Assessments en hoe voor te bereiden

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 23:25
Mijn vraag:

Wie heeft er goede ervaringen met online assessments om te oefenen? Die kwalitatief van een goed en hoog niveau zijn? In het specifieke geval voor nu HBO niveau.

Wat is de reden:

Voor mijn werk mag een een assessment doen. Deze is bedoeld om mijn ontwikkeling en ontwikkel punten aan te geven. Ik ben al in het bezit van een HBO diploma, maar ik wil mij wel goed voorbereiden op de getallen reeksen en ander onderdelen. Ik wil geen flater slaan.

Voor het gesprek met de psycholoog breng ik natuurlijk vooral mijzelf mee. Ik weet wel dat er een boek is met uitleg over de specifieke vragen, maar daarvan weet ik de titel niet meer.

Wie nog meer of andere bruikbare tips heeft, ik lees ze graag.

Alvast bedankt voor de hulp.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Nu online

lasharor

7 december 2004

Ik heb de afgelopen maanden 2 assessments gehad:

* Voor het gesprek met de psycholoog; Ik werd geplaatst in een situatie waarin ik andere mensen moest overtuigen. Uiteindelijk kwam het er op neer dat je veel moet luisteren naar de behoefte van de andere kant. Op internet zijn er denk ik wel genoeg tips te vinden.
* De assessments zelf is vaak deels een soort IQ test (taal, wiskunde en patronen) die patronen kan je vrij goed oefenen. Ik heb goede ervaringen met hellotest.nl. Wiskunde is afhankelijk van de organisatie die de test afneemt een cijferreeks of een uitgebreider verhaal waarbij je dan het goede antwoord moet berekenen. Die eerste kan je trainen en die tweede moet je oefenen.

Ik heb ook gemerkt dat de eerste assessment een soort bevestiging was van wat er eerder tijdens de sollicitatie werd gemeld. Ik denk dat er toen communicatie is geweest tussen bedrijf en assessmentbureau. Daarbij had ik het gevoel dat het niet helemaal eerlijk was.
De tweede assessment was een TalentQ/Korn Ferry test. Daarbij dacht ik dat ik de test niet had gehaald maar kreeg ik uiteindelijk positief resultaat terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:07

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Inkoppertje:
Ik weet wel dat er een boek is met uitleg over de specifieke vragen, maar daarvan weet ik de titel niet meer.
Neem nog eens contact op voor titel van dat boek, en ga het lezen. Als ze titel laten vallen is de aanname (of in ieder geval sterke wens) impliciet dat je er ook wat mee gaat doen.

[ Voor 22% gewijzigd door dion_b op 13-07-2022 19:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 25-04 13:40
Bloemers - het psychologisch onderzoek (of een van de opvolgers) is het boek wat je zoekt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommy2005
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 04-05 23:25
Bedankt alvast voor jullie reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Bedenk wel dat het niet om halen of falen gaat maar om wat waar je voor geschikt ben inzicht in hebt etc. Door te gaan trainen op die tests wordt je beter in die test maar niet in wat je kan in de praktijk.
Ongelukkig en overspannen worden zijn al het geld en het maatschappelijk aanzien niet waard. Overigens die test neem ik niet al te serieus, ooit assessment gehad kwam mbo/ hbo niveau klopt best maar het mooiste was dat mijn cijfermatig inzicht achter bleef was MBO.
Heb er niet op gereageerd maar dacht wel hoe kom ik toch aan die 10 voor bedrijfseconomie op mijn eindlijst MBO. Tests zitten mijn inziens wel vast in standaard denkpatronen, en als je anders denkt dan faalt de test. Hoe ik dat weet leraren wisten altijd precies wie er bij mij gespiekt hadden, andere oplossingsmethode wel goed maar anders.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 13:15
Assessment doen - nieuwe editie - is wel een goed boek om inzichten te krijgen.

Ik zou persoonlijk wat testen oefenen om gewoon te begrijpen hoe de capaciteitsvragen zijn. Max 20 vragen oid per soort.

Maar dit is een interne assessment zonder dat het een echte doel heeft voor een specifieke functie oid?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDeuce
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-05 21:21
Onlangs nog een dubbele assessment gehad voor een pittige functie, masterniveau plus aanvullende eisen, mijn (persoonlijke) advies: niets voorbereiden en zorgen dat je relaxt aan de assessment begint, zorgt (bij mij) voor het beste resultaat. Succes!
Pagina: 1