Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Nieuwe PC onderdelen - advies voor "AL7"

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 14-11 13:37
Toen mijn ouders ooit hun eerste PC kochten (een XT-kloon) heb ik - per ongeluk, geef ik toe - de harde schijf "AL" genoemd. Sinds die tijd noem ik mijn PC's dus AL met volgnummer.
Voor de mensen die meerekenen: Ik doe lang met mijn PC's.
Mijn huidige systeem set-up:

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Llano A8 3850 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MoederbordenGigabyte GA-A75-D3H€ 0,-€ 0,-
1Interne harde schijvenWD Blue WD10EZRZ, 1TB€ 36,74€ 36,74
1Solid state drivesCrucial BX100 250GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 158,62

Anno 2022 begint het apparaat toch wel kuren te vertonen, dus het is tijd voor vernieuwing!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voornamelijk valt het onder de categorie "huis/tuin/keuken" gebruik. Ik ben wel een echte Excel-fetishist, knutsel wat aan websites en speel regelmatig een game. Gamekeuze valt dan met name op race / simulatie games, maar meestal van een oudere generatie. Omdat de verwachtte inzetduur van het systeem wel vrij lang zal zijn, kijk ik ook stiekum naar actuele games.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Rond €1100 max. zou mooi zijn. Deels ook ingegeven door het lijstje wat ik nu heb opgesteld.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nope. Een frisse start wat mij betreft. Toch een uitzondering: een DVD-brander.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In principe ben ik uitgegaan van een BBG-systeem. Met een paar kleine aanpassingen:
• Meer geheugen: Dat is vooral gericht op de toekomst. Ik merk dat dit vaak de bottleneck wordt wanneer systemen op leeftijd raken. Omdat ik vrij lang met systemen doe, wordt het later bijplaatsen van geheugen sneller een uitdaging.
• Meer opslag: Slechte eigenschap van mij: verzamelen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Zuinigheid kan nooit kwaad wat mij betreft.

Ga je overklokken?
In het verleden wel eens gerommeld met BIOS-instellingen, maar overklokken zou ik het niet willen noemen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal twijfels:
• Is een separate videokaart echt nodig? De prijzen zakken nu weer, maar hoe verhoudt een dedicated videokaart zich tot embedded graphics in bijvoorbeeld een Intel Core i5-12600K Boxed
• Eigenlijk wordt in elke BBG de standaard CPU koeler vervangen door een ander exemplaar. Is het echt zo dat je gehoorbescherming nodig hebt als je een standaard-koeler gebruikt?

Het lijstje dat ik samengesteld heb:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsIntel Core i5-12400F Boxed€ 192,95€ 192,95
1MoederbordenGigabyte B660M DS3H DDR4€ 115,-€ 115,-
1VideokaartenASUS Dual Radeon RX 6600€ 357,-€ 357,-
1Interne harde schijvenWD Blue 3,5" (SMR, 256MB cache, 7200rpm), 2TB€ 47,99€ 47,99
1BehuizingenSharkoon VS4-V€ 46,-€ 46,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Home (NL, OEM)€ 69,-€ 69,-
1ToetsenbordenTrust TKM-250€ 13,82€ 13,82
1Geheugen internG.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-32GVK€ 119,90€ 119,90
1VoedingenCooler Master V550 Gold-V2€ 69,90€ 69,90
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 86,-€ 86,-
Totaal€ 1.117,56

www.steamloco.info

Alle reacties

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ziet er op zich okee uit, al vraag ik me af of je echt 32GB nodig hebt. Je kunt evt voor 16GB gaan en er op een later tijdstip, mocht je toch tegen de limiet van je geheugen lopen, alsnog 16GB bij prikken.
Of een dedicated GPU meerwaarde biedt t.o.v. iGPU ligt aan de games die je speelt. Wil je idd modernere/zwaardere games gaan draaien dan is een dedicated GPU the way to go.

Edit: en waarom anno 2022 nog een HDD en geen SSD? Als je voor 16GB gaat dan kun je het verschil weer in die SSD stoppen. Scheelt ook weer kabels in je kast -> betere airflow -> minder geluid.

[ Voor 20% gewijzigd door FooLsKi op 13-07-2022 15:56 ]

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Spoetnik385
FooLsKi schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:55:
Ziet er op zich okee uit, al vraag ik me af of je echt 32GB nodig hebt. Je kunt evt voor 16GB gaan en er op een later tijdstip, mocht je toch tegen de limiet van je geheugen lopen, alsnog 16GB bij prikken.
Of een dedicated GPU meerwaarde biedt t.o.v. iGPU ligt aan de games die je speelt. Wil je idd modernere/zwaardere games gaan draaien dan is een dedicated GPU the way to go.

Edit: en waarom anno 2022 nog een HDD en geen SSD? Als je voor 16GB gaat dan kun je het verschil weer in die SSD stoppen. Scheelt ook weer kabels in je kast -> betere airflow -> minder geluid.
Dank voor je reactie.

De SDD zit er ook in hoor ;) . Beetje verstopt onderin.

Het probleem waar ik steevast tegenaan loop is dat wanneer ik behoefte heb aan meer geheugen, het geheugen dat mijn PC nodig heeft amper nog te vinden is.

www.steamloco.info

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:34

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Spoetnik385 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 23:06:
[...]

Dank voor je reactie.

De SDD zit er ook in hoor ;) . Beetje verstopt onderin.

Het probleem waar ik steevast tegenaan loop is dat wanneer ik behoefte heb aan meer geheugen, het geheugen dat mijn PC nodig heeft amper nog te vinden is.
Dat had ik gezien, maar je stopt er alsnog een HDD in naast de SSD. Waarom die niet vervangen door een nette (NVMe) SSD?
DDR4 lijkt me voorlopig nog wel verkrijgbaar en anders kan je het tegen die tijd vast wel voor weinig tweedehands kopen.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 00:57
Inderdaad, haal de HDD eruit en zet er een 2 tb SSD in.
Verder zou ik net iets meer steken in de behuizing en een cpu koeler aanschaffen, dan krijg je stuk minder geluidsproductie.
Moet de dvd brander intern zijn of mag het via USB?

Pak behuizing met USB c en stoffilters als je er lang mee wilt doen.

• Spoetnik385
Ik zal eens kijken naar een behuizing met USB C.
En de extra HDD her-overwegen.
Thanks.

www.steamloco.info

Pagina: 1