Kunststof kozijnen en kleur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:26
Het tweakers,

Op google hier niet veel info over kunnen vinden (behalve allemaal advertenties). Wij hebben een woning uit 1996 op dit moment heeft de woning houtenkozijnen. Omdat wij alle dubbelglas willen vervangen voor hr++(+) zitten wij eraan te denken om meteen de kozijnen mee te nemen.

Maar hoe zit dit met de kleur? Op dit moment heeft onze rij allemaal dezelfde kleur kozijnen aan de voorzijde. Mogen wij hier zwarte kozijnen plaatsen of moeten wij de huidige kleur behouden? Waar zouden wij dit naar kunnen gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 16:40
De gemeente kan jou vertellen of er welstandstechnisch iets is vastgelegd.
Maar meestal zijn er witte kozijnen omdat we dat gewend zijn.

Als je kozijnen gaat vervangen, zet er dan Hr+++ glas in, dat levert fiks meer subsidie op.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 10:21
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:40:
Als je kozijnen gaat vervangen, zet er dan Hr+++ glas in, dat levert fiks meer subsidie op.
Is ook duurder uiteraard...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
The_Admin schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:46:
[...]

Is ook duurder uiteraard...
En levert je de rest van de tijd dat je daar woont een lagere gasrekening op.

HR++ glas is 53 euro per m2 subsidie
Kozijnen met HR+++ is 150 euro per m2.

Reken maar uit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Lastig uit te rekenen zonder de meerprijs te weten.

Daarnaast heeft TS nog een redelijk moderne woning, dus dan kan het zeker lonen om voor HR+++ te gaan, maar bij oudere woningen wil het nog weleens zo zijn dat HR++ voldoende is, daar een woning alles behalve luchtdicht is en je ná HR++ vrijwel geen winst meer behaalt met HR+++

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:40:
Mits je aanspraak kan maken op die subsidie natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
Kunststof kozijnen aan de voorzijde betekent voor zover ik weet altijd een omgevingsvergunning aanvragen. Dan moet je ook de kleur aangeven. Zie https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Jimster schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:00:
Kunststof kozijnen aan de voorzijde betekent voor zover ik weet altijd een omgevingsvergunning aanvragen. Dan moet je ook de kleur aangeven. Zie https://www.omgevingsloke...articulier/home?init=true
Volgens mij niet.

Ik las een tijdje terug dat het materiaal niet uitmaakt, mits de look/indeling hetzelfde blijft.
Hoe dat met kleur zit weet ik eigenlijk niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 17:03

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
timberleek schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:26:
[...]

Volgens mij niet.

Ik las een tijdje terug dat het materiaal niet uitmaakt, mits de look/indeling hetzelfde blijft.
Hoe dat met kleur zit weet ik eigenlijk niet.
idd het materiaal heeft er doorgaans niet veel meer mee te maken. dat dat materiaal er vaak anders uitziet wel.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/vraag/57

qua kleur is afhankelijk van de gemeente en de geldende welstandsnota en valt weinig over te zeggen. soms mag bijna alles soms mag bijna niets.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:04
@Jboy1991
Waarom zou je überhaupt ook je kozijnen willen vervangen?
Als ze rot zijn en in slechte staat is het een prima optie.
Maar als je kozijnen nog goed zijn, lekker laten zitten.

Momenteel wil iedereen dubbelglas (iets met gasprijzen) dus prijzen gaan omhoog en ook de wachttijden.
Ik denk dat je voor circa 5000 euro wel heel je huis met hr++ kan laten doen.
Nieuwe kozijnen en je mag er wel 30K bij optellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:32
Qua kleur vind ik het zelf mooier als dit in lijn in met de rest van de rij.
Niets mooier dan een rij huizen waarbij alles hetzelfde eruit ziet.

Je ziet tegenwoordig vaak dat iedereen wat anders heeft qua kleur maar ook het model voordeur en dergelijke.
Helemaal lelijk als het huizen betreft met een houten bovengevel waar de een hem groen verft en de ander wit en nog een derde kunststof teaklook.

Je moet een rijtje een beetje behandelen als een 2 onder 1 kap woning maar dan met 3/4/5/6/7/8 woningen
Hoe meer het een geheel is, hoe verzorgder het eruit ziet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• No Hands
FRANQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:06:

Je ziet tegenwoordig vaak dat iedereen wat anders heeft qua kleur maar ook het model voordeur en dergelijke.
Helemaal lelijk als het huizen betreft met een houten bovengevel waar de een hem groen verft en de ander wit en nog een derde kunststof teaklook.

Je moet een rijtje een beetje behandelen als een 2 onder 1 kap woning maar dan met 3/4/5/6/7/8 woningen
He nee hoor, eenheidsworst. Nergens voor nodig. We lopen in het weekend toch ook niet allemaal in een rode broek als we naar de Aldi gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48
In de praktijk vraagt 'niemand' een vergunning aan. Ik volg al jaren alle vergunningsaanvragen in de buurt en woon in een buurt waar zeer veel kozijnen worden vervangen ivm verstrijken technische levensduur.

En dan krijg je soms rare resultaten zoals een wit kozijn in een rijtje met bruin (origineel) en antraciet (veel gekozen vervangende kleur) en her en der inderdaad een ALDI-oplossing met de meest lelijke goedkope witte woningbouw kozijnen met esthetisch debiele indeling. Niet erger overigens dan een badkamerraampje plaatsen bij renovatie van de badkamer en dan het goedkoopste wit erin knallen ipv even bijpassende stijl en kleur regelen 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Rukapul op 14-07-2022 10:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jboy1991
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10:26
chrisborst schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:46:
@Jboy1991
Waarom zou je überhaupt ook je kozijnen willen vervangen?
Als ze rot zijn en in slechte staat is het een prima optie.
Maar als je kozijnen nog goed zijn, lekker laten zitten.

Momenteel wil iedereen dubbelglas (iets met gasprijzen) dus prijzen gaan omhoog en ook de wachttijden.
Ik denk dat je voor circa 5000 euro wel heel je huis met hr++ kan laten doen.
Nieuwe kozijnen en je mag er wel 30K bij optellen.
Toen we de wonen kochten vorige jaar, kregen wij al te horen dat er 3 ramen lek zijn. We hebben dus in bouwdepot meegenomen dat we alle ramen willen voorzien van hr++.

Nu twijfelen of we ivm tocht in de woonkamer ook alle kozijnen mee gaan pakken. Dit ivm onderhoudsarm en om te voorkomen sat we over 5 jaar alsnog dubbele kosten maken door dan de kozijnen te vervangen (waarbij mogelijk het nieuwe glas niet past)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparkiee
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 11:28
FRANQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:06:

Klopt dat dat het beste uitziet. Maar wat doe je als je buren niet mee willen werken?
Wij wonen 2 onder 1 kap. Toen we het huis kochten hebben we nieuwe kozijnen met HR++ glas laten plaatsen. Buren deden niet mee.
We hebben nieuwe deuren geplaatst. Buren deden niet mee.
Bij het vervangen van het dak hebben we boeiboorden van trespa geplaatst, buren deden niet mee. En als ker op de taart, we hebben ons huis wit geschilderd. Buren deden niet mee.

Resultaat, ons huis is wit, met antraciet deur, rolluiken en boeiboorden en witte kozijnen. Rest van de straat overwegende nu ook witte huizen. Buren, geen wit huis, verweerd glas + verweerde alu kozijnen in kleur bruin, verweerd houtwerk aan het boieboor.

Dus als je zelf een verbetering aan je huis wil doorvoeren moet je dat doen. En als je buren het niet willen dan laten ze het. En naar mijn mening ben je niet verplicht om dezelfde kleurstelling als de buren te kiezen. Dat het er allemaal mooier uitziet dat klopt. Maar kleur is een smaak, en die is bij iedereen weer anders. Natuurlijk is het een ander verhaal als je een paars huis wil met groene kozijnen. Maar als het om gangbare kleuren gaat moet je voor je eigen smaak gaan.

https://www.strava.com/athletes/ralfv

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:25
Jboy1991 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:16:
[...]

Toen we de wonen kochten vorige jaar, kregen wij al te horen dat er 3 ramen lek zijn. We hebben dus in bouwdepot meegenomen dat we alle ramen willen voorzien van hr++.
Tip: Vraag gelijk wat de meerprijs is voor Triple glas. Mijn ervaring is dat het naar verhouding echt weinig scheelt. Voor 4 kozijnen bij ons scheelde het 500 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Sparkiee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:43:
[...]

En als ker op de taart, we hebben ons huis wit geschilderd. Buren deden niet mee.
Huis zelf van kleur verander is wel vergunningsplichtig. Zou als buur van een 2kapper zeker bezwaar maken als de andere buur z’n complete huis gaat schilderen.
Kozijn verschil zou ik dan weer geen moeite mee hebben.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
Heb het onlangs uit proberen te zoeken, wat lastig was, veel lobby en belanghebbende clubs die zowel voor kunststof als hout pleiten als duurzaamste oplossing

Toch lijkt het hout te zijn.
https://www.researchgate....analysis_of_window_frames
je kan natuurlijk ook elk individueel raam beoordelen of vervanging nodig is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 16:32
Merk dat mensen het niet met mijn post eens zijn.

Natuurlijk moet je zelf doen wat je zelf wilt.
Er zijn zoveel mensen als dat er meningen zijn.

Bij een jaren 30 huis is iedereen het er wel over eens dat je de uitstraling zo goed als mogelijk origineel houd.
Vaak is dat nu ral9010 en rijtuigen of antiek groen geworden.

Bij jaren 70 bouw lijkt het alsof mensen het niet uit maakt dat je de architectonische details weghaalt/aanpast omdat het toch lelijk is.
Maar een jaren 70 huis in volle glorie kan ook heel mooi zijn.

Zo is dat met elk huis uit elke periode.

Dat je nu geen oud aluminium meer wilt met vlakglas of net aan dubbel glas dat snapt iedereen ook.
Maar dat kun je ook vervangen door modern geïsoleerd aluminium met trippel glas.

Ik zou er zelf gewoon voor kiezen om iets uit te zoeken wat bij de tijd van het huis past qua uitstraling en materiaal.

Roze kozijnen snapt iedereen dat het geen pan is.
Maar als iedereen wit heeft met groene draaiende delen, dan kun je prima wit doen met antraciet draaiende delen. Maar volledig antraciet zou ik niet doen.

Maar dat is puur mijn eigen mening.
Doe lekker wat je zelf mooi vind.

iedereen ziet wat hier mis is toch?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tLeo4z6U2g-QUg5YcaU4WUl6GO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/syl2USpJZOjlpGWh4mzxF8lL.png?f=fotoalbum_large

Ja ze is nat :+
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Fgh5YSrmFG0ykeaKW9_siAIBpog=/800x/filters:strip_exif()/f/image/kgIr28jGJkyyEqMprdHwIAOg.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door FRANQ op 14-07-2022 12:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:04
[...]

Nu twijfelen of we ivm tocht in de woonkamer ook alle kozijnen mee gaan pakken. Dit ivm onderhoudsarm en om te voorkomen sat we over 5 jaar alsnog dubbele kosten maken door dan de kozijnen te vervangen (waarbij mogelijk het nieuwe glas niet past)
Nogmaals, waarom het kozijn vervangen?
Als je prima hardhouten kozijnen hebt in goede staat, lekker laten zitten.
Enkel hr++ erin zetten zou voldoende moeten zijn. Triple loont enkel als je de kozijnen ook doet. Maar je zou zomaar 30K extra kwijt kunnen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nijl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 05-07 15:10

Nijl

Eens een Nijl, altijd een Nijl

Goede hardhouten kozijnen gaan veel langer mee dan kunststof. Kunststof met reliëf gaat lelijk worden door vuil wat er in blijft zitten, en dat pvc verkleurt ook. Je loopt zelfs de kans dat de folie die er op zit gaat schilferen.

Als je houten kozijnen hebt en deze laat onderhouden door de vakman dan worden ze om de paar jaar weer fris in de lak (hoogglans) gezet. Ga je een stuk vrolijker van worden.

You are NIJL-ed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Nu online
Sparkiee schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:43:
Klopt dat dat het beste uitziet. Maar wat doe je als je buren niet mee willen werken?
[...]
En als ker op de taart, we hebben ons huis wit geschilderd. Buren deden niet mee.
Nou hink je wel een beetje op twee gedachten. Natuurlijk is het jouw huis, en mag je er mee doen wat je wil, maar je kunt moeilijk je buren de buren verwijten dat er een verschil is ontstaan. Sommige dingen die je hebt laten doen zijn verbeteringen, maar schilderen is puur smaak (en bouwkundig soms zelfs nadelig)
Zijn de kozijnen nu al rot? En zo niet, waarom zou je het dan over vijf jaar moeten vervangen?

Houten kozijnen kun je vaak in delen repareren, met kunststof mag je het hele ding weggooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Vergis je niet in de prijs van kozijnen. Glas is vrij goedkoop en kozijnen meestal een factor 10 duurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Zwart / donker kunststof werkt als de ziekte. Bolt op trekt krom kraakt pangt.
Voornamelijk op zonzijde

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:10
The_Admin schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:50:
[...]

Lastig uit te rekenen zonder de meerprijs te weten.

Daarnaast heeft TS nog een redelijk moderne woning, dus dan kan het zeker lonen om voor HR+++ te gaan, maar bij oudere woningen wil het nog weleens zo zijn dat HR++ voldoende is, daar een woning alles behalve luchtdicht is en je ná HR++ vrijwel geen winst meer behaalt met HR+++
HR+++ heeft over het algemeen iets van Ug=0.6. Bij HR++ is dat bij de meeste aanbieders Ug=1.1, sommigen doen Ug=1.0. HR+++ tov HR++ is bijna de helft minder warmte kwijt door hetzelfde stuk glas.

Nu is dat voor een paar kleine raampjes een druppel op de gloeiende plaat tov het hele huis, maar laat de jaren 70 en 80 nou net de jaren zijn waar vaak tunnelbouw werd toegepast en de hele voorgevel en achtergevel opgevuld werd met glas. Ik heb op het zuiden 280x190 aan kozijnen en op het noorden 300x190. Dat is samen 11m2. Ik heb er HR++ in zitten, maar heb op het westen een raampje van 40x190 inmiddels al vervangen door HR+++ vanwege comfort klachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• i-chat
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ZeRoC00L schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:08:
[...]

Huis zelf van kleur verander is wel vergunningsplichtig. Zou als buur van een 2kapper zeker bezwaar maken als de andere buur z’n complete huis gaat schilderen.
Kozijn verschil zou ik dan weer geen moeite mee hebben.
ik zou als huiseigenaar eerder bezwaar maken als mijn buren in zo'n geval niet meedoen en hun huis laten verloederen, zeker bij 2 onder een kap of in geval van bijvoorbeeld een rijtje waar de meesten wel - en één of twee niet- mee willen werken dan stap ik naar de gemeente en vraag oprecht of deze mensen een brief toegestuurd kunnen krijgen dat hun verrote kozijnen en scheefhangende deur afbreuk doet aan de straat.

Immers als ik over 5 jaar mijn huis ga verkopen en er staat schimmel op de muren 1 duur verderop ... wat denk je dat zoiets met de waarde van mijn huis zou doen (vooral bij 2 onder een kap).

ik ben blij dat wij buren krijgen die wél normaal kunnen doen, soms zeuren ze een beetje over de kosten, en soms worden er compromissen gemaakt omdat de gekoze optie wellicht net wat duurder uitpakt dan zij willen of kunnen betalen. maar mensen die stug niet mee werken ... BAH daar zou ik echt snel klaar mee zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• praliwi
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 10:17
_JGC_ schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 22:22:
[...]

HR+++ heeft over het algemeen iets van Ug=0.6. Bij HR++ is dat bij de meeste aanbieders Ug=1.1, sommigen doen Ug=1.0. HR+++ tov HR++ is bijna de helft minder warmte kwijt door hetzelfde stuk glas.
Als HR++ al bijna geen warmte doorlaat (in vergelijking met bijvoorbeeld een ventilatierooster dat daarboven lekker open staat en je afzuigkap met afzuiging naar buiten ), dan is de helft minder warmte doorlaten dan dat, met triple glas, misschien een druppel op een gloeiende plaat als dat rooster daar zit. Wel iets om mee te nemen.

Het klinkt lekker maar dubbel zoveel kans op de jackpot is nog steeds een mini kans, om maar even te chargeren :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 15:10
praliwi schreef op maandag 18 juli 2022 @ 19:57:
[...]

Als HR++ al bijna geen warmte doorlaat (in vergelijking met bijvoorbeeld een ventilatierooster dat daarboven lekker open staat en je afzuigkap met afzuiging naar buiten ), dan is de helft minder warmte doorlaten dan dat, met triple glas, misschien een druppel op een gloeiende plaat als dat rooster daar zit. Wel iets om mee te nemen.

Het klinkt lekker maar dubbel zoveel kans op de jackpot is nog steeds een mini kans, om maar even te chargeren :P
1.1 is niet bijna niks. Pak 5cm piepschuim, is R=1.25, U waarde daarvan is 0,8. Zelfs als je een oud huis voorziet van spouwmuurisolatie heb je al betere isolatie dan HR++ glas.

Voor bestaande kozijnen is HR++ het beste wat je kunt krijgen zonder hele dikke investering te doen. Ga je voor nieuwe kozijnen, is HR+++ tov HR++ een goede investering.

Ik heb hier op het westen een smal hoog raam achter de bank zonder rooster en zonder verwarming eronder. Wij hebben daar destijds kunststof laten zetten met HR++ (was hout met dubbelglas), het bleef koud aanvoelen. Afgelopen winter voor 90 euro de glaslatten gewipt, HR+++ erin en nieuwe glaslatten. Hebben geen klachten meer. Was goedkoper dan een radiator eronder klussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 13:26

Rzaan

Altijd zoekende

Dwaalboy schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 21:01:
Zwart / donker kunststof werkt als de ziekte. Bolt op trekt krom kraakt pangt.
Voornamelijk op zonzijde
Ik heb daar nog weinig mensen over horen klagen.
Tenminste, hier op Tweakers.
Terwijl er echt veel mensen zijn die antractiet of zwarte kozijnen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-07 22:35

Qwerty-273

Meukposter

FRANQ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:10:
Natuurlijk moet je zelf doen wat je zelf wilt.
Er zijn zoveel mensen als dat er meningen zijn.
Zo is dat met elk huis uit elke periode.
Het is maar de vraag hoeveel mensen echt een woning in een bepaalde tijdsgeest willen houden? De wereld evolueert en veel mensen willen dat ook met hun woning doen. Bij een woning in een bepaalde tijdsgeest te willen houden kom je al heel snel in een conservatieve hoek terecht. Niets mis mee als dat je ding is natuurlijk.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ultraboy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-05 10:18
Qwerty-273 schreef op vrijdag 22 juli 2022 @ 15:39:
[...]

Het is maar de vraag hoeveel mensen echt een woning in een bepaalde tijdsgeest willen houden? De wereld evolueert en veel mensen willen dat ook met hun woning doen. Bij een woning in een bepaalde tijdsgeest te willen houden kom je al heel snel in een conservatieve hoek terecht. Niets mis mee als dat je ding is natuurlijk.
Zoals een kleur niet matcht met elke andere kleur, zo kun je een huis in een bepaalde stijl of uit een bepaalde tijd niet onbeperkt van uiterlijk veranderen, natuurlijk. Soms grenst het aan vernieling, zoals in de foto van FRANQ eerder in deze draad.
In een ander geval zou het wellicht kunnen uitpakken als een upgrade. Saaie jaren 70 huizen kunnen met een strakke crème/antraciet (kunststof kozijnen) look misschien een veel sprekendere, luxere, aantrekkelijkere uitstraling krijgen. Dat is hier recentelijk gebeurd met een heel blok saaie rijtjeswoningen door een lokale woningbouwvereniging. Met allemaal draai/kiep erin en een nieuwe voordeur, (Plus dakisolatie.)
Maar ook huizen uit de jaren 30 en 50 kunnen met een juiste upgrade van de kozijnen een geweldige uitstraling krijgen. Het valt me juist in deze tijd op dat met het vervangen van kozijnen en/of glas saaie, onopvallende huizen opeens een lust voor het oog worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joindry
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 30-06 19:31

Joindry

- I'm afraid I can't do that -

Wij hebben een vijftal jaar geleden ons oud dubbelglas vervangen door tripel beglazing. (Ug 0.7) De meerprijs kwam toen neer op zo een 1100 euro (voor 12 ramen@13m²)
Door premies en bouwbeursacties, kwam dit in de praktijk op geen 200 euro. (Vlaanderen, combinatiepremie)
PVC kaders (ral 7040 buitenkant, wit 9010 binnen), ter info.
Nadelen, wat mij betreft, van tripel beglazing mogen ook niet onderschat worden.
  • Vermindering van lichtinval. Daar de extra glazen/folie, komt er minder natuurlijk licht binnen. Dit merkten wij onmiddelijk na plaatsing. Op heldere dagen leuk meegenomen. Maar op de meeste dagen steken wij vroeger en meer licht aan in huis.Onze living heeft in totaal een 8,5m² ramen, maar toch is het vaak onvoldoende verlicht.
  • Door de goede isolatie condenseert de buitenkant al snel. Bij koelere ochtenden (5 a 15 graden) en droogteweer en wind zoals nu, worden de ramen héél snel vuil. Het stof waait op en plakt tegen de condens buiten.
  • Bij direct zonlicht heb je alsnog zonnewering buiten nodig (bij hitte). Het duurt misschien wat langer, maar de warmte slaat alsnog door.
In de winter gelden dezelfde eigenschappen natuurlijk. Weinig lichtinval, maar het comfort van de koude die niet binnenvalt is wel een grote win. Onze zetel kan nu tegen de vensterbank staan zonder je 'koudeval' ervaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Jboy1991 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:19:
Het tweakers,

Op google hier niet veel info over kunnen vinden (behalve allemaal advertenties). Wij hebben een woning uit 1996 op dit moment heeft de woning houtenkozijnen. Omdat wij alle dubbelglas willen vervangen voor hr++(+) zitten wij eraan te denken om meteen de kozijnen mee te nemen.

Maar hoe zit dit met de kleur? Op dit moment heeft onze rij allemaal dezelfde kleur kozijnen aan de voorzijde. Mogen wij hier zwarte kozijnen plaatsen of moeten wij de huidige kleur behouden? Waar zouden wij dit naar kunnen gaan?
Waarschijnlijk heb je mooie hardhouten kozijnen, dan zou ik het uit laten frezen zodat het dikkere hr++ glas pakket in de kozijnen past.

Houten kozijnen zijn veel mooier want iedere 7 jaar na het schilderen zien ze er weer als nieuw uit. Doe je dat netjes optijd dan is de schilder ook snel klaar want dan hoeft hij nergens het kozijn te repareren. Doe je het niet optijd dan is hij, potentieel, dagen bezig met het repareren van de kozijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:49:
[...]

Dat is alleen als je een duurzaamheidsinvestering doet, dus minimaal 2 ingrepen zoals bij. vloeren en glas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Admin
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:49:
[...]

Dat is alleen als je een duurzaamheidsinvestering doet, dus minimaal 2 ingrepen zoals bij. vloeren en glas.
Is niet meer toch?
Let op
Vanaf volgend jaar is het voor u als eigenaar-bewoner ook mogelijk om een subsidie-aanvraag in te dienen als u vanaf 2 april 2022 één isolatiemaatregel gerealiseerd heeft. In dat geval krijgt u tot 15% van de kosten als subsidie terug, mits uw aanvraag voldoet aan de verder geldende voorwaarden.

Combineert u een isolatiemaatregel met een tweede isolatiemaatregel of een investering in een warmtepomp, zonneboiler of warmtenetaansluiting? Dan krijgt u net als nu tot 30% van de totale kosten als subsidie terug. Het loont nu dus al de moeite om te checken wat u nog kunt doen en of u kiest voor één of meerdere verbeteringen aan uw huis.
https://www.rvo.nl/subsid...ing/isde/wijzigingen-2022

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:48:
[...]
Houten kozijnen zijn veel mooier want iedere 7 jaar na het schilderen zien ze er weer als nieuw uit. Doe je dat netjes optijd dan is de schilder ook snel klaar want dan hoeft hij nergens het kozijn te repareren. Doe je het niet optijd dan is hij, potentieel, dagen bezig met het repareren van de kozijnen.
En dat is nou precies het "gedoe" waar een hoop mensen vanaf willen en mede een reden waarom ze kunststof kozijnen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ultraboy schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:03:
[...]

En dat is nou precies het "gedoe" waar een hoop mensen vanaf willen en mede een reden waarom ze kunststof kozijnen willen.
Kunststof is ook niet helemaal onderhoudsvrij en wordt eigenlijk met de jaren alleen maar lelijker en het is ook slecht te repareren of te herstellen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ultraboy
Brilsmurfffje schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:14:
[...]

Kunststof is ook niet helemaal onderhoudsvrij en wordt eigenlijk met de jaren alleen maar lelijker en het is ook slecht te repareren of te herstellen.
Ik heb daar nog niets over gelezen in dit forum of elders.
Ook in mijn omgeving hoor ik daar niemand over.
Schoon houden en in de autowas zetten en klaar.
10 jaar garantie.
Kun je hier links geven over deze nadelen? Ik kijk ervan op.
Pagina: 1