Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:21

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik had een Synology NAS met 4 Seagate Desktop HDD.15-schijven (ST4000DM000, 4TB per stuk) in RAID (SHR met tolerantie voor 1 defecte schijf). Een paar weken geleden maakte één schijf een ratelend geluid. Volgens de SMART-waardes waren er van de ene op de andere dag ineens een boel kapotte sectoren. Ik heb de NAS toen uitgezet, 2 nieuwe schijven besteld, de kapotte schijf vervangen, en daarna het RAID-volume hersteld. Daarna heb ik nog een (werkende) schijf vervangen door een nieuwe, voor extra capaciteit. Nu zitten er dus 2 oude schijven in, en 2 nieuwe.

Vannacht maakte één van de resterende oude schijven ineens een gek geluid. Dit was meer een soort gezoem, constant, en zeker niet niet ratelend of tikkend. In DSM zag ik dat de systeempartitie beschadigd was (op deze schijf). Ook meen ik me te herinneren dat er stond dat de schijf 0TB groot was, maar dat weet ik niet zeker. Ik heb de NAS toen uitgezet.

Vanmorgen heb ik de NAS weer voorzichtig aangezet. Het geluid was weg, maar de systeempartitie nog beschadigd. Die heb ik laten herstellen, en toen was alles volgens DSM weer goed. Een snelle SMART-scan gaf geen gekke waardes.

Maar: kan ik deze schijf nu nog vertrouwen? Wat kan dit geweest zijn?

Ik heb de NAS voor nu maar uitgezet, om geen datacorruptie te veroorzaken. Moet ik misschien nog een uitgebreide SMART-scan doen? Of is het slim om de NAS helemaal niet meer aan te zetten met deze schijf (om corruptie van de andere schijven te voorkomen)?

In principe wilde ik de oude schijven nog gebruiken zolang ze meegaan. Ze zijn wel al aardig oud (tweedehands gekocht in 2014). Dus is dat nog wel slim? Of kan ik beter alles nu vervangen?

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ulster Seedling schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:24:
Vannacht maakte één van de resterende oude schijven ineens een gek geluid. Dit was meer een soort gezoem, constant, en zeker niet niet ratelend of tikkend. In DSM zag ik dat de systeempartitie beschadigd was (op deze schijf). Ook meen ik me te herinneren dat er stond dat de schijf 0TB groot was, maar dat weet ik niet zeker.
Deze twee gebeurtenissen hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar verband te houden. Maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt :/

Misschien is bij het fysieke installeren van de 2 nieuwe schijven er iets net scheef te komen zitten waardoor het draaien van de schijf een wat zoemend geluid maakte. Mijn Synology heeft ook zo af en toe een zoemetje/rammeltje die met een beetje 'percussive maintenance' (oftewel, een zachte tik op de behuizing) opeens weg is.

Ik zou sowieso een uitgebreide SMART-scan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 19:01
beter is alles te vervangen. schijven hebben en beperkte levensduur (smart test geeft uitsluitsel)

- wat wil je met die oude schijven doen?
houdt er rekening mee dat je de data ineens kwijt kunt zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23
Introductie was 2013, de disken waren destijds dus +-1 jaar oud.
Na 9 jaar zou ik niet teveel vertrouwen meer hebben in die schijven.

Verder was dit ook de eerste generatie 4TB disken die na de watersnood uit de fabriek zijn gekomen.
Deze series waren veel gevoeliger voor defecten dan de latere modellen.

Echter de leeftijd van 9 jaar zou voor mij wel een reden zijn om te kijken naar nieuwere modellen.
Niet eens gezoem oid, maar puur het aantal draai uren.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
TMDC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:36:
[...]

Deze twee gebeurtenissen hoeven niet noodzakelijkerwijs met elkaar verband te houden. Maar ik kan me goed voorstellen dat je je zorgen maakt :/

Misschien is bij het fysieke installeren van de 2 nieuwe schijven er iets net scheef te komen zitten waardoor het draaien van de schijf een wat zoemend geluid maakte. Mijn Synology heeft ook zo af en toe een zoemetje/rammeltje die met een beetje 'percussive maintenance' (oftewel, een zachte tik op de behuizing) opeens weg is.
Hmm, dat is natuurlijk ook nog zo… Ik ben gisteren wel even bezig geweest met de NAS om 2 M.2 SSD's te installeren, dus wellicht heeft dat iets verkeerd doen schuiven.
Ik zou sowieso een uitgebreide SMART-scan doen.
Ga ik doen! Ik zal zorgen dat de clients even geen verbinding maken, zodat er verder weinig activiteit is en (mocht de schijf al kapot zijn) er hopelijk geen corruptie op de andere schijven ontstaat. (Kan dat überhaupt? Als 1 schijf in een RAID-volume niet meer goed is, maar de NAS dat nog niet doorheeft, kan dat dan de data op de andere schijven corrupt maken?)
peter-rm schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:37:
beter is alles te vervangen. schijven hebben en beperkte levensduur (smart test geeft uitsluitsel)

- wat wil je met die oude schijven doen?
houdt er rekening mee dat je de data ineens kwijt kunt zijn.
Ik was van plan ze 'op' te gebruiken, zodat ik de aankoop van nog 2 nieuwe schijven nog even uit kan stellen. (Duur, 20TB-NAS-schijven :)) Maar ja, ze moeten inderdaad niet precies tegelijk stukgaan…
raymondw schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:38:
Introductie was 2013, de disken waren destijds dus +-1 jaar oud.
Na 9 jaar zou ik niet teveel vertrouwen meer hebben in die schijven.

Verder was dit ook de eerste generatie 4TB disken die na de watersnood uit de fabriek zijn gekomen.
Deze series waren veel gevoeliger voor defecten dan de latere modellen.

Echter de leeftijd van 9 jaar zou voor mij wel een reden zijn om te kijken naar nieuwere modellen.
Niet eens gezoem oid, maar puur het aantal draai uren.
Hmm, toch maar nadenken over preventief vervangen dan…

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen79
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 09-09 19:38
Ulster Seedling schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:01:
Ik was van plan ze 'op' te gebruiken, zodat ik de aankoop van nog 2 nieuwe schijven nog even uit kan stellen. (Duur, 20TB-NAS-schijven :)) Maar ja, ze moeten inderdaad niet precies tegelijk stukgaan…
Je kunt ze misschien aan iets anders op maken.
Misschien een extra back-up of data die je wel kwijt kan raken.

Als je een goede back-up hebt dan zou je ze in je NAS kunnen laten.
Als er dan toch 2 tegelijk uitvallen dan heb je wel het ongemak dat je het NAS opnieuw moet vullen mara is je data in ieder geval niet kwijt.

En als je geen goede back-up hebt dan zou ik beginnen met er een te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Over plaatsing problemen hoef je echt geen zorgen te hebben.
De sata connector van de disk maakt connectie of niet dus als een disk niet goed zou zitten dan ben je in DSM gewoon een hele disk kwijt en niet een systeem partitie.

Je hoeft niet bang te zijn dat een disk die corrupt is ook de data op andere disken corrupt maakt, dat kan gewoon niet.
Wel is het zorgelijk dat er meerdere disken al defect zijn gegaan, als er nu nog een disk defect raakt is dat te herstellen, maar twee gelijktijdig dus niet, dan ben je alles kwijt.

Ik zou die twee oude disken zo snel mogelijk vervangen.

Ik hoop dat je nu wel Nas disken en niet weer desktop versies gekocht hebt.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Na het aanzetten van de volledige SMART-scan, maakte de NAS na de lunch ineens weer het gekke geluid! Hier staat een opname: http://www.sndup.net/n9sk. Hoort iemand toevallig wat het is? Nu, een uurtje later, is het geluid vanzelf weer opgehouden…
jeroen79 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:27:
[...]

Je kunt ze misschien aan iets anders op maken.
Misschien een extra back-up of data die je wel kwijt kan raken.

Als je een goede back-up hebt dan zou je ze in je NAS kunnen laten.
Als er dan toch 2 tegelijk uitvallen dan heb je wel het ongemak dat je het NAS opnieuw moet vullen mara is je data in ieder geval niet kwijt.

En als je geen goede back-up hebt dan zou ik beginnen met er een te maken.
Ja, goede reminder dat RAID geen backup is :) Ik ga nadenken over een backup-oplossing.
Ben(V) schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:51:
Over plaatsing problemen hoef je echt geen zorgen te hebben.
De sata connector van de disk maakt connectie of niet dus als een disk niet goed zou zitten dan ben je in DSM gewoon een hele disk kwijt en niet een systeem partitie.

Je hoeft niet bang te zijn dat een disk die corrupt is ook de data op andere disken corrupt maakt, dat kan gewoon niet.
Wel is het zorgelijk dat er meerdere disken al defect zijn gegaan, als er nu nog een disk defect raakt is dat te herstellen, maar twee gelijktijdig dus niet, dan ben je alles kwijt.
Fijn, goed om dit te weten ter geruststelling!
Ik zou die twee oude disken zo snel mogelijk vervangen.

Ik hoop dat je nu wel Nas disken en niet weer desktop versies gekocht hebt.
De nieuwe schijven zijn WD Red Pro’s, dus die doen het hopelijk beter :) (Al is de 8/9 jaar van de vorige schijven ook niet slecht, lijkt me.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:23
Ben(V) schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:51:
Dat kan helaas wel en heet "Replicated bad block"
Het komt ook wel voor icm bit rot.

Vooral met een RAID1 achtige oplossing is dit echt een serieus probleem.
Bij Enterprise oplossingen word hiervoor ook altijd gekeken naar RAID5 en RAID6
Bij software oplossingen word er gebruik gemaakt FTT=2, liefst over 3 of 4 nodes.

Alleen RAID is nooit een goeie oplossing, dat is altijd nodig icm een backup op een medium los van de RAID data.

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16:30
Replicated bad block" kan alleen bij een Raid 1 configuratie en dat is hier dus niet van toepassing.

En dat kan natuurlijk ook alleen maar bij vervanging van een disk als op de achtergebleven disk bit rot aanwezig is.

En dat is dus ook heel wat anders dan dat op een life systeem zomaar corruptie op de ene disk overgezet wordt op een andere disk, waar TS op doelde.

[ Voor 25% gewijzigd door Ben(V) op 14-07-2022 15:39 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taab
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18:19
Ulster Seedling schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:55:
Na het aanzetten van de volledige SMART-scan, maakte de NAS na de lunch ineens weer het gekke geluid! Hier staat een opname: http://www.sndup.net/n9sk. Hoort iemand toevallig wat het is? Nu, een uurtje later, is het geluid vanzelf weer opgehouden…
Dit lijkt heel erg op het geluid wat ik ook hoor als de NAS een extended SMART test doet een keer per maand. Meestal richting het einde van de test, ik meen mij te herinneren dat het bij mij op 94% was.

Uiteraard is dit geen uitsluitsel voor je eigen zorgen, wellicht kan je een extended test doen om te controleren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Gek… De uitgebreide SMART van gisteren was helemaal in orde, 0 beschadigde sectoren. Maar vannacht toch weer dat zoemgeluid, en vandaag weer "systeempartitie mislukt".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MdqgunxJSH-cVrPow4KurM7sWaM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ebag4efoRonItBF1zGaxOP8f.png?f=fotoalbum_large

Er was ’s nachts geen uitgebreide SMART actief. Wel een snelle test, maar ik weet niet of die dat geluid ook kan veroorzaken (en of dat vervolgens lange tijd door kan gaan)? Ga zo eens een losse snelle test doen, kijken wat er dan gebeurt.

En toch nog maar 2 nieuwe bestellen dan… Jammer dat de aanbieding van laatst verlopen is (al zijn ze nu nog steeds in de aanbieding, voor ietsje meer) :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ulster Seedling op 15-07-2022 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Lijkt er op dat alle disks welke je had uit één batch gekomen zijn (kun je op basis van de serienummers redelijk goed achterhalen)? Nu je je NAS een keer UIT en weer AAN hebt gezet bestaat de kans dat alle nog resterende disks uit diezelfde serie binnenkort een gelijkwaardig issue gaan vertonen.

Disks welke 'jaren en jaren' zonder problemen gedraaid hebben kunnen met één 'Spin-Down' naar 0-Rpm. een dermate grote 'klap' krijgen dat ze bij de volgende 'Spin-Up' het lager beschadigen. Vanwege dat soort dingen moet je ook nooit de zogenaamde 'groene' schijven (welke lekker energiezuinig pretenderen te zijn) in een NAS stoppen waarbij ze 24/7 moeten werken én zichzelf dus continue blijven opstarten / uitschakelen dóór dat energiebeheer van de controller op de disk.

[ Voor 3% gewijzigd door Will_M op 15-07-2022 13:34 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Pagina: 1