro omvormer op een plat dak/ garage+ uitbouw te plaatsen. De ligging is op het zuiden.
Er zijn bij mij nog 2 losse groepen over in de meterkast die ik nu niet gebruik.

Ik kom ik sets tegen met een micro omvormer voor 4 panelen, ik zie ook sets met 3 micro omvormers voor 6 panelen.
Dus per 2 zonnepanelen van 400wp zit dan 1 micro omvormer.
Of het set helemaal zelf afstemmen.
Kan iemand hier meer helderheid in verschaffen en of welke panelen/ micro omvormers het best bij zoiets past.
Ik hoor het graag.

..
...

Beste antwoord (via Zonnepaneel1 op 14-07-2022 20:18)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:19
Met stekker maak je het mogelijk bij deze vermogens je bedrading over te belasten. Gewoon niet doen.

Onderverdeler gebruiken en dat kan alleen wanneer er een directe niet vertakte (met stopcontacten of andere verbruikers) kabel ligt tussen meterkast en onderverdeler.

Het klinkt alsof jouw situatie geen micro-omvormers vraagt: dan geen voordeel. Wel extra kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:55

de Peer

under peer review

Zonnepanelen hebben toch altijd een stekker: de MC4 connector.

Of bedoel je dat de microomvormers met een stekker in een stopcontact wilt aansluiten? Dat is niet toegestaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:16
Waarom specifiek micro-omvormers, en niet gewoon een stringomvormer met 6 tot 8 panelen? Heb je last van schaduw?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zonnepaneel1
Beste Peer, Xander,

Het dak licht op het zuiden met geen schaduw. De micro omvormers zitten dan mooi achter het zonnepaneel.
En inderdaad zonnepanelen met een stekker in het stopcontact of een verdeler naar een eigen groep in de meterkast.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
Met stekker maak je het mogelijk bij deze vermogens je bedrading over te belasten. Gewoon niet doen.

Onderverdeler gebruiken en dat kan alleen wanneer er een directe niet vertakte (met stopcontacten of andere verbruikers) kabel ligt tussen meterkast en onderverdeler.

Het klinkt alsof jouw situatie geen micro-omvormers vraagt: dan geen voordeel. Wel extra kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnepaneel1
Bedankt Ronald,

Voor de info.
Mijn voorkeur gaat uit naar micro omvormers omdat dan alles buiten op het dak is geplaatst. Ik heb ook geen vrije ruimte voor de omvormer in de meterkast.
Dan kan ik een dikke stroomkabel van het dak naar de meterkast toe brengen. En deze aan sluiten op een vrije groep 16 a. Of over een tweede groep verdelen dat zou ook nog kunnen.

Welke onderverder is hiervoor het beste?
Om alles op het dak te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
Okay als je de extra kosten van Micro's accepteert is dat helemaal prima :Y

Voor onder verdeler / "PV verdeler" Ik zou even snel naar Sander Vunderink rennen voor ABB. Kost maar fractie meer dan 'meningen verdeeld A-merk Emat' bij Elektramat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonnepaneel1
Door het advies ben ik gaan nadenken en een andere opzet gekomen.

Plat dak op zuiden geen schaduw.
Omvormerstring plaatsen buitenkant gevel(schaduw kant )
Doe het zelf pakket.
Voorkeur 6 of 8 panelen van zoveel mogelijk rendement.
Welke kabel kan ik hiervoor best gebruiken naar de meterkast? 15 m nodig.
Welke omvormer is het geschikte voor buiten?
Heb ik nog andere kabels of stekkers nodig?
De rails voor de zonnepanelen met voldoende ballast.
Welke zonnepanelen zijn het best?

Alvast bedankt voor het meedenken.
Groet,
Fred
Pagina: 1