Zonnepanelen bijleggen met een extra omvormer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deano0532
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 27-06 23:48
Dag allemaal,

Allereerst zal ik mijn huidige situatie schetsen:

Momenteel heb ik 8 zonnepanelen op het dak liggen met ieder een vermogen van 280wp (totaal 2240wp). Dit samen met een omvormer van 2400wp één fase omvormer.

Nu wil ik 6 panelen extra op het dak bijleggen met ieder een vermogen van 390wp. Dit komt dus op een totaal vermogen van 2340wp.

Dan ligt er totaal een vermogen van 4580wp op het dak.

Nu heb ik de volgende vragen:
- Is het wijs om een extra omvormer bij te plaatsen op één fase, en deze bij te laten plaatsen op de groep van de huidige zonnepanelen of eventueel een aparte groep?
-Of adviseert men een 3-fase omvormer? Ik woon namelijk in een nieuwbouwhuis met 3 fase aansluiting.
-Of is het verstandig om de huidige omvormer te vervangen voor een grotere en daar alle panelen op aan te sluiten? Ik had eens ergens gehoord dat dit het maximaal vermogen van de nieuwe panelen verlaagd?

Qua kosten is het natuurlijk het makkelijkste om een één fase omvormer bij te plaatsen op een zelfde of aparte groep, maar doe ik hier ook goed aan?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 04-07 22:29
Komt alles op hetzelfde dakvlak of een deel oost en een deel west?
Welke richting en helling?
Wat voor omvormer heb je?

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deano0532
busscherski schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:47:
Komt alles op hetzelfde dakvlak of een deel oost en een deel west?
Welke richting en helling?
Wat voor omvormer heb je?
Alles komt op hetzelfde platte dak te liggen met oriëntatie zuid. Volgens mij is de hellingshoek +/- 20 graden van de huidige panelen.

Panelen liggen dus allemaal dezelfde kant op. De huidige omvormer is de Solax X1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:38
Hoe zwaar is je elektrische aansluiting? En hoe zwaar zijn je groepen, met name die waar de huidige omvormer op zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deano0532
De groep is een eaton B16 aansluiting (Eaton aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA). Zo zijn alle groepen hier in de meterkast.

Aansluiting is 3 x 25A

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
Deano0532 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:07:
De groep is een eaton B16 aansluiting (Eaton aardlekautomaat 1-polig+nul 16A B-kar 30mA). Zo zijn alle groepen hier in de meterkast.

Aansluiting is 3 x 25A
In dat geval, passen beide omvormers samen zeker niet op één groep. De grens voor 16 A ligt bij P = 230 x 16 = 3680 watt.
Goed nieuws, het is prima om een tweede omvormer te installeren. Dan aansluiten op een andere groep.
Dan kun je later mogelijk beide omvormers vervangen door één als je ook de aansluiting dusdanig wijzigt dat dit kan. Of je blijft bij twee losse en simpele omvormers.
Op dit moment is het goedkoper om een kleine omvormer met zes eigen panelen erbij te kopen inderdaad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 11:39
@Deano0532
Heb je ook nog de optie om ergens anders zonnepanelen neer te leggen?
In 2025 gaat namelijk de salderingsregeling op de schop en dan wordt oost-west oriëntatie gunstiger.

Verder zou je nu al kunnen kiezen voor een wat zwaardere omvormer om in de toekomst die 8 panelen te vervangen voor panelen met een hogere WP.

Maar ik vermoed dat het nu het makkelijkste en verstandigste is om de nieuwe installatie volledig los te zien van wat je al hebt. Dus nieuwe omvormer op een nieuwe aparte groep.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:28
Ook wel verstandig om bij een nieuwe 1 Fase omvormer deze niet op dezelfde fase aan te sluiten en helemaal niet op dezelfde aardlekschakelaar.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deano0532
chrisborst schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:16:
@Deano0532
Heb je ook nog de optie om ergens anders zonnepanelen neer te leggen?
In 2025 gaat namelijk de salderingsregeling op de schop en dan wordt oost-west oriëntatie gunstiger.

Verder zou je nu al kunnen kiezen voor een wat zwaardere omvormer om in de toekomst die 8 panelen te vervangen voor panelen met een hogere WP.

Maar ik vermoed dat het nu het makkelijkste en verstandigste is om de nieuwe installatie volledig los te zien van wat je al hebt. Dus nieuwe omvormer op een nieuwe aparte groep.
Waarom is oost-west opstelling dan gunstiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chrisborst
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-07 11:39
Deano0532 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:48:
[...]

De meeste mensen gebruiken de meeste stroom in de ochtend en richting de avond. Bij een oost-west opstelling heb je een lagere piek in de middag en een hogere opbrengst wanneer je zelf het meeste gebruikt. Je levert dus minder terug en gebruikt meer van je eigen stroom.
Bij minder salderen is dat dus gunstiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
Deano0532 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:48:
[...]

Afhankelijk van de situatie, maar als je niet meer kan salderen, dan kun je beter je opwek over de dag spreiden, zodat je meer uren je eigen stroom verbruikt.
Alleen kun je ook redeneren dat je ter zijner tijd je eigen opwek gaat opslaan in een thuisaccu, EV, enz. Dan wil je juist zoveel mogelijk kWh opwekken om op te slaan, zodat je dat later zelf kan verbruiken op het juiste moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 06:47
Ik had een vergelijkbare situatie.

12 bestaande panelen (12x335wp) = 4020 wp op een SolarEdge 3500H. Alles via schone groep richting meterkast. Ik wilde dit uitbreiden met 6 extra panelen op mijn schuur. (6x 370 = 2200 wp). Hier zat een stroomaansluiting maar met gebruikers ertussen. Ik heb een PV verdeler geplaatst in de schuur (met hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten) en daarop een 2e SolarEdge omvormer aangesloten.

Mijn hoofdzekering is 35A (dus ommenabij 35*230 = 8050w). Met mijn 6240w (in de meest ideale situatie) kom ik hier lang niet aan.

Beide 1 fase omvormers. Het werkt als een zonnetje!

MyMeuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
martijn946 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:01:

12 bestaande panelen (12x335wp) = 4020 wp op een SolarEdge 3500H. Alles via schone groep richting meterkast. Ik wilde dit uitbreiden met 6 extra panelen op mijn schuur. (6x 370 = 2200 wp). Hier zat een stroomaansluiting maar met gebruikers ertussen. Ik heb een PV verdeler geplaatst in de schuur (met hoofdschakelaar en 3 aardlekautomaten) en daarop een 2e SolarEdge omvormer aangesloten.

Mijn hoofdzekering is 35A (dus ommenabij 35*230 = 8050w). Met mijn 6240w (in de meest ideale situatie) kom ik hier lang niet aan.

Met een 1x35A hoofdzekering, zou je een maximale groepzekering van 25A mogen hebben. Een factor kleiner dan de 35A. En daarmee 5750 watt maximaal aan mogen sluiten.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mika7
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 27-05 14:11
martijn946 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:01:

Ik denk dat de meest ideale situatie alleen dat is wat de omvormer toelaat om te produceren m.a.w af te leveren. Dus als je omv aftopt bij 3500 en bv de 2e omvormer bij 2200 (6 panelen) kan het prima kloppen volgens de wet van de meterkast. (-; (max 5750w)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:33

de Peer

under peer review

Ga je nu wel je dak volledig volleggen? Of ga je mogelijk over 1 of 2 jaar nogmaals uitbreiden?

als je voor 3 fase gaat dan is het aantal panelen erg laag. Te laag eigenlijk.

Dus met je huidige plan zou ik voor 1 extra 1-fase omvormer gaan en daar die 8 panelen op aansluiten.

Maar kun je er niet nog 20 kwijt ofzo in totaal? Dan zou ik richting 3 fase gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn946
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 16-06 06:47
Mika7 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:42:
[...]

Ik denk dat de meest ideale situatie alleen dat is wat de omvormer toelaat om te produceren m.a.w af te leveren. Dus als je omv aftopt bij 3500 en bv de 2e omvormer bij 2200 (6 panelen) kan het prima kloppen volgens de wet van de meterkast. (-; (max 5750w)
Ik heb gezien dat de piek die ik had qua teruglevering voor 1 kort moment 5500w was. En dat was maar kort, verder is het bijna altijd net onder de 5k. Er kwam nergens rook uit :)
Playa del C. schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:34:
[...]

Met een 1x35A hoofdzekering, zou je een maximale groepzekering van 25A mogen hebben. Een factor kleiner dan de 35A. En daarmee 5750 watt maximaal aan mogen sluiten.
https://www.zonnepanelen.net/zonnepanelen-groep/
Bij beide zijn de groepszekeringen 16A.

MyMeuk

Pagina: 1