PC in boot loop na 30 minuten

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Requestor
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 15-08-2022
Mijn zelf samen gestelde PC werkt naar behoren voor een bepaalde tijd. Meestal als hij een paar uur uit gestaan heeft crasht hij na +- 30 minuten goed werken en start de bootloop. Hij komt niet eens bij het bios scherm. Gewoon aan en 2 sec later uit. Dat gaat door tot ik de PSU uit zet.

Momenteel bestaat de PC uit het volgende:

Moederbord - MSI Pro B660M-A (Wifi)
CPU - Intel i5 12400F met Dark Rock 4 cooler
GPU - INNO3D Nvidea Geforce 1650 (uit mijn oude computer)
PSU - MSI MPG A750GF
RAM - Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8 GB 3600Hz
Geheugen - SATA HDD
Geheugen- Kingston 250 SSD (boot drive)
Geheugen - WD Blue SN570 M.2 SSD

Ik had een andere nieuwe RAM die ik nu dus vervangen heb met eentje uit de compatible lijs van het MSI moederbord. Dus RAM is uitgesloten als probleem.

Mijn gedachte is mogelijk de oude videokaart maar voor ik daar in investeer hoor ik graag ander mans meningen.

Aangezien hij dus gewoon start en werkt voor bepaalde tijd zou je niet zeggen dat het het moederbord zelf is toch? CPU is ook gewoon nieuw en goed geplaatst en werkt dus ook gewoon tot de crash.

PSU kan probleem zijn maar zou niet moeten.

De computer werkt naarbehoren als hij een tijdje uitgestaan heeft. Na 30 minuten tot een 1 uur dan gaat hij uit en gaat de computer in een continue bootloop.

Wie kan mij helpen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:08
Op welke BIOS versie draait het moederbord?

Wat is de exacte SKU van het RAM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:19

-36-

Trust me. I'm an amateur

Heb je wel is naar je temperaturen gekeken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osmosis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07:51
Dit soort vage problemen zijn vaak lastig te diagnosticeren.

Met geluk is het enkel een connectie die ergens niet helemaal lekker zit.
Eerste wat ik zou doen is alles weer afbreken tot losse componenten, daarna alles rustig opnieuw opbouwen.
Zelfs de CPU uit de socket halen en opnieuw plaatsen in de socket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Requestor Met de Windows Event Viewer kun je misschien zien wat er vooraf ging aan zo'n herstart.

Kijk daarbij o.a. naar hardware problemen en driver problemen. Zo kun je ontdekken of er bijvoorbeeld een probleem is met geheugen of met een SSD.

Als je een multimeter hebt, meet dan eens of de voeding boven 12V levert. Je kunt de voeding ook los van de rest van het systeem testen met de "paperclip trick". Zodra een systeem wordt belast daalt de spanning en dat kan instabiliteit veroorzaken. Sommige zekeringen werken op temperatuur, dat is een mogelijke verklaring waarom ze snel ingrijpen als ze eenmaal warm zijn. Metaal zet uit bij een hogere temperatuur en dat kan ook een slechte connectie veroorzaken.

Een onderdeel kan een kortsluiting bevatten waardoor teveel stroom wordt gevraagd. Dat kun je vaak ruiken omdat er iets smelt of doorbrandt.

Een methode van het vinden van de oorzaak is zo weinig mogelijk hardware te gebruiken en een voor een onderdelen plaatsen. Omdat het probleem pas na lange tijd optreedt kost het in dit geval veel tijd. De videokaart is inderdaad een kandidaat van een probleem, maar met deze processor kun je dat niet testen zonder een andere videokaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:43
wat doet de pc met xmp uit,indien je dit aan hebt gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-06 12:07
Ik ben ook benieuwd naar de SKU van het RAM. Corsair Vengeance LPX DDR4 2x8 GB 3600MHz geeft zoveel informatie als een broodje kaas, zonder te weten wat voor kaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 63856

Aangezien topicstarter verder niet meer gereageerd heeft, zijn bericht is een week oud, kunnen we er vanuit gaan dat het probleem opgelost is.
Pagina: 1