Belgische gemeente heft belasting op zelfscankassa's

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:06
@arnoudwokke
De belasting gaat de gemeente rond 11.200 euro per jaar opleveren.
Volgens Delhaize zelf gaat dit hen 78000 euro per jaar kosten
Volgens Dekelver zal dit de supermarkt 78.000 euro per jaar kosten
bron : https://www.standaard.be/cnt/dmf20220713_97691300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Zometeen belasting op QR codes op tafels bij restaurants, belasting op tablets in restaurants etc.

Rare lui die Belgen.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
prutser001 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:11:
Zometeen belasting op QR codes op tafels bij restaurants, belasting op tablets in restaurants etc.

Rare lui die Belgen.
Al die corona steun moet terugverdiend worden é ;)

Er zijn al redelijk wat onzinbelastingen maar deze gaat toch richting nummer 1 op de lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 16:48

arnoudwokke

Redacteur
Volgens Delhaize zelf gaat dit hen 78000 euro per jaar kosten
Wat het Delhaize kost en wat het de gemeente oplevert zijn uiteraard twee verschillende dingen :) Delhaize zal ook kosten voor personeel dat die belasting afhandelt meerekenen bijvoorbeeld :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Homeland
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
arnoudwokke schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Wat het Delhaize kost en wat het de gemeente oplevert zijn uiteraard twee verschillende dingen :) Delhaize zal ook kosten voor personeel dat die belasting afhandelt meerekenen bijvoorbeeld :)
En Delhaize zal dat ongetwijfeld nogal gechargeerd presenteren. Als je als organisatie €78000 aan kosten hebt om een belasting betaling van nog geen €12000 te doen dan gaat er iets fout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenhas
Er zijn, als ik het goed heb, 3 delhaizes in die gemeente. Twee gewone en één proxy. Het bedrag dat de gemeente zegt, zou dan om, in totaal, 2 kassa's gaan.
In Delhaize Karreveld zijn er volgens mij al zeker vier. De tweede Delhaize is, volgens mij, groter dus misschien groter aantal zelfscan kassa's.

Maar dat laatste is veronderstelling. Maar als je rekent met 6000 euro per kassa kom je toch dichter bij het bedrag van Delhaize dan het bedrag van de gemeente.

Volgende stap zal misschien het belasten zijn van benzinestations. Daar heb je ook geen bediening. Dus een paar duizend euro per pomp en dan is dat gat in de begroting snel dichtgereden ;) Maar dit laatste is eigenlijk volledig off topic hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

arnoudwokke schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:05:
[...]

Waar komt het getal € 11.200 vandaan overigens? Dit lijkt gewoon 2 maal € 5.600 te zijn. Met 2 winkels die allebei een scankassa hebben is dat al binnen. Ik denk dat in dit geval € 11.200 verder van de opbrengst af zit dan het getal dat door Delhaize genoemd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnoudwokke
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-05 16:48

arnoudwokke

Redacteur
Waar komt het getal € 11.200 vandaan overigens? Dit lijkt gewoon 2 maal € 5.600 te zijn. Met 2 winkels die allebei een scankassa hebben is dat al binnen. Ik denk dat in dit geval € 11.200 verder van de opbrengst af zit dan het getal dat door Delhaize genoemd wordt.
Yup, in de gemeente staan twee zelfscankassa's, meer zijn er klaarblijkelijk niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klor
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

Klor

Zeebaard

Ik denk eerder 14 (78.400/5.600). Zou het getal van de Delhaize woordvoerder logisch maken en klinkt bovendien een stuk logischer dan 2 winkels met allebei 1 zelfscankassa waar continu iemand bij staat. Maar blijkbaar is er een bron die aangeeft dat er 2 zelfscankassa's staan. Al snap ik dan niet hoe dit ten koste gaat van de werkgelegenheid. 1 kassa met continue supervisie is toch niet anders dan 1 kassa met een kassière, behalve dat je zelf moet scannen dan natuurlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kenhas
arnoudwokke schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:55:
[...]

Yup, in de gemeente staan twee zelfscankassa's, meer zijn er klaarblijkelijk niet :)
In één van de winkels staan er al minimum vier: https://goo.gl/maps/iPkwG2JdLXWtLNod8

Maar zal er voor de rest niet veel over doorbomen. Zo belangrijk is het nu ook niet ;)

Vraag met nu eigenlijk af hoe het zit met die handheld scanners die je soms in o.a. Delhaizes. De gemeente heeft als definitie dat het om een geautomatiseerd hulpmiddel moet gaan waarbij de klant de artikelen scant en betaalt. Met een handheld scan je zelf maar kan je niet betalen. Bij de kassa kan je dan betalen maar dan scan je niet. Valt dat dan onder die definitie? :+
Pagina: 1