Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbear
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 25-09 22:05
Onlangs heb ik een nieuwe printer aangeschaft en zou graag foto's willen afdrukken in speciale formaten. bijv. 10x15 of 10x10. Om optimaal gebruik te maken van het papier (A4 fotopapier) zou je denken dat hier speciale software voor beschikbaar is.

Ik ben al een tijdje op zoek naar software welke dit kan zonder al te veel uitgebreide functionaliteit. Zoeken op google levert doorgaans commerciële partijen op die foto's voor je willen afdrukken.

Ik heb weinig ervaring met fotobewerkingprogramma's maar hetgeen wat ik gezien hebt houdt zich voornamelijk bezig met bewerken en niet zozeer met het efficiënt afdrukken om zoveel mogelijk papier te besparen.

Wie heeft hier voor mij de gouden tip?

Beste antwoord (via nickbear op 14-07-2022 21:34)

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
@nickbear Zit er in de printerinstellingen niet een mogelijkheid om meerdere pagina's op 1 vel af te drukken?
Dan kan je in Verkenner 4 foto's selecteren en met de juiste instellingen direct afdrukken.
Met mijn Samsung lukt dat i.i.g..

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Bedoel je dan een foto in het groot verspreiden over meerdere A4-pagina's, of meerdere foto's per A4?

Ik zou me er persoonlijk niet druk om maken want een velletje fotopapier is goedkoper dan een enkele geprinte foto bij de Kruidvat, maar je zou met bijv. Word al een heel eind komen voor meerdere foto's op één A4.
Als je de andere kant op wil dan zou je printer dat zelf moeten kunnen, je stuurt dan een opdracht om op A4 een grote foto uit te printen en je printer maakt er meerdere afdrukken van. In dat geval hoef je alleen die afdrukken bij te snijden en ben je klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbear
@Oon Meerdere foto's over 1 A4 inderdaad.

Tsja...Word, daar heb je inderdaad een punt. Zo simpel kan het inderaad wezen. Ga ik proberen, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-09 01:17

BLN

Je kunt ook gewoon 10x15 papier kopen. Dan hoef je niet te klooien met snijden en dergelijke.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:36
@nickbear Zit er in de printerinstellingen niet een mogelijkheid om meerdere pagina's op 1 vel af te drukken?
Dan kan je in Verkenner 4 foto's selecteren en met de juiste instellingen direct afdrukken.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-09 10:08
BLN schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:39:
Je kunt ook gewoon 10x15 papier kopen. Dan hoef je niet te klooien met snijden en dergelijke.
Moet je wel een printer hebben die tot/over de rand kan afdrukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coach4All
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:58

Coach4All

I'm a Coach 4 All

(jarig!)
  • Welke printer heb je?
  • Druk je af vanaf PC of telefoon?

--- Systeembeheerdersdag --- Voedselintolerantie ---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbear
Coach4All schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:46:
  • Welke printer heb je?
  • Druk je af vanaf PC of telefoon?
HP Smart tank plus 559
Liefst vanaf de PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickbear
JukeboxBill schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:40:
Zojuist geprobeerd, en inderdaad dit werkt goed! Ik ga vanavond even proberen als ik thuis ben. Thanks!

[ Voor 9% gewijzigd door nickbear op 14-07-2022 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Zag deze laatst: https://www.cameranu.nl/n...lphy-cp1300-printer-zwart
Leek me op zich ook wel een aardig apparaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alson
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11-09 10:35
Een semi-professioneel programma die dit (en veel meer) kan is Qimage. Maar voor dat geld kun je aardig wat papier kopen als dat het enige doel is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Even duwtje gegeven naar Workflow.

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:30

Marc H

- - Is wakker - -

nickbear schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:15:
Onlangs heb ik een nieuwe printer aangeschaft en zou graag foto's willen afdrukken in speciale formaten. bijv. 10x15 of 10x10. Om optimaal gebruik te maken van het papier (A4 fotopapier) zou je denken dat hier speciale software voor beschikbaar is.

Ik ben al een tijdje op zoek naar software welke dit kan zonder al te veel uitgebreide functionaliteit. Zoeken op google levert doorgaans commerciële partijen op die foto's voor je willen afdrukken.

Ik heb weinig ervaring met fotobewerkingprogramma's maar hetgeen wat ik gezien hebt houdt zich voornamelijk bezig met bewerken en niet zozeer met het efficiënt afdrukken om zoveel mogelijk papier te besparen.

Wie heeft hier voor mij de gouden tip?
Leer werken fotobewerkings programma. Dat hoeft echt niet Photoshop te zijn, maar wat basishandelingen zijn zeker handig. Je kan dan zelf een A4 maken waarin je zelf meerdere foto's plaatst en die afdrukt..

Meerdere abeeldingen van verschillende maten dicht tegen elkaar plaatsen en op één vel afdrukken is lastig, als je de foto's daarna wil uitsnijden. Je snijdt al snel in een andere foto als je niet oplet. Het handigste is om meerdere foto's in dezelfde maat af te drukken, terwijl ze uitgelijnd zijn. zodat je met één snee een kant van meerdere foto's kan doorsnijden.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:52
Vroeger kon dat vanuit de standaard Windows fotoviewer gewoon. Weet even niet meer welke versie…. Het is lang geleden dat ik dat gebruikt heb.
Pagina: 1