Geluidsisolatie zoldervloer (contactgeluidsisolatie)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 05-03 09:47
Ik wil de geluidsisolatie en contactgeluidsisolatie op de zolderverdieping doen om de zolder als slaapkamer te gebruiken. Ik heb een aantal vragen:
- de balken van de zoldervloer zijn ongeveer 16 cm hoog, moet ik de isolatiedikte even dik maken als de balken (16 cm isolatie) of moet ik wat ruimte overlaten voor de lucht/ventilatie?
- is de ondervloer + laminaat voldoende voor de contactgeluidisolatie?
- moet ik een zwevende ondervloer toevoegen?

Beste antwoord (via hainv201 op 14-07-2022 08:29)

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
hainv201 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

Voor holle ruimte isoleren, moet ik de isolatie zo dik als de balken aanbrengen of niet?
het heeft maar een minimaal effect ik zou de makkelijke weg kiezen erin stoppen wat je voor handen hebt (bv 80mm rockwool en het geld in bv de vloer steken en daarnaast de moeite in het plafond voor kierdichting, het liefste pak je 2 lagen gips en na de eerste laag kit je alle naden rondom en tussen de platen (in het geval van AK plaat kan je ze tussen de platen ook smeren) soms is het makkelijker om de boel gewoon vol te proppen (letop niet onder druk zetten 200mm in een gat van 160mm proppen, dan help je het contact geluid juist weer een weg te vinden.) er zijn ook speciale geluids werende gipsplaten die hebben gewoon een wat hoger soortelijk gewicht.zodat je bij 15 mm al heel wat kan, ze zijn wel duurder. wij passen bijna altijd gewoon 2x 12,5mm plaat toe.

kijk eens op de site van gyproc die hebben ook mooie verende regels.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-07-2022 20:43 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

ontkoppelde vloer zoals fermacel en een ontkoppeld plafond is de beste manier. De hole ruimte isoleren helpt maar minimaal en met name voor lucht geluid. (pratende mensen)

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-07-2022 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
twain4me schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:17:
ontkoppelde vloer zoals fermacel en een ontkoppeld plafond is de beste manier. De hole ruimte isoleren helpt maar minimaal en met name voor lucht geluid. (pratende mensen)
Voor holle ruimte isoleren, moet ik de isolatie zo dik als de balken aanbrengen of niet?

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• twain4me

twain4me

hainv201 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:12:
[...]

het heeft maar een minimaal effect ik zou de makkelijke weg kiezen erin stoppen wat je voor handen hebt (bv 80mm rockwool en het geld in bv de vloer steken en daarnaast de moeite in het plafond voor kierdichting, het liefste pak je 2 lagen gips en na de eerste laag kit je alle naden rondom en tussen de platen (in het geval van AK plaat kan je ze tussen de platen ook smeren) soms is het makkelijker om de boel gewoon vol te proppen (letop niet onder druk zetten 200mm in een gat van 160mm proppen, dan help je het contact geluid juist weer een weg te vinden.) er zijn ook speciale geluids werende gipsplaten die hebben gewoon een wat hoger soortelijk gewicht.zodat je bij 15 mm al heel wat kan, ze zijn wel duurder. wij passen bijna altijd gewoon 2x 12,5mm plaat toe.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 13-07-2022 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hainv201
twain4me schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:38:
[...]

Kan ik de zoldervloer met 3 lagen maken: Bovenop de huidige OSB-platenvloer breng ik één laag van dit isolatiemateriaal aan (https://www.isolatiemater...20mm-rd055-12plpak-750-m2), dan één laag van deze ondervloer (https://www.praxis.nl/ver...ort-gold-5m%C2%B2/5304388), dan het laminaat?

[ Voor 9% gewijzigd door hainv201 op 14-07-2022 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaakErWatVan
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 27-04 21:01
Ik heb een soortgelijke situatie en ben ook van plan met veerregels te gaan werken. Ik kan weinig andere aanbieders dan Gyproc vinden en ik vind de veerregels best duur (oppervlak ca 50m2 dus dat tikt wel aan). Zijn er mensen die soortgelijke oplossingen hebben? En wat zijn de ervaringen van TO?

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kromme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:32

kromme

Doe hubs slaag in het koffer..

Ik heb op mijn huidige plankenvloer van deze isolatiematren gelegd.
https://www.isolatiemater...k-v2u_1EmX1AaAoVWEALw_wcB
Hieroverheen underlaymentplaten bevestigd met schroeven en rubbers om een zwevende vloer te creeren.
Hieroverheen een laminaat ondervloer en laminaat.

Zie nu pas dat het een oud topic is

[ Voor 4% gewijzigd door kromme op 25-05-2023 22:51 ]

Keep it calm...en lek mig de zuk

Pagina: 1