Kan ik een bestand terughalen nadat het verwijderd is?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinotje2
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 25-10-2023
Hallo allen,

Ik heb een Macbook Pro waar macOS 12.4 (Monterey) op draait.

Als ik per ongeluk bestanden hebt verwijderd en de prullenmand ook nog eens geleegd.
Kan ik dan nog de verwijderde bestanden terughalen?

Vroeger toen ik Windows 10 gebruikte, dan kon ik nog met een hulpprogramma als Recuva de verwijderde bestanden herstellen. Maar helaas zie ik dat Recuva enkel voor Windows is bedoeld.

Kan iemand mij helpen? Of ben ik echt mijn bestanden voorgoed kwijt?
Ook niet met behulp van een professional? Want het gaat om gedigitaliseerde VHS homevideos van vroeger... ik wil ze zo graag weer terug...

Groetjes,
Pino

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Redelijke kans dat je weer data kunt recoveren ja. Als het echt belangrijk is, zou ik het aan een professionele partij overlaten. Bijvoorbeeld iets als https://www.datarecoverynederland.nl/ (geen ervaring mee overigens).

Het is in ieder geval wel belangrijk om je MacBook niet meer te gebruiken. Op die manier voorkom je dat hetzelfde segment wordt overschreven.

Mijn kennis op dit vlak is overigens wel wat gedateerd; de laatste keer dat ik het zelf nodig had, was nog in de tijd dat er veel HDD's en weinig SSD's werden gebruikt. Het kan zijn dat het proces met SSD's anders is. Maar hoe dan ook verstandig om voor de zekerheid je MacBook niet meer in te schakelen tot er een data recovery bedrijf naar heeft gekeken.

Heb je niet toevallig toch een backup (TimeMachine?) waarmee je de bestanden kunt terughalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHNGLT
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 31-03-2023
Je zou de app Disk Drill kunnen proberen. Heeft bij mij wel wat geholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:55

nelizmastr

Goed wies kapot

Disk drill is idd een goed programmaatje hiervoor.

Van een SSD is recoveren lastiger dan van een HDD dus inderdaad zsm de recovery gaan doen en de mac zo min mogelijk gebruiken met andere programma’s.

I reject your reality and substitute my own