Veel roest in grondwater

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 26-09 22:08
Wij hebben een grondwaterput van 8 meter diep, water begint bij +/- 4 meter. (deze put zat er al bij de aanschaf van het huis) Nu heb ik van de week geprobeerd of de put nog werkte, hier komt helder water uit, echter heb ik dit opgevangen in een flesje en na een dag water heel erg bruin. Roest dus...

Omdat onze tuiin +/-400m² is lijk het me wel verstandig om te bewateren met grondwater, kosten technisch. maar ik vraag me ook nog af of ze bewateren met drinkwater niet gaan verbieden.

Nu heb ik zitten kijken en je vindt water ontroestigers voor enkelen honderden euro's, maar hier ben ik niet zo van overtuigd.

2 huizen verder zitten ze op +/- 23 meter, waarbij ze wel goed water hebben.

Nu vroeg ik me af of het ontijzeren van de huidige put zinvol is, of ik er beter voor kan kiezen om een dieperen put te laten slaan?

Alle reacties

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Ik weet niet of je het nieuws volgt. Bewateren met grondwater en water uit sloten en rivieren is verboden. Wel mag je nog wel hiermee vee van drinkwater voorzien.

Water standen zijn laag. Door grond water te gebruiken zeker door boeren met paar hectare grond gaat het pijl snel naar beneden. Paar emmertjes zal niet een heel groot probleem zijn. Misschien water extra opvangen van je huis en dit in de put laten vullen. Veelal wordt regen water van je woning hoppa riool in geleid.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BTS
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09 11:05

BTS

@To_Tall bij Google komt geen verbod te voorschijn? Misschien in bepaalde gebieden?
Vergunningen lees ik wel wat over maar dat is icm grote hoeveelheden waterverbruik.

www.highflow.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 19:09

Nibbz

Postmaster General

To_Tall schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:54:
Ik weet niet of je het nieuws volgt. Bewateren met grondwater en water uit sloten en rivieren is verboden. Wel mag je nog wel hiermee vee van drinkwater voorzien.

Water standen zijn laag. Door grond water te gebruiken zeker door boeren met paar hectare grond gaat het pijl snel naar beneden. Paar emmertjes zal niet een heel groot probleem zijn. Misschien water extra opvangen van je huis en dit in de put laten vullen. Veelal wordt regen water van je woning hoppa riool in geleid.
Ik volg het nieuws niet (dagelijks), en was hier niet van op de hoogte. Echter kan ik online nergens iets vinden over dit verbod (site van de overheid / gemeente) en/of de duur hiervan (vind voornamelijk oude nieuws berichten van 2010 - 2018). Weet jij waar dit normaal gesproken gecommuniceerd word?

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Roest betekent dat er ijzer in de bodem zit wat niet meer onder water staat maar waar zuurstof bij komt. Dat de buren daar geen last van hebben kan komen doordat zij in een laag zitten waar minder of geen ijzer in zit waar zuurstof bij komt of is gekomen. Hoe dieper je komt hoe kleiner de kans dat het water onder het niveau van het ijzer komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09 08:11

Wom

Nibbz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:02:
[...]

Weet jij waar dit normaal gesproken gecommuniceerd word?
Het waterschap communiceert hier rondom normaal gezien. Voorbeeld: https://scheldestromen.nl...20versie%2022072020_0.pdf

@jan011 , ijzer komt normaal gezien vaker voor bij ondiepe bronnen. Dieper gaan kan dan een oplossing zijn. Ontijzeren gebeurd in de tuinbouw best veel, maar dat is op behoorlijk grote schaal. Dat lijkt mij niet echt een passende oplossing voor jouw situatie? Maar misschien is dat er ook al op kleinere schaal, dat weet ik niet.

Een klein beetje ijzer in het water kan overigens niet veel kwaad, maar als je het kookt en het wordt koffie van kleur dan kan het wel schadelijk zijn voor planten ed. En is ook niet zo lekker voor sproeiers en eventuele schuttingen ed.

[ Voor 3% gewijzigd door Wom op 14-07-2022 15:09 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Ik woon zelf in Limburg, hier is het verboden om te bewateren met oppervlate water, (uit beek etc.)

Verbod op bewateren met drinkwater is er nog niet. maar het zal me niks verbazen als ze dit soort dingen gaan verbieden, aangezien ze elke zomer van "drinkwater tekort" spreken.

De reden dat we geen roestwater willen gebruiken is dat we bezig zijn met het opnieuw aanleggen van de tuin, en we het zonden vinden als alles bruin wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
jan011 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:10:
Ik woon zelf in Limburg, hier is het verboden om te bewateren met oppervlate water, (uit beek etc.)

Verbod op bewateren met drinkwater is er nog niet. maar het zal me niks verbazen als ze dit soort dingen gaan verbieden, aangezien ze elke zomer van "drinkwater tekort" spreken.

De reden dat we geen roestwater willen gebruiken is dat we bezig zijn met het opnieuw aanleggen van de tuin, en we het zonden vinden als alles bruin wordt.
Diepere bron is de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Laatst online: 26-09 19:09

Nibbz

Postmaster General

Wom schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:06:
[...]

Het waterschap communiceert hier rondom normaal gezien. Voorbeeld: https://scheldestromen.nl...20versie%2022072020_0.pdf
Het blijft natuurlijk de overheid.. met een link naar een lokaal bestand: file:///C:/Users/JPOTT/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/4ZYKZUJZ/www.scheldestromen.nl%20%3e%20interactieve%20kaarten%20%3e%20grondwater

In mijn gemeente gelden schijnbaar deze regels:
https://www.oude-ijsselst...idingen%20(sleufbemaling)

Soms kan het noodzakelijk zijn om grondwater te onttrekken. In veel gevallen heeft u een vergunning voor het onttrekken van grondwater van het waterschap nodig.

In de volgende situaties kan het noodzakelijk zijn om grondwater te onttrekken:
  • bij bouwwerkzaamheden (bronbemaling)
  • bij het aanleggen van riolering, kabels en leidingen (sleufbemaling)
  • bij het uitvoeren van een bodemsanering
Lekker duidelijk allemaal. De lokale waterschap website geeft ook geen helder antwoord ( ook alleen maar artikelen van 2010 - 2015, niks actueels).

Nou ik blijf wel sproeien tot dat ik het ergens duidelijker gecommuniceerd zie worden. Over wat wel en niet mag.

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Voor particulieren en agrarische bedrijven is er nog geen verbod op water Putten in Limburg. Dat zou komende weken wel veranderen.

Gebruik je wat water maar ga je niet de hele dag bewateren. Zal er denk ik geen probleem zijn.

Grond water staat al jaren onderdruk in Nederland. Er valt te weinig regen in de drogere periodes. Aan de andere kant wordt er ook veel water afgevoerd dat, er onvoldoende water is dat dieper de grond in kan trekken.

Hooguit bij inspectie zal je als particulier op je vingers getikt kunnen worden.

[ Voor 8% gewijzigd door To_Tall op 14-07-2022 18:27 ]

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einz
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 07:41
Nibbz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:36:
[...]

Het blijft natuurlijk de overheid.. met een link naar een lokaal bestand: file:///C:/Users/JPOTT/AppData/Local/Microsoft/Windows/INetCache/Content.Outlook/4ZYKZUJZ/www.scheldestromen.nl%20%3e%20interactieve%20kaarten%20%3e%20grondwater

In mijn gemeente gelden schijnbaar deze regels:
https://www.oude-ijsselst...idingen%20(sleufbemaling)

Soms kan het noodzakelijk zijn om grondwater te onttrekken. In veel gevallen heeft u een vergunning voor het onttrekken van grondwater van het waterschap nodig.

In de volgende situaties kan het noodzakelijk zijn om grondwater te onttrekken:
  • bij bouwwerkzaamheden (bronbemaling)
  • bij het aanleggen van riolering, kabels en leidingen (sleufbemaling)
  • bij het uitvoeren van een bodemsanering
Lekker duidelijk allemaal. De lokale waterschap website geeft ook geen helder antwoord ( ook alleen maar artikelen van 2010 - 2015, niks actueels).

Nou ik blijf wel sproeien tot dat ik het ergens duidelijker gecommuniceerd zie worden. Over wat wel en niet mag.
Om het nog wat ingewikkelder te maken, diepe onttrekkingen vallen weer onder de provincie.

In het verleden zijn veel pulsen (putten) vergund, of waren deze vergunningsvrij omdat de onttrekking erg klein was. In sommige gevallen is je puls dus wel legaal en mag je (zolang er geen onttrekkingsverbod uit grondwater is) 'gewoon' onttrekken. Wil je een diepere puls slaan zul je (vermoedelijk) een nieuwe vergunning aan moeten vragen bij het waterschap. Afhankelijk waar je woont is de kans ook aannemelijk dat je in een gebied woont waar meestal voldoende water is (een polder bv) daar mag je vaak langer blijven onttrekken.

Overigens vind ik op de website van Scheldestromen al gauw het volgende:
Voor verschillende activiteiten rondom ons watersysteem of onze waterkeringen is een watervergunning nodig. Denk daarbij aan het onttrekken van grondwater, een duiker in de sloot leggen of een huis bouwen bij een dijk.
https://scheldestromen.nl/node/973

Daarbij staat in de Keur (wetgeving van het waterschap) het volgende, ik denk dat jij een kleine onttrekking hebt en daarmee onder het volgende valt:
voor onttrekkingen van grondwater, in de gebieden die op de bij deze keur behorende grondwaterkaart als zoetwatergebied, niet tevens zijnde kwetsbare gebieden, zijn aangegeven, waarbij de te onttrekken hoeveelheid grondwater niet meer bedraagt dan 10 m³ per uur en/of 1000 m³ per maand en/of 8000 m³ per jaar.

Moet je wel even checken of dat debiet klopt en de kaart mbt kwetsbare gebieden.

[ Voor 19% gewijzigd door einz op 14-07-2022 19:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Onlangs was ik bij de bouwmarkt, en daar zag ik dat ze een druppelslang hadden wat je onder de grond kunt aanbrengen.

Heeft toevallig hier iemand ervaring mee. Als dit namelijk goed werkt lijkt me dit misschien nog wel de beste oplossing. dan kan ik gewoon mijn huidige grondwater put gebruiken omdat ik het roestwater niet op de tegels sproei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
Ja zelf erg goede ervaring mee. Let wel op dat die slang daadwerkelijk onder de grond kan! Er bestaan er ook die niet onder de grond kunnen. Omdat het water direct de grond in gaat wordt de bovenste laag grond niet meer echt vochtig. Hou daar rekening mee als je nieuwe planten in de grond zet of planten hebt die alleen aan de oppervlakte wortelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan011
Hartelijk dank voor het delen van uw ervaring. Zou het ook werken voor gazon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:58
Hmmmm, ik vermoed van wel maar zeker weten doe ik het niet. Voor een groter gazon lijkt het me niet echt praktisch want het zijn toch al gauw behoorlijk wat meters die je dan moet leggen

edit
In de beschrijving en op de plaatjes duidelijk wel ook voor het gazon:
https://cdn.zilvercms.nl/...uct/images/GA250-0121.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door CMos op 18-07-2022 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:40

pietje63

RTFM

Daarmee in verhouding wel een dure oplossing voor het gazon. Grote voordeel van druppelsysteem is vooral dat je minder water nodig hebt (want er verdampt niets) en beter afgesteld (sproeiers maken een - deel van een - cirkel wat niet altijd goed aansluit bij het te bewateren oppervlak)

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Een gazon hoef je niet te sproeien. Dat droogt gewoon uit bij droogte en als het dan terug gaat regenen is het met een paar dagen terug groen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Marzman schreef op maandag 18 juli 2022 @ 11:54:
Een gazon hoef je niet te sproeien. Dat droogt gewoon uit bij droogte en als het dan terug gaat regenen is het met een paar dagen terug groen.
Ben je goed verzekerd met zulk publiekelijk advies? Kunnen ze dan bij je aankloppen als het niet meer groen wordt?

Tot nu toe vindt ik alleen maar tegenovergesteld advies van alle bedrijven en individuele mensen die ik kan Googlen, plus de eigen ervaring erbij.

Ik ben wel nieuwsgierig geworden natuurlijk op welke basis jij dit advies geeft en zal daar dan graag ook meer over willen lezen, wie weet doe ik wel wat fout en kan ik mijn regentonnen alleen nog maar inzetten voor de planten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 26-09 18:17
Ontroesten van grondwater gaat niet. Dieper gaan helpt ook niet, water wordt over de hele lengte opgenomen. Roest is heel plaatselijk soms 5 of 10 meter verderop alweer geen roest.

Bron bewatering verbod is niet voor particulieren, maar voor bedrijven/agrariërs, anders mag iemand mij aanwijzen waar dit staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Ernemmer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:34:
[...]

Diepere bron is de oplossing.
Water wordt opgenomen door sleuven langs de hele leiding niet alleen onderaan. Zit je 1x door een ijzer patch dan is dat hetzelfde grondwater verticaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Vorkie schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:00:
[...]

Ben je goed verzekerd met zulk publiekelijk advies? Kunnen ze dan bij je aankloppen als het niet meer groen wordt?

Tot nu toe vindt ik alleen maar tegenovergesteld advies van alle bedrijven en individuele mensen die ik kan Googlen, plus de eigen ervaring erbij.

Ik ben wel nieuwsgierig geworden natuurlijk op welke basis jij dit advies geeft en zal daar dan graag ook meer over willen lezen, wie weet doe ik wel wat fout en kan ik mijn regentonnen alleen nog maar inzetten voor de planten.
Feitelijk klopt het wel. Je gazon groen houden tijdens droogte, je kan het doen, maar het kost heel veel moeite en water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
pennywiser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:02:
[...]

Feitelijk klopt het wel. Je gazon groen houden tijdens droogte, je kan het doen, maar het kost heel veel moeite en water.
Het feit wat daar staat is geen water geven, niet groen houden.

Groen houden is nét even wat anders natuurlijk, elke avond de sproeiers aan of elke paar dagen maakt nogal een verschil tussen groen houden en je gras in leven houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Hartelijk dank voor alle reacties.

Ik denk dat ik me eens beter ga verdiepen in ondergrondse bedruppeling. Voor mijn gevoel is dit momenteel de beste oplossing die ik heb. De tuin moet toch nog opnieuw aangelegd gaan worden dus dan is dit wel het moment om het toe te passen.

Een nieuwe grondwater put maken op een andere plek in de tuin en of dieper maken geeft ook geen garantie en is een behoorlijke kostenpost. Daar koop ik heel wat meters druppelleiding voor die onder de grond kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barry86
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:23
Water kost je een €1 per m3 wat je na circa 1-1.5u uur sproeien opmaakt.

Als het je enkel om de kosten gaat, maak je dan niet druk en gebruik gewoon leiding water.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Apiekool
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-09 09:43
jan011 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:16:

Ik denk dat ik me eens beter ga verdiepen in ondergrondse bedruppeling. Voor mijn gevoel is dit momenteel de beste oplossing die ik heb. De tuin moet toch nog opnieuw aangelegd gaan worden dus dan is dit wel het moment om het toe te passen.

Een nieuwe grondwater put maken op een andere plek in de tuin en of dieper maken geeft ook geen garantie en is een behoorlijke kostenpost. Daar koop ik heel wat meters druppelleiding voor die onder de grond kan.
Wij gebruiken ons grondwater (wat ook erg veel ijzer bevat) ook voor de bevloeiing van onze tuin. Hiervoor gebruiken we gewoon bovengrondse druppelslangen. Dit is nu het 3e jaar dat we ze gebruiken, en ze zijn nog niet verstopt geraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaege045
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 05-02 13:10
Beste Jan011,

Ik werk momenteel in de tuinbouwtechniek. Het is niet raadzaam om het water te gebruiken daar zijn wel installaties voor die zijn heel duur voor af en toe te sproeien.
Wat je ook kunt doen iemand die kan roedelen waar water zit als je een nieuw waterpunt wil maken. Een goede pomp ben je al zo rond de 1000,00 euro kwijt en is allemaal afhankelijk hoe diep je het moet aanzuigen en het ligt er aan wat voor een soort sproeiers je gaat gebruiken neem b.v. popup's deze hebben druk nodig. Ik heb zelf helaas een nieuwe pomp moeten kopen en heb gelijk maar 1 besteld die op krachtstroom kan deze zijn wat sterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-09 19:41
jan011 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:16:

Bij aanleg van onze tuin ook geïnformeerd over ondergrondse druppelleiding in het grasveld bij de hovenier. Er was nog erg weinig ervaring mee en hetgeen er was, was niet positief. De kans dat de leidingen toch dichtgroeien en verstopt raken (ondanks de tegenovergestelde beweringen op de productsites) is erg groot. De kosten tov pop-up sproeiers waren ook aanzienlijk hoger. 1 tot 1,5 euro per meter druppelslang en de slangen liggen 30-40 cm uit elkaar. We hebben dus uiteindelijk gekozen voor pop-up sproeiers waarvan ik ieder jaar de filtertjes toch wel 1-2 keer schoon moet maken wegens roestvorming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
jaege045 schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:36:
Beste Jan011,

Ik werk momenteel in de tuinbouwtechniek. Het is niet raadzaam om het water te gebruiken daar zijn wel installaties voor die zijn heel duur voor af en toe te sproeien.
Wat je ook kunt doen iemand die kan roedelen waar water zit als je een nieuw waterpunt wil maken. Een goede pomp ben je al zo rond de 1000,00 euro kwijt en is allemaal afhankelijk hoe diep je het moet aanzuigen en het ligt er aan wat voor een soort sproeiers je gaat gebruiken neem b.v. popup's deze hebben druk nodig. Ik heb zelf helaas een nieuwe pomp moeten kopen en heb gelijk maar 1 besteld die op krachtstroom kan deze zijn wat sterker.
Simpel 1kW Pedrollotje heb je voor (ver) onder de EUR200.
En dieper dan ~8mtr aanzuigen betekend bronpomp, die zijn wel duurder met rond de EUR500 moet je wel klaar zijn.
Wat moet je met een krachtstroom pomp? Moet je je haspel met de tractor uitrollen?
Kun je niet beter je tuin opdelen in zones en om en om spoeien?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 19:37

Part

Helemaal niets.....

pennywiser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:01:
[...]

Water wordt opgenomen door sleuven langs de hele leiding niet alleen onderaan. Zit je 1x door een ijzer patch dan is dat hetzelfde grondwater verticaal.
Dat kan maar dat is niet hoe het moet.
Als je de gehele buis filterbuis maakt dan gaan de grondwater lagen mengen. Ook het regen water komt dan bij het grond water.

Als je het goed doet dan zet je alleen filterbuis (met kous) in de gewenste grondwaterlaag.

Ik heb mijn waterput zelf geslagen (gepulst) en dan kijk je tijdens het pulsen waar de leem lagen zitten en voorkom je dat het filter zelf door een leemlaag gaat. Bij mij is dat 7 meter dichte buis en 4 meter filterbuis. De leemlaag zit hier op ongeveer 5 meter diepte..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Part schreef op maandag 18 juli 2022 @ 18:57:
[...]

Dat kan maar dat is niet hoe het moet.
Als je de gehele buis filterbuis maakt dan gaan de grondwater lagen mengen. Ook het regen water komt dan bij het grond water.

Als je het goed doet dan zet je alleen filterbuis (met kous) in de gewenste grondwaterlaag.

Ik heb mijn waterput zelf geslagen (gepulst) en dan kijk je tijdens het pulsen waar de leem lagen zitten en voorkom je dat het filter zelf door een leemlaag gaat. Bij mij is dat 7 meter dichte buis en 4 meter filterbuis. De leemlaag zit hier op ongeveer 5 meter diepte..
Ik denk dat je wel gelijk hebt. Misschien iets dieper gaan is proberen waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jan011
Gister ben ik bij Wilkamp langs gegaan om advies over een ondergronds druppel systeem.
Dit werd eigelijk afgeraden, het werkt wel maar na een paar jaar zal dit toch gewoon dicht groeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

jan011 schreef op dinsdag 19 juli 2022 @ 09:14:
Gister ben ik bij Wilkamp langs gegaan om advies over een ondergronds druppel systeem.
Dit werd eigelijk afgeraden, het werkt wel maar na een paar jaar zal dit toch gewoon dicht groeien.
Heb je het water al een keer geprobeerd bij een stukje tuin? (als het helder is). Misschien verdampt het en gaat het zo snel in de grond dat het niet roest.

/▌

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
Met dit probleem hebben wij ook te kampen.
Wij hebben door de hele tuin een rainbird systeem maar je voorkomt niet dat bij wind uit de verkeerde hoe wat op de bestrating komt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MtX8Kv3SSuS66yONVq8mLxtOJfQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iLCu6KBW9psxv8YGJy39182Z.jpg?f=fotoalbum_large

nu heeft mijn broertje dit besteld:
https://www.hydrotense.eu...Products/OIJ-HY3U-SET.B20

2 stuks zodat het een beetje gaat matchen met de capaciteit bij de rainbird zones.

Zal wel in de gaten houden of dit werkt.

Voor de verwijdering van roest zelf ga ik denk ik dit product of soortgelijks bestellen.

https://www.huchem.nl/roest-en-kalkverwijderaar-10l.html

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Oei, dat is niet mooi. Je kan als het niet weggaat misschien de tegels omdraaien.

[ Voor 52% gewijzigd door Marzman op 18-08-2022 09:58 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Is het geen optie om in het ontwerp van je tuin rekening te houden met verkleuring? Bijvoorbeeld Limburgs grind gebruiken of bestrating die al bruin is, zodat verkleuring niet opvalt.

Ik heb ook veel ijzer in het grondwater maar je ziet er niets van op grind en oude gebakken waaltjes.

• Maxman1850
  • Registratie: Augustus 2009
  • Niet online
Grondwater kan ontijzerd worden door het te beluchten. Opgelost ijzer slaat dan neer als rode vlokken en deze kunnen eruit gefilterd worden. Drinkwaterbedrijven gebruiken hier o.a. cascades voor, een soort grote waterval met meerdere levels waardoor het water in rap tempo met lucht in aanraking komt. Door het vervolgens te filteren over een zandfilter krijg je het ijzer (maar ook andere onzuiverheden) eruit.

Hier zijn standaard oplossingen voor, maar die zijn soms vrij prijzig. Ik wil het zelf ook gaan toepassen in mijn tuin en zit te denken om het opgepompte water over een kleine cascade (waterval met 3 verdiepingen) te laten gaan en vervolgens over een laag zand richting een regenton te laten zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
pennywiser schreef op maandag 18 juli 2022 @ 12:00:
Ontroesten van grondwater gaat niet
onzin
Maxman1850 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 12:49:
Grondwater kan ontijzerd worden door het te beluchten.
Dit! Ik zou zelf eerder denken aan van die aquarium luchtpompjes in plaats van cascades, of je moet een grote tuin hebben natuurlijk. Dan kan je er meteen een leuke waterpartij van maken.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Leg ven uit hoe dan, bruikbare toepassing voor thuisgebruik dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-09 12:35
pennywiser schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 08:56:
[...]

Leg ven uit hoe dan, bruikbare toepassing voor thuisgebruik dan.
Zie de post van @Maxman1850 , beluchten en dan filteren. Hoe groot de opstelling moet zijn is afhankelijk van het debiet dat je wenst.

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
leecher schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

Zie de post van @Maxman1850 , beluchten en dan filteren. Hoe groot de opstelling moet zijn is afhankelijk van het debiet dat je wenst.
Meeste mensen willen snel even wat water pakken voor de tuin, praktisch ontroesten is volgens mij niet echt mogelijk. Overal is een oplossing voor, maar de verhouding tot het type gebruik is vrij snel zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

leecher schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:21:
[...]

En die opstelling moet er ook niet heel lelijk uitzien toch? Of ga je dat dan combineren met de tip van femme? En heeft die oplossing onderhoud nodig? (commerciele filters moet je vervangen).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Marzman schreef op zaterdag 20 augustus 2022 @ 10:43:
[...]

En die opstelling moet er ook niet heel lelijk uitzien toch? Of ga je dat dan combineren met de tip van femme? En heeft die oplossing onderhoud nodig? (commerciele filters moet je vervangen).
Ik schat in dat Femme een wat grotere tuin heeft waar een hoekje met wat roest niet zo opvalt en inderdaad misschien zelfs "authentiek" oogt. De meeste mensen hebben de tuin zoals de foto hierboven. Roest stapelt ook op, de foto hierboven is nog maar van vrij korte duur, na jaren van roestwater wordt het een enorm donkerbruine dikke laag. Dit zie je bij boeren op het erf vaak wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hortz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:05
X

[ Voor 100% gewijzigd door Hortz op 20-08-2022 11:36 . Reden: Foutje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 26-09 13:33
Het is vooral een probleem voor tegels en stenen, fwze worden snel bruin als je daar roestwater overheen spuit. Ik ben geen plantenexpert, maar over het algemeen is het voor planten beter om wat water te hebben dan helmaal geen water.

Ik ben ook nogal un verwarring over die bewateringsverboden: je ziet gemeentes toch regelmatig planten water geven met tankwagens terwijl er een beregeningsverbod is. Dit is zo'n beetje als je mag niet door rood licht rijden, maar als de politie snel naar hus wil zetten ze hun zwaailicht aan en rijden ze gewoon door rood of langs de file over de vluchtstrook.
Pagina: 1