[Windows 11] 2 users in login screen, toch maar 1 gebruiker

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 13:44
Op mijn Windows 11 PC heb ik sinds enige dagen login issues, zonder dat ik me bewust ben van wijzigingen.

Voorheen startte mijn PC automatisch op (ik ben de enige gebruiker). Alleen wanneer ik het scherm lockte middels windows+L, moest ik daarna mijn pincode invoeren om weer verder te gaan.

Sinds enige dagen krijg ik tijdens opstarten het login scherm te zien, waarbij direct de melding staat dat mijn username/password niet kloppen. Op zich niet vreemd, omdat de pre-filled username [voornaam][achternaam] is, terwijl het een mailadres moet zijn.

Bovendien staan er in het login scherm linksonder 2 users vermeld, allebei exact hetzelfde, namelijk mijn [voornaam][achternaam]. Ik heb beiden ingelogd gehad en zie geen verschil. Allebei zijn ze administrator, ik krijg bij allebei al mijn instellingen en programma's te zien, maar toch zijn het er twee.

Omdat ik dacht dat dat wellicht de oorzaak van het vragen om een wachtwoord was, ben ik in gebruikersbeheer gedoken. Vreemd genoeg staat daar maar 1 gebruiker vermeld. Ook via het account venster kom ik niet verder. Er staat een pincode ingesteld bij Windows Hello, onder Wachtwoord heb ik geen opties om het weg te halen. Tot slot staan bij 'Extra instellingen' Windows Hello aanmelding UIT en Wachtwoord vereist op NOOIT. Ook vind ik niks geks bij Uitvoeren > Control Userpasswords2, een instelling die ik nog op internet gevonden heb.

Mijn belangrijkste vraag is: Hoe kan ik weer opstarten zonder wachtwoord? Als het feit dat er blijkbaar in het login scherm twee accounts staan, terwijl die elders niet te vinden zijn een (mede-)oorzaak is van het vragen om een wachtwoord, dan ben ik ook benieuwd hoe dat op te lossen.

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Beste antwoord (via coelho op 14-07-2022 10:43)

• MyHero
  • Registratie: Juni 2022
  • Niet online
Kan het zijn dat er een lokaal account is? Heb ik ooit eens aangemaakt en bij booten kwam deze ook op het logon scherm. Als ik het lokaal account zocht met netplwiz zie ik alleen mijn microsoft account en niet het lokaal account.

Om toch meteen in het hoofdaccount te komen heb ik autologon gebruikt.

https://docs.microsoft.co...rnals/downloads/autologon

Nu start Windows zonder aanmelden weer door zonder opgeven wachtwoord

Bij het afmelden en weer aanmelden wordt dan wel om een pincode gevraagd. Die is bij mij dus wel actief

[ Voor 10% gewijzigd door MyHero op 14-07-2022 09:41 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacialz
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-05 13:45

Spacialz

Ovenvers

Wazig verhaal inderdaad.

Zou zeggen even een opstart USB stick maken met zoiets als ActiveBootDisk en dan lekker het wachtwoord leeg laten :)

Heeft u al geprobeerd opnieuw op te starten?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
Kan het zijn dat er een lokaal account is? Heb ik ooit eens aangemaakt en bij booten kwam deze ook op het logon scherm. Als ik het lokaal account zocht met netplwiz zie ik alleen mijn microsoft account en niet het lokaal account.

Bij het afmelden en weer aanmelden wordt dan wel om een pincode gevraagd. Die is bij mij dus wel actief

[ Voor 10% gewijzigd door MyHero op 14-07-2022 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-05 13:44
MyHero schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:37:

Hoewel het een workaround en geen directe oplossing is, werkt Autologon wel goed!

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MyHero
  • Niet online
coelho schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:00:
[...]

Hoewel het een workaround en geen directe oplossing is, werkt Autologon wel goed!
Het is idd een workaround. Een echte oplossing ben ik nog niet tegengekomen.

Dat autologon werkt prima. Bij het opstarten van de desktop start de pc meteen door.