DexterDee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:48:
[...]
Ja, er is een bewezen methode en die heet "gebruik een lijmkam". De vertanding moet passen bij het soort tegel dat je wil leggen. De lijm met de kam op het oppervlakte strijken zodat er ribbeltjes ontstaan van een vaste hoogte en breedte. Dan is de hoogte van de tegel altijd bij benadering even hoog. Als het een natte ruimte betreft dan is de "buttering floating" methode aan te raden, dat wil zeggen dat je de tegel ook licht insmeert met lijm over de hele oppervlakte. Tot slot moeten de ribbels van de lijmkam altijd één richting op wijzen en schuif je de tegel er met een glijdende beweging op. Op die manier lopen de ribbels vol en krijg je een mooie sluitende laag. Nakloppen kan met een rubberen hamer, als er nog minieme hoogteverschillen overbrugd moeten worden. Voor een hele tegelvloer of wand heb je ook afstandshouders en levelers, maar voor reparatie van enkele tegels is dat niet relevant.
Zo, dat is in een paar zinnen tegelzetten 101
Oh... en haal bij de Hornbach "Eurocol 705", dat is perfecte tegellijm voor dit klusje
Ah top, mooie 101, daar kan ik wel wat mee!
Ik was toevallig vanmiddag bij de HB voordat ik je bericht las, en daar hing tot mijn vreugde een handig bord met plusjes. Hoe meer plusjes, hoe beter een type geschikt was voor een bepaalde ruimte/klus.
Zoals een tweaker betaamt, ben ik natuurlijk voor de meeste plusjes gegaan => de 705 idd.
Hmm idk, hij is iig niet aangesloten!
sypie schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:52:
Wanneer je de tegel in de lijm hebt gedrukt: krab na het plaatsen van de tegel de voeg leeg. Wanneer je de voegen niet leegkrabt kan het best zijn dat de voegen heel makkelijk gaan breken op die plekken. Je moet er voor zorgen dat het voegsel ook een stuk naar beneden kan komen waardoor de voeg ook stevig wordt.
Oh wow dat is een handige tip, thanks!
DropjesLover schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:58:
[...]
Tegels verlijm je met een lijmkam. Voor tegels <30x30cm kan je toe met lijmkam 10x10, voor grotere tegels 12x12 of 15x15.
Dun laagje lijm op de achterkant tegel, lijm op de grond kwakken en in rechte banen kammen, tegel er in, beetje heen en weer schuiven dat de lijmkammen plat gaan en volgende tegel er in leggen.
Ik heb een kam van 6x6 mm gescoord omdat de totale hoogte 12mm is, en tegel ong 8mm. Vervang namelijk tegel, geen compleet nieuwe vloer. Volgens een handig iemand die ik bij de HB dit vroeg, is 6x6 dan prima.