Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:14
Sinds ik door Corona veel ben gaan thuiswerken verkoop ik 'regelmatig' iets op Marktplaats. Maar de hoeveelheid en periode verschilt enorm, soms verkoop ik een half jaar niets en dan een paar weken wel weer wat. Wat ik verkoop wisselt enorm; een paar elektrische tandenborstels, telefoons, luchtreinigers, fitness zooi etc.

Nu begin ik mij af te vragen wanneer ik over mijn opbrengsten belasting zou moeten gaan betalen. Waar zit die grens ergens. Ik heb geen zin dat ik wel belasting over mijn opbrengsten zou moeten betalen en dat de belastingdienst over een paar jaar ineens op mijn stoep staat om vervolgens alles over de afgelopen jaren door te gaan spitten.
Maar ik wil ook geen belasting betalen als het ook niet hoeft.

Heeft iemand hier meer kennis en ervaring over?

Ik vraag me daarbij soms ook wel eens af of en wanneer Marktplaats of de bank transactie activiteit aan de Belastingdienst gaan doorgeven als het voor hun 'verdacht' is. Dus dat het geen particulier verkoop meer is.

BlaBlaBla

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 217290

Bedrag doet er niet direct toe.

Is het jouw intentie winst te maken op de verkopen? Of is het spul wat je over hebt en verkoopt met verlies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Felyrion
  • Laatst online: 21:08

Felyrion

goodgoan!

Volgens mij is het inderdaad zo dat het vooral uitmaakt hoe je de spullen verkoopt.
Verkoop je je gevulde zolder leeg: geen belasting
Koop je spulletjes in met als doel ze door te verkopen: wel belasting

Bedrag is daar minder relevant in in eerste instantie.

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:23

Lordy79

Vastberaden

Strider schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:15:
Ik vraag me daarbij soms ook wel eens af of en wanneer Marktplaats of de bank transactie activiteit aan de Belastingdienst gaan doorgeven als het voor hun 'verdacht' is. Dus dat het geen particulier verkoop meer is.
De KYC afdeling kan inderdaad in je transacties kijken en als dat spannend is kunnen ze je vragen stellen en als je die dan naar eer en geweten kunt beantwoorden is er niks aan de hand. Maar voor bedragen tot enkele duizenden euro's per jaar gaan ze geen dossier openen hoor.
Maar als je wekelijks betalingen doet voor inkopen en ontvangt voor verkopen begint het op een handelsonderneming te lijken.
Gebruik dus je gezond verstand.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
https://www.belastingdien...ernet_hobby_of_ondeneming
Biedt u goederen of diensten gratis aan? Of alleen in de hobby- of familiesfeer? Dan bent u voor ons geen ondernemer.
Verkoopt u online goederen of diensten? En kunt u hieruit winst verwachten? Dan is er sprake van inkomsten en bent u mogelijk ondernemer voor de inkomstenbelasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 13:17
Het klinkt als handel hoewel klein maar wel handel gewoon opgeven overige inkomsten (je winst) en klaar. Als je spullen inkoop / opkoopt en dan doorverkoopt via marktplaats is het heel erg snel belastingplichtig omdat je met winst verkoopt.

Zoals de belasting inspecteur ons ooit vertelde is dat handel dat niet al te veel is hun er echt niet mee bezighouden maar goed je kan er altijd uitgepakt en gecontroleerd worden. Misschien beter om het gewoon op te geven en je daar rust over te hebben.

Wij hebben zelf jarenlang een webwinkeltje gehad die niet veel omzet had maar dat ging gewoon op overige inkomsten en dan hadden we alleen nog de BTW. Redelijke hetzelfde als jouw case. en omdat we nog inkomsten hadden uit arbeid was het simpel.

Of je dan ook BTW plichtig bent hoe niet perse dat is voor de belastingdienst om te bepalen. Voordeel is wel dat je kan aftrekken maar dat je ook moet betalen. en omdat het handel lijkt te zijn is dat misschien net iets duurder. maar goed dat hangt van de belastingdienst af hoe ze je zien.

Bank transacties van meer dan 10000 euro worden automatisch doorgeven aan de instancies maar ze kunnen bij een vermoeden natuurlijk altijd je gegevens opvragen met een bevel of iets. Maar dan moet er wel iets zijn opgevallen.

[ Voor 22% gewijzigd door MeZZiN op 14-07-2022 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzemans
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Er van uitgaande dat je in Nederland woont, kan je mogelijk ook gebruik maken van de Kleineondernemersregeling (KOR). Je kan hier gebruik van maken als je omzet lager is dan € 20.000.

Als je gebruik maakt van deze regeling dan hoef je geen btw berekenen aan de klant. Btw over zakelijke uitgaven kan je dan echter ook niet als voorbelasting aftrekken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
@MijnAccount je hebt iets te selectief gequote van de belastingdienst. Je quote gaat over of je wel of geen "ondernemer voor de inkomstenbelasting" bent maar dat is nog even iets anders dan of je belasting moet betalen over je winst. TS handelt waarschijnlijk véél te kleinschalig om ondernemer voor de inkomstenbelasting te zijn maar zijn winst moet hij wel opgeven als "resultaat overige werkzaamheden".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zaratrass
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-05 17:05
Ik liep hier ook tegenaan, afgelopen jaar ook op regelmatige basis goederen gekocht en doorverkocht. Omdat ik ook niet wist hoe het belastingtechnisch zat ben ik naar een accountant gestapt.

Het komt erop neer dat je als dit naast je werkt allemaal moet opgeven als ''verdiensten uit overige werkzaamheden', dit houdt in dat je ongeveer 1/3 moet van de winst moet inleveren bij de overheid.
Van de winst mag je onkosten aftrekken (abonnementen, advertenties, benzinekosten).

Ik hou voor alles een simpele Excel sheet bij en heb de bedragen van de winst en onkosten doorgegeven aan de accountant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-05 13:58
Lordy79 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:43:
[...]

De KYC afdeling kan inderdaad in je transacties kijken en als dat spannend is kunnen ze je vragen stellen en als je die dan naar eer en geweten kunt beantwoorden is er niks aan de hand. Maar voor bedragen tot enkele duizenden euro's per jaar gaan ze geen dossier openen hoor.
Ze openen niet eens een dossier voor het in 5 jaar verkopen van €1,2 miljoen aan Playstations. :D

(De daders werden pas gesnapt toen men door het excessieve gokken pas ging kijken waar dat geld vandaan kwam)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ColeJ
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 16-05 13:31
Daar gaat geen haan naar kraaien hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22-05 17:42
Als het allemaal 2ehands spullen zijn ( als in gebruikt ) en je niet spullen koopt om met een hogere marge te verkopen hoef je toch helemaal nergens op te letten? Zelf al verkoop je alle spullen in je huis hoef je er geen belasting over te betalen, immers je doet het niet om winst ta maken. Al je bezittingen kan je dus gewoon verkopen. Zie ook https://www.fuckdiestudie...ats-en-de-belastingdienst voor een best informatieve, doch leuke "blog"

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grannd
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-05 18:12

Grannd

da Granndest

Je hoeft pas belasting te betalen over de marge (dus je verkoopprijs minus de prijs die je er nieuw voor heb betaald).

Als je je oude tv voor een derde van de nieuwprijs door heb verkocht heb je alleen maar verlies gemaakt dus hoef je überhaupt geen belasting te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22-05 16:05
alleen als je 'veel' winst maakt moet je het in principe opgeven maar betwijfel dat de belastingdienst zoiets op merkt als je het niet doet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:10
hollandnick schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:41:
Als het allemaal 2ehands spullen zijn ( als in gebruikt ) en je niet spullen koopt om met een hogere marge te verkopen hoef je toch helemaal nergens op te letten? Zelf al verkoop je alle spullen in je huis hoef je er geen belasting over te betalen, immers je doet het niet om winst ta maken. Al je bezittingen kan je dus gewoon verkopen. Zie ook https://www.fuckdiestudie...ats-en-de-belastingdienst voor een best informatieve, doch leuke "blog"
Dat is inderdaad zo, maar het lijkt me sterk dat "een paar elektrische tandenborstels, telefoons, luchtreinigers, fitness zooi etc" allemaal toevallig bij TS op zolder lagen. Klinkt meer als iemand die wat restpartijen heeft opgekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Laatst online: 22:14
Tom-Z schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:54:
[...]

Dat is inderdaad zo, maar het lijkt me sterk dat "een paar elektrische tandenborstels, telefoons, luchtreinigers, fitness zooi etc" allemaal toevallig bij TS op zolder lagen. Klinkt meer als iemand die wat restpartijen heeft opgekocht.
Nee het zijn geen restpartijen, en wat ik heb verkocht heb ik inderdaad goedkoper gekocht met het idee dat ik het wel voor een hogere prijs kon verkopen op Marktplaats.
Het is geen zolderverkoop.

Maar als ik 33% belasting moet gaan betalen hou ik er ook mee op, dan vind ik het niet interessant genoeg meer om daar tijd in te stoppen :)

BlaBlaBla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KaiseRRuby
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 22-05 12:46
Strider schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:36:
[...]

Nee het zijn geen restpartijen, en wat ik heb verkocht heb ik inderdaad goedkoper gekocht met het idee dat ik het wel voor een hogere prijs kon verkopen op Marktplaats.
Het is geen zolderverkoop.

Maar als ik 33% belasting moet gaan betalen hou ik er ook mee op, dan vind ik het niet interessant genoeg meer om daar tijd in te stoppen :)
Handel dus, dus belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217290

hou ook rekening mee dat je met handel dus gelijk te maken krijgt met wkoa, garantie, etc etc het maakt niet uit of je 1 ding voor winst verhandeld of 1000000000. Handel met winst oogmerk = wetgeving

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 395567

Zoals al eerder gezegd is er kans dat je in de kleine ondernemingsregeling valt, daarin ben je vrijgesteld van btw.
https://www.belastingdien...kleineondernemersregeling

Maar raar dat de 1e twee antwoorden suggeren dat het niet om het bedrag maar intentie gaat. Dan zou niemand met de 'juiste' intenties belasting betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-05 08:57
Bij de Belastingdienst hebben ze een soort crawler die zoekt op bijzonder actieve verkopers van spullen of diensten. Je loopt dus altijd een latent risico om tegen de lamp te lopen. Maar ze hebben het zo druk met van alles en nix dat je pakkans kleiner wordt.

Het echte risico zit in je eigen bubble/ omgeving. De meeste zaken worden namelijk gewoon gemeld door "vrienden" die stoere praatjes over belastingontduiking en winst maken zat zijn of je een loer willen draaien.

Als ze dan actie ondernemen bij de belastingdienst kijken ze ook naar het verleden en mag je extra dokken en kom je hoger op de ranglijst "vaudte mensen" en kun je de komende jaren rekenen op bijzondere aandacht bij je aangiftes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hemiparo
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Ik heb afgelopen jaar blijkbaar ook teveel verkocht (niet boven 2k euro maar wel 30 verkopen) en mag nu mijn gegevens doorgeven (NAW en BSN). Het zijn allemaal items die ik al had en nu (veelal met lagere opbrengst dan aankoop destijds) verkoop. Altijd beter dan naar de stort en iemand is er blij mee. Maar wat nu?

Ik kan de gegevens doorgeven maar wordt dan niet alles helemaal en vanaf nu doorgespit en in de gaten gehouden? Nee ik heb niks te verbergen en drijf ook geen handel maar voel er ook weinig voor om aan alle kanten bekeken te worden, voor zover dat nog niet is natuurlijk.

Geen gebruik maken van de betaaldiensten van mp is geen probleem, vond die 40 cent toch al onzinnig maar was wel makkelijk met versturen omdat alles ingevuld was. Maar kan zonder. Zou alleen niet fijn zijn dat je juist extra in de gaten gehouden gaat worden omdat je nu niks meer aanvult. Meer ervaringen hier?
Pagina: 1