Clean install zonder admin & bios rechten.

Pagina: 1
Acties:
  • 493 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-09 19:39
Ik wil graag een clean windows 10 (of 11) installatie uitvoeren op mijn HP Zbook.

Momenteel zit er 1 ssd in met een win10 installatie en diverse applicaties geïnstalleerd door mijn werkgever.
Ik moet echter regelmatig experimenteren met nieuwe software en ik kan geen admin krijgen van onze ict afdeling (ik werk in het onderwijs. Byod of admin doen ze niet aan 😞)

Wat ik graag zou willen is de ssd eruithalen en die in de kast bewaren voor tegen de tijd dat de laptop retour moet.
Vervolgens een eigen ssd plaatsen (beide geen probleem) met mijn eigen installatie en alle applicaties die ik wil gebruiken.

Echter de boot order zit een master lock op in de bios. Dus ik kan niet booten vanaf een USB drive om Windows te installeren.
En omdat ik geen admin rechten heb, is het tot nu toe niet gelukt om via de systeem settings te rebooten naar USB.
Ik kom wel in de command promp en tevens in recovery mode... maar booten vanaf de USB krijg ik niet voor elkaar.

Ook heb ik gezocht of ik de nieuwe SSD zo kan prepareren dat daarvan kan booten, maar ook dat is tot nu toe niet gelukt.

Iemand suggesties of ideeën? Alle tips zijn welkom.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51

servies

Veni Vidi Servici

Wild pigeon schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:11:
Ik moet echter regelmatig experimenteren met nieuwe software en ik kan geen admin krijgen van onze ict afdeling (ik werk in het onderwijs. Byod of admin doen ze niet aan 😞)
Als jij dat moet dan zou ik het probleem neerleggen bij de ICT afdeling en dit gewoon doorgeven aan je leidinggevende. Tot die tijd is dat "moeten" niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 22:32
Terug naar je IT afdeling...
Als jij voor je werk iets moet doen op de laptop wat niet mogelijk is als gevolg van het IT beleid dan moet of het IT beleid aangepast worden of je werk aangepast worden.

Wat je nu probeert te doen is het omzeilen van IT beleid door fysiek inbreuk te maken (?) op apparatuur van je werkgever. Lijkt me niet handig om te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Zoals aangegeven kan je het beste je IT afdeling raadplegen om problemen te vermijden.

Maar in de situaties dat je alleen van HDD/SSD kan booten:

Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de laptop zetten, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.

Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de laptop plaatsen.

Gebruik het programma WinNTSetup om Windows op een HDD/SSD te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
zonder admin rechten zou je ook niets moeten kunnen installeren wat niet makkelijk te verwijderen is (of heb je daar juist de admin rechten voor nodig waarom je een "eigen" install wilt doen?)

Wat jij nu probeert is "shadow IT", iets wat de IT afdeling van de werkgever je niet in dank zal afnemen. Tevens heb je, op deze manier, volgens mij ook een licentie nodig voor de windows. Zonder deze licentie kan jij en/of het bedrijf zomaar in de problemen komen en dikke boete of audit krijgen van Microsoft.

Zoals De vorige posts ook aangeven: overleg met IT en je baas om dit op te lossen. Wellicht kun je ook een tweede "test omgeviing" laptop oid. krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat je leidinggevende het maar oplossen met IT of een andere laptop regelen. Ik zou niet zelf gaan kloten met bedrijfseigendommen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:59
Aragnut schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:29:
Tevens heb je, op deze manier, volgens mij ook een licentie nodig voor de windows. Zonder deze licentie kan jij en/of het bedrijf zomaar in de problemen komen en dikke boete of audit krijgen van Microsoft.
Vrijwel alle laptops hebben een OEM activatie in bios dus dan is deze ook al geactiveerd, wel aangenomen dat het gaat om standaard (Home/Pro) Windows dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:34
The_Doman schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:39:
[...]

Vrijwel alle laptops hebben een OEM activatie in bios dus dan is deze ook al geactiveerd, wel aangenomen dat het gaat om standaard (Home/Pro) Windows dan.
Ook als de laptops in bulk door een bedrijf zijn ingekocht en voorzien worden van enterprise windows licenties?

Mijn punt is meer, mocht dat niet zo zijn dan ga je, namens het bedrijf, een illigale versie draaien wat zomaar nogal nare gevolgen kan hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

_Arthur

blub

Vraag je IT toko of je wel een Virtuele Machine mag/kan draaien op de laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16-09 22:52

M2M

medicijnman

Ik snap het wel, op een gegeven moment wordt de frustratie groot genoeg dat je richting de mediamarkt loopt en een laptop uit het rek trekt. Die "werkt wel".

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:33

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Wild pigeon schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 16:11:
Ga terug naar IT, of naar je leidinggevende en geef aan de je onderdelen van je takenpakket niet kunt uitvoeren, en vraag of dit zo snel mogelijk opgelost kan worden.

Voor het omzeilen van ingestelde beveiligingsmaatregelen is het niet de bedoeling dat je daarvoor hier om hulp komt vragen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.