Aankoop advies uitbereiding zonnepanelen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehhpeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 23:56
Beste Tweakers,

Graag jullie advies:

Context,
Recentlijk de wooning aangeschaft en op dit moment ben ik bezig met het oriënteren om mijn huidige zonnenpanelen uit te bereiden met extra panelen.
ik heb nu 6 panelen met een omnik omvormer. (buurt actie)
De dakligging / orientatie is zuid.
de hellingshoek is <60 graden.

Mijn doel is om mijn dak indeling en dak aanbouw maximaal te bezetten.
overcapaciteit is geen issue want, extra energie kan gebruikt worden voor mijn elektrische auto (of toekomstige batterij).

Mijn vraag

Vraag 1.
Graag wil ik jullie advies en ervaring m.b.t. het uitbreiden van mijn huidige systeem.

Vraag 2
zijn meerdere kleinere panelen niet een beter optie?
op dit moment worden met name grote panelen geadviseerd, maar daardoor blijft de ruimte tussen mij dakramen onbenut.

Vraag 3
advies van beide leveranciers is om de systemen gescheiden te houden, hoe kijken julie daar tegen aan?

Relevante software en hardware die ik gebruik
6 panelen + omnik.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
op dit moment ben ik voorzien van 2 offertes.

offerte 1: op basis van schouwing
Ontwerp | € 5.777,- excl. btw
Onderdelen ontwerp
9x 395 Wp Jinko Solar panelen
9x IQ7plus

AEG 395WP Full black meerprijs 400 euro

offerte 2: op basis van advies gesprek
8x Hyundai + Enphase IQ7plus (schuin) € 6063 excl. btw
8 - Hyundai 400 Full Black zonnepaneel
8 - Enphase Micro-omvormer IQ7 plus
1 - Enphase Envoy-S + IQ-relay 1 fase

Dak thuis
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hxOVUmFkMMxtT4wEDUpgo_eOwGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AO5SpC3D7r5cJ96kFyJjrvWF.jpg?f=fotoalbum_large...

Dak buren:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qRJaOboI_fFcFHm59PbLdnMjX6g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3isC55gNgnSVCpbyX9YwS8JE.jpg?f=fotoalbum_large

Legplan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rFL4B7FFIilukB6by0gAyXHK0Go=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/mmgHxfuX1OuRtKn01VCZGXPl.png?f=user_large

[ Voor 15% gewijzigd door pehhpeh op 15-07-2022 12:18 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:37
Panelen zijn amper kleiner te krijgen. De smalste courante zijn REC Alpha met 1016mm.
Echt kleine panelen zijn per WP echte schreeuwend duur.

Je wil bijleggen op 2 oriëntaties, waarvan 1 slechts 3 panelen. Dat is niet te combineren op 1 centrale omvormer zonder aanpassingen aan je bestaande systeem (lees Solaredge). In dit geval hebben de installateurs wat dat betreft gelijk.

Iq7+ is wel erg licht voor een 400W paneel op 60 graden dak. Door die ligging gaan ze hun maximale vermogen in maart doen als ze nog goed koud zijn en dus beter presteren. Iq7+ gaat dus vrij stevig aftoppen.

Dit systeem kan prima op een GoodWe. Die kan gewoon omgaan met string van 3 en een paneel als de Hyundai.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pehhpeh
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 20-06 23:56
Beste Ronald,

Bedankt voor je advies m.b.t. kleine panelen, waarschijnlijk wegen dan de kosten niet op tegen de opbrengsten.

het klopt dat ik wil bijleggen in 2 oriëntaties.
Jouw advies en die van de installateurs neem ik dan over om de 2 systemen gescheiden te houden.
Ik snap alleen niet helemaal wat je bedoelt dat de micro convertor vrij stevig gaat aftoppen?
(ik heb de databladen toegevoegd)

Daarnaast vroeg ik me af waarom jouw voorkeur uitgaat naar panelen van Hyundai?
Ten opzichten van Junko of AEG?
bij het 1e voorstel krijg ik namelijk 9 panelen.