Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

1-fase meten energieverbruik

Pagina: 1
Acties:

• fRiEtJeSaTe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-11 07:56
In aanloop naar een 1-fase warmtepompboiler wil ik vast kijken of ik betrouwbare energielogging kan opzetten. Liefst zo goedkoop mogelijk, en gedetailleerd (in kunnen zoomen op 30 seconden / 1 minuut).

Nu heb ik her en der opgevangen dat een aantal Tweakers dit via DIN kwh meters doen, bijv deze. In combinatie met een Arduino of ESP32 Wifi -> InfluxDB en Grafana. Deze laatste 2 zou ik op Ubuntu / Intel NUC kunnen installeren, welke al draait vanwege Openhab.

Het configureren van de Modbus-registers en InfluxDB ziet er vrij complex uit, kwestie van inlezen denk ik dus hier zal ik niet naar vragen. Waar ik wel benieuwd naar ben is of ik de S0 poort van zo'n module, rechtstreeks aan een ESP32 kan hangen? Krijg ik dan de juiste waardes, frituur ik iets? Of moet er iets tussen omdat het 3.3v is?

Iemand met ervaring of andere ideeën hoe energielogging uit voeren? Ik kan ook een Fibaro er tussen hangen maar weet niet hoe dat zit met rapportages.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-11 15:30

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Die DIN-rail meters heb je ook direct met wifi ingebouwd. Bijvoorbeeld van Homewizard of Shelly. Ze zijn er ook op basis van Zigbee, bijvoorbeeld van Tuya. Met z-wave heb je zelf al gevonden.

De vraag is of in de groepenkast meten de enige optie is. Het kost je weer een slot in je kast. Kun je niet bij de warmtepomp zelf een Shelly/Tuya/Fibaro/Whatever installeren?
fRiEtJeSaTe schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:47:
Het configureren van de Modbus-registers en InfluxDB ziet er vrij complex uit, kwestie van inlezen denk ik dus hier zal ik niet naar vragen. Waar ik wel benieuwd naar ben is of ik de S0 poort van zo'n module, rechtstreeks aan een ESP32 kan hangen? Krijg ik dan de juiste waardes, frituur ik iets? Of moet er iets tussen omdat het 3.3v is?
Je sluit modbus niet direct aan op de ESP; tussen die twee heb je een RS485 naar UART convertor nodig.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:40

de Peer

under peer review

Ik had er zelf destijds een Sonoff POW tussen gezet voor 10 euro. Logging doe ik dan via Domoticz.

[ Voor 20% gewijzigd door de Peer op 14-07-2022 17:13 ]

• TTommie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 00:11

TTommie

Het leven is een pijpkaneel...

Er zijn hier verschillende manieren voor te verzinnen. Zoals boven zijn er al een paar genoemd.

Mocht je nog een Rasp hebben liggen, ik zweer bij P1Mon, en lees daarmee de slimme meter uit.
Fantastische software waarmee je ook je gasmeter/watermeter/zonnepanelen kan uitlezen.

Je krijg hiermee echt een inzicht in je verbruik.

Mr. T.