Toen mijn ouders ooit hun eerste PC kochten (een XT-kloon) heb ik - per ongeluk, geef ik toe - de harde schijf "AL" genoemd. Sinds die tijd noem ik mijn PC's dus AL met volgnummer.
Voor de mensen die meerekenen: Ik doe lang met mijn PC's.
Mijn huidige systeem set-up:
Anno 2022 begint het apparaat toch wel kuren te vertonen, dus het is tijd voor vernieuwing!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk valt het onder de categorie "huis/tuin/keuken" gebruik. Ik ben wel een echte Excel-fetishist, knutsel wat aan websites en speel regelmatig een game. Gamekeuze valt dan met name op race / simulatie games, maar meestal van een oudere generatie. Omdat de verwachtte inzetduur van het systeem wel vrij lang zal zijn, kijk ik ook stiekum naar actuele games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €1100 max. zou mooi zijn. Deels ook ingegeven door het lijstje wat ik nu heb opgesteld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Een frisse start wat mij betreft. Toch een uitzondering: een DVD-brander.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe ben ik uitgegaan van een BBG-systeem. Met een paar kleine aanpassingen:
• Meer geheugen: Dat is vooral gericht op de toekomst. Ik merk dat dit vaak de bottleneck wordt wanneer systemen op leeftijd raken. Omdat ik vrij lang met systemen doe, wordt het later bijplaatsen van geheugen sneller een uitdaging.
• Meer opslag: Slechte eigenschap van mij: verzamelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid kan nooit kwaad wat mij betreft.
Ga je overklokken?
In het verleden wel eens gerommeld met BIOS-instellingen, maar overklokken zou ik het niet willen noemen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal twijfels:
• Is een separate videokaart echt nodig? De prijzen zakken nu weer, maar hoe verhoudt een dedicated videokaart zich tot embedded graphics in bijvoorbeeld een Intel Core i5-12600K Boxed
• Eigenlijk wordt in elke BBG de standaard CPU koeler vervangen door een ander exemplaar. Is het echt zo dat je gehoorbescherming nodig hebt als je een standaard-koeler gebruikt?
Het lijstje dat ik samengesteld heb:
Voor de mensen die meerekenen: Ik doe lang met mijn PC's.
Mijn huidige systeem set-up:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | AMD Llano A8 3850 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Moederborden | Gigabyte GA-A75-D3H | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue WD10EZRZ, 1TB | € 36,74 | € 36,74 |
| 1 | Solid state drives | Crucial BX100 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 158,62 | ||
Anno 2022 begint het apparaat toch wel kuren te vertonen, dus het is tijd voor vernieuwing!
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk valt het onder de categorie "huis/tuin/keuken" gebruik. Ik ben wel een echte Excel-fetishist, knutsel wat aan websites en speel regelmatig een game. Gamekeuze valt dan met name op race / simulatie games, maar meestal van een oudere generatie. Omdat de verwachtte inzetduur van het systeem wel vrij lang zal zijn, kijk ik ook stiekum naar actuele games.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €1100 max. zou mooi zijn. Deels ook ingegeven door het lijstje wat ik nu heb opgesteld.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Een frisse start wat mij betreft. Toch een uitzondering: een DVD-brander.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe ben ik uitgegaan van een BBG-systeem. Met een paar kleine aanpassingen:
• Meer geheugen: Dat is vooral gericht op de toekomst. Ik merk dat dit vaak de bottleneck wordt wanneer systemen op leeftijd raken. Omdat ik vrij lang met systemen doe, wordt het later bijplaatsen van geheugen sneller een uitdaging.
• Meer opslag: Slechte eigenschap van mij: verzamelen.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid kan nooit kwaad wat mij betreft.
Ga je overklokken?
In het verleden wel eens gerommeld met BIOS-instellingen, maar overklokken zou ik het niet willen noemen.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal twijfels:
• Is een separate videokaart echt nodig? De prijzen zakken nu weer, maar hoe verhoudt een dedicated videokaart zich tot embedded graphics in bijvoorbeeld een Intel Core i5-12600K Boxed
• Eigenlijk wordt in elke BBG de standaard CPU koeler vervangen door een ander exemplaar. Is het echt zo dat je gehoorbescherming nodig hebt als je een standaard-koeler gebruikt?
Het lijstje dat ik samengesteld heb:
| # | Category | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Processors | Intel Core i5-12400F Boxed | € 192,95 | € 192,95 |
| 1 | Moederborden | Gigabyte B660M DS3H DDR4 | € 115,- | € 115,- |
| 1 | Videokaarten | ASUS Dual Radeon RX 6600 | € 357,- | € 357,- |
| 1 | Interne harde schijven | WD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB | € 47,99 | € 47,99 |
| 1 | Behuizingen | Sharkoon VS4-V | € 46,- | € 46,- |
| 1 | Besturingssystemen | Microsoft Windows 11 Home (NL, OEM) | € 69,- | € 69,- |
| 1 | Toetsenborden | Trust TKM-250 | € 13,82 | € 13,82 |
| 1 | Geheugen intern | G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK | € 119,90 | € 119,90 |
| 1 | Voedingen | Cooler Master V550 Gold-V2 | € 69,90 | € 69,90 |
| 1 | Solid state drives | Samsung 980 1TB | € 86,- | € 86,- |
| Totaal | € 1.117,56 | |||
www.steamloco.info