Is dit vloerverwarming onder losse tegel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:29

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Ik heb hier ong 6 losliggende tegels en besloot er eentje uit te halen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOMRPtwh77gSn3W4zdASJUBJfAU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Xa7NtB2PBsyj7aWmRKxSDj4G.jpg?f=fotoalbum_large

Tot mijn verbazing lijkt er vloerverwarming onder te zitten.. niet in gebruik iig, ik heb zelfs geen idee waar de schakelaar zit :o

Wat is slim... alles afknippen en dan met een dikke laag tegellijm de boel op orde proberen te maken?
Of is het beter dit in dit stadium uit handen te geven.. (ik heb absoluut 2 linkerhanden)

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:46
Dat lijkt elektrische vvw te zijn ja. is het een badkamer?
Niet zomaar in knippen, er kan stroom op staan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:50:
Dat lijkt elektrische vvw te zijn ja. is het een badkamer?
Niet zomaar in knippen, er kan stroom op staan.
Nee een uitbouw.
Staat iig niet aan.. Vloer is altijd al koud geweest.

Denk er sterk over om de boel weer dicht te gooien. Dan maar holle vloer.

Wat zou je advies zijn?

nope

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-05 13:37
Je geeft zelf al aan dat je “absoluut 2 linkerhanden” hebt.

Dan is het idd slim om het uit handen te geven.

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23:52
De vraag stellen is 'm beantwoorden :D

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
wij hebben zelf ook zoiets: elektrische vloerverwarming in de badkamer die stuk is gegaan, dus hebben we de regelunit maar van de muur gehaald (en in ons geval een schakelaar voor de mechanische ventilatie in het oude gat geplaatst).

als je alle tegels aan de rand eruit haalt zul je vast het begin/eind van de verwarming vinden en kun je die draden volgen naar een eventuele regelaar

ik zou de losse tegels schoonmaken (oude lijmresten eraf bikken) en de boel weer met nieuwe tegellijm terug vastlijmen. oude vloerverwarming gewoon lekker laten liggen als je er verder toch geen last van hebt

[ Voor 21% gewijzigd door Leipo op 14-07-2022 09:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Ok.. no guts no glory...

Toch maar wat extra tegels verwijderd, boel netjes vlak gemaakt met plamuurmes en ready to go!

Nu nog even kijken welke lijm ik moet hebben... Hornbach heeft pastalijm voor vloeren, maar ik lees er wat twijfelachtige berichten over :/
Dan maar poederlijm (schijnt van) die ik zelf moet mengen met wat water.

Qua dikte lijmlaag... kwestie van gokken hoe dik de laag moet zijn? En dan extra lijm er op als de tegel te laag ligt? Of is er een bewezen meet-methode?

nope

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:20

DexterDee

I doubt, therefore I might be

bloody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:40:
Qua dikte lijmlaag... kwestie van gokken hoe dik de laag moet zijn? En dan extra lijm er op als de tegel te laag ligt? Of is er een bewezen meet-methode?
Ja, er is een bewezen methode en die heet "gebruik een lijmkam". De vertanding moet passen bij het soort tegel dat je wil leggen. De lijm met de kam op het oppervlakte strijken zodat er ribbeltjes ontstaan van een vaste hoogte en breedte. Dan is de hoogte van de tegel altijd bij benadering even hoog. Als het een natte ruimte betreft dan is de "buttering floating" methode aan te raden, dat wil zeggen dat je de tegel ook licht insmeert met lijm over de hele oppervlakte. Tot slot moeten de ribbels van de lijmkam altijd één richting op wijzen en schuif je de tegel er met een glijdende beweging op. Op die manier lopen de ribbels vol en krijg je een mooie sluitende laag. Nakloppen kan met een rubberen hamer, als er nog minieme hoogteverschillen overbrugd moeten worden. Voor een hele tegelvloer of wand heb je ook afstandshouders en levelers, maar voor reparatie van enkele tegels is dat niet relevant.

Zo, dat is in een paar zinnen tegelzetten 101 :P

Oh... en haal bij de Hornbach "Eurocol 705", dat is perfecte tegellijm voor dit klusje

[ Voor 3% gewijzigd door DexterDee op 14-07-2022 13:51 ]

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:30
bloody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:
Ik heb hier ong 6 losliggende tegels en besloot er eentje uit te halen.
[Afbeelding]

Tot mijn verbazing lijkt er vloerverwarming onder te zitten.. niet in gebruik iig, ik heb zelfs geen idee waar de schakelaar zit :o

Wat is slim... alles afknippen en dan met een dikke laag tegellijm de boel op orde proberen te maken?
Of is het beter dit in dit stadium uit handen te geven.. (ik heb absoluut 2 linkerhanden)
Ligt het aan mij of is de 2e lus rechts erg dicht bij de 2e rechter lus van eronder? Vraag me af hoeveel ruimte ertussen zit. Dat wordt een heerlijk warm plekje... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Bekijk anders een paar video's op Youtube over tegels lijmen. Dan hoef je niet helemaal het wiel zelf uit te vinden.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wanneer je de tegel in de lijm hebt gedrukt: krab na het plaatsen van de tegel de voeg leeg. Wanneer je de voegen niet leegkrabt kan het best zijn dat de voegen heel makkelijk gaan breken op die plekken. Je moet er voor zorgen dat het voegsel ook een stuk naar beneden kan komen waardoor de voeg ook stevig wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:56

DropjesLover

Dit dus ->

bloody schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:40:
Ok.. no guts no glory...

Toch maar wat extra tegels verwijderd, boel netjes vlak gemaakt met plamuurmes en ready to go!

Nu nog even kijken welke lijm ik moet hebben... Hornbach heeft pastalijm voor vloeren, maar ik lees er wat twijfelachtige berichten over :/
Dan maar poederlijm (schijnt van) die ik zelf moet mengen met wat water.

Tegels verlijm je met een lijmkam. Voor tegels <30x30cm kan je toe met lijmkam 10x10, voor grotere tegels 12x12 of 15x15.
Dun laagje lijm op de achterkant tegel, lijm op de grond kwakken en in rechte banen kammen, tegel er in, beetje heen en weer schuiven dat de lijmkammen plat gaan en volgende tegel er in leggen.
Gebruik wel een tegel nivelleersysteem. Hornbach heeft een prima set voor dit soort klussen https://www.hornbach.nl/s...rset/6045346/artikel.html

Kijk even een paar youtube filmpjes hoe het moet en voor tips / handigheidjes.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
DexterDee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:48:
[...]

Ja, er is een bewezen methode en die heet "gebruik een lijmkam". De vertanding moet passen bij het soort tegel dat je wil leggen. De lijm met de kam op het oppervlakte strijken zodat er ribbeltjes ontstaan van een vaste hoogte en breedte. Dan is de hoogte van de tegel altijd bij benadering even hoog. Als het een natte ruimte betreft dan is de "buttering floating" methode aan te raden, dat wil zeggen dat je de tegel ook licht insmeert met lijm over de hele oppervlakte. Tot slot moeten de ribbels van de lijmkam altijd één richting op wijzen en schuif je de tegel er met een glijdende beweging op. Op die manier lopen de ribbels vol en krijg je een mooie sluitende laag. Nakloppen kan met een rubberen hamer, als er nog minieme hoogteverschillen overbrugd moeten worden. Voor een hele tegelvloer of wand heb je ook afstandshouders en levelers, maar voor reparatie van enkele tegels is dat niet relevant.

Zo, dat is in een paar zinnen tegelzetten 101 :P

Oh... en haal bij de Hornbach "Eurocol 705", dat is perfecte tegellijm voor dit klusje
Ah top, mooie 101, daar kan ik wel wat mee! _/-\o_

Ik was toevallig vanmiddag bij de HB voordat ik je bericht las, en daar hing tot mijn vreugde een handig bord met plusjes. Hoe meer plusjes, hoe beter een type geschikt was voor een bepaalde ruimte/klus.
Zoals een tweaker betaamt, ben ik natuurlijk voor de meeste plusjes gegaan => de 705 idd.
Cave_Boy schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:54:
[...]

Ligt het aan mij of is de 2e lus rechts erg dicht bij de 2e rechter lus van eronder? Vraag me af hoeveel ruimte ertussen zit. Dat wordt een heerlijk warm plekje... :P
Hmm idk, hij is iig niet aangesloten!
sypie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:52:
Wanneer je de tegel in de lijm hebt gedrukt: krab na het plaatsen van de tegel de voeg leeg. Wanneer je de voegen niet leegkrabt kan het best zijn dat de voegen heel makkelijk gaan breken op die plekken. Je moet er voor zorgen dat het voegsel ook een stuk naar beneden kan komen waardoor de voeg ook stevig wordt.
Oh wow dat is een handige tip, thanks!
DropjesLover schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:58:
[...]

Tegels verlijm je met een lijmkam. Voor tegels <30x30cm kan je toe met lijmkam 10x10, voor grotere tegels 12x12 of 15x15.
Dun laagje lijm op de achterkant tegel, lijm op de grond kwakken en in rechte banen kammen, tegel er in, beetje heen en weer schuiven dat de lijmkammen plat gaan en volgende tegel er in leggen.
Ik heb een kam van 6x6 mm gescoord omdat de totale hoogte 12mm is, en tegel ong 8mm. Vervang namelijk tegel, geen compleet nieuwe vloer. Volgens een handig iemand die ik bij de HB dit vroeg, is 6x6 dan prima.

nope

Acties:
  • +33 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Update: alles ligt er weer in + gevoegd.
Cementsluier moet nog wel even verwijderd worden :|

Maar voor een eerste keer niet gek al zeg ik het zelf 8)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qnJKU7EntIHfpnNM_9rZCTwgnRw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zijD8tQ32ahk1aqRuFWvzcuy.jpg?f=fotoalbum_large

nope

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rmr1
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-05 13:37
Voor iemand die volgens eigen zeggen twee linkerhanden heeft, heb je dit keurig gedaan!

I’m not superstitious, but I am a little stitious.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-05 08:24
bloody schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 08:48:
Cementsluier moet nog wel even verwijderd worden :|
HG doet wat het belooft.

https://hg.eu/nl/producten/hg-tegel-cementsluierverwijderaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Top, ritje hornbach inplannen dus haha

nope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Ah een elektrische vloerverwarming :)

Collega van mij had dat in de douche laten zetten, maar nooit nagedacht dat stroom geld kost. Het hele jaar heeft ie het ding aan laten staan tot ie de eindafrekening kreeg :X :X :X |:( :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geim
bloody schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 10:40:
[...]

Top, ritje hornbach inplannen dus haha
Supermarkt wil ook wel eens een stelling HG hebben staan, of de cementsluierverwijderaar er bij zit is natuurlijk even afwachten. Maar als je een Hornbach in de buurt hebt is de keuze natuurlijk makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geim schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:08:
[...]

Supermarkt wil ook wel eens een stelling HG hebben staan, of de cementsluierverwijderaar er bij zit is natuurlijk even afwachten. Maar als je een Hornbach in de buurt hebt is de keuze natuurlijk makkelijk ;)
De Marskramer bij ons in het dorp heeft ook een hoop HG spul staan. Is maar een tip :)
rmr1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:37:
Voor iemand die volgens eigen zeggen twee linkerhanden heeft, heb je dit keurig gedaan!
Amen:)

[ Voor 20% gewijzigd door Fairy op 22-07-2022 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bloody

bloody

0.000 KB!!

Topicstarter
Geim schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 11:08:
[...]

5 minuten fietsen, dus ja :)
rmr1 schreef op woensdag 20 juli 2022 @ 17:37:
Achteraf viel het mee, maar dat komt puur denk ik doordat ik het goed voorbereid heb. Heb nog nooit iets van cement in m'n handen gehad haha.
Maar een keer moet de eerste zijn. Het is ws ook onzekerheid vooraf.
Maar goed, ik heb het motto : ik kan het vast wel want nog nooit gedaan 😂

[ Voor 40% gewijzigd door bloody op 22-07-2022 13:33 ]

nope

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Geim
bloody schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 13:31:
[...]

5 minuten fietsen, dus ja :)
Bofkont, hier ruim een uur met de auto :'(