Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Acradavos
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 10:45

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Na 2 dagen (waarbij we nog niet geheel klaar zijn) is mijn zonnepaneel installatie zo goed als klaar. Nog een aantal puntjes op de i. Helaas zit ik met een onderbuikgevoel, echter wil ik de mening van een mede-Tweaker eens horen. Ze zijn geïnstalleerd door een zonnepanelen installateur, geen eenmanszaak.

Betreft een installatie van 20 panelen van +/- 10.500 euro.

De panelen zitten vol met vingerafdrukken / zweetplekken. In hoeverre is het realistisch dat panelen schoon opgeleverd worden?

Sommige plekken (zoals een uitbouw) zijn makkelijk bereikbaar. Andere plekken niet, het argument dat het met een regenbui weg is geloof ik niet echt. Hoe zien jullie dat?

Verder gingen de installateurs nogal ruig om met de panelen, waarbij er zichtbare krassen zijn ontstaan aan de kopse kanten.

De eigenaar wilt nu gaan "bijtippen," hoe realistisch is dat?

Vegen / afdrukken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hGaQnGygffvMiO-PfnP80ddy0Ao=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNOL9KMdC8ijKJ9981X1itxr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K4AI718F5ZGH00RkNWWzlds7VFQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R3YzYPBwobLZIi1h9xHPqh0I.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dBSqJMVykN5HPcLrsew6jkU7Wjc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UpIp3jVwgUYMldTGlu9JG100.jpg?f=fotoalbum_large

Schade:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuTYYJbpbj1trkLlHfN0lL6DWWs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w2Y4pJkJ3fd9h5lt4v9mAess.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/boSuq770FEmTtRIuJ1d40rN_fJE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/bsd2jHNj74ygK0pdbgHmXSnj.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UXPXbxAVBI5Qtzjr6lBeKDj24tQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3xcHn48jnX4Pynl0VjsD2pj6.jpg?f=fotoalbum_large

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:48

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
[quote]
Acradavos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:55:
Na 2 dagen (waarbij we nog niet geheel klaar zijn) is mijn zonnepaneel installatie zo goed als klaar. Nog een aantal puntjes op de i. Helaas zit ik met een onderbuikgevoel, echter wil ik de mening van een mede-Tweaker eens horen. Ze zijn geïnstalleerd door een zonnepanelen installateur, geen eenmanszaak.

Betreft een installatie van 20 panelen van +/- 8600 euro.

De panelen zitten vol met vingerafdrukken / zweetplekken. In hoeverre is het realistisch dat panelen schoon opgeleverd worden?

Sommige plekken (zoals een uitbouw) zijn makkelijk bereikbaar. Andere plekken niet, het argument dat het met een regenbui weg is geloof ik niet echt. Hoe zien jullie dat?
met een regenbui niet maar na 3 maanden wel het zijn afdrukken in de wax laag schoon maken haal je die laag er vroegtijdig vanaf en is niet heel slim.
Verder gingen de installateurs nogal ruig om met de panelen, waarbij er zichtbare krassen zijn ontstaan aan de kopse kanten.

De eigenaar wilt nu gaan "bijtippen," hoe realistisch is dat?
het is aluminium opzich kan het niet gaan roesten. bijtippen maakt het wel lastig omdat het aluminium is gewone verf hecht slecht (lees niet) op aluminium je moet eigenlijk een etsende primer hebben kan hij het paneel niet gewoon ergens plaatsen waar je het niet ziet?

• midget
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04:38
Tja schoonmaken zou ik nog wel geloven, maar die krassen tja lastig….

Ben zeg benieuwd hoe groot je uitbouw is, heb zelf een soort gelijke uitbouw en ben benieuwd of ik ook 3 panelen zo kan plaatsen.
Heb je toevallig iets meer info/afmetingen?

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:42
Bijtippen niet accepteren. Aluminium omranding is vrijwel zeker zwart geanodiseerd, dat is geen verflaag maar een oppervlaktebehandeling via een chemisch proces.

PV 11.87kWp, EV 64kWh.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-11 18:13

Barrycade

Through the...

Zet je buks dan maar klaar, vlucht meeuwen en je loopt risico op een hartaanval zo te lezen.

(Ik kan er ook slecht tegen om zo'n bombardement te zien op mijn panelen, maar regenbuitje en ze zijn weer schoon, ook na bijna 10 jaar)

En dan het tippen, zwarte Edding will do the trick, daarna kijk je er niet meer naar.

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 22:53
Ik snap de ophef die je er van maakt niet, is die 'schade' überhaubt van beneden af te zien?
Bovendien heb je, als het goed is, ook nog enige vorm van garantie gekregen op de panelen.
Mochten ze door de 'schade' binnen een jaar doorroesten (wat al niet kan bij aluminium) dan heb je nog iets om op terug te vallen.
En tegen de tijd dat je dan een stijve nek hebt gekregen vanwege het kijken naar de krasjes hebben de scheitlijsters allang jouw andere panelen volgepoept.
Wel tevreden met de opbrengst op deze zonnige dagen mag ik aannemen?
Beter kijk je naar een meter die terugloopt.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Woudtwe
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:56
Ze hebben bij ons op de schuren ruim 400 panelen gelegd, maar dat ging met handschoenen omdat het. Vet van je vingers de panelen konden beschadigen. Dan vindt ik dit wel een vreemd gezicht.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Precies, daarom vond ik daarom maar een vreemde wending. De schade zie je we degelijk, feit blijft wel dat je 10.5k betaald en dat je het zo opgeleverd krijgt.

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:46
Mwa die vlekken zijn er met 2 regen buitjes wel weg daar zou ik me niet zorgen over maken.

Als ze het kunnen bij stippen en je ziet er niks meer van lijkt me dat een prima optie toch ?.

Maar misschien komt het door de manier van foto's maken. Maar die panelen boven de onderste rij lijken veel dieper te liggen / niet vlak met de onderste rij.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik weet ook niet welke panelen er op liggen maar het kleur verschil in de cellen vind ik nog meer opvallen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
DukeBox schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:12:
Ik weet ook niet welke panelen er op liggen maar het kleur verschil in de cellen vind ik nog meer opvallen.
Mjah. Tiger Pro 54HC van Jinko. Had 405wp N-type besteld, maar waren niet leverbaar. Wellicht door de foto? Zal morgen eens kijken.

• Motorfret
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-11 00:36
Bijtippen met een edding Stift gaat het beste inderdaad.

24,75kW solar, Hyundai Ioniq 5., Panasonic 12kw J-monobloc WP met 400L SWW en 300L buffer

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Heb je ze wel koffie en wat lekkers gegeven tussen de middag? Of alleen op de neus er bij gestaan?

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Dwaalboy schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:21:
Heb je ze wel koffie en wat lekkers gegeven tussen de middag? Of alleen op de neus er bij gestaan?
Biertjes, koffie, water en frisdrank. Volledig offtopic, maar het antwoord is ja.

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21-11 16:49
Wat vlekken en krassen is op zich niet zo heel erg, maar dan zou ik mij wel afvragen hoe de rest is afgeleverd. Hoe is bijv. de bekabeling aangelegd. Dat lijkt mij heel wat belangrijker.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:34
Wat mij eerder opvalt dan de schade, is hoe scheef het ligt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J0jiEWiJrCvsMeNJ4cTPVyItxJk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/71FzYsbi7HnKyHJvzU2DfRuG.jpg?f=user_large

Of is dat één van de puntjes op de i waar ze nog voor komen?
Dat verklaart een hoop. :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Xander schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:38:
Wat mij eerder opvalt dan de schade, is hoe scheef het ligt.

[Afbeelding]

Of is dat één van de puntjes op de i waar ze nog voor komen?
Neem ik gelijk mee, thnx. In hoeverre mag een product op deze manier aan de consument aangeboden worden? Ik las dit op een site van een webshop, na een opmerking over de kleurafwijking van de panelen.

Libra Energy is een importeur?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G_fTAX1sU7g32awfnt02a1hAH8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/C3YVSxPw8PsvlieoCERmps0y.jpg?f=fotoalbum_large

[...]

Dat verklaart een hoop. :+

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:55
Acradavos schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:22:
[...]

Biertjes, koffie, water en frisdrank. Volledig offtopic, maar het antwoord is ja.
Hopelijk niet in die volgorde want dan snap ik de rest van je verhaal wel.

Dat zweet en vingerafdrukken is wellicht slordig maar verdwijnt vanzelf.
Die beschadiging is lelijk maar doet niets af aan de werking van je paneel. Aanstippen met een zwarte stift of laten verplaatsen als je het echt heel erg ziet. verder zou ik er niet echt een punt van maken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-11 15:39
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:47:
[...]

Hopelijk niet in die volgorde want dan snap ik de rest van je verhaal wel.

Dat zweet en vingerafdrukken is wellicht slordig maar verdwijnt vanzelf.
Die beschadiging is lelijk maar doet niets af aan de werking van je paneel. Aanstippen met een zwarte stift of laten verplaatsen als je het echt heel erg ziet. verder zou ik er niet echt een punt van maken.
Zweet en vingerafdrukken wel, mochten de panelen op een zonnige dag gelegd zijn en de monteurs hebben zonnebrand gebruikt dan kan je het beter maar schoonmaken.

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Is de installateur aangesloten bij een branche vereniging, zou ik deze eens vragen wat als normaal gevonden wordt.

• No Hands
XyritZz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:54:
[...]

Zweet en vingerafdrukken wel, mochten de panelen op een zonnige dag gelegd zijn en de monteurs hebben zonnebrand gebruikt dan kan je het beter maar schoonmaken.
Wat zijn de gevolgen als je dat niet weghaalt? Ook dat verdampt/vergaat met zon en regen.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 05:27
Pak gewoon de tuinslang richt deze omhoog zodat het als regen boven op je panelen valt.
Gaat het dan weg = probleem opgelost. Gaat het niet weg dan kan je dat aangeven naar je installateur.
Het leven hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-11 10:33
No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:08:
[...]

Wat zijn de gevolgen als je dat niet weghaalt? Ook dat verdampt/vergaat met zon en regen.
Wel eens met zonnebrand vingers aan je auto gezeten? Dat trekt in de lak en krijg je er niet meer uit. :/

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• No Hands
LordSinclair schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:18:
[...]

Wel eens met zonnebrand vingers aan je auto gezeten? Dat trekt in de lak en krijg je er niet meer uit. :/
Zonnepanelen zijn toch niet gelakt? Dat is glas.

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:19
Gisteren bij ons hetzelfde, ook vette vingers erop.
Monteurs gaven aan dat dat er wel afregent, niet continue die panelen schoonmaken was juist hun advies (tenzij erg vies en stoffig).

Ik vind het wel prima, ik wacht wel tot het begint te regenen..

Die beschadigingen kunnen gewoon even aangetipt worden met een zwarte edding stift.

[ Voor 14% gewijzigd door FabianGTI op 14-07-2022 10:28 ]

• SkiFan
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19:20
Bus remmenreiniger pakken, op een doek spuiten en even schoonvegen. Probleem opgelost. En die krasjes, gewoon een textielstift van de Ikea pakken. Zie je er ook niks meer van.

Jurist in zijn vrije tijd, IT'er van beroep.

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:57

Dennahz

Life feels like hell should.

The-Source schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:18:
Pak gewoon de tuinslang richt deze omhoog zodat het als regen boven op je panelen valt.
Gaat het dan weg = probleem opgelost. Gaat het niet weg dan kan je dat aangeven naar je installateur.
Het leven hoeft toch niet zo moeilijk te zijn.
Als die tuinslang aangesloten zit op regenwater is het prima, maar met leidingwater zou ik niet doen. Krijg je aanslag van op je panelen.

Vind de panelen er wel behoorlijk smerig uitzien. Zo lever je toch zo'n dure installatie niet af?

Twitter

• worldfastest
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-08 15:25
Bij mij vorige maand de panelen gelegd. Ze hadden handschoenen aan en er zit geen plekje op. Ook een forse prijs trouwens, bij mij 17 panelen voor 6k incl.

You only live once, so enjoy the ride.

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Inmiddels is alles opgelost, vanmiddag nog enkel de buitenkabel wat netter wegwerken. Het zichtbare beschadigde paneel is vervangen voor een paneel wat daarboven lag.

Het laten schoonmaken heb ik achterwege gelaten, ook vanwege de volle zon die er al op scheen. Verder vind ik het ook vrij bijzonder hoe panelen anno 2022 getransporteerd worden. (Zowel vanuit de fabrikant als de toeleverancier.)

Leven we dan in een overhaaste markt waarbij geld verdienen het belangrijkste is? De eigenaar vond mij maar kritisch, maar ik zou eerlijk gezegd mijn klanten nooit zo behandelen of het werk zo afleveren.

Nu maar snel die 7820wp terugverdienen. :)

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Nu maar snel die 7820wp terugverdienen. :)
Dan moet je hier zijn als je overschot heb na salderen ;)
Het grote terugleververgoeding topic

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
JoKo schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:55:
[...]

Dan moet je hier zijn als je overschot heb na salderen ;)
Het grote terugleververgoeding topic
Ik schat 3000 overschot, dus ik was al aan het rondneuzen.

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21-11 10:30

Sharky

Skamn Dippy!

Woudtwe schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 22:16:
Ze hebben bij ons op de schuren ruim 400 panelen gelegd, maar dat ging met handschoenen omdat het. Vet van je vingers de panelen konden beschadigen. Dan vindt ik dit wel een vreemd gezicht.
Dus panelen die 10 jaar lang bij weer en wind hun werk moeten doen raken beschadigd door wat vette vingers? Ik word niet gehinderd door enige kennis, maar ik vind het onwaarschijnlijk klinken. Op zich prima hoor het zekere voor het onzekere nemen, maar het lijkt mij wat overdreven :)

This too shall pass

• TimDJ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-11 14:30
Weet je zeker dat het zweetplekken zijn? Lijken wel afdrukken van zonnebrandcreme. Die gaan er mogelijk wat moeilijker af....

Freelance Drupal Developer

• Oggy
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 23:45
Sinds wanneer beschadigd handvet / olie glas? Zoals de rest zegt, regenbui of twee en alles is schoon. Wacht maar tot het nieuwe pollenseizoen, dan kan je de zwarte panelen bijna niet meer zien en dan valt die kras ook niet meer zo op :)

i7 8700k @ 4.8ghz 24/7, 16gb ddr4 3200, MSI 1080 Gaming / CM Mastercase Maker 5T, Audio Technica AD900X

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
SkiFan schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:32:
Bus remmenreiniger pakken, op een doek spuiten en even schoonvegen. Probleem opgelost. En die krasjes, gewoon een textielstift van de Ikea pakken. Zie je er ook niks meer van.
zitten er geen beschermende coatings op?
remmenreiniger...is dat niet veel te agressief?

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22:09
Silent7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:27:
[...]

zitten er geen beschermende coatings op?
remmenreiniger...is dat niet veel te agressief?
Geen idee wat de top laag is maar als dit glas met een coating is dan kan je doei zeggen tegen je coating. Is het paneel van plastic dan zou ik het niet eens willen proberen.. Is het enkel glas ja geen probleem..

[ Voor 4% gewijzigd door Puddi Puddin op 14-07-2022 12:04 ]

• Yaksa
Acradavos schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:50:
Inmiddels is alles opgelost, het zichtbare beschadigde paneel is vervangen voor een paneel wat daarboven lag.
Ik hoop wel dat je er geen PTSS aan overhoudt omdat je nu weet dat er ergens op je dak 20 jaar lang een 'beschadigd" paneel blijft liggen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

• Acradavos

Acradavos

Poetsfanaat

Topicstarter
Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Ik hoop wel dat je er geen PTSS aan overhoudt omdat je nu weet dat er ergens op je dak 20 jaar lang een 'beschadigd" paneel blijft liggen.
Hele waardevolle opmerking.

• randommen
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 17-11 18:14
Maakte mij eerst ook zorgen om die krasjes, maar ja... behalve dat het lelijk is veranderd het niet zoveel.

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
randommen schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:30:
Maakte mij eerst ook zorgen om die krasjes, maar ja... behalve dat het lelijk is veranderd het niet zoveel.
Nouja, als je je bezoek je nieuwe investering wilt laten zien toont het nogal slordig natuurlijk.

Oplossing zou ook zijn om een stiftje te pakken of niet met zijn alleen naar een paar panelen te turen :*)

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Ik snap jou reactie wel hoor, maar denk ook even aan TS. Die heeft duizenden euro's uitgegeven aan iets wat gewoon glanzend zwart aluminium + glimmend glas hoort te zijn. Als jij een nieuwe auto koopt en er zitten krassen op de aluminium velgen (die er op moment van koop nog niet op zaten bij een 2e hands) en de auto wordt vol vette vlekken afgeleverd dan vind jij dat toch ook niet tof?

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:51
Dennahz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:41:
[...]

Als die tuinslang aangesloten zit op regenwater is het prima, maar met leidingwater zou ik niet doen. Krijg je aanslag van op je panelen.
Wat voor een aanslag? In het ergst geval wat kalk, maar gelukkig zal de eerste de beste normale regenbui dat er zo afspoelen (regenwater is kalkvrij en neemt graag kalk op). Maar een keer afspoelen ga je echt niets van merken.

Heb zelf nu een jaar of 10 panelen en heb er nog niet ooit over gedacht ze schoon te maken. Worden regelmatig ondergescheten door vogels, regenbuitje en weg is het.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• Drardollan
  • Laatst online: 23:51
worldfastest schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:48:
Bij mij vorige maand de panelen gelegd. Ze hadden handschoenen aan en er zit geen plekje op. Ook een forse prijs trouwens, bij mij 17 panelen voor 6k incl.
Gegarandeerd dat die handschoenen om een andere reden gebruikt werden. Meer grip en minder last van warmte van de panelen in deze tijd. Voor die paar vette vingers doen ze dat echt niet.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Acradavos schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:50:
Verder vind ik het ook vrij bijzonder hoe panelen anno 2022 getransporteerd worden. (Zowel vanuit de fabrikant als de toeleverancier.)
Panelen gaan per X-aantal, vaak op de lange kant gezet, op een pallet met een stuk karton er omheen. Voor de grotere installaties zet men zo een hele pallet op de aanhanger.

Voor de kleinere projecten worden de panelen plat op een pallet gelegd en zo opgestapeld. Kans op schade is er altijd, in beide situaties.

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:21
Het valt mij meer op dat de onderste rij niet mooi aansluit op de rij daarboven 🥸

• Yaksa
Tehh schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:52:
[...]Ik snap jou reactie wel hoor, maar denk ook even aan TS. Die heeft duizenden euro's uitgegeven aan iets wat gewoon glanzend zwart aluminium + glimmend glas hoort te zijn. Als jij een nieuwe auto koopt en er zitten krassen op de aluminium velgen (die er op moment van koop nog niet op zaten bij een 2e hands) en de auto wordt vol vette vlekken afgeleverd dan vind jij dat toch ook niet tof?
Een nieuwe auto vergelijken met zonnepanelen trekt de boel wel een beetje scheef.
Die auto staat voor de deur (of in de garage), laat je aan familie en vrienden zien en wordt (in de meeste gevallen) op en top gepoetst en vertroeteld. Plus dat ie in de meeste gevallen na een aantal jaren weer ingeruild wordt voor een nieuwe, hoe de staat dan is mede bepalend voor de inruilwaarde.
Zonnepanelen flikker je op je dak, je kijkt er (haast) nooit meer naar en het enige wat ze zo lang mogelijk moeten doen is zoveel mogelijk energie terugleveren aan het net. Na afloop van de levensduur leg je nieuwe, betere op je dak.

• Marc25579
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:24
Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Een nieuwe auto vergelijken met zonnepanelen trekt de boel wel een beetje scheef.
Die auto staat voor de deur (of in de garage), laat je aan familie en vrienden zien en wordt (in de meeste gevallen) op en top gepoetst en vertroeteld. Plus dat ie in de meeste gevallen na een aantal jaren weer ingeruild wordt voor een nieuwe, hoe de staat dan is mede bepalend voor de inruilwaarde.
Zonnepanelen flikker je op je dak, je kijkt er (haast) nooit meer naar en het enige wat ze zo lang mogelijk moeten doen is zoveel mogelijk energie terugleveren aan het net. Na afloop van de levensduur leg je nieuwe, betere op je dak.
Of je nu voor 1 euro iets in een verpakking bij de action koopt of dat je voor 10k aan panelen laat plaatsen, als iets NIEUW is mag je verwachten dat dit ook NIEUW wordt opgeleverd.
Tenminste zo denk ik hierover. 8)7

• Harry21
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
En wij de panelen van 350 kw voor 100 euro inkoop kopen, kost geen drol die zooi.

• Veenbrandt
  • Laatst online: 19-11 18:23
@Acradavos Je betaalt een hoop geld en dan mag je verwachten dat ze er netjes mee omgaan. Beschadigingen bij nieuw materiaal zou ik ook niet fijn vinden, dus ik begrijp je sentiment, maar schijnbaar ben je dan raar bezig volgens sommige :S.

Bij mij waren de randen ook beschadigd en zaten er krassen op het glas. Uiteindelijk ga je het vergeten en kijk je er niet meer na.

Het moet tegenwoordig allemaal zo rap mogelijk en of het nou beschadigd....boeiend toch?

• Wimbjorno
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-10 09:02
Ik heb ook eindelijke zonnepanelen sinds drie dagen. Net als bij @FabianGTI werd ook mij verteld dat het even een paar regenbuien nodig heeft om het schoon te krijgen. Zelf denk ik dat het ook de betere manier is aangezien je in mijn optiek zo weinig mogelijk op wil gaan lopen poetsen.

Wat betreft de krassen. Dit is echt iets wat je nu opmerkt, maar wat iemand anders niet gaat zien. Ik herken je gevoel, maar zou het laten voor wat het is. Puntje bij paaltje gaat het om de werking. Bij mij leveren ze ook nog niet op wat ze kunnen opleveren, maar dat kijk ik voor nu even een paar weken aan.

Hoop dat je er iets aan hebt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

No Hands schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:19:
[...]

Zonnepanelen zijn toch niet gelakt? Dat is glas.
Er zit een coating op, ik had dit van jou niet verwacht eigenlijk :/

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Yaksa schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:08:
[...]

Maar vreemd is dit wel, ik heb gebruikte panelen gekocht die minder krassen hadden, dus die zijn al op dak geweest, er af en op pallets, vervoerd enz. Dat deze dan zo onder de krassen zitten is niet fraai, komt bij dat er risico is dat ze misschien gevallen zijn en de cellen beschadigd, micro cracks zie je niet 123 maar komt later, voor garantie is lastig aan te tonen, misschien was het wel slechter weer.
Als ik bij iemand een aantal panelen zou kopen en ze zien er zo beschadigd uit krijgt hij ze terug en vraag ik om onbeschadigde, deze zijn gewoon minder waard.
En ik weet zeker dat jij dat ook zou doen, gooi op dak en kijken er niet meer naar is flauwekul en ook niet slim.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• No Hands
Rol-Co schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 07:45:
[...]

Er zit een coating op, ik had dit van jou niet verwacht eigenlijk :/
Wat ik bedoel is dat het paneel geen zonnebrand absorbeert omdat glas dat niet absorbeert, dat er coating opzit is me bekend uiteraard.
Iig bedankt voor het vertrouwen.

Pagina: 1