Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henri3995
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 09:54
Beste gentletweakers,

ik heb een interessante situatie waar ik wat ervaren meningen over wil hebben:
Ik werk nu al circa 2 jaar bij een ingenieursbureau maar heb steeds meer de drang om een wereldreis te maken. Deze reis zou ongeveer 8 maanden duren.

Mijn planning is om mijn contract op te zeggen en dan na de sabbatical overnieuw te zoeken naar een baan (groot tekort binnen de technische sector) dus dat zou geen probleem zijn. En dan zou ik minder tijdsgebonden zijn om mijn reis misschien "te" snel te beëindigen.

Maar.

Wat zijn de gevolgen van een gat in je CV? Vooral als je dat gat "zelf" maakt door een sabbatical te nemen?

Ben benieuwd wat jullie denken!

Alle reacties

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• MainframeX
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-06 22:44
Dat komt tegenwoordig vaker voor. Ik zou me er niet druk om maken.

Idempotent.

Acties:
  • +41 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:40
"ik ben op wereldreis geweest" is een prima verklaring voor een gat in je CV. Als ze dat een probleem vinden dan weet je eigenlijk al dat je toch niet in die bedrijfscultuur past.

En in de techniek is de kans dat iemand er om vraagt sowieso klein. Sterker nog, als je huidige werkgever je bevalt kun je waarschijnlijk nog wel afspreken dat je baan er voor je is als je terug komt. Goed personeel is tegenwoordig zo lastig te vinden.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12:30
Denk dat het vooral uitmaakt wat je dan in dat sabbatical gaat doen (althans, wat je daarover vertelt bij je sollicitatie :))

Wereldreis is een prima verhaal en lijkt me geen enkel probleem.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:56
Onbetaald verlof nemen, heb je geen gat :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Sibrand
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:28
Ik heb na mijn opleiding (werktuigbouwkunde) 1 jaar gewerkt en ben vervolgens 15 maanden op reis geweest.
Reacties bij sollicitaties na terugkomst waren allemaal positief en enthousiast.
Persoonlijk zou ik me er 0 zorgen over maken.
Edit: dit was een paar jaar geleden, toen de personeelstekorten in de techniek een heel stuk minder waren.

[ Voor 18% gewijzigd door Sibrand op 13-07-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Henri3995 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:27:

Wat zijn de gevolgen van een gat in je CV? Vooral als je dat gat "zelf" maakt door een sabbatical te nemen?
Heeft geen enkel gevolg. Een gat van je CV is alleen belangrijk als je niet uit kunt leggen wat je in die tijd gedaan hebt. Gestudeerd? Prima. Wereldreis? Top. Op de bank gezeten en Netflix gebinged? Daar kun je wel eens pittige vragen over krijgen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 01-06 21:07

Don Quijote

El Magnifico

0 negatieve gevolgen. Sterker nog, ik zie dingen als een wereldreis maken vaak als een pluspunt op een CV. Toont mij in ieder geval aan dat iemand zelfstandig is en zichzelf kan redden in onbekende situaties.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Henri3995
  • Registratie: Juni 2022
Dank jullie wel!

bedankt voor alle reacties, mijn angst is dus (voor een groter deel) ongegrond.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flyingdutchboy
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 28-05 11:07
Kans is groot dat je na 8 maanden weer supergemotiveerd bent om aan de slag te gaan.. als je dat uitstraalt...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hielko
  • Laatst online: 10:19
Henri3995 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:27:
Beste gentletweakers,

ik heb een interessante situatie waar ik wat ervaren meningen over wil hebben:
Ik werk nu al circa 2 jaar bij een ingenieursbureau maar heb steeds meer de drang om een wereldreis te maken. Deze reis zou ongeveer 8 maanden duren.

Mijn planning is om mijn contract op te zeggen en dan na de sabbatical overnieuw te zoeken naar een baan (groot tekort binnen de technische sector) dus dat zou geen probleem zijn. En dan zou ik minder tijdsgebonden zijn om mijn reis misschien "te" snel te beëindigen.

Maar.

Ben benieuwd wat jullie denken!
Met 8 maanden heb je helemaal geen gat op je CV. Redelijk gebruikelijk om gewoon per jaar aan te geven waar je hebt gewerkt, dan zijn 8 missende maanden niet eens zichtbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orangelights23
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 06:56
Sterker nog, je hebt zelfs op LinkedIn de optie om dat aan te geven.

Iemand die een sabbatical heeft genomen, zeker ‘maar’ 8 maanden, zou ik nog steeds prima kunnen aannemen. Gaan we het de eerste paar weken over de reis hebben, mooi toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Het belangrijkste is dat je gat te verklaren is, als je kan zeggen dat je gewoon 8 maanden de wereld hebt rondgereisd is dat prima. Als je een gat van 8 maanden hebt omdat je ontslagen was en geen werk meer kon vinden is dat iets heel anders.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Niet over inzitten. Het gaat een potentiele werkgever geen reet aan wat je die 8 maanden gedaan hebt. Je bent niet verplicht om altijd maar te werken.
Als ze het een probleem vinden is het een kutwerkgever.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

Qwerty-273

Meukposter

Behalve een gat voor jezelf (wereldreis, studeren, etc.) komt een gat als mantelzorger ook steeds vaker voor. Men kijkt echt niet (meer) of elke periode op elkaar aansluit. Als ze dat wel doen, dan zit er meer oudbollig mis in de organisatie.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Lordy79
  • Laatst online: 06:13

Lordy79

Vastberaden

Ik sluit me aan bij hierboven. Maar zelfs als iemand 8 maanden thuis zit en netflixt zou mij niet doen besluiten om iemand niet aan te nemen. Je moet toch lekker zelf weten wat je doet met je leven?

Kijk, als iemand jaren en jaren ongewenst werkloos is gaat er wel een lampje branden maar zelfs dan ligt het helemaal aan het verhaal erachter.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10:53
Heb zelf een gat van een jaar op mijn CV door burnout en de gevolgen. (aflopend contract dus van rechtswege uit dienst e.d.)
Ben er bij sollicitaties gewoon open en eerlijk over. Op het feit dat ik daardoor mijn grenzen veel beter ken wordt alleen maar positief gereageerd. Heeft in elk geval nog geen enkele baan in de weg gestaan.

Als een gat van een jaar door burnout al niet als een negatief punt werkt, zal een wereldreis (extra levenservaring, inzicht in andere culturen, volledig "uitgerust") al helemaal geen probleem zijn.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 27-01 11:55

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

Lordy79 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:39:
Ik sluit me aan bij hierboven. Maar zelfs als iemand 8 maanden thuis zit en netflixt zou mij niet doen besluiten om iemand niet aan te nemen. Je moet toch lekker zelf weten wat je doet met je leven?
Precies, een sabbatical is een sabbatical. Of je die tijd nou besteed aan een wereldreis, het opknappen van een huis, trainen voor een marathon of het uitspelen van World of Warcraft of The Sims 3. Kan allemaal prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMDC
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Lordy79 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 07:39:
Dit. Ik zou me er totaal niet aan storen bij de kandidaten die ik binnen krijg.

Sterker nog, ik zou liever iemand aannemen die net van een sabbatical komt dan iemand die bij wijze van spreken gisteren om 18:00 nog z'n laptop aan het inleveren was bij z'n vorige baan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 22:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

heel simpel, een gat op je CV is gewoon een gat op je CV.
uiteindelijk ontstaat een bepaalde indruk van de 'tijdslijn' op een cv, waarbij het niet noodzakelijk opeens veel beter is, als iemand een enorm lange tijd bij slechts één werkgever gewerkt heeft en nooit iets anders gedaan.

Als je aan kunt spreken wat je tijdens dat 'gat' gedaaan hebt en kunt aangeven welke gedachte erachter zat en welke invloed dat op je gehad heeft lijkt me dat gewoon eerder een positief iets.

Van 8 maanden reizen leer je verdomd veel en iemand die zoiets kan doen, zelf organiseren en plannen, lijkt me zeker eigenschapppen hebben die veel bedrijven graag zien

[ Voor 28% gewijzigd door RM-rf op 14-07-2022 09:33 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kriebelkous
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 02-03 13:54
Website maken en een blogje er op. Leuk voor de mensen die je "achterlaat", leuk voor jezelf om later eens terug te lezen en je toekomstig werkgever weet exact wat voor vlees hij in de kuip heeft. Als je dan niet wordt aangenomen paste je sowieso niet. Een beter persoonlijk profiel kun je niet hebben lijkt me.

Maar ook zonder zoiets is een wereldreis juist een pluspunt op je cv.

[ Voor 10% gewijzigd door Kriebelkous op 14-07-2022 09:50 ]

www.racetalk.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je huidige werkgever bevalt zou ik ook gewoon de afspraak maken om terug te komen. Dan hoef je de laatste periode van je reis ook geen zorgen te maken / bezig te zijn met nieuw werk vinden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

RM-rf schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:31:
heel simpel, een gat op je CV is gewoon een gat op je CV.
uiteindelijk ontstaat een bepaalde indruk van de 'tijdslijn' op een cv, waarbij het niet noodzakelijk opeens veel beter is, als iemand een enorm lange tijd bij slechts één werkgever gewerkt heeft en nooit iets anders gedaan.

Als je aan kunt spreken wat je tijdens dat 'gat' gedaaan hebt en kunt aangeven welke gedachte erachter zat en welke invloed dat op je gehad heeft lijkt me dat gewoon eerder een positief iets.

Van 8 maanden reizen leer je verdomd veel en iemand die zoiets kan doen, zelf organiseren en plannen, lijkt me zeker eigenschapppen hebben die veel bedrijven graag zien
Het lijkt me dat je de ingewikkeldheid van een hotel en een ticket boeken schromelijk overschat.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

evilution schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:58:
[...]

Het lijkt me dat je de ingewikkeldheid van een hotel en een ticket boeken schromelijk overschat.
It depends. Een cruise is inderdaad niet zo moeilijk en zegt vooral dat je geen geldgebrek hebt. Maar met je rugzakje 15 landen door is al een heel ander verhaal. Daar komt wel wat voorbereiding en logistiek bij kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:15

Barrycade

Through the...

[...]

Als je dat deel van 8 maanden reizen ziet als leren dan denk ik dat je een verkeerd beeld hebt van wat je uit zo'n reis kan halen.

Een wereldreis heeft meer toegevoegde waarde als je bij een multinational /breder georiënteerd bedrijf gaat werken dan bij een papa en mama bedrijf waarbij doe maar gewoon, das al gek genoeg de standaard is.

Maar denk dat je bij dat soort bedrijven ook niet moet solliciteren, want dan krijg je dit soort reacties dus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 28-05 12:42
Zeker in de huidige tijd (en dan bedoel ik niet per se overal personeelstekort, maar meer dat balans prive/werk belangrijker wordt gevonden dan vroeger), is dit geen enkel probleem.

Zag afgelopen week op LinkedIn nog een heel artikel dat we moeten stoppen met een periode niet werken "een gat in het CV" moeten noemen. CV betekend levensloop, en daarin komt het woord "werk" niet voor. Je hebt nooit een gat in je levensloop, je hebt wel periodes waarin je niet werkt (in ieder geval niet als in werken voor een werkgever). Je kunt wel aan jezelf werken, of dus acht maanden iets anders doen om op te laden, omdat je het verdient hebt of omdat je iets moet met je geld.

Zou me er niet druk om maken in ieder geval.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-06 22:04

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

[...]

daar gaat het niet om:

Een CV beschrijft bepaalde levenservaringen, en geeft een indruk van iemand karakter en mogelijkheden.

bepaalde betaalde werkzaamheden vallen eronder, maar onderschat ook niet dat het voor werkgevers ook best aantrekkelijk kan zijn als iemand zeer ondernemend is; en een 8 maanen rondreizen kan daarover ook juist een goede indruk wekken.

in dat geval geeft die periode van reizen ook een indruk, en die hoeft zeker niet enkel negatief te zijn.
Als iemand voor zichzelf de mogelijkheid heeft kunnen scheppen een bepaalde tijd bepaalde dromen/wwensen na te jagen door te reizen, heeft hij daar meestal zeker iets voor moeten doen.
niet iedereen kan zomaar 8 maanden eventjes vrij nemen en die tijd verbringen met de wereld rondreizen.

waarbij het een groot verschil is of iemand gewoon erg rijke ouders heeft of een fikse erfenis gehad, en die nu opsoepeert door domweg en beetje planloos rond te reizen tot dat geld op is;
Of of iemand werkelijk heel bewuste een specifieke ervaring uitgepland heeft en najaagt en ook weet te werken binnen de mogelijkheden van een beperkt budget (en misschien tussendoor ook soms ter plekke bij moet verdienen, baantjes lokaal aanneemt of tussendoor bepaalde online werkzaamheden doet)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Zou mij niet zo zorgen maken over gaten in een CV.
Als men jong is, gaat het maken van een wereld reis veel beter dan op later leeftijd.
Spreek uit ervaring, dat ik nu niet meer 3de klas zou gaan reizen of op rare tijdstippen omdat die ene trein alleen op 3 uur in de nacht rijdt.

Kan best dat u jaartje vrij hebt genomen om uw eigen huis te verbouwen, gewerkt aan een project met een heftige geheimhouding. Gaat nieuwe werkgever niets aan.

Volgens mijn is het meer de norm om een competentie cv te schrijven waar u opzet wat u goed in bent en welke ervaring u opdeed waar ook ter wereld verschillende per werkgever en functie.
Als werknemer op een ingenieursbureau kan het natuurlijk ook omkleed worden als een verrijking om bouwstijlen en technieken in de wereld te verkennen. (zou zo maar kunnen dat hier van uit de Nederlandse overheid nog een potje is voor funding)

Of Digital nomad worden dan is er altijd ruimte voor een vakantie gevoel.
Als in reizen en werken op locaties voor huidige werkgever en komt een paar keer per jaar terug voor overleg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 10:50
downtime schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:10:
[...]

It depends. Een cruise is inderdaad niet zo moeilijk en zegt vooral dat je geen geldgebrek hebt. Maar met je rugzakje 15 landen door is al een heel ander verhaal. Daar komt wel wat voorbereiding en logistiek bij kijken.
Als je alles volledig van tevoren uit wil plannen wel ja, of perse landen in wil waar je nog een visum voor moet aanvragen.
Maar als je al een lijstje van (gemakkelijke) landen hebt, we kunnen als Nederlander immers 167 landen in zonder visum, dan is een hostel zo geboekt en een camper voor een road trip in Australie voor over drie maanden regel je wel vanuit Vietnam.

Lukt het allemaal niet, dan zijn er ook andere mooie dingen om te doen die nog wel kunnen. Maar gezien er in 8 maanden tijd sowieso wel iets mis zal gaan is de teleurstelling alleen maar groter als je vervolgens een maand aan tickets en uitjes in de prullenbak kan gooien omdat er logistiek iets in de weg zat...

Boek de drie dingen waar je echt geweest wil zijn ruim op tijd, en de rest volgt vanzelf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-06 13:49
Ik heb afgelopen maanden ca 10 gesprekken gehad en ik geloof dat in 7-8 gevallen er is gevraagd waarom ik al vanaf maart niet meer werkzaam ben bij mijn vorige werkgever. Dit allemaal heel vooraan in het proces.
Ik had er 3 jaar en 1 maand gewerkt. En sommige hadden het vermoeden dat ik ontslagen was. Maar niemand heeft het verkeerd opgevat en vonden het wel benoemenswaardig om te stoppen zonder nieuwe baan, iets wat dus niet vaak voor komt.

Mijn reden was gewoonweg vrije tijd willen creëren, omdat ik al 2 jaar in een verbouwing zit (99% doe ik zelf) en ik was wel klaar bij mijn WG door verschillende kleinere redenen.
Dit heb zo ook netjes omschreven bij de sollicitaties. Geen probleem bij alle werkgevers.
Geen werk hebben geeft je ook de optie veel vrijer te denken merk ik.

Zeker in deze markt niks om je zorgen over te maken.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 30-05 22:44
Ik ben ontslagen door corona en heb bewust 10 maanden out geweest (slecht werkaanbod en kinderen). Was geen enkel probleem voor ondertussen huidige werkgever. Komt erg vaak voor tegenwoordig hoor. Bovendien is de arbeidsmarkt zeer krap, dus ik zou me geen zorgen maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12:28

FreakNL

Well do ya punk?

Yankovic schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:43:
[...]

Als je alles volledig van tevoren uit wil plannen wel ja, of perse landen in wil waar je nog een visum voor moet aanvragen.
Maar als je al een lijstje van (gemakkelijke) landen hebt, we kunnen als Nederlander immers 167 landen in zonder visum, dan is een hostel zo geboekt en een camper voor een road trip in Australie voor over drie maanden regel je wel vanuit Vietnam.

Lukt het allemaal niet, dan zijn er ook andere mooie dingen om te doen die nog wel kunnen. Maar gezien er in 8 maanden tijd sowieso wel iets mis zal gaan is de teleurstelling alleen maar groter als je vervolgens een maand aan tickets en uitjes in de prullenbak kan gooien omdat er logistiek iets in de weg zat...

Boek de drie dingen waar je echt geweest wil zijn ruim op tijd, en de rest volgt vanzelf wel.
Ik denk dat je onderschat hoe slecht redzaam de gemiddelde Nederlander is. En al helemaal in het (verre) buitenland.

Waarom denk je dat er reisbureau's bestaan? En TUI? Naar Curacoa kun je prima met een lijnvlucht hoor, maar 9/10 gaan met TUI... Ze vinden het al eng als er geen bus staat te wachten op de luchthaven.

Als jij aangeeft dat je tijdens je sabbatical 9 maanden door Azie of Zuid-Amerika heb gereisd geeft dat aan dat je behoorlijk zelfredzaam bent, je kunt schakelen in onverwachte situaties, niet bang bent voor veranderingen en ook geen problemen hebt met andere culturen.

Ik zie het als een pluspunt. En ik denk vele werkgevers met mij.

Ik heb in 2006 (na mijn afstuderen) 3 maanden gereisd en in 2013 (tussen 2 banen in) ook 3 maanden.. Dat zijn kortere periodes dus die heb ik gewoon weggemoffeld op mijn CV.. Maar ik vertel er nog vaak over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
Het is wel 15 jaar geleden dat we 6 maanden weg zijn geweest, vandaar de tekst in verleden tijd ;). Wat de andere mensen voor mij hier al posten over dat gat in je CV, dat is er niet.

Een aantal punten waar je over na moest denken. De eerste heb je al over nagedacht en dat is de arbeidsmarkt, maar vergeet niet na te denken wat je doet met zaken omtrent de sociale zekerheid in Nederland. Op het moment dat je arbeidsongeschikt raakte in het buitenland en zonder baan kon je toentertijd fluiten naar je geld. Er zijn verzekeringen die je kon nemen, maar die waren erg duur. Onbetaald verlof, maar met behoud van je sociale zekerheid was ook duur. Daarnaast miste je een klein deel van je opgebouwde AOW als je in het buitenland verblijft. 8 maanden uit Nederland was toen de grens dat je geëmigreerd was.

Daarover nadenken en verder gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• selena81
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
(overleden)
Gaten in je CV zijn alleen een probleem als ze echt heel groot zijn of als je geen goede verklaring hebt.

'ik was op wereldreis' is een puike verklaring. Daarmee scoor je bij de meeste recruiters zelfs meer punten dan als je gedurende die tijd gewoon aan het werk was (daar vind ik wat van, maar daar gaat het nu niet om)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 20:10
De meesten roepen, geen probleem, maar als het 1e gesprek dan komt wordt er vaak wel over doorgevraagd. Let erop hoe er wordt gevraagd, kritisch invasief of empatisch en baseer zeker je keus daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 03-06 20:10
kemphaas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:26:
Je hebt nooit een gat in je levensloop
+1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jealgu
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 11:52
Zelf een paar jaar geleden een jaar weg geweest. Ben nu toe aan een baanwissel, dus heb recente sollicitatue ervaring. Mijn ervaring: speelt geen rol, of het maakt een positieve indruk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• idef1x
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 21:16
Ik ben inmiddels 2 keer op sabbatical geweest. Bij de 1e keer stelde mijn toenmalige werkgever onbetaald verlof voor, waar ik voor bedankte...Geen idee wanneer ik terug zou komen en of ik terug zou komen...je weet het nooit en wilde me niet vastleggen ;-). Na terugkomst een jaar later had ik binnen no time alweer een job. Sabbatical vonden ze wel goed dat ik dat had gedaan.....3 jaar later nog maar eens gedaan en wederom na terugkomst weer vlot een baan. Ik denk maar zo als je nog fit bent kun je beter nu even lang er tussenuit dan dat je oud en versleten achter de geraniums naar buiten zit te mijmeren van had ik maar.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• newtastyland
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03-06 22:25
Hielko schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 20:42:
[...]

Met 8 maanden heb je helemaal geen gat op je CV. Redelijk gebruikelijk om gewoon per jaar aan te geven waar je hebt gewerkt, dan zijn 8 missende maanden niet eens zichtbaar.
Gewoon noemen, niet proberen te verbergen op deze manier. Mocht je ooit gescreend worden, dan krijg je daar geheid vragen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00

Qwerty-273

Meukposter

Tja met een screening kijkt men wel naar meer zaken dan wat er op een initiële cv staat die je per mail de schutting overgooit. Vaak zie je dan ook dat je jouw cv netjes zelf mag invullen in het screeningssysteem, en dat er met de eigen flitsende pakkende cv opmaak niets gedaan wordt. Afhankelijk van het type screening, krijg je natuurlijk vragen over een wereldreis, zeker als je daarmee op "risico" plekken bent geweest en hoe je dat bekostig hebt.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Zolang een gat gewoon uit te leggen is is er niks aan de hand :)
Ik heb er twee. Eerste was een gevalletje wegsnijden wegens crisistijd (begin 2009). Zat in specialistische functies, weinig vraag. Half jaar thuis gezeten, toen weer lekker aan de bak.
Tweede keer was recentelijk maar telt alleen als je naar de losse detacheringsopdrachten kijkt. Corona, partner in de zorg en ineens part time opvang voor een 2 cq 4 jarige. Daarna weer vrolijk aan de slag :)
Zal niemand iets van zeggen allemaal, zelfde geldt voor een sabbatical, reizen of whatever. Je krijgt hooguit de vraag waarom je een sabbatical pakte. Een antwoord dan als "voor mijn gevoel was het nu of nooit" is dan ook gewoon prima :)

Enige situaties waar je je wel zorgen zou moeten maken is een ontslag op staande voet, want dat gebeurt niet zomaar. Maar dan heb je het meestal ook echt aan jezelf te wijten ;)
Zelfs een langlopend conflict met een oud werkgever kun je gewoon uitleggen, want dan kun je niet altijd zomaar elders aan de bak voor dat afgerond is.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:53
Ik heb ook een gat van een jaar in mijn CV. Niemand die er ooit naar gevraagd heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:49
Als werkgever bij een ingenieursbureau kan ik iedereen alleen maar gelijk geven, een "gat" van 8 maanden is geen probleem. Sterker : dan weet ik dat die werknemer zijn "onrust" al gestild heeft. Ik heb werknemers die ieder jaar een maand op vakantie gaan naar een ver land, daar is op te plannen. Maar ik heb ook werknemers waarvan ik het idee heb dat ze ieder moment zouden kunnen ophouden om te gaan reizen...

Daarbij kunnen branche-brede ontwikkelingen trouwens wel een probleem zijn. Ik weet niet hoe het in het WTB-land is maar als je als adviseur omgevingsrecht op dit moment, met de omgevingswet in aantocht per 1-1-23, nu acht maanden uit het vakgebied wil om een wereldreis te maken dan loop je achterstand op.

Ik heb trouwens ook een sollicitant (moet ik nog spreken) die 10-12 jaar fulltime mantelzorg gedaan heeft en nu weer in wil stromen. Daar heb ik toch wel mijn reserves bij, ik ben benieuwd of die nog wel op de hoogte is van wet- en regelgeving en jurisprudentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ik ben het ermee eens dat het op zichzelf echt geen probleem zal zijn. Zitten we als je terug komt in een diepe recessie, tja dan is het voor iedereen moeilijker.

Maar al dat geneuzel over hoeveel het wel niet over je zegt? Nou ja, die mensen die dat vinden kunnen ook aan de andere kant van je sollicitatiegesprek zitten, dus ja sommige zullen er zo instaan. Maar voor mij is het net als de discussies hier over je hobbies op je CV zetten, waar volgens sommige je zoveel kan afleiden aan iemand zijn hobbies. Enige wat je wat mij betreft kan afleiden aan jouw sabbatical, is dat je de keuze hebt gemaakt een tijdje niet te werken om meer van de wereld te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
pennywiser schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:46:
De meesten roepen, geen probleem, maar als het 1e gesprek dan komt wordt er vaak wel over doorgevraagd. Let erop hoe er wordt gevraagd, kritisch invasief of empatisch en baseer zeker je keus daarop.
Het gat is geen probleem. De manier hoe je dat benoemt en bespreekt kan dat zeker wel zijn. ;)

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CornermanNL
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:26
bvdbos schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:31:
Als werkgever bij een ingenieursbureau kan ik iedereen alleen maar gelijk geven, een "gat" van 8 maanden is geen probleem. Sterker : dan weet ik dat die werknemer zijn "onrust" al gestild heeft. Ik heb werknemers die ieder jaar een maand op vakantie gaan naar een ver land, daar is op te plannen. Maar ik heb ook werknemers waarvan ik het idee heb dat ze ieder moment zouden kunnen ophouden om te gaan reizen...

Daarbij kunnen branche-brede ontwikkelingen trouwens wel een probleem zijn. Ik weet niet hoe het in het WTB-land is maar als je als adviseur omgevingsrecht op dit moment, met de omgevingswet in aantocht per 1-1-23, nu acht maanden uit het vakgebied wil om een wereldreis te maken dan loop je achterstand op.

Ik heb trouwens ook een sollicitant (moet ik nog spreken) die 10-12 jaar fulltime mantelzorg gedaan heeft en nu weer in wil stromen. Daar heb ik toch wel mijn reserves bij, ik ben benieuwd of die nog wel op de hoogte is van wet- en regelgeving en jurisprudentie.
Ik heb mensen meegemaakt die 30 jaar aaneengesloten op de hoogte waren van de laatste stand van zaken maar het maar niet in een goed vat wisten te gieten, ondanks dat ze perfect op de hoogte waren.

Ik zou dat niet te zwaar laten meewegen, als iemand in die tijd gewoon zijn vak kennis op peil houdt kan het weleens een meer dan prima aanwinst zijn. Vergeet niet dat mantelzorg enorm zwaar is, je hebt dan te maken met een doorzetter. Dat zijn meestal niet de mensen die zich melden voor een functie als ze niet beslagen ten ijs kunnen komen.

Enorm off topic wel , dus on topic , cv gaten zijn geen probleem, zeker niet met dat soort als algemeen erkende levensverrijkende periodes. Langdurige ziekte daarentegen kan wel erg nadelig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

FreakNL schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:26:
[...]

Ik denk dat je onderschat hoe slecht redzaam de gemiddelde Nederlander is. En al helemaal in het (verre) buitenland.

Waarom denk je dat er reisbureau's bestaan? En TUI? Naar Curacoa kun je prima met een lijnvlucht hoor, maar 9/10 gaan met TUI... Ze vinden het al eng als er geen bus staat te wachten op de luchthaven.

Als jij aangeeft dat je tijdens je sabbatical 9 maanden door Azie of Zuid-Amerika heb gereisd geeft dat aan dat je behoorlijk zelfredzaam bent, je kunt schakelen in onverwachte situaties, niet bang bent voor veranderingen en ook geen problemen hebt met andere culturen.

Ik zie het als een pluspunt. En ik denk vele werkgevers met mij.

Ik heb in 2006 (na mijn afstuderen) 3 maanden gereisd en in 2013 (tussen 2 banen in) ook 3 maanden.. Dat zijn kortere periodes dus die heb ik gewoon weggemoffeld op mijn CV.. Maar ik vertel er nog vaak over.
Nou, misschien ben ik geen gemiddelde Nederlander dan.
TUI is toch voor als je naar een all-inclusieve in Antalya of Sharm Al Sheikh wil?

Ik ging altijd op de motor op vakantie, beetje globaal een einddoel hebben en verder zie je wel. Campings kom je vanzelf tegen. Ooit een georganiseerde motorfietsreis naar de USA gedaan op mijn eigen motor. Beperkt als in het het vervoer van mij en motorfiets was min of meer collectief geregeld en je werd 6 weken na aankomst weer in de juiste haven verwacht...
Verder begin deze eeuw twee keer een ticket naar SIN geboekt via een reisbureau omdat er toen nog niet zoveel online kon.
Sindsdien letterlijk iedere trip online geregeld direct met airliners, hotels tot aan taxi’s of whatever vervoer aan toe. En dit waren altijd trips met veel reizen, verschillende hotels, geplande dagtrips, meerendeel ZO-Azië maar ook in Zuid-Europa. En lokaal kun je ad hoc ook makkelijk dingen regelen. Ik ben eens in Thailand door mijn dochtertje van 4 het ziekenhuis in geslagen :+

Ja, bij een sabbatical moet je misschien wat meer van te voren uitzoeken en maar ik vind dat redelijk triviaal in vergelijking met bijvoorbeeld het managen van een groot infrastructureel project waarbij ongeveer een miljoen dingen meer te regelen en te monitoren zijn.

Enige meerwaarde is dat het kennelijk om iemand gaat die niet bang is zijn/haar eigen plan te trekken als dat moet. Maar daar is niet per se een sabbatical voor nodig.

[ Voor 5% gewijzigd door evilution op 15-07-2022 17:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
8 maanden valt bijna al niet op ik heb een gat van 3 jaar wordt echt niet naar gevraagd zeker op dit moment niet. Als de rest van je CV gewoon goed geen probleem.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07:12
kemphaas schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:26:
Zeker in de huidige tijd (en dan bedoel ik niet per se overal personeelstekort, maar meer dat balans prive/werk belangrijker wordt gevonden dan vroeger), is dit geen enkel probleem.

Zag afgelopen week op LinkedIn nog een heel artikel dat we moeten stoppen met een periode niet werken "een gat in het CV" moeten noemen. CV betekend levensloop, en daarin komt het woord "werk" niet voor. Je hebt nooit een gat in je levensloop, je hebt wel periodes waarin je niet werkt (in ieder geval niet als in werken voor een werkgever). Je kunt wel aan jezelf werken, of dus acht maanden iets anders doen om op te laden, omdat je het verdient hebt of omdat je iets moet met je geld.

Zou me er niet druk om maken in ieder geval.
Je CV is inderdaad je levensloop, en kun je dan ook prima meer op kwijt dan enkel en alleen je werkervaring indien je wenst. Maar onder het kopje werkervaring ontstaan natuurlijk toch een mogelijk gat.

Ik zou er verder met 8 maanden overigens niet zozeer over in zitten, daar niet van. Sterker nog, je kunt overwegen het juist ergens anders binnen het CV dan wel motivatiebrief kort aan te stippen indien je wilt. Enigszins afgestemd om het bedrijf uiteraard waar en of dit passend is.
bvdbos schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 22:31:
Grotere onderbrekingen zijn inderdaad sneller een issue. Dingen veranderen. Terugkeren, hoe leuk het ook lijkt, werkt in de praktijk dan lang niet altijd goed meer. Mijn eigen ervaring met mensen die in ieder geval binnen de gezondheidszorg na lange tijd zijn terug gekeerd, is dat slechts een fractie hiervan de functie naar behoren vervult. De rest is vaak gewoonweg niet op de hoogte van hoe zaken hedendaags functioneren, hoe zich anno 2022 te gedragen binnen de werkzaamheden, wat hun rol is en welke vereisten er momenteel zijn. Iets dat vaak heel lastig te doorbreken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
@Henri3995 Inmiddels zijn we een jaar verder. Ben je nog op pad geweest?
Pagina: 1