SSD uitbreiding / vervanging?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Qupie1
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15-12-2025
Ik heb recent een grafische kaart gekocht en ben wat meer aan het gamen op mijn PC. Mijn PC heeft momenteel een 500 gb m.2 (PCIe 3.0). Nu er wat games op komen zit dat snel vol. Ik ben op zoek naar een goede oplossing om dit geheugen uit te breiden, en kwam op amazon vandaag wat mooie deals tegen.

Ik vraag me af of het veel uit maakt of ik een M.2 PCIe 3.0 of 4.0 gebruik om games op te zetten. Of is een reguliere SSD beter qua prijs/kwaliteit?

Ik zoek een?
SSD

Wat is je budget?
Eigenlijk niet heel relevant. Mag best 200 euro kosten als dat beter is

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet echt. Ik weet dat die van Samsung heel erg goed zijn, maar of ik die betrouwbaarheid nodig heb als ik er puur games op installeer? Het feit dat deze nu op amazon in de aanbieding zijn was wel de drijfveer achter deze post:
Samsung 970 EVO Plus 2 TB
Samsung 980 PRO 2 TB PCIe 4.0

Maar ik weet dus niet zo goed of ik uberhaupt een M.2 moet nemen, en of deze top lijn niet overkill is voor mijn applicatie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Dit is mijn PC, met als toevoeging een 3070 wenslijst: stille PC

Het wordt vooral gebruikt om games op te instaleren. Ik vind het ook wel een fijn idee dat ik 500 GB gereserveerd houdt voor OS / documenten / foto's etc, en dan games op een compleet losse schijf kan zetten (of is dat een slecht idee?)

Bonus vraag:

Momenteel heb ik een M.2 van 500 gb, waar windows etc op staat. Deze zit geinstaleerd in de PCIe 4.0 slot van mijn moederbord. Mijn moederbord (B560) heeft echter maar 1 PCIe 4.0 slot voor een m.2, en 1 PCIe 3.0 slot voor een M.2.

Als ik een nieuwe m.2 koop, kan ik de oude dan het beste op de PCIe 3.0 plek zetten, en de nieuwe op de PCIe 4.0 plek? Of maakt dat niet zo veel uit? Als ik ze ruil van plek, moet ik dan ook mijn hele pc opnieuw instaleren? Of wordt deze M.2. dan gewoon uit die andere slot herkent als de m.2 waar het besturings systeem op staat?

[ Voor 31% gewijzigd door Qupie1 op 13-07-2022 17:22 ]