Vergunning zonnepanelen afhankelijk van afstand tot dakrand?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 19-03 22:51
Mijn vraag

In de vergunning checker van het omgevingsloket.nl voor zonnepanelen op een plat dak gaat een van de vragen over afstand tot dakrand en hoogste stand van de panelen. De meeste platte daken hebben een opstaande rand. Hoe meet ik nu de hoogte? Vanaf het dak zelf of kan ik de hoogte van de opstaande rand eraf trekken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarkS90
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 19:15
Vergunning voor zonnepanelen?

In geval van een monumentenpand kan ik dat begrijpen maar verder ... Wellicht kan de gemeente helpen want soms mag het niet in verband met het bestemmingsplan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:43
Gaat om zichtlijn. Dus hoogte is vanaf het dakvlak.

Maar ik zie hier in de buurt bijna meer systemen die niet voldoen dan wel... En dat vind ik prima... PV is goed.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02
Deze folder is volgens mij glashelder:

https://www.rijksoverheid...llectoren-en-zonnepanelen

Dat gezegd, op plekken waar "niemand er last van heeft", het dus niet in het zicht valt, wordt het regelmatig krapper genomen en kraait daar geen haan naar.

Let wel op met stormen en wind, echt tot het randje op plaatsen waar je wind-tunnel effecten, valwinden, enz. kunt hebben door gangetjes, andere muren of objecten: er staan vaak vergelijkbare voorschriften in de systemen met ballast over afstand tot de rand. Je wilt niet dat de boel van je dak waait bij de eerste windstoot kracht 10 Bft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 21-11-2023

ds23man

Eenum

Het plaatsen van zonnepanelen is vergunningsvrij als deze binnen je dakvlakken blijven. Bij een monument (gemeentelijk, provinciaal, rijks) of een beschermd dorps of stadsgezicht is het een ander verhaal.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Iemand in de buurt maakt bezwaar. Vandaar dat ik er naar gekeken heb anders hadden de panelen er al op gelegen.
Maar als ik de hoogte aanpas tov de dakrand mag het wel vergunningsvrij. Dus panelen komer er toch maar dan met een iets lagere hellingshoek.

Ach en ik twijfelde nog vanwege de wind of ik niet een lagere hellingshoek moest kiezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Waarom vraag je een vergunning aan? Nergens voor nodig, ook niet voor een plat dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:43

de Peer

under peer review

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:58:
Waarom vraag je een vergunning aan? Nergens voor nodig, ook niet voor een plat dak.
Dat doet ie toch ook niet?
Hij controleert alleen of zijn situatie inderdaad vergunningsvrij is. En dat is alleen bij een bepaalde hellingshoek waar hij onder moet blijven in dit geval, ivm de zichtbaarheid.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

En waar staat die hellingshoek of zicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
de Peer schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:30:
[...]

Dat doet ie toch ook niet?
Hij controleert alleen of zijn situatie inderdaad vergunningsvrij is. En dat is alleen bij een bepaalde hellingshoek waar hij onder moet blijven in dit geval, ivm de zichtbaarheid.
Zichtbaarheid of veiligheid?

Als zichtbaarheid een criterium is, waarom is dat dan geen criterium bij schuine daken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Wolly schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:37:
[...]

Zichtbaarheid of veiligheid?

Als zichtbaarheid een criterium is, waarom is dat dan geen criterium bij schuine daken?
Ik dacht zichtbaarheid ja. Ik vind het zelf ook niet uit zien als zonnepanelen op de rand van een plat dak staan, zeker als je tegen de achterkant (kabels etc) aan kijkt.
Bij schuine daken gelden ook voorwaarden. De hellingshoek mag niet (teveel?) afwijken van de hellingshoek van het dak. Als ze hetzelfde zijn, geeft dat een rustig beeld en wordt het niet als storend ervaren.

[ Voor 19% gewijzigd door de Peer op 14-07-2022 11:43 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:35:
En waar staat die hellingshoek of zicht?
onder andere via de vergunningscheck van het omgevingsloket, waar de TS dus mee bezig is.

geen idee of het per gemeente verschilt eigenlijk. Zal in grote lijnen hetzelfde zijn.

Het antwoord op deze vraag bepaalt of je wel/niet vergunningsplichtig bent.
Daar volgt dus een maximale hellingshoek uit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tFirJnbClH0vGwtC0_ldOXXUXQY=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/sA2RqrVopP9g7AIy4vmQyuVq.jpg?f=user_large

[ Voor 35% gewijzigd door de Peer op 14-07-2022 11:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• snoef
Iemand uit de buurt maakt op voorhand bezwaar en ik heb geen zin in gedoe dus pas ik de hellingshoek aan, waar ik sowieso al over twijfelde ivm wind, zodat het gewoon vergunningsvrij kan.

(En er is volgens mij geen handhaving als ik om me heen kijk. Ik zie zelfs uitstekende panelen boven een schuin dak, dan heb je echt windkrachten via dat schuine dak op het uitstekende randje van de panelen. Gelegd door een erkende installateur.)

(deze dus: https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home. vlgs mij landelijke regels)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

snoef schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:46:
Iemand uit de buurt maakt op voorhand bezwaar en ik heb geen zin in gedoe dus pas ik de hellingshoek aan, waar ik sowieso al over twijfelde ivm wind, zodat het gewoon vergunningsvrij kan.

(En er is volgens mij geen handhaving als ik om me heen kijk. Ik zie zelfs uitstekende panelen boven een schuin dak, dan heb je echt windkrachten via dat schuine dak op het uitstekende randje van de panelen. Gelegd door een erkende installateur.)

(deze dus: https://www.omgevingsloket.nl/Particulier/particulier/home. vlgs mij landelijke regels)
Je hebt groot gelijk. Ik heb het ook goed in de gaten gehouden toen ik mijn platte dak van zonnepanelen ging voorzien.
Er wordt inderdaad niet gehandhaafd, maar dat wordt natuurlijk een ander verhaal als iemand actief moeilijk gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Voor een plat dak zijn de regels gewoon duidelijk:

Komt de zonnecollector of het zonnepaneel op een plat dak,
dan geldt dat de collector of het paneel ten minste net zo ver
verwijderd moet blijven van de dakrand als de collector of het
paneel hoog is. Is het hoogste punt van de collector bijvoor-
beeld 50 centimeter, dan moet de afstand tot de dakrand(en)
ook minimaal 50 centimeter zijn.

Bron: https://open.overheid.nl/...anelen-20november2012.pdf

Hoogte van de dakrand doet niet ter zake. Overigens kan je niet voorhand bezwaar maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:48:
Overigens kan je niet voorhand bezwaar maken.
Wel gewoon informeel natuurlijk, gesprek met de buren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Overigens is die afstand-hoogte regel totale onzin omdat het nogal wat uitmaakt of het platte dak op 1 hoog of 5 hoog ligt. De beoordelingen qua welstand gelden vanuit het zicht op straatniveau.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ja mee eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ik denk dat de dakrand er wel toe doet, elk plat dak heeft een 'mastiekhoek' zoals dat heet. Een schuine opstaande rand aan de randen van het dak. Stel dat die 5 cm is dan kan de hoogte van het pv paneel vanaf platte dak wel 25 cm zijn maar effectief vanwege zichtlijn is het dan 20 cm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

Volgens de regels doet die hoogte er niet toe ( denkfoutje van de wetgever?). Maar ik zou de handel zo uitleggen dat de de hoogte van je dakrand ook je dakvlak is. Zo geldt dat ook qua welstand en bestemmingsplannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snoef
Ik heb nu vier dual betonvoeten in de aanbieding met hellingshoek van 10 graden. Ongebruikt, maar de leverancier wil ze niet omruilen voor de lagere versie. Zelfs niet als ze het verschil in prijs mogen houden. Wie heeft er belangstelling?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
snoef schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:16:
Ik denk dat de dakrand er wel toe doet, elk plat dak heeft een 'mastiekhoek' zoals dat heet. Een schuine opstaande rand aan de randen van het dak. Stel dat die 5 cm is dan kan de hoogte van het pv paneel vanaf platte dak wel 25 cm zijn maar effectief vanwege zichtlijn is het dan 20 cm.
Je mag volgens mij (en de ambtenaren van diverse gemeentes) gewoon meten vanaf de dakrand

Dus als je panelen 30cm hoog zijn en je dakrand 10 cm is de hoogte 20 cm. dan moeten de panelen dus 20cm afstand hebben van de dakrand. maar als je problemen verwacht zou ik gewoon de vraag stellen aan jouw gemeente (doe dit met een schets/tekening.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 00:13

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ds23man schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:03:
Overigens is die afstand-hoogte regel totale onzin omdat het nogal wat uitmaakt of het platte dak op 1 hoog of 5 hoog ligt. De beoordelingen qua welstand gelden vanuit het zicht op straatniveau.
Het geld ook voor het achtererf gebied van de woning dus ik denk niet dat de regel is bedacht op basis van zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
snoef schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:04:
Ik heb nu vier dual betonvoeten in de aanbieding met hellingshoek van 10 graden. Ongebruikt, maar de leverancier wil ze niet omruilen voor de lagere versie. Zelfs niet als ze het verschil in prijs mogen houden. Wie heeft er belangstelling?
Welke regio?
Zijn het die van S-Solar?

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ds23man

ds23man

Eenum

twain4me schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 15:59:
[...]

Het geld ook voor het achtererf gebied van de woning dus ik denk niet dat de regel is bedacht op basis van zicht.
Straatniveau als zijnde dat je op de grond staat, kan zijn vanaf een openbare weg of terrein.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snoef
@AUijtdehaag ik heb je een bericht gestuurd.
Pagina: 1