Hoe krijg ik twee magneetcontacten in serie met weerstanden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:24
Zoals de titel al aangeeft ben ik op zoek naar een antwoord hoe ik twee componenten (in dit geval magneetcontacten) van een alarmsysteem op 1 zone kan krijgen. Ik begrijp dat ik magneetcontacten zonder ingebouwde weerstanden nodig heb en ik weet hoe ik weerstanden over een enkel magneetcontact kan knopen. De logica daarachter begrijp ik ook, maar het wil me alleen niet lukken om dit in serie met een tweede magneetcontact te krijgen (ben al de hele avond aan het denken en uittekenen). Nu heb ik geen achtergrond in elektronica en schakelingen, dus erg lastig om dit voor elkaar te krijgen voor mij.

Wie kan me op de Jip en Janneke manier vertellen of uittekenen hoe ik dit moet doen?

Voor de volledigheid: het gaat hier om magneetcontacten met twee alarm en twee sabotage contacten. In totaal vier aders per magneetcontact.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:53
Je moet eerst even uitzoeken of de contacten gemaakt worden of verbroken worden bij alarm en sabotage.

Ik verwacht dat je beide contacten verbroken worden, dus dan moet je ze in serie zetten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J8hK_nmPbRT7QFuwTYgz_VwNyf0=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1rE2LZNuV70wVuHWFUzG8DjV.png?f=user_large
In dit geval maakt je ader 1 van mc1 aan de centrale vast, ader 2 van mc1 verbindt je met ader 1 van mc2 en ader 2 gaat naar de centrale. Zo heb je dus altijd een gesloten circuit, en mocht 1 van beide magneetcontacten verbreken dan wordt het gehele circuit verbroken. Je kunt dus niet zien welk van de 2 een melding geeft.

Je moet de alarm en sabotage contacten dus ook als 2 losse circuits zien.

En ik ga ervan uit dat het dus verbreekcontacten zijn, als het maak contacten zijn dan moet je ze parallel aansluiten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vfflZCjFkOK9xeXRMSgFMr0XlMI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bAmF4pD4zZAt5WcZvfVEMI7N.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Het zijn dus inderdaad verbreekcontacten.

Wat je aangeeft hoe het circuit moet zijn had ik ook uitgevogeld (sorry, had ik niet vermeldt), maar dan komt er dus nog bij dat er weerstanden overheen gemaakt moeten worden en dat er ook iets met de sabotagecontacten moet. Omdat dat er dus bij komt wordt het voor mij wat te lastig en zie ik de logica niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
weerstand eroverheen betekent parallel met het contact

maar kun je ze wel in serie zetten, want die weerstand plaats je met een reden. en als van beide magneetcontacten de alarm verbroken is heb je een andere weerstand op de centrale dan (omdat die ook in serie staan)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GZKosYCEQtOiDrawvgViIEuKlZk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/dq5ni1PEO6b48qThRHR9SNh0.png?f=user_large

want ik weet niet wat de centrale met de weerstand doet, want als je weerstanden in serie gaat zetten dan krijg je een andere weerstandswaarde (de waardes tel je bij elkaar op)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Dat is het hele euvel. De centrale werkt met 1k1 voor dicht en 2k2 voor open. Ik weet dat het mogelijk is om twee componenten in serie te zetten (heb het eerder gezien op dit soort centrales), maar wat ik ook doe, het lukt me niet om ze niet te laten optellen met elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frappuccino
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 23:14
Dus het werkt nu enkel met open contacten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brokencore
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:28
1k1 weerstand in serie met de magneetcontacten (verbrekers) en vervolgens over elk magneetcontact een 1k1 weerstand parallel. Alleen even testen wat er gebeurt wanneer beide contacten open zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Volgens mij heb ik hem. A staat voor Alarmcontact en T voor sabotagecontact:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y488oIxxTkPX_qxNnTT7e5uc-80=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T8IMHkqv6KUDcgbZpNkQqq4z.jpg?f=fotoalbum_large

Kan het op dit moment niet checken, want spullen liggen ergens anders.

[ Voor 17% gewijzigd door friggler op 13-07-2022 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
nu knoop je aders van alarm en van sabotage aan elkaar? is dat de bedoeling?

het lijkt me dat het alarm circuit apart op de centrale binnenkomt, en het sabotage circuit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Nee, het sabotagecontact komt op hetzelfde contact binnen als het alarmcontact. Even heel simpel gezegd, sabotagecontact is open is sabotagemelding op centrale. Afgezien hiervan, het klopt dat er op deze manier altijd 1k1 of 2k2 binnenkomt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S-te-fan
Oke, dus sabotage op de centrale is 0 weerstand, of oneindig.

Dan klopt wat dat betreft je schema, maar als beide alarm contacten nu open zijn krijg je 3k3 op je centrale. want je heb alle 3 de weerstanden dan in serie staan. maar wellicht gaat dat goed op de centrale omdat het nog geen oneindig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Hmmm, nu het het zegt... 3k3 is niet de bedoeling. Ik ga nog even verder stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:38

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ik verplaats je topic naar MME, dat is meer elektronica-gerelateerd.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
Neem aan dat je iets van een galaxy of satel gebruikt met die waardes?

Er zijn contacten met ingebouwde weerstanden, en anders kun je ze per stuk op een ingang aansluiten met de losse weerstand configuratie.

Er vanuitgaande dat je iets van een dubbele deur gaat beveiligen, wil je eigenlijk de deuren los van elkaar kunnen zien schakelen. Anders moeten beide contacten worden verbroken voordat de boel in alarm komt als je ze parallel plaatst.

Edit: in serie kun je geen onderscheid maken tussen de 2 contacten

[ Voor 9% gewijzigd door Koekstra op 13-07-2022 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• friggler
Het gaat inderdaad om een Satel centrale. Vanwege ruimtegebrek op de print zullen er zones gecombineerd moeten worden. Extra uitbreidingsprints gaan ook niet zonder de centrale te vergroten.

Morgen heb ik weer twee contacten voor m'n neus liggen en kan ik meten. Is toch wat makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jipenjanneke
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:59
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ILq1PMz-87Lhq-9BY1Hb_ZD4t38=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OEHPcXEpcPZDLc9Dl0H4B4cQ.jpg?f=fotoalbum_large
Eigenlijk moet de weerstand voor de sabotageherkenning groter worden dan 2k2 als de kring onderweg helemaal verbroken wordt, dat is in dit schema niet zo. Maar het voldoet wel aan de weerstandswaarden, dus het zou wel moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 10:45

Bob

Een Galaxy ondersteunt gewoon meerdere contacten in serie, ik weer niet meer van buiten of dat expliciet geprogrammeerd moet worden of de centrale slim genoeg is. Maar zoek dus eens op of het voor satel niet gelijkaardig is. Het is een veel voorkomende use case in ieder geval.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Bob schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 00:00:
Een Galaxy ondersteund gewoon meerdere contacten in serie, ik weer niet meer van buiten of dat expliciet geprogrammeerd moet worden of de centrale slim genoeg is. Maar zoek dus eens op of het voor satel niet gelijkaardig is. Het is een veel voorkomende use case in ieder geval.
Nou ja, da's een beetje het punt: ondersteunt de centrale die @friggler gebruikt meerdere contacten in serie? Als dat zo is, zou er documentatie over te vinden moeten zijn.

Als dat niet zo is, kun je wel gaan knutselen naar iets wat er op lijkt, maar je maakt je centrale onbetrouwbaar. Bij veel apparaten is dat niet zo erg, maar bij een alarm centrale wel! Als je twee keer achter elkaar een loos alarm hebt gehad om 3 uur 's-nachts, ga je de derde keer niet kijken. En dan wordt er wel ingebroken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koekstra
  • Registratie: November 2012
  • Niet online
friggler schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:14:
Het gaat inderdaad om een Satel centrale. Vanwege ruimtegebrek op de print zullen er zones gecombineerd moeten worden. Extra uitbreidingsprints gaan ook niet zonder de centrale te vergroten.

Morgen heb ik weer twee contacten voor m'n neus liggen en kan ik meten. Is toch wat makkelijker.
Maar even zonder gekheid, een dergelijke weerstandsconfiguratie of contact combinatie is echt basiskennis beveiliging.
Ik heb het idee dat je zelf wat gaat uitbreiden op een bestaand systeem terwijl beveiliging niet jouw vakgebied is, klopt dat?

Erg leerzaam natuurlijk, en leuk dat je wat gaat hobbyen, maar als dit bijvoorbeeld een gecertificeerde installatie is, of in onderhoud bij een installateur, is het niet altijd even handig hier zelf aan te zitten.

Kleine tip, vaak wordt de kastsabotage op een vrije input gebruikt. Diverse satel uitbreidingsprints hebben een losse sabotage input. Als je er een hebt in je centrale behuizing kun je die gebruiken voor je kastsabotage, en heb je een input vrij ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• friggler
@Koekstra ik ben langzaamaan in het vak aan het groeien. Kom van data-installaties af.
Pagina: 1