Overlast sigarettenrook buren weg automatiseren

Pagina: 1
Acties:
  • 15.870 views

Vraag

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• groezle
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 24-05 21:42
Mijn vraag

Sinds kort heb ik een nieuwe buurvrouw, deze buurvrouw houdt er van vaak te gaan roken op het balkon wat grenst aan mijn woon- en slaapkamer. Sinds de laatste maanden is de overlast van de rook die binnen komt zo erg geworden dat ik eigenlijk constant mijn ramen dicht moet houden, anders is de rook te ruiken in mijn gehele binnen woning.

Ik heb een poging gedaan om iets af te spreken (b.v. na 10 uur niet meer roken op het balkon), maar helaas is dit gestrand en rookt ze ondertussen elk half uur wel een sigaret op haar balkon.

Echter heb ik nog steeds last van de twee volgende problemen:
  • Als de wind verkeerd staat, komt de rooklucht alsnog binnen door kieren en gaten in de kozijnen. Ik heb geprobeerd dit te isoleren met van die isolatiestrips, maar het werkt niet 100%
  • Ik merk dat de luchtkwaliteit in mijn woning flink achteruit gaat. Als ik thuis werk krijg ik bijvoorbeeld last van mijn keel.
  • Ik probeer zo vaak mogelijk een ventilator aan te zetten, maar ik ben het gedoe van de stand instellen een beetje zat aan het worden.
Nu heb ik een "slimme" ventilator gekocht van Duux die ik aan mijn Home Assistent heb gekoppeld. Nu zoek ik eigenlijk naar een sensor die kan detecteren of er rook binnenkomt in mijn woning, en dat ik op basis hiervan de ventilator aan kan zetten via Home Assistant.

Ik heb al een beetje rond gezocht, maar ik wordt niet veel wijzer van wat voor sensor icm Home Assistant zal werken, en ook daadwerkelijk de rook kan detecteren. Bijvoorbeeld in dit topic: https://community.home-as...te-smoke-sensor/241442/21 wordt gesproken over het detecteren van rook, maar welke sensor detecteert dit nou precies? Is dit een "PM2,5" sensor?

Helaas is de Xiamoi sensor niet meer te koop, en zoek ik naar een alternatief. Als ik b.v. op wat webshops rondzoek, dan kan ik filteren op fijnstof en VOS (weet niet wat het nou inhoudt, en of het sigarettenrook betreft): https://www.slimmedingen.nl/sensoren/fijnstof-vos/

Zal dan een MCO Home PM2,5 genoeg zijn (en werkbaar in HA) om te kunnen detecteren of er rook binnenkomt?

Hiernaast zoek ik ook nog een webservice die mij kan vertellen welke windrichting op dit moment is op mijn huidige locatie. Als ik b.v. weet dat er een krachtige wind naar binnen staat, wil ik eigenlijk ook mijn ventilator aan hebben staan.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 09:40

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

VOS zijn Vluchtige Organische Stoffen (een verzamelnaam zoals “Zware Metalen waar bijv. Lood een voorbeeld van is) zoals oplosmiddelen in verf.

Sigarettenrook kan ook VOS bevatten.

[ Voor 29% gewijzigd door Fraggert op 14-07-2022 10:35 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een goedkope rookmelder te hacken.

Acties:
  • +56 Henk 'm!

• SpoekGTi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 28-05 11:57
Ik zou een stal ventilator op het balkon monteren en haar kant op laten blazen.

Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09:01
groezle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:30:
Als de wind verkeerd staat, komt de rooklucht alsnog binnen door kieren en gaten in de kozijnen. Ik heb geprobeerd dit te isoleren met van die isolatiestrips, maar het werkt niet 100%
Goed nalopen. Kozijnen krijg je met PUR en kit dicht. Hang en sluitwerk met strips.
Ik probeer zo vaak mogelijk een ventilator aan te zetten, maar ik ben het gedoe van de stand instellen een beetje zat aan het worden.
Beter koop je een luchtreiniger met HEPA filter.
Hiernaast zoek ik ook nog een webservice die mij kan vertellen welke windrichting op dit moment is op mijn huidige locatie. Als ik b.v. weet dat er een krachtige wind naar binnen staat, wil ik eigenlijk ook mijn ventilator aan hebben staan.
Ik gebruik http://weerlive.nl/delen.php .

Qua sensoren is het een kwestie van proberen. Probleem is typisch dat de geur zeer penetrant is terwijl concentraties extreem laag en nauwelijks meetbaaar kunnen zijn (idem voor houtrook). (geexperimenteerd met diverse MQ sensoren voor vluchtige organische stoffen en PM sensoren voor fijnstof)

[ Voor 5% gewijzigd door Rukapul op 14-07-2022 10:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Rukapul schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:38:
Qua sensoren is het een kwestie van proberen. Probleem is typisch dat de geur zeer penetrant is terwijl concentraties extreem laag en nauwelijks meetbaaar kunnen zijn (idem voor houtrook). (geexperimenteerd met diverse MQ sensoren voor vluchtige organische stoffen en PM sensoren voor fijnstof)
Mag ik vragen welke sensoren je hebt uitgeprobeerd, en welke je nu gebruikt (met welk doel)?

En het grapje over de stalventilator, ik heb er al serieus over nagedacht. Er staat een houten schutting tussen dus ik zou daar best wel een ventilator op kunnen monteren, ik kon echter geen goede (buiten)ventilator vinden die ik aan een stuk hout kan monteren.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• skai21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-05 08:57
groezle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Mag ik vragen welke sensoren je hebt uitgeprobeerd, en welke je nu gebruikt (met welk doel)?

En het grapje over de stalventilator, ik heb er al serieus over nagedacht. Er staat een houten schutting tussen dus ik zou daar best wel een ventilator op kunnen monteren, ik kon echter geen goede (buiten)ventilator vinden die ik aan een stuk hout kan monteren.
Best een mooie optie, bewegingmelder op haar balkon richten en dan een stalventilator die kan op aan laten gaan :P

16 x JaSolar 335Wp | 5430Wp | GOODWE 4K-DT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-05 17:44

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• nielsn
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Kun je geen overdruk creëren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
groezle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:10:
[...]

Fijnstof:
SDS011 (voor https://sensor.community/nl/sensors/airrohr/, nu niet in gebruik)
Sharp GP2Y1010AU0F (bij fornuis om afzuiging aan te sturen)

Voor gassen heb ik diverse MQ sensoren geprobeerd, o.a. MQ-135.

Maar zoals gezegd geef ik het weinig kans.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Supermario16
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-05 17:49
Volgens de huisregels van onze VvE mag er niet op balkons gerookt worden. Misschien dat je deze nog na kunt kijken en, als er iets over instaat, haar op de huisregels kunt wijzen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HTT-Thalan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06:54

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

TMDC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:36:
Je zou zelfs nog kunnen overwegen om een goedkope rookmelder te hacken.
En dan op het balkon hangen met een megafoon ervoor. Zodra ze een stinkstokje opsteekt krijgt ze de sirene :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Ik heb geprobeerd overdruk te creëren door een ventilator vlak voor het raam te zetten. Het was echter niet effectief, ook niet op de maximale stand. Wellicht dat ik iets van een schot bij het raam kan plaatsen zodat het effectiever wordt?

Afgelopen twee weken was er constant een relatief harde wind van de richting waar ook de rook vandaan komt. Ik ben bang dat de ligging van het gebouw er net voor zorgt dat ik altijd een (flinke) luchtstroom van de rook-kant naar de niet-rook-kant heb, waardoor het altijd naar binnen waait.

Goede tip over de VvE, maar zo te zien is hier niets over opgenomen. Als ik wat snel rond google lijkt dat dit ook niet afgedwongen mag worden volgens de wet. Tevens is de voorzitter van de VvE ook een roker, dus ik vermoed dat dit snel zal eindigen in een nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:28

Compizfox

Bait for wenchmarks

Fraggert schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:33:
VOS zijn Vluchtige Organische Stoffen (een verzamelnaam zoals “Zware Metalen waar bijv. Lood een voorbeeld van is) zoals oplosmiddelen in verf.
Zware metalen (zoals lood) zijn geen organische stoffen.

[ Voor 5% gewijzigd door Compizfox op 14-07-2022 15:37 ]

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 08:42
Je koopt een Ikea luchtsensor..... en hangt er een Wemos D1 mini erin ofzo met Tasmota erop...

https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/

https://blakadder.com/vindriktning-tasmota/

Die hang je in HA en laat je bij verhoging van waarden gelezen uit dit kastje iets aansturen.... dikke ventilator die in haar richting blaast ofzo.

Zie hier wat ik zie in HA:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3k7tIB6yb-JXAEX1jcJ1hgKK26U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVfbjwlVpUB0vWNViNgMJxnj.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door toxict op 14-07-2022 15:42 ]

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 22:15
Met een ventilator slechte lucht rondpompen wordt de kwaliteit niet beter van. Je moet slechte lucht afzuigen en vervangen door schone lucht.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fraggert
  • Registratie: September 2009

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Compizfox schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:37:
[...]

Dat zeg ik ook niet. Lees mijn tekst nog maar eens goed.

Even uiteengezet:

VOS betekent Vluchtige Organische Stoffen.

VOS is een verzamelnaam voor diverse stoffen.

De oplosmiddelen in verf behoren bijvoorbeeld tot de groep VOS.

Net zoals de verzamelnaam Zware Metalen.

Lood is een voorbeeld van een Zwaar Metaal.

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donaldinho
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:33
toxict schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:39:
Je koopt een Ikea luchtsensor..... en hangt er een Wemos D1 mini erin ofzo met Tasmota erop...

Die hang je in HA en laat je bij verhoging van waarden gelezen uit dit kastje iets aansturen.... dikke ventilator die in haar richting blaast ofzo
ventilator ja - of zoiets: https://gothamist.com/new...on-at-peaceful-protesters. In combinatie met een stroboscoop.

Of iets dat heel laag frequent geluid genereert.

oh, of dit https://www.fireware.nl/product/mega-fan/

[ Voor 8% gewijzigd door Donaldinho op 14-07-2022 15:43 ]

You almost can’t blame him or the other diet gurus for leaning in on the techno-bullshit market; it’s hard to fill up a 300 page diet book on “eat a bit less and find a type of exercise that doesn’t make you hate life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
toxict schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:39:

https://www.ikea.com/nl/n...kwaliteitsensor-70498242/

Die hang je in HA en laat je bij verhoging van waarden gelezen uit dit kastje iets aansturen.... dikke ventilator die in haar richting blaast ofzo.

Zie hier wat ik zie in HA:

[Afbeelding]
Kan zon IKEA Vindriktning gebruikt worden om sigarettenrook te detecteren dan? Ik heb eigenlijk geen zin om er zelf mee te gaan prutsen (aangezien het dan vaak stuk gaat, en het moet gewoon werken), het lijkt me ook niet echt dat je dit buiten op het balkon kan zetten.

Dank voor de grafiek; is de hoge piek ook te verklaren door een sigaret?

[ Voor 3% gewijzigd door groezle op 14-07-2022 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Michael_OsGroot
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 15-11-2022

Michael_OsGroot

Yes... Yes!

groezle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:35:
Ik heb geprobeerd overdruk te creëren door een ventilator vlak voor het raam te zetten. Het was echter niet effectief, ook niet op de maximale stand. Wellicht dat ik iets van een schot bij het raam kan plaatsen zodat het effectiever wordt?

Afgelopen twee weken was er constant een relatief harde wind van de richting waar ook de rook vandaan komt. Ik ben bang dat de ligging van het gebouw er net voor zorgt dat ik altijd een (flinke) luchtstroom van de rook-kant naar de niet-rook-kant heb, waardoor het altijd naar binnen waait.

Goede tip over de VvE, maar zo te zien is hier niets over opgenomen. Als ik wat snel rond google lijkt dat dit ook niet afgedwongen mag worden volgens de wet. Tevens is de voorzitter van de VvE ook een roker, dus ik vermoed dat dit snel zal eindigen in een nee.
Wat voor fan? Een standaard tafelmodel zuigt vanaf alle kanten aan. Als je daar overdruk mee wilt creëeren denk ik dat je de fan aan de andere kant van het huis buiten het raam moet plaatsen en deze naar binnen blaast. Als je er al overdruk mee kan creëeren.

Chebyshev said it, and I'll say it again; There's always a prime between n and 2n | De donkere gedaanten zijn bijzonder vlug ter been; Ze lopen op vier poten, en ze kijken heel gemeen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toxict
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-05 08:42
groezle schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:44:
[...]

Kan zon IKEA Vindriktning gebruikt worden om sigarettenrook te detecteren dan? Ik heb eigenlijk geen zin om er zelf mee te gaan prutsen (aangezien het dan vaak stuk gaat, en het moet gewoon werken), het lijkt me ook niet echt dat je dit buiten op het balkon kan zetten.

Dank voor de grafiek; is de hoge piek ook te verklaren door een sigaret?
Die hoge piek was dat ik deodorant (Axe) gebruikte in de buurt van dat ding...
Als ik het verder zo lees, kan jij beter een kant en klare oplossing kopen, aangezien er soldeerwerk en firmware compilatie bij komt kijken om de Ikea sensor werkend te krijgen in Tasmota.

http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?sid=31923

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:04
Ik heb op een ander forum ooit een leuke oplossing gezien voor een gelijkaardig probleem, maar dat ging dan over buren die hout stookten en hoe het ventilatie-toestel dan automatisch tijdlelijk kon uitgeschakeld worden.
Het gaat over dit topic. Nu, ik kan me voorstellen dat kachel/haard rook makkelijker te detecteren is dan sigarettenrook, maar het biedt misschien wel wat inspiratie.

[ Voor 17% gewijzigd door whoami op 14-07-2022 15:58 ]

https://fgheysels.github.io/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rockbottom87
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 28-05 18:24
Luchtzuiveringsapparaat al overwogen?
Mijn grootmoeder was nogal van het pakje per dag principe, en dat binnenshuis. We wilden op een gegeven moment niet eens meer langskomen.
Toen we een luchtzuivaraar kochten voor haar was de meur nagenoeg weg en konden we ook normaal ademen, ook al zat ze naast ons te paffen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
Waarom koop je geen luchtreiniger die je binnen vlakbij de plek zet waar de rook langs komt zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:55
Met een gewone axiaal ventilator kan je nauwelijks overdruk genereren. Zeker als die gewoon in de vrije ruimte staat.
Een radiaal-, schoepen- of centrifugaal-ventilator is daar beter geschikt voor. Die zitten bijvoorbeeld in ventilatieboxen. Er zijn ook losse units verkrijgbaar.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
+1 voor de luchtreiniger, en dan eentje met HEPA filter + koolstof filter. Die haalt dan alle schadelijke deeltjes én de smerige geur weg.

De meeste luchtreinigers kunnen op een 'auto' modus staan. Ze staan dan vaak op de laagste stand (zuinig + stil) en gaan alleen wat harder werken als de lucht echt vies wordt (rook, koken etc).

De wat duurdere kunnen ook op tijdschema's werken, dan kan hij snachts gewoon uit en alleen aan wanneer de buurvrouw staat te paffen.

Idealiter gaat de buurvrouw stoppen of paft ze voortaan ergens anders waar je er geen last van hebt.. of over op de e-sigaret, dat meurt niet zo heftig. Maarja, weet niet hoe haalbaar dat is.

Je kan voor een IKEA gaan met koolstoffilter tegen geuren: https://www.ikea.com/nl/n...filter-s99444215/#content

[ Voor 27% gewijzigd door stin00 op 14-07-2022 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Heeft je huis mechanische ventilatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Supermario16 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
Volgens de huisregels van onze VvE mag er niet op balkons gerookt worden. Misschien dat je deze nog na kunt kijken en, als er iets over instaat, haar op de huisregels kunt wijzen?
Dat is de eerste keer dat ik het hoor, maar wel een goede regel. :)
Voor mij zouden ze daar ook muziek bij mogen zetten, dat vind ik ook al snel overlast.

De buurvrouw zou ook elektrisch kunnen gaan roken, dacht dat daar minder overlast van komt.
Maar goed, ze kan beter helemaal stoppen, maar daar is @groezle niet mee geholpen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
Supermario16 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:22:
Ondanks dat ik deze regel enorm waardeer, vrees ik dat de vve niet het recht heeft deze beperking op te leggen. Dat mag wel in de algemene ruimtes, maar niet in de privéruimtes.

<onpopulaire mening>‘We’ zijn pas een paar jaar roken actief aan het ontmoedigen, daardoor krijg je steeds meer ruimte om te last te hebben van de momenten dat er wel gerookt mag worden. De wetgeving loopt op sommige plekken alleen wat achter. Ik hoop dat overlast van sigarettenrook eens dezelfde behandeling krijgt als bijvoorbeeld een rookgasafvoer van de cv; je bent onrechtmatig als je er iemand mee tot last bent. Ik ben als astmaat misschien niet erg neutraal</onpopulaire mening>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Ik kan je bevestigen dat je met een PM 2,5 sensor, PM 10 ook, al slaat dat wat minder aan, sigarettenrook kan detecteren.

Ik heb zelf een Qingping air Quality monitor. Ik heb geen buitenruimte en met sociale gelegenheden mag de enkele roker wel in de raamopening roken zodat ze niet helemaal naar onder hoeven maar dan schiet de PM 2,5 waarde van 0-10 tot 150-300 afhankelijk van de wind.

Ik kan je niet vertellen in hoeverre een PM 2,5 sensor zal aanslaan bij rook die van de buren binnenkomt maar het lijkt mij wel meetbaar. Ik woon aan een drukke straat midden in de stad en met dit warme weer staat het raam vaak open en de sensor staat redelijk dicht bij het raam en alsnog is de waarde altijd tussen de 0 en 10 dus ik denk dat hij niet vaak false positve zal aanslaan maar ik weet niet hoe groot het verschil zal zijn tussen normaal en rook dat van een balkon verderop binnen komt.

Ik raad je wel aan om een goede sensor te kopen. De sensor werkt alleen als er voldoende lucht doorheen gaat om daadwerkelijk te meten. Ook de calibratie is van belang. Ik kan mij voorstellen dat een goedkope sensor niet goed gekalibreerd is of niet eens een fan ingebouwd heeft om voldoende lucht langs de sensor te vervoeren voor een goede meeting.

De Qingping is wat aan de prijs, dat komt door de Co2 sensor. Maar bevat MQTT en is erg makkelijk te koppelen aan Home Assistant. Ik heb hem zelf ook gekoppeld voor in de winter als de ramen te lang dicht zijn en de kwaliteit van de lucht achteruit gaat dat dan de luchtreiniger aangaat.

[ Voor 10% gewijzigd door Tim.k op 14-07-2022 21:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drucchi
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23:52
skai21 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:11:
[...]

Best een mooie optie, bewegingmelder op haar balkon richten en dan een stalventilator die kan op aan laten gaan :P
Het idee van de bewegingsmelder of misschien een deur-sensor op haar balkon(deur) is natuurlijk wel een goed en wellicht acceptabel idee, maar dan wel om automatisch je ramen mee te laten sluiten. Anders zal het natuurlijk nooit van de grond komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 29-05 20:44
Een simpele camera met motion dection niet een idee?
Als er iemand op het balkon komt ventilatie aan,
en het geeft meteen een soort bespied gevoel waardoor het plezier van op het balkon roken ook wat minder wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:44

Yucon

*broem*

Hoe oud is de buurvrouw? Kun je ook op afstand zo'n hoge pieptoon met ongedierteverjager aansturen, met name als ze wat jonger is maakt dat het roken op die plek ook wat minder aantrekkelijk.

Het werkt het beste als niet doorheeft dat het van jou komt. Zeg maar zoiets als het natspuiten van een kat die in je tuin poept.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Tim.k schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:25:
Ik kan je bevestigen dat je met een PM 2,5 sensor, PM 10 ook, al slaat dat wat minder aan, sigarettenrook kan detecteren.

Ik heb zelf een Qingping air Quality monitor. Ik heb geen buitenruimte en met sociale gelegenheden mag de enkele roker wel in de raamopening roken zodat ze niet helemaal naar onder hoeven maar dan schiet de PM 2,5 waarde van 0-10 tot 150-300 afhankelijk van de wind.
Ik wist nog niet van het bestaan af, maar bedankt voor de tip! Prijs is geen probleem, dit zou best eens kunnen helpen.
mugenmarco schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:28:
Waarom koop je geen luchtreiniger die je binnen vlakbij de plek zet waar de rook langs komt zeg maar?
Het probleem is dat de rook zowel in de woonkamer (twee ramen) als de slaapkamer (1 raam) en mijn werkkamer (1 raam) binnenkomt. Dit is ook nog verdeeld over twee verdiepingen, wat dus betekent dat ik minimaal 2 luchtreinigers moet gaan kopen.

Als het niet lukt met de ventilator moet ik er denk ik toch helaas aan geloven.
Yucon schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:02:
Hoe oud is de buurvrouw? Kun je ook op afstand zo'n hoge pieptoon met ongedierteverjager aansturen, met name als ze wat jonger is maakt dat het roken op die plek ook wat minder aantrekkelijk.

Het werkt het beste als niet doorheeft dat het van jou komt. Zeg maar zoiets als het natspuiten van een kat die in je tuin poept.
Ze is tussen de 40-50 denk ik. Ze heeft echter ook twee kinderen, die ook allebei roken.

[ Voor 48% gewijzigd door groezle op 15-07-2022 08:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Anton2610
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 29-05 20:28
Vuur moet je altijd bestrijden met water, zet een reigerverjager met bewegingsmelder op je balkon, gericht op het brandgevaar!

Afbeeldingslocatie: https://escdn.nl/images/resized/385663:446:705:contain.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:31:

Ze is tussen de 40-50 denk ik. Ze heeft echter ook twee kinderen, die ook allebei roken.
oef 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Ik heb trouwens geen mechanische ventilatie in mijn woning. Had al wel gekeken of het achteraf ingebouwd kan worden, maar dat lijkt ook weer een dure en lelijke oplossing te worden.

Voor alsnu is het plan:
  • Sensor kopen die Rook kan detecteren & ventilator aanzetten op mijn slaapkamer.
  • Als het niet werkt een luchtreiniger kopen, die wellicht ook te koppelen via HA
  • Een ventilator kopen om op het balkon te monteren en die koppelen naan de PM2.5 sensor
Tim.k schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:25:
De Qingping is wat aan de prijs, dat komt door de Co2 sensor. Maar bevat MQTT en is erg makkelijk te koppelen aan Home Assistant. Ik heb hem zelf ook gekoppeld voor in de winter als de ramen te lang dicht zijn en de kwaliteit van de lucht achteruit gaat dat dan de luchtreiniger aangaat.
Heb je voor het koppelen met Home Assistant persee een iPhone nodig? Ik heb helaas geen iPhone in huis.

[ Voor 42% gewijzigd door groezle op 15-07-2022 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pietje63
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:48

pietje63

RTFM

Bewegingsmelder is beetje overkill. Loss van alle privacy bezwaren slaat deze ook aan als de rook de andere kant op gaat.

Heb je al gekeken hoe de rook buiten exact loopt? Wellicht Kunnen je buiten nog wat "dichtplakken" om zo 90% van de rook tegen te houden?

De grootste Nederlandstalige database met informatie over computers met zoekfunctie!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Leuk dat de buurvrouw geen moeite wil doen, maar uiteindelijk mag je eigen recht op woongenot nooit het recht op woongenot van een ander in gevaar brengen. Overlast is gewoon bij wet verboden. Wat je buurvrouw doet mag niet, ze moet dan zelf zorgen dat op haar balkon de lucht omhoog gaat en niet jouw raam in waait.

Ik zou een optische rookmelder aan een plaat hangen, en die met de rookmelder richting buurvrouw buiten het raam hangen. Plaat houdt de rook tegen voor die jouw raam binnen gaat, en zou genoeg rook kunnen doen ophopen dat de rookmelder af gaat iedere keer dat ze rookt op het balkon. Ja, je bent dan zelf ook overlast aan het veroorzaken, maar in dit geval lijkt het me een prima oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:47:
Ik heb trouwens geen mechanische ventilatie in mijn woning. Had al wel gekeken of het achteraf ingebouwd kan worden, maar dat lijkt ook weer een dure en lelijke oplossing te worden.

Voor alsnu is het plan:
  • Sensor kopen die Rook kan detecteren & ventilator aanzetten op mijn slaapkamer.
  • Als het niet werkt een luchtreiniger kopen, die wellicht ook te koppelen via HA
  • Een ventilator kopen om op het balkon te monteren en die koppelen naan de PM2.5 sensor
[...]

Heb je voor het koppelen met Home Assistant persee een iPhone nodig? Ik heb helaas geen iPhone in huis.
Nee dat is niet nodig, bij de setup heb je de keuze in protocol. Ofwel HomeKit of hun eigen app, met de keuze voor eigen app kun je met mqtt verbinden. Op Android zal dat denk ik de enige keuze zijn.

Edit: ik zie dat ik hem wel via HomeKit gekoppeld heb en er geen mqtt support is, weet even niet waarom ik dat dacht. Ik zie echter wel dat het via Miot integratie kan, maar dat is wel wat omslachtiger.

[ Voor 9% gewijzigd door Tim.k op 15-07-2022 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Tim.k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Nee dat is niet nodig, bij de setup heb je de keuze in protocol. Ofwel HomeKit of hun eigen app, met de keuze voor eigen app kun je met mqtt verbinden. Op Android zal dat denk ik de enige keuze zijn.

Edit: ik zie dat ik hem wel via HomeKit gekoppeld heb en er geen mqtt support is, weet even niet waarom ik dat dacht. Ik zie echter wel dat het via Miot integratie kan, maar dat is wel wat omslachtiger.
Oke duidelijk, en even ter verduidelijking, dit gaat dus over de Qingping Air Monitor Lite?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tim.k
  • Niet online
groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:07:
[...]

Oke duidelijk, en even ter verduidelijking, dit gaat dus over de Qingping Air Monitor Lite?
Ja, dat is hem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Bedankt Tim, dan ga ik het eerst maar eens met deze sensor proberen.

Als het niet blijkt te werken, komt uiteindelijk toch die stal ventilator om dat stelletje rook-verslaafden zelf maar in de stank te laten zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-05 16:45
Magneetsensor bij de buurvrouw op de deur lijkt me de meest foolproof oplossing. Weet ze ook direct dat je last hebt en is ze zich bewust ervan bij elke peuk. Houdt het onderwerp ook bespreekbaar enzo, vast een goede bijvangst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Compizfox schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:37:
[...]

|:( |:( |:(

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:56
Wij hebben zelf een Dyson in de woonkamer en die slaat al uit op het moment dat er een fles whiskey open wordt getrokken, of een scheet gelaten. Deze gekocht in de Corona tijd en werkt goed tegen van alles. Onze buren roken ook, maar maken er zelf geen probleem van verder. Ze roken net buiten hun deur en ja, die rook komt in onze slaapkamer, maar ook op de zolderkamer terecht. Vind het al respectvol dat ze buiten roken en niet binnen. Ze hebben ook een zoontje. Als we er last van hebben omdat we in die ruimtes zitten, dan doen we het raam gewoon dicht. Verder is het wel snel weggetrokken.
Je merkt wel goed wie van de twee er staat te roken door het verschil van shag wat ze gebruiken.

Nu geef ik overigens ook wel toe dat wij in een rijtjeswoning wonen en jij in een flat wat het een stuk vervelender maakt.

De Dyson filtert alles er wel uit, maar kost ook wel een bak geld in combinatie met de Dyson tax die er standaard op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Vervelende situatie.

Zoals gezegd, VvE regels bekijken en als het er niet instaat agenderen bij de volgede vergadering.
Je kan buuf ook vragen zelf even een fan neer te zeten aan jouw zijde van haar balkon als ze rookt en verzoeken of ze dat doet icm met aan de andere zijde gaan staan/zitten.
JukeboxBill schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:56:
Met een gewone axiaal ventilator kan je nauwelijks overdruk genereren. Zeker als die gewoon in de vrije ruimte staat.
Een radiaal-, schoepen- of centrifugaal-ventilator is daar beter geschikt voor. Die zitten bijvoorbeeld in ventilatieboxen. Er zijn ook losse units verkrijgbaar.
Als je nou extreem goed aan de voorzijde (dat is de niet balkonzijde toch?) alle kieren en mogelijkheden tot tocht naar buiten wegneemt, daar met een fanbox lucht naar binnen halen
Met de ramen aan de balkonzijde dicht zou je dan voldoende tegendruk voor de rook door kieren moeten hebben
moet je natuurlijk ook eens goed naar je deuren en brievenbus kijken, allemaal dingen die je toch voor de winter komt zo dicht mogelijk wil hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 06:47
Ik zou voor een luchtreiniger gaan, ik heb zelf de Xiaomi Air Purifier 2S, die ook nog eens aan home-assistant hangt en ik heb dus beide voordelen, schone lucht én PM2.5 waardes in home-assistant.

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• groezle
Arunia schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:36:
Nu geef ik overigens ook wel toe dat wij in een rijtjeswoning wonen en jij in een flat wat het een stuk vervelender maakt.
Hetgeen wat het vooral vervelend maakt, is dat ik er nu in de afgelopen twee weken elke dag en uur aan herinnerd wordt. Ik wordt wakker, door een rooklucht. Ik eet mijn ontbijt in de woonkamer, met een rooklucht, en ik werk achter mijn laptop, in een rooklucht (nu dus ook weer). S'avonds lig ik in bed en hoor ik geroezemoes en ja; ook een rooklucht.

Ik kan niet 24 uur per dag mijn ramen dichthouden, dan wordt mijn huis een sauna met dit weer, en het zal vast niet goed zijn voor de luchtkwaliteit.

Als het af en toe is zou ik er geen probleem mee hebben, maar dit slaat helemaal nergens meer op.
Silent7 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:38:
Als je nou extreem goed aan de voorzijde (dat is de niet balkonzijde toch?) alle kieren en mogelijkheden tot tocht naar buiten wegneemt, daar met een fanbox lucht naar binnen halen
Wat bedoel je precies met een fanbox?

[ Voor 16% gewijzigd door groezle op 15-07-2022 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:41:

[...]

waar jukeboxbill aan refereerde.
JukeboxBill schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 17:56:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 27-05 09:12

Patriot

Fulltime #whatpulsert

groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:41:

[...]

Een fanbox is gewoon een behuizing om de ventilator heen. In feite heb je zelf deze kant al op gedacht toen je het had over een schot in het raam om de ventilator effectiever te maken. Overigens is het m.i. een beetje misplaatst om het over overdruk te hebben als je het gewoon hebt over het gebruik van een ventilator binnen een ruimte. Zelfs een ventilator met fanbox op je raam richten van binnenuit zal nooit tot overdruk leiden. Sterker nog, het veroorzaakt hooguit onderdruk en dan werkt de druk je tegen.

Wat je moet doen is zorgen dat er ergens genoeg verse lucht wordt aangezogen je appartement in zodat het langs de kieren eigenlijk altijd alleen maar naar buiten kan, nooit naar binnen. Omdat je probleem aan de balkonzijde ligt, is het logisch dat je aan de andere kant lucht aanzuigt. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan een raamventilator. Dat kun je zelf maken, maar dan is de kans dat het een lelijke oplossing wordt redelijk aanwezig (maar dat reflecteert misschien meer op mij dan op jou :+). Je kunt ze ook kopen, maar ze zijn in Nederland niet bijzonder populair dus dat is misschien lastig om te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ucsdcom
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 28-05 16:57
messi schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:44:
Ik zou voor een luchtreiniger gaan, ik heb zelf de Xiaomi Air Purifier 2S, die ook nog eens aan home-assistant hangt en ik heb dus beide voordelen, schone lucht én PM2.5 waardes in home-assistant.
Ik heb de 2h versie hiervan. Het apparaat werkt prima, maar bij de installatie schrok ik wel van de vele permissies die de app wou hebben. Je kan compleet uitgespioneerd worden via de app lijkt het wel als je niet kijke en maar gewoon doorklikt op OK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groezle
Tim.k schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:02:
[...]

Ik heb de sensor ondertussen in huis en gekoppeld aan Home Assistant, was nog wel een uitdaging zonder iPhone, maar door het een aantal keer te proberen (met behulp van deze nuttige comment: https://community.home-as...ite-integration/280277/26) is het gelukt.

De sensor staat in de raamopening van mijn woonkamer, en vannochtend zag ik dat de buurvrouw om 6u begon met haar eerste peukje. De pm2,5 sensor slaat uit naar 50 microgram per m3 (ongeveer 5x zoveel als als ze er niet is). We zijn nu alweer 4 uur verder, en nog steeds detecteert de sensor 25 microgram per m3.

Ik heb toch maar de clipventilator besteld om de rook terug te blazen, want ik zie anders ook geen uitweg meer.

Edit: ter verduidelijking. Ik heb de sensor al langer in de raamopening staan, de dagen dat ze niet thuis was bleef deze op 10 microgram per m3.

[ Voor 5% gewijzigd door groezle op 20-07-2022 10:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dexs
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 31-03 10:22
groezle schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 10:14:
[...]

Ik heb de sensor ondertussen in huis en gekoppeld aan Home Assistant, was nog wel een uitdaging zonder iPhone, maar door het een aantal keer te proberen (met behulp van deze nuttige comment: https://community.home-as...ite-integration/280277/26) is het gelukt.

De sensor staat in de raamopening van mijn woonkamer, en vannochtend zag ik dat de buurvrouw om 6u begon met haar eerste peukje. De pm2,5 sensor slaat uit naar 50 microgram per m3 (ongeveer 5x zoveel als als ze er niet is). We zijn nu alweer 4 uur verder, en nog steeds detecteert de sensor 25 microgram per m3.

Ik heb toch maar de clipventilator besteld om de rook terug te blazen, want ik zie anders ook geen uitweg meer.

Edit: ter verduidelijking. Ik heb de sensor al langer in de raamopening staan, de dagen dat ze niet thuis was bleef deze op 10 microgram per m3.
De plaatsing van de ventilator is ook cruciaal voor zijn effectiviteit. Zo snel vond ik alleen dit filmpje, maar die geeft wel goed aan wat je moet doen. Ik weet niet meer hoe dat effect heet, maar het is het zelfde als blazen in een plastic zakje. Als je die om je mond doet, moet je hem helemaal zelf opblazen. Als je hem 30cm van je mond houdt is een zucht genoeg om hem vol te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• John Fixer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 17-01-2023
Hallo,
Van de pot gerukt. Heb juist dezelfde situatie voor.
Maar zoals gezegd, van de pot gerukt, de "slachtoffers" moeten hemel en aarde bewegen om een oplossing te vinden. De agressors doen maar op.
Heb een sta ventilator staan, en getest met een bewegingsmelder. Dat werkt maar de buurvrouw zag dit niet zitten, zwaaide met privacyregels. Heb nu de vraag gesteld aan de privacycommisie of dit wettelijk kan. Zo ja, dan komt deze er toch zonder enige twijfel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:11

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

John Fixer schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 13:00:
Hallo,
Van de pot gerukt. Heb juist dezelfde situatie voor.
Maar zoals gezegd, van de pot gerukt, de "slachtoffers" moeten hemel en aarde bewegen om een oplossing te vinden. De agressors doen maar op.
Heb een sta ventilator staan, en getest met een bewegingsmelder. Dat werkt maar de buurvrouw zag dit niet zitten, zwaaide met privacyregels. Heb nu de vraag gesteld aan de privacycommisie of dit wettelijk kan. Zo ja, dan komt deze er toch zonder enige twijfel.
Volgens mij kan je een bewegingsmelder gebruiken zonder dat er privacy-issues aan de orde zijn. Je neemt geen beelden/geluiden op.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• groezle
Als je overlast ervaart van rook door je buren, zal ik die bewegingssensor ook gewoon lekker laten staan totdat er (wettelijk) actie ondernomen wordt.

Ik heb ondertussen de Qingping Air Monitor Lite sensor al een half jaar in mijn kozijn staan, en deze zet automatisch de ventilator aan die op de scheiding van het balkon zit. Het werkt helaas niet altijd 100% om de rook buiten te houden, maar het heeft wel een gewenst bij effect.

Ik heb de buurvrouw namelijk ook verteld dat de ventilator zit aangesloten op de rook-sensor, waardoor ze meteen bewust is dat de rook naar binnen waait als ze weer staat te roken op het balkon. Hierdoor is er toch meer bewustwording gekomen van het probleem, en doet ze het aanzienlijk minder.

Alleen nu hopen dat ze dit ook in de zomer kan volhouden (toen was het het ergste).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gandalfnl2000
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 05-07-2024

gandalfnl2000

I'm UniQue, just Like you

Ik heb een Dyson die dit soort vervuiling meet. Ik kan dit op zowel het apparaat als wel in de app aflezen in een mooi diagram. Zie je vervuiling zet je hem aan en de lucht word echt goed gezuiverd. Ik heb hem altijd aan staan op standje 1 en voor verkoeling indien nodig wat harder, de metingen gaan overigens ook door als hij uitstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Oud bericht, maar niettemin nuttig voor meelezers:
groezle schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 08:31:
Komt me bekend voor. Een hele familie die rookt, natuurlijk waar een baby bij is. Klussen met slijptol en cirkelzaag zonder gehoorbescherming met huilende baby waarop gepast wordt. Uiteraard stoken ze elke dag hout. Ook in de zomer natuurlijk, want de vuurkorf moet aan en de oude meubilair en gesloopte parket die de buurman de hele week in stukken heeft lopen te zagen, die moet worden opgebrand. De vuurkorf hoeft alleen uit blijven als je aan het barbecuen bent. Je kunt nooit genoeg overlast veroorzaken. Want het mag toch?

Weg automatiseren is denk ik geen optie. Klagen (ook bij een woningbouwstichting) en verhuizen wel. Ik heb een pm2.5 meter, maar daarmee detecteer ik echt geen rookgeur.

Verwacht ook niet teveel van luchtreinigers, die kunnen de rookgeur niet wegnemen. Geur is een van de moeilijkste aan te pakken overlastoorzaken. Een actieve koolstoffilter is geen afdoende oplossing (en beter dan koolstof is er niet). Een luchtreiniger kan overigens zelf de bron worden van overlast omdat het de geur weer kan vrijgeven. De filters zijn erg duur. Je kunt dus zomaar een dure nieuwe filter verknallen door het filteren zelf.

offtopic:
Kun je je voorstellen dat landelijke politieke partijen hier niets aan durven te doen vanwege de gevreesde gevolgen van stemmers? Dit land is veel te dicht bevolkt om overlast toe te staan. Als je er goed over nadenkt moet de massa lijden onder het "plezier" van een kleine groep. Denk maar eens over de overlast van "concerten" van 100/103dB en van evenementen van meeblèrbandjes die kennelijk standaard 1000m verder te horen moeten zijn met een bas die een paar kilometer reikt. En als bezoeker heb je oordopjes nodig. Wie bedenkt er zoiets? Als je oordopjes nodig hebt, kun je het toch ook gewoon zachter zetten? Het is niet alleen domheid, maar ook opgestoken vingergedrag van asocialen. Roken doe je buiten, want anders kun je je huis niet goed verkopen. Wat zegt u? De buren? Wat is daarmee? Verslaafden voelen zich zelden verantwoordelijk voor het eigen wangedrag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
En soms heb je ook enorme zeikerds ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-05 14:44
T-Forever schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:21:
Hoezo? Dat iemand er voor kiest om zijn eigen longen te asfalteren is zijn eigen keuze. Dat ik daar onvrijwillig van mee moet genieten niet. Ik heb ook een nieuw huis gekocht en ben dolblij dat ik er straks geen last meer van heb. Geen filters in mijn achtertuin of op mijn schuurdakje. Geen putlucht in mijn slaapkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-05 13:06

joker1977

Tweakert

Als oud-roker begrijp ik de frustratie maar al te goed, niemand wil graag in een rooklucht zitten in zijn of haar eigen huis. Dat staat voorop. Ik begrijp ook de buurvrouw dat ze op het balkon rookt en ook vindt dat dat moet kunnen.

Als je dat niet met een fatsoenlijke dialoog kunt oplossen, dan zou ik idd. ook voor een luchtreiniger gaan. Een automatisch geschakelde ventilator is natuurlijk stap #1 in frustraties over-en-weer opzoeken en eindigt vaak met een burenruzie waar niemand bij gebaat is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:07:
Als oud-roker begrijp ik de frustratie maar al te goed, niemand wil graag in een rooklucht zitten in zijn of haar eigen huis. Dat staat voorop. Ik begrijp ook de buurvrouw dat ze op het balkon rookt en ook vindt dat dat moet kunnen.

Als je dat niet met een fatsoenlijke dialoog kunt oplossen, dan zou ik idd. ook voor een luchtreiniger gaan. Een automatisch geschakelde ventilator is natuurlijk stap #1 in frustraties over-en-weer opzoeken en eindigt vaak met een burenruzie waar niemand bij gebaat is.
En toch is de rokende buurvrouw de start van de burenruzie waar niemand bij gebaat is. Want door haar verslaving om elk half uur een sigaret op te steken zit de buurman met smerige rooklucht in huis.

Ik had een extra grote ventilator opgehangen als ik de buurman was op mijn balkon, die op volle toeren de lucht terugblaast naar de buurvrouw, zodat roken bijna niet meer te doen is. Ze kan namelijk ook aan de voordeur haar sigaretje roken, ver weg van de slaapkamer :P

Maargoed hier is TS niet bij geholpen

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:07:

Waarom gaat die roker niet gewoon lekker in zijn eigen huis roken? Dan is die persoon de enige die er last van heeft. Leuk dat je op je balkon wil roken omdat anders je huis naar rook meurt, maar je zadelt gelijk je buren op met die putlucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ryen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 14:31
T-Forever schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:21:
Tja, wat de één gezeik vindt is voor de andere echte overlast. Maar inderdaad, men lijkt soms steeds minder tolerant te worden voor last van buren.

Praten in de achtertuin om negen uur 's avonds vinden mijn buren vervelend. Ik snap dat ze liever doodse stilte hebben, maar we wonen nu eenmaal dicht op elkaar. Dat gaat alleen goed als we een beetje rekening houden met elkaar maar ook elkaar een beetje ruimte geven.

Sommige mensen raken zowat in paniek als ze al sigarettenrook ruiken. Ook al is het maar een kort vleugje. DIt zijn de zeikerds :)
Maar TS heeft dagelijks meerdere rooksessies naast zijn woning. Dat is gewoon vervelend. Buuv moet lekker binnen gaan vapen of zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

BootVluchteling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:13:
[...]

Waarom gaat die roker niet gewoon lekker in zijn eigen huis roken? Dan is die persoon de enige die er last van heeft. Leuk dat je op je balkon wil roken omdat anders je huis naar rook meurt, maar je zadelt gelijk je buren op met die putlucht...
Tja, je zegt het zelf al, he...dan gaat zijn huis stinken cq. moet ie vaker verven...

Maar zolang roken niet bij wet verboden is, ben je afhankelijk van de goodwill van anderen dat ze jou niet tot overlast zijn als je je aan iets stoort wat niet verboden is. Dan kun je beter zoeken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is, dan de boel escaleren waardoor je mogelijkerwijs nog veel meer woongenot gaat inleveren.

Bijna 1 op de 5 volwassenen in Nederland rookt, dus als er 4 mensen naast je wonen (2 aan elke zijde) dan is de kans op een roker naast je ruwweg 60%. Dat is de realiteit waar je mee moet leven.

Dit soort dingen kun je het beste oplossen met een dialoog, topicstarter geeft aan dat dat helaas niet is gelukt, dan kun je wel gaan escaleren met ventilatoren, maar de realiteit is dat het waarschijnlijk op de lange termijn tot nog veel meer overlast gaat leiden. Als je het zoekt in een lucht-reiniger dan is de overlast hopelijk te beperken voor beide partijen en kun je misschien langzaam toch tot een verstandhouding komen die werkt voor beide partijen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004

lasharor

7 december 2004

joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Tja, je zegt het zelf al, he...dan gaat zijn huis stinken cq. moet ie vaker verven...

Maar zolang roken niet bij wet verboden is, ben je afhankelijk van de goodwill van anderen dat ze jou niet tot overlast zijn als je je aan iets stoort wat niet verboden is. Dan kun je beter zoeken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is, dan de boel escaleren waardoor je mogelijkerwijs nog veel meer woongenot gaat inleveren.

Bijna 1 op de 5 volwassenen in Nederland rookt, dus als er 4 mensen naast je wonen (2 aan elke zijde) dan is de kans op een roker naast je ruwweg 60%. Dat is de realiteit waar je mee moet leven.

Dit soort dingen kun je het beste oplossen met een dialoog, topicstarter geeft aan dat dat helaas niet is gelukt, dan kun je wel gaan escaleren met ventilatoren, maar de realiteit is dat het waarschijnlijk op de lange termijn tot nog veel meer overlast gaat leiden. Als je het zoekt in een lucht-reiniger dan is de overlast hopelijk te beperken voor beide partijen en kun je misschien langzaam toch tot een verstandhouding komen die werkt voor beide partijen.
Waarom? Ik snap dit niet helemaal. Je suggereert dat TS de confrontatie uit de weg moet gaan maar het eigenlijke probleem komt door de buren. Die zorgen voor -constante- overlast.

Als na een gesprek blijkt dat de buurvrouw haar gedrag niet aanpast dan is een ventilator een prima oplossing. Want de buren willen blijkbaar ook niet tot een acceptabel compromis komen. De relatie op dat moment is dan wat mij betreft al slecht en ik zou er op dat moment eigenlijk ook geen moeite meer in stoppen maar focussen op het maximaliseren van je eigen woongenot.

Ik vind eerlijk gezegd een luchtreiniger een mindere oplossing. Dan heb je al rook in je huis. Dat is wat mij betreft te laat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:24:
[...]

Roken is niet bij wet verboden. Klopt. Maar betekent dat automatisch dat je dan maar overlast mag veroorzaken omdat het niet verboden is om te roken ? In mijn optiek is het redelijk zwart-wit. De buur kiest er voor om te roken. Daarbij kiest hij er voor om zijn eigen veroorzaakte potentiële ongemak ( gele muren ) te voorkomen door buiten te gaan roken en zijn probleem de jouwe te maken.

Je kan dan aan de gang gaan met luchtfilters, maar die paar honderd euro mag je dan zelf gaan betalen omdat je buur weigert binnen te roken. De buur kiest voor het roken, ik niet. Laat hem lekker zelf zijn eigen ongemakken ondergaan en val mij er niet mee lastig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 28-05 11:26
Waarom geef je die buurvrouw niet gewoon een vape cadeau, Vaporesso XROS 3 Mini,met wat smaakjes / e-liquids en een filters. Investering minder, beter voor je buurvrouw, beter voor jou.. en kost minder geld en misschien stopt ze wel helemaal met roken en gaat ze vapen.

- XROS mini 3 (20 euro)
- Vape olie (16 euro voor 5 smaakjes, neem wat fruitigs)
- Vape filter, 0.8m tot 1.2m (10 euro)
Totaal ben je minder dan 46 euro kwijt en misschien wel geen rokende buur meer maar een vape met geurtjes. |:(

[ Voor 31% gewijzigd door supayoshi op 13-07-2023 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:11
BootVluchteling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Roken is niet bij wet verboden. Klopt. Maar betekent dat automatisch dat je dan maar overlast mag veroorzaken omdat het niet verboden is om te roken ? In mijn optiek is het redelijk zwart-wit. De buur kiest er voor om te roken. Daarbij kiest hij er voor om zijn eigen veroorzaakte potentiële ongemak ( gele muren ) te voorkomen door buiten te gaan roken en zijn probleem de jouwe te maken.

Je kan dan aan de gang gaan met luchtfilters, maar die paar honderd euro mag je dan zelf gaan betalen omdat je buur weigert binnen te roken. De buur kiest voor het roken, ik niet. Laat hem lekker zelf zijn eigen ongemakken ondergaan en val mij er niet mee lastig.
Zo is dat met veel meer dingen toch? De Indische buurvrouw die kookt, de buurman die zn huis nooit poetst, de buren die elke week 4x BBQen etc.

Overlast heb je nou eenmaal snel als je dicht op elkaar woont. Als je daar echt niet tegen kan moet je een hutje in Lapland kopen ofzo.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
chaoscontrol schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:58:
[...]

Zo is dat met veel meer dingen toch? De Indische buurvrouw die kookt, de buurman die zn huis nooit poetst, de buren die elke week 4x BBQen etc.

Overlast heb je nou eenmaal snel als je dicht op elkaar woont. Als je daar echt niet tegen kan moet je een hutje in Lapland kopen ofzo.
Een Indische buurvrouw kookt binnen. Daarbij zijn de geuren misschien wat dominant, maar niet kankerverwekkend. Een buurman die zijn huis niet poetst? Wat is daar het probleem mee. Het wordt vervelend als er ongedierte op af komt, maar dan nog zie ik dat ff wat minder heftig als rooklucht in je eigen huis. Buren die een paar keer BBQ'en zal ook wel beetje loslopen.

Overal wordt er maar gezegd dat de persoon die de overlast ervaart zich moet aanpassen. Waarom? Omdat roken niet verboden is? Wat een bullshit.. Roken is ongezond, dat weet iedereen. Als er zelf voor kiest moet je zelf ook maar voor de gevolgen opdraaien. Rook lekker in je eigen hok en val mij er niet mee lastig. Of, nog beter, ga lekker in Lapland in een hutje op de hei roken. Heeft niemand er last van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adagio
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:34
Volgens mij is deze nog niet genoemd hier: Frank Visser is ooit eens langsgeweest bij een vergelijkbare kwestie: https://www.kijk.nl/progr...oet-uitspraak/TCVATs7q0p5

Agree to disagree... | Sort that one out!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joker1977

joker1977

Tweakert

BootVluchteling schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:38:
[...]

Kijk, het is heel simpel: Roken is per wet niet verboden. Overlast veroorzaken is een hele lastige om te bewijzen, want de definitie van overlast is nogal subjectief. En dus ga je dat simpelweg niet voormekaar krijgen juridisch.

Zodra je je dat realiseert begrijp je ook dat je afhankelijk bent van de ander in zo'n kwestie. Dan kun je het hard spelen, maar de realiteit is dat dat vrijwel altijd gepaard gaat met nóg meer overlast en een escalerende kwestie.

Zolang jij niet kunt afdwingen dat de persoon niet meer rookt op het balkon, ligt je lot in haar handen. En je kunt het niet afdwingen, want je hebt de wet niet aan jouw kant, simpel.

Zeker de zin:
Laat hem lekker zelf zijn eigen ongemakken ondergaan en val mij er niet mee lastig.
is daarin wel veelzeggend. Wat als hij dat niet doet? Want dat is de kwestie nu. Dan ga jij met de ventilator aan de slag, de buurvrouw bedenkt "Goh ik vind snoeiharde techno ook wel leuk om tijdens het paffen te beluisteren op het balkon" - jij gaat weer iets doen, zij krijgt als hobby auto-uitlaten afzagen etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Nu online
joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Kijk, het is heel simpel: Roken is per wet niet verboden. Overlast veroorzaken is een hele lastige om te bewijzen, want de definitie van overlast is nogal subjectief. En dus ga je dat simpelweg niet voormekaar krijgen juridisch.

Zodra je je dat realiseert begrijp je ook dat je afhankelijk bent van de ander in zo'n kwestie. Dan kun je het hard spelen, maar de realiteit is dat dat vrijwel altijd gepaard gaat met nóg meer overlast en een escalerende kwestie.

Zolang jij niet kunt afdwingen dat de persoon niet meer rookt op het balkon, ligt je lot in haar handen. En je kunt het niet afdwingen, want je hebt de wet niet aan jouw kant, simpel.

Zeker de zin:

[...]

is daarin wel veelzeggend. Wat als hij dat niet doet? Want dat is de kwestie nu. Dan ga jij met de ventilator aan de slag, de buurvrouw bedenkt "Goh ik vind snoeiharde techno ook wel leuk om tijdens het paffen te beluisteren op het balkon" - jij gaat weer iets doen, zij krijgt als hobby auto-uitlaten afzagen etc etc etc.
Dus dan moet je maar alles pikken? 8)7 Boomknuffelen doen ze maar ergens in het park. Als iemand na een normaal dialoog schijt aan je heeft en blijft paffen op het balkon ( halloo? Voordeur om het hoekje ergens? ) Dan kan ze ook tegenmaatregelen verwachten. Ventilatoren, emmers water of iets dergelijks. Als dat leid tot meer escalatie so be it. De wereld zit te vol met mensen die altijd maar denken dat alles kan en iedereen om hun heen maar alles moeten pikken ;w

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
[...]

Wat mij betreft doen we dat dus precies andersom. Je leeft nou eenmaal met meer mensen bij elkaar dus mag je minder doen. Dat gezeik van iedereen die alleen maar aan zichzelf denkt mag wat mij betreft heel snel ophouden.

Rook dat naar binnen trekt vind ik (en velen met mij) een van de meest smerige vormen van overlast. Toen ik nog in de VvE zat is daar regel.atig discussie over geweest en niet voor niets vroegen mijn buren toen ik wegging: "er komt toch geen roker in jouw appartement te wonen?". Hoe meer mensen bij elkaar wonen, hoe meer je rekening met elkaar dient te houden.

Wil je dat niet? Dan ga je zelf maar achteraf wonen. Kun je jezelf daar lekker kapotroken. Gelukkig hield het gezeur bij ons in het appartementencomplex vanzelf op.. mevrouw kreeg longkanker en moest toch echt stoppen (nee dit verzin ik niet :o).

Overlast, in welke vorm dan ook, kan iemands woongenot compleet vergallen. En ja, er moeten nog zeker dingen mogelijk zijn. In de praktijk blijkt echter dat de veroorzaker 0,0 bereid is om aan te passen. Gewoon lekker een ander er mee opzadelen. Ik heb een gruwelijke hekel aan dergelijke mensen.

Gelukkig was onze VvE er redelijk streng op. De vijver die herrie maakte was binnen een paar weken uit en de windgong van de benedenburen was ook zo weg. Daar heb ik zelf niet eens over lopen klagen, maar gelukkig kon ik weer in rust slapen. Hou toch op met die pleurisherrie en andere vormen van overlast. Het is niet grappig. Het valt niet mee. Die mensen maken veel meer impact op een ander dan ze zelf doorhebben.

"Oh maar ik vind het geluid van de windgong wel leuk" ... Prima, maar de overige 30 bewoners niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
joker1977 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:18:
[...]

Zeker de zin:

[...]

Zodra jij je buur aangeeft dat je overlast ervaart, kan je hier rekening mee houden. Ieder persoon heeft een ander oordeel wat hij of zij als overlast ervaart, maar als je dat aangeeft, ervaar je dus overlast. Als de buur daar dan vervolgens schijt aan heeft door te blijven roken op het balkon.. Tja....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:12

Spotmatic

Ken sent me

Out of the box denkend: vertel je buurvrouw dat je bereid bent alle hulpmiddelen te betalen die haar helpen per direct met roken te stoppen (nicorette, nicotinepleisters...), die kosten zijn peanuts vergeleken met de stress en alle dingen die ik in dit topic voorbij zie komen.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikwilwp8
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-05 08:31
Je zou het misschien ook nog 10 keer kunnen vragen of ze aub binnen wilt roken, uitleggen dat het jou ontzettend irriteert, dat je er naar van wordt, asmatisch, noem maar op.
Misschien gaat het dan toch een keer achterin haar hoofd zitten en haar 'rookplezier' verpesten. Dat moet het doel zijn. Als het beetje rook dat bij jou binnen komt je al ziek maakt, hoe moet het voor haar lichaam dan zijn?

Heb ooit een vriend kunnen laten stoppen door te vragen hoe lang hij nou al dat domme roken doet. Die vraag bleef bij hem in z'n hoofd rondhangen, tot hij zelf inzag dat hij er beter mee kon stoppen. Is nog steeds gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
probeer haar te doen vapen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:48
"Als iemand na een normaal dialoog schijt aan je heeft en blijft paffen op het balkon ( halloo? Voordeur om het hoekje ergens? ) "

Dus na een dialoog moet je maar gelijk altijd doen wat de andere wil? dat is geen dialoog volgens mij, maar een opdracht/moetje. Dat werkt niet, ook niet als ik jou vertel wat jij moet doen omdat ik ergens last van heb, of omdat dat wel 'normaal' is.

Ik sta vrij om te roken op mijn balkon, net als jij vrij staat je raam dicht te doen.
De roker moet maar verhuizen zodat de rest er geen last van heeft, sorry maar dan moet je maar een woning kiezen die zich niet tussen de laaggeschoolde rokers bevind. Wederom een eigen keuze, zoals een stadsmens ligt te klagen dat die stal zo stinkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfp4ck
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 20-05 14:06
of zoals mensen die naast een vliegveld gaan wonen omdat het er goedkoop is en achteraf klagen voor die luidruchtige vliegtuigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BootVluchteling
T-Forever schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:53:
"Als iemand na een normaal dialoog schijt aan je heeft en blijft paffen op het balkon ( halloo? Voordeur om het hoekje ergens? ) "

Dus na een dialoog moet je maar gelijk altijd doen wat de andere wil? dat is geen dialoog volgens mij, maar een opdracht/moetje. Dat werkt niet, ook niet als ik jou vertel wat jij moet doen omdat ik ergens last van heb, of omdat dat wel 'normaal' is.

Ik sta vrij om te roken op mijn balkon, net als jij vrij staat je raam dicht te doen.
De roker moet maar verhuizen zodat de rest er geen last van heeft, sorry maar dan moet je maar een woning kiezen die zich niet tussen de laaggeschoolde rokers bevind. Wederom een eigen keuze, zoals een stadsmens ligt te klagen dat die stal zo stinkt.
Het is niet per se een dialoog maar meer een klemmend verzoek. Die persoon die op het balkon staat heeft ook niet even gevraagd of iemand er overlast van heeft, die doet het zonder er over na te denken. Dus als jij het bij die persoon onder zijn of haar aandacht brengt doet een welwillend persoon er iets aan om die overlast te beperken. Doet hij of zij dat niet, dan moet je er niet raar van op staan te kijken als je dan zelf wat aan die overlast doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Desiler
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-05 17:10
Ik moet best wel gniffelen om dit topic.
[...]

Precies dit. :P

Intel Core i7 9700K | GIGABYTE Z390 Aorus Elite | 16GB DDR4 3200MHz | NVIDIA GeForce 1080 GTX 8GB | PS5 Disc Edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gezien dit een offtopic discussie in een oud topic is zet ik hem op slot
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.