Computer reboot tijdens sommige spellen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 30-09 08:35
Mijn computer reboot zich soms tijdens het spelen van spellen, wanneer ik in de eventlog kijk staat er Kernel 41 als fout melding. Voor de rest zie ik geen aanleiding.

Ik heb Speccy gebruikt om te kijken naar de temperatuur maar de gpu is rond de 70 graden.

Tijdens het gamen viel hij als nog uit, dit keer als de 70 graden aantikt. Wanneer ik de kast los heb doet hij dit niet. Dus ik dacht aan over verhitting echter heb ik een stress test gedaan (furmark) en dan blijft mijn computer dus wel gewoon draaien en komen de temps hoger dan tijdens het gamen.

Specs:
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 ZOTAC
CPU: Ryzen 5 3600
MOBO:MSI X370 SLI plus
Ram: 16 GB (2x8) Balastic
PSU: BeQuiet 600 watt Pure power 10

Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat precies dit veroorzaakt

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:59
rutgervisscher schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:55:
Mijn computer reboot zich soms tijdens het spelen van spellen, wanneer ik in de eventlog kijk staat er Kernel 41 als fout melding. Voor de rest zie ik geen aanleiding.

Ik heb Speccy gebruikt om te kijken naar de temperatuur maar de gpu is rond de 70 graden.

Tijdens het gamen viel hij als nog uit, dit keer als de 70 graden aantikt. Wanneer ik de kast los heb doet hij dit niet. Dus ik dacht aan over verhitting echter heb ik een stress test gedaan (furmark) en dan blijft mijn computer dus wel gewoon draaien en komen de temps hoger dan tijdens het gamen.

Specs:
GPU: NVIDIA GeForce RTX 3070 ZOTAC
CPU: Ryzen 5 3600
MOBO:MSI X370 SLI plus
Ram: 16 GB (2x8) Balastic
PSU: BeQuiet 600 watt Pure power 10

Iemand enig idee hoe ik erachter kan komen wat precies dit veroorzaakt
ik zie dit : "Mostly, the Kernel-Power 41 error is caused by the wrong device drivers on your computer, especially an old or corrupted sound card driver. So you can try to update all the available drivers on your computer to solve this problem.21 Jan 2022"

Gpu/ cpu/ moederbord, etc etc allemaal al geupdate?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gabberkid
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 17:17
Furmark is puur een stresstest voor videokaarten. Een game zal de computer dus anders belasten dan alleen furmark. een volledige stress test kan je draaien door bijvoorbeeld furmark en prime95 tegelijk te draaien.

Maar als eerste zal ik naar het bovengenoemde kijken, aangezien het een vrij specifieke errorcode is.

Persoonlijk denk ik meer aan een probleem met de stroomtoevoer (voeding) aangezien Nvidia al een aanbevolen wattage geeft van 750 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
MetalSonic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:03:
[...]

ik zie dit : "Mostly, the Kernel-Power 41 error is caused by the wrong device drivers on your computer, especially an old or corrupted sound card driver. So you can try to update all the available drivers on your computer to solve this problem.21 Jan 2022"

Gpu/ cpu/ moederbord, etc etc allemaal al geupdate?
Hmm oke,
Ik heb alle drivers na gelopen maar deze zijn allemaal up to date. Waaronder videodrivers en de BIOS van alles. Dus hierin zie ik niet zo snel een oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
gabberkid schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:09:
Furmark is puur een stresstest voor videokaarten. Een game zal de computer dus anders belasten dan alleen furmark. een volledige stress test kan je draaien door bijvoorbeeld furmark en prime95 tegelijk te draaien.

Maar als eerste zal ik naar het bovengenoemde kijken, aangezien het een vrij specifieke errorcode is.

Persoonlijk denk ik meer aan een probleem met de stroomtoevoer (voeding) aangezien Nvidia al een aanbevolen wattage geeft van 750 watt.
Kernel 41 geeft bij mij in het systeem aan inderdaad over stroom: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ik zal is kijken als ik ze allebei tegelijk kan runnen en kijken als dit effect heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-09 12:15

Spacialz

Ovenvers

rutgervisscher schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:41:
[...]

Hmm oke,
Ik heb alle drivers na gelopen maar deze zijn allemaal up to date. Waaronder videodrivers en de BIOS van alles. Dus hierin zie ik niet zo snel een oplossing?
Up to date en de juiste drivers zijn wel een dingetje..
Windows heeft er een handje van om z'n eigen zin door te dri(j)ven en dus andere drivers te pakken dan de leverancier adviseert.
rutgervisscher schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:42:
[...]

Kernel 41 geeft bij mij in het systeem aan inderdaad over stroom: Het systeem is opnieuw opgestart zonder eerst correct te zijn afgesloten. Deze fout is mogelijk veroorzaakt doordat het systeem niet meer reageert of is vastgelopen of doordat de stroom is uitgevallen.

Ik zal is kijken als ik ze allebei tegelijk kan runnen en kijken als dit effect heeft.
Dit wel een redelijke generieke uitleg van MS als het gaat om een UES.
Deze melding krijg je ook wanneer je je powerbutton ingedrukt houdt.

Een goede test is(wanneer mogelijk) zonder GPU, PRIME laten draaien, valt de boel niet uit dan kan je verder gaan testen maar ben ik bang dat je voeding niet voldoende is.
Wanneer je een beetje op internet rondneust zie je al gauw dat men neigt naar 750W.

Hopelijk kom je eruit en kan je snel weer verder gamen :)

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rutgervisscher
Spacialz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:30:
[...]

Up to date en de juiste drivers zijn wel een dingetje..
Windows heeft er een handje van om z'n eigen zin door te dri(j)ven en dus andere drivers te pakken dan de leverancier adviseert.

[...]

Dit wel een redelijke generieke uitleg van MS als het gaat om een UES.
Deze melding krijg je ook wanneer je je powerbutton ingedrukt houdt.

Een goede test is(wanneer mogelijk) zonder GPU, PRIME laten draaien, valt de boel niet uit dan kan je verder gaan testen maar ben ik bang dat je voeding niet voldoende is.
Wanneer je een beetje op internet rondneust zie je al gauw dat men neigt naar 750W.

Hopelijk kom je eruit en kan je snel weer verder gamen :)
Net de stress test gedaan (beide 100%) en hier geen foutmelding en trok het prima. Als de PSU te weinig had zou hij bij deze testen ook hem eruit moeten gooien lijkt mij?

Daarnaast zijn de temps nog wel normaal, lijkt mij dan haast op over verhitting, maar zou niet weten hoe ik dat moet testen aangezien de temps niet hoger komen dan 70 graden.

Helaas is het niet mogelijk zonder gpu aangezien ik een 3600 heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas1978
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-09 16:47
Misschien zijn het wel power spikes zoals in de volgende video van GN die je pc laten crashes 600 watt is voldoende voor je setup zou je denken maar door de spikes heb je enkele honderdste van een milliseconde het dubbele power en dan valt het uit. Ik zou een zwaardere voeding proberen om te beginnen.

Zie hier voor de uitleg:
YouTube: The Brewing Problem with GPU Power Design | Transients

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:09
Test met een andere, veel betere voeding. Het FSP Raider platform is niet erg stabiel als daar een hoog vermogen uit wordt getrokken en de ACRF topologie gaat niet lekker met de powerspikes van een 3070.
Pagina: 1