Relais vervangen omvormer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-09 20:34
Bij mijn buurvrouw werkt de omvormer (SolarRiver 2300TL) niet meer. Ik heb ernaar gekeken en ik zag dat een relais is doorgebrand. Dat komt ook overeen met de storing (relay failure). Als ik de omvormer aanzet dan vonkt de relais en daarna zet de omvormer zichzelf in storing.

De relais ziet er ook doorgebrand uit.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gfDyEna.png

Het gaat om dit relais:

scl-1-h-dpno-f-12vdc

Dit lijkt mij een onderdeel dat niet zo moeilijk te vervangen is. Ik kan het onderdeel wel vinden op Aliexpress. Alleen de kwaliteit is dan vaak maar afwachten en het heeft een lange levertijd. Ik heb liever met zekerheid een kwalitatief goed onderdeel.

Kunnen jullie mij helpen met een vervangend onderdeel te vinden?

Is het ook aan te raden om de andere relais meteen te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cossy nl
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-09 14:49
Kan je zien welke waardes er op staan? Of staat er echt alleen dat nummer op?

iets van 15A en dergelijke zal helpen.

Gebaseerd op de pin lay-out zullen ook andere merken wel werken, zolang je de juiste waardes weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
cossy nl schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:32:
Kan je zien welke waardes er op staan? Of staat er echt alleen dat nummer op?

iets van 15A en dergelijke zal helpen.

Gebaseerd op de pin lay-out zullen ook andere merken wel werken, zolang je de juiste waardes weet.
Ik heb even een foto van bovenaf gemaakt.

16A 277 VAC

15A 250V
50/60 Hz

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/rZbvMz7.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EJonk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16-09 13:47
Dit is het belangrijkste wat je moet weten: Datasheet

Pinout staat op pagina 199(?). Voor het mooi pak je een Omron relais (MY2N bijvoorbeeld) en soldeer je draden naar een voet. Goed opletten dat je een 12VDC versie hebt.

You can't be happy all the time, they will come and break your legs!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:03

SA007

Moderator Tweaking
Ik weet niet of het een goed idee is deze voor een generiek relais te vervangen.

Het type is er een met een extra grote isolatieafstand van 2mm (daar staat die -H- voor), de meeste relais hebben nog geen halve millimeter.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met isolatie tegen de 1000VDC die zonnepanelen kunnen maken, lijkt me onverstandig die weg te laten.

Nu hebben omron etc waarschijnlijk ook wel dergelijke relais, maar die isolatie is wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:12
Precies dit type relay lijkt vooral op Aliexpress voor te komen.

https://nl.aliexpress.com...2800308&afSmartRedirect=y

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
SA007 schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:50:
Ik weet niet of het een goed idee is deze voor een generiek relais te vervangen.

Het type is er een met een extra grote isolatieafstand van 2mm (daar staat die -H- voor), de meeste relais hebben nog geen halve millimeter.
Dit heeft waarschijnlijk te maken met isolatie tegen de 1000VDC die zonnepanelen kunnen maken, lijkt me onverstandig die weg te laten.

Nu hebben omron etc waarschijnlijk ook wel dergelijke relais, maar die isolatie is wel belangrijk.
Het is een 250v VAC relais, denk je dat daar de DC spanning van de panelen op kan komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlphaRomeo
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:14

AlphaRomeo

FP PowerMod
Ik wist het oorspronkelijk ook niet, maar er zit blijkbaar een behoorlijk verschil in de vlamboog die kan ontstaan bij AC en DC. Zie dit filmpje waar dat gedemonstreerd wordt.

Zeker omdat het een installatie is die altijd aan is, ook als je niet thuis bent, lijkt het mij verstandig om geen risico te nemen en echt een DC relais te gebruiken als er een DC spanning op komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loudwig
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 01-10-2022
AlphaRomeo schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 10:01:
Ik wist het oorspronkelijk ook niet, maar er zit blijkbaar een behoorlijk verschil in de vlamboog die kan ontstaan bij AC en DC. Zie dit filmpje waar dat gedemonstreerd wordt.

Zeker omdat het een installatie is die altijd aan is, ook als je niet thuis bent, lijkt het mij verstandig om geen risico te nemen en echt een DC relais te gebruiken als er een DC spanning op komt.
De vlamboog op zichzelf is niet zo verschillend tussen DC en AC.
Bij AC hebben we de luxe dat er natuurlijke nuldoorgangen in de stroom plaatsvinden. Het kan dan voldoende zijn om te wachten op een nuldoorgang waarbij de boog zal doven. Een lichtschakelaar in een huisinstallatie is daar een voorbeeld van.

Het onderbreken van een DC stroom vergt meer, zoals boogverlenging door een magneetveld, het toepassen van blusplaatjes en/of koelen van de boog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:24
Wolly schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 09:54:
[...]

Het is een 250v VAC relais, denk je dat daar de DC spanning van de panelen op kan komen?
Mag hopen dat dit relais in de netspanningszijde schakelt.

Het zou anders wel verklaren waarom het defect is gegaan. 8)7

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lennyz
Daarom vraag ik hulp bij het uitzoeken van het juiste onderdeel. Het draait bij mijn buurvrouw. Het vervangen gaat mij wel lukken.

Als ik op Youtube zoek dan kom ik ook een filmpje tegen van iemand die de relay heeft gerepareerd. Hij zegt dat het meestal verholpen kan worden door de contactpunten van de relay iets meer naar elkaar toe te buigen.
Is dit nog een optie? Het ziet er niet heel ingewikkeld uit.

YouTube: Samil Solar River inverter fix, disconnect fault, refit the top method.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc Rottiers
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 02-11-2023
wie heeft er adressen voor reparatie aan omvormer waarschijnlijk ook de relais stuk gegaan goodwe omvormer

[ Voor 8% gewijzigd door Marc Rottiers op 02-11-2023 14:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Heb je zelf al een poging gedaan dan? OF kwam je dit topic tegen en stopte je zoektocht daar? Want als ik google op Samil power reparatie staan er op de 1e pagina al 3 bedrijven die reparatie aan de betreffende omvormer kunnen doen.
En dan zijn er nog de (inmiddels steeds schaarser wordende) reparatiebedrijven voor apparatuur in het algemeen. En natuurlijk diverse repaircafe's of makerspaces die reparaties doen.
Pagina: 1