Vloerverwarming op etage met vide, goed idee?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaamoon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 09:53
Beste medetweakers,

Recent hebben mijn vriendin en ik een nieuwe woning gekocht, en we willen in de gehele woning de vloeren vervangen, dus we dachten dat we dan net zo goed vloerverwarming kunnen laten aanleggen (ingefreesd in de dekvloer). De woning heeft een vide tussen de begane grond en de eerste verdieping; ik heb wat amateuristische sketchup plaatjes bijgevoegd om de situatie te schetsen.

In eerste instantie wilden wij vloerverwarming op zowel de begane grond als de eerste etage aanleggen; echter is er op de verdieping een houten vloer met spaanplaat verlijmd aan de dekvloer, wat een vermogen kost om te laten verwijderen. De vloerenzaak raadde aan om af te zien van vloerverwarming op de eerste verdieping en daar gewoon de radiator te laten hangen, dan kan er een zwevende vloer over de bestaande vloer worden gelegd.

Nu is mijn vraag: zouden we inderdaad kunnen afzien van de vloerverwarming op de eerste verdieping? Zou de vloerverwarming op de begane grond voldoende kunnen zijn om de eerste verdieping ook te verwarmen, of krijgen we dan last van koudeval oid? Zijn er misschien tweakers die hier ervaring mee hebben?

Nog wat details: woning uit jaar 2000, energielabel A, HR+ glas, volledig geïsoleerd.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LhMb8v5jKNm-8J1f8cOkHbm1PTo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/w0AucdDNWSVz1VQQsfCjYwWz.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vDYx9H40RYs93OOslbNbElk0Wxc=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/hawhl2IhTrQQSDAWzZYfUmw8.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sLaJAMjTSH1HONVKDJGKgse7yYo=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3ape7y7Q1WkxA5aNBA4zDxDC.png?f=fotoalbum_tile

Alvast bedankt!

Damon

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Allereerst, verstandig om voor vloerverwarming te kiezen want dat maakt je huis een stuk geschikter om efficient met een warmtepomp te verwarmen.
Vanuit de toekomstige manier van verwarmen met warmtepomp moet je het dimensioneren van vloerverwarming bekijken.

Uiteindelijk gaat het bij vloerverwarming over afgifteoppervlak, warmteopbrengst per m2 en het totale energieverlies van je huis. Dat bepaalt de benodigde afgiftetemperatuur als het koud is en de efficiency van de toekomstige warmtepomp. Hoe meer vierkante meters vloerverwarming, hoe lager de afgiftetemperatuur kan zijn, hoe zuiniger (zie COP curves)

Dan jouw specifieke situatie, de vide. Vanwege de temperatuurgradient van vloer tot dak zal de vide altijd een hogere temperatuur hebben. Omdat de hoeveelheid warmte die vloerverwarming afgeeft gerelateerd is aan het temperatuurverschil tussen vloer en omgeving zal de vloerverwarming op de vide minder vermogen per m2 afgeven omdat het al warmer is op die hoogte. Het nut is dus niet heel groot.

Als alternatief verwarming ophangen moet je ten aller tijden voorkomen want verwarming werkt op hogere toevoertemperaturen dan vloerverwarming waardoor de eventuele toekomstige warmtepomp onnodig inefficient wordt. Je kan dan beter nadenken over wandverwarming of separaat een lucht lucht warmtepomp (airco) voor boven ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:09
stekkel schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:56:

Als alternatief verwarming ophangen moet je ten aller tijden voorkomen want verwarming werkt op hogere toevoertemperaturen dan vloerverwarming waardoor de eventuele toekomstige warmtepomp onnodig inefficient wordt. Je kan dan beter nadenken over wandverwarming of separaat een lucht lucht warmtepomp (airco) voor boven ophangen.
Ja en Nee.
ouderwetse verwarming werkt zoals je zegt op hoge temperaturen.
Maar als je toch nieuw aanlegt dan is er de optie om lage temperatuur verwarming op te hangen.
Bijvoorbeeld Jaga's, Fancoils of ruim bemeten convectoren. Die werken wel goed samen met een warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
D-dark schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:35:
[...]

Ja en Nee.
ouderwetse verwarming werkt zoals je zegt op hoge temperaturen.
Maar als je toch nieuw aanlegt dan is er de optie om lage temperatuur verwarming op te hangen.
Bijvoorbeeld Jaga's, Fancoils of ruim bemeten convectoren. Die werken wel goed samen met een warmtepomp
Ik ben het er mee eens dat de zogenaamde ventilo's een oplossing bieden maar persoonlijk vind ik het suboptimaal omdat beneden de 35 graden toevoer de warmteafgifte marginaal is. Ik opteer er zelf voor om een zo laag mogelijke ontwerptoevoertemperatuur te realiseren en daarbij frustreert een ventilo dat uitgangspunt.

Maar goed, het leven bestaat uit concessies doen en een ventilo kan op het totaal aan investeringskosten en verbruikskosten in voorkomende gevallen een goede oplossing zijn. Omdat deze woning uit 2010 is en goed geïsoleerd is zou ik het vermijden.

Aantal overwegingen:
* bij alles op dezelfde toevoer kan je met goedkopere open verdelers werken;
* probeer op basis van epc rapport inschatting te maken van jaarlijkse warmtebehoefte en het effect van een lagere COP op warmtelasten;
* wanneer bovenverdiepingen zelden verwarming nodig hebben, overweeg dan IR panelen. De meeste mensen vinden het namelijk prima dat de slaapkamers een paar graad koeler is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
enige belangrijke op de eerste verdieping is de badkamer. Daar heb je relatief veel warmte nodig.
De slaapkamers wil je meestal koel houden, dus ik zou de vloerverwarming daar laten vallen.

Ik woon zelf in een huis uit 2014, ook met vide, waarschijnlijk iets beter geïsoleerd, maar heb de vloerverwarming op de slaapkamers (1e en 2e verdieping) nog nooit aan gehad. geen last van koudeval.

Door de vide zal warmte opstijgen vanaf begane grond.

Als ik de tekeningen zo zie, zou ik meer aandacht besteden aan een goede (warmtepomp) airco. Die kun je dan voor nood ook op verwarmen zetten.

conclusie: ik zou het zelf aandurven om met airco ook de radiatoren weg te halen.

edit: ik zie dat jullie boven de woonkamer krijgen, dat verandert het verhaal een beetje, wil je het beneden net zo warm hebben? of juist alleen de woonkamer wat warmer??

[ Voor 11% gewijzigd door MJ1986 op 15-07-2022 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daaamoon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-05 09:53
Dank voor de reacties!
Wat ik nog was vergeten te vermelden: er zit nog een etage met slaapkamers en een badkamer boven de verdiepingen die ik in de tekeningen liet zien. Op de verdiepingen die ik hier op de tekening heb laten zien zitten dus alleen de eethoek / keuken (begane grond) en een woonkamer en kantoortje (middelste verdieping). Op de bovenste verdieping zitten nu radiatoren in de slaapkamers en vloerverwarming in de badkamer. Aangezien we in de slaakpamers toch nauwelijks zullen stoken, leek het me niet nuttig om hier ook nog vloerverwarming aan te leggen.

Omdat we in zowel de woonkamer als de eetkamer veel tijd doorbrengen willen we het op allebei de plekken wel aangenaam warm hebben. Het kantoortje is door vorige bewoners nog in de vide gebouwd met een houten vloerconstructie, hier komt dus sowieso geen vloerverwarming. De begane grond bedraagt ongeveer 40 m2, de woonkamer ongeveer 25.

Radiator laten hangen in de woonkamer valt dus sowieso af; overweging is nu dus of we in de woonkamer ook vloerverwarming laten aanleggen, of bijvoorbeeld met infraroodpanelen / airco daar gaan verwarmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Daaamoon op 15-07-2022 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MJ1986
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 13-05 21:40
als je de temperatuur constant gaat houden moet het prima comfortabel blijven.

persoonlijk zou ik kiezen voor de warmtepomp airco. Daarmee kun je snel bijverwarmen indien nodig en natuurlijk ook koelen.
Pagina: 1