Lucht in gasleiding na vervangen gasmeter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 15:40
Vanmorgen heeft de BAM in opdracht van Liander zowel de (slimme) elektrameter als gasmeter vervangen. Hoewel ik mij afvraag waarom deze vervangen zijn, altijd een beetje huiverig dat de nieuwe meter meer verbruik doorgeeft dan werkelijk (maar dat kan natuurlijk ook de andere kant op) Met 850m3 gas op een gezin van 5 in een twee-onder-1 kap woning (houten skelet met 14cm isolatie naar Deens principe) uit 1994 valt het verbruik best mee. Verwarming gaat in het najaar niet hoger dan 19,5-20 graden en door glaspui aan de oostkant slaat de verwarming (indirecte hetelucht) vanaf halverwege maart tot oktober niet meer aan (op tapwater na).

Maar ik dwaal wat af. Bij de installatie van de nieuwe gasmeter is er dus lucht in gasleiding. Mijn Vaillant EcoTec Plus zal wanneer de luchtbel bij de CV ketel komt wel gaan flippen en in beveiligingmodus raken.
Ik kook zelf op inductie dus de CV ketel is de enige verbrander hier in huis. Is de via de waakvlam de enige wijze om deze lucht uit de leiding te krijgen? Ik las elders dat bij een vergelijkbare situatie als die van mij er toch echt wel een monteur langs dient te komen om wat handelingen te doen aan de CV. De BAM monteur gaf aan dat de CV-ketel dit allemaal zelf regelt en een reset dmv 10 minuutjes het stroom eraf voldoende moet zijn.

Jullie enig idee of het nodig is een monteur langs te laten komen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• lex
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2024

lex

Nee, in principe kan de ketel hier prima mee overweg. Maar je kan nu op een zelf gekozen moment warm water aanzetten zodat je mocht er toch iets mis gaan nog een monteur kan bellen. Ook zo vervelend als dat weer savonds of in het weekeinde is

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
Ik denk dat het wel meevalt, zet idd gewoon het warm water eens een minuutje aan en kijk bij de ketel wat er gebeurt.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:48
Je bent een koning in het onnodig uitweiden.

On topic: je ketel lost het zelf op. Zet gewoon het warme water aan en wacht een minuutje of 5. Probleem opgelost.

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
Super, dank allemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:29
Inhoud gasleiding is niet zo groot, dus bij branden gaat een luchtbel snel voorbij zijn.
Doorgaans zal een ketel als na meerdere seconden geen ontsteking is even stoppen en wat later het proberen, na X pogingen gaat ie in alarm.
Dus in slechtste geval even ketel resetten, klaar.

Hoe denk je dat een nieuwe ketel wordt gestart?

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 17:43
naftebakje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 08:35:

Hoe denk je dat een nieuwe ketel wordt gestart?
Heel klein beetje gas in de carburateur en dan loopt ie wel

:F

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:16
Luchtbel in gas? Dat vermengd toch gewoon, misschien dat het iets minder verbrandingswarmte geeft maar daar moet een ketel wel mee om kunnen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:57
Kook je ook op gas? Bij mij hebben ze de kookplaat even aangezet. "plop...plop" en de lucht was weg ;)
(beetje late reactie zie ik al, dus meer voor het 'nageslacht' 8) )

[ Voor 25% gewijzigd door jee-weetje op 14-07-2022 09:17 ]

Jan-Willem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18:02

_Apache_

For life.

Hoe ben je te weten gekomen dat er lucht in gekomen is.. en was de monteur toen al weg? Wat heeft die er over gezegd?

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
jee-weetje schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:16:
Kook je ook op gas? Bij mij hebben ze de kookplaat even aangezet. "plop...plop" en de lucht was weg ;)
(beetje late reactie zie ik al, dus meer voor het 'nageslacht' 8) )
Nee inductie, dus mijn CV is de enige "afbrander" in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:17:
Hoe ben je te weten gekomen dat er lucht in gekomen is.. en was de monteur toen al weg? Wat heeft die er over gezegd?
Dat gaf de monteur aan die de vervanging van de gasmeter heeft uitgevoerd. Ik begreep van heb dat dit praktisch standaard is bij vervanging van de meter. Ik heb even kort gedouched en wat warm water gebruikt, gister en vanmorgen, maar kon geen effect merken. In de maand juli verbruiken we circa een halve kuub gas per dag. Onze CV staat boven op zolder maar zoals @naftebakje al aangeeft is de inhoud van de leiding niet heel groot en zou de luchtbel er nu wel uit moeten zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Hier ook alleen de CV op gas en onlangs is hier de gasleiding vervangen in de straat. Toen ook lucht in de leiding gehad. Onze ketel heb ik toen wel een keer uit en weer aan moeten zetten, maar blijkbaar ontlucht dat zichzelf wel.

Je hoeft je nu niet meer druk te maken over die luchtbel. Die was misschien nog wel eerder weg dan de monteur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Thinlanet schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 10:17:
[...]

Dat gaf de monteur aan die de vervanging van de gasmeter heeft uitgevoerd. Ik begreep van heb dat dit praktisch standaard is bij vervanging van de meter. Ik heb even kort gedouched en wat warm water gebruikt, gister en vanmorgen, maar kon geen effect merken. In de maand juli verbruiken we circa een halve kuub gas per dag. Onze CV staat boven op zolder maar zoals @naftebakje al aangeeft is de inhoud van de leiding niet heel groot en zou de luchtbel er nu wel uit moeten zijn.
Dat de monteur niet even blijft en controleert of de bel eruit is. Of uitleg hoe je die eruit krijgt, vind ik niet netjes / gemiste kans.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Nielson schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 09:13:
Luchtbel in gas? Dat vermengd toch gewoon, misschien dat het iets minder verbrandingswarmte geeft maar daar moet een ketel wel mee om kunnen gaan.
Dit dus. Gas staat op druk, dus het beetje lucht Zal samengeperst worden en eruit zijn voordat je het door hebt.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Dat de monteur niet even blijft en controleert of de bel eruit is. Of uitleg hoe je die eruit krijgt, vind ik niet netjes / gemiste kans.
Omdat het geen probleem is. Anders stond heel Nederland met een CV die het niet meer deed bij krijgen van slimme meters, en dat valt wel mee. Het kan dus zijn als je pech hebt dat hij keertje langer nodig heeft om ontsteking te krijgen, en als je heel veel pech hebt een keer op het knopje moet drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 16:52

Blokker_1999

Full steam ahead

_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:59:
[...]

Omdat dit in essentie een non-issue is. Als je 1000 van die meters op jaarbasis vervangt en bij elke klant 10 minuten langer blijft/nodig hebt, dan gaat dat om 10 000 minuten want meestal maar 1 meter per klant. Dat zijn 7 mandagen die je verspeeld aan een niet bestaand probleem.

Als mensen zich zorgen maken mogen ze altijd een vraag stellen, maar geen enkel bedrijf kan zich vandaag veroorloven om zoiets standaard te doen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:58
Zorgen dat er warm water vraag is is in de zomer de methode om je gas leiding te ontluchten.
Kan zijn dat er flink wat lucht in de leiding zit en de cv in storing schiet. Daar heb je 2 oplossingen voor.
1 reset knop of setting op de cv zoeken.
2 de cv een harde reset geven. van de stroom af en een paar minuten wachten. Resulteert in 1

Dat zijn dezelfde handelingen als die een cv monteur verricht.
Met als optie 3 controleren of de hoofdkraan voor het gas wel open staat.

Maar dit staat als het goed is in de email of brief die je gehad hebt voordat de meter is vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:39

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

ZeRoC00L schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 12:03:
Dit dus. Gas staat op druk, dus het beetje lucht Zal samengeperst worden en eruit zijn voordat je het door hebt.
Er zit maar een heel klein beetje druk op, meestal rond de 30 mbar. Daarmee druk je 'lucht' echt niet samen ;)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Als de ketel op storing springt kun je op de reset knop drukken, nergens voor nodig om de stekker eruit te doen.

Even warmwater door te douchen bijvoorbeeld heb je die bel er ook zo uit.

Als het een intergas in combi met brink indirect heteluchtverwarming kun je op het exit knopje drukken op de intergas, de indirecte heteluchtverwarming kast wordt er niet anders van en staat geheel los van de ketel.

btw die glaspui zal je wel zuidkant bedoelen want aan de oostkant komt weinig zon.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 14-07-2022 20:32 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_

_Apache_

For life.

Blokker_1999 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:01:
[...]

Omdat dit in essentie een non-issue is. Als je 1000 van die meters op jaarbasis vervangt en bij elke klant 10 minuten langer blijft/nodig hebt, dan gaat dat om 10 000 minuten want meestal maar 1 meter per klant. Dat zijn 7 mandagen die je verspeeld aan een niet bestaand probleem.

Als mensen zich zorgen maken mogen ze altijd een vraag stellen, maar geen enkel bedrijf kan zich vandaag veroorloven om zoiets standaard te doen.
Dan zeg je toch tegen een klant dat het geen issue is? Dat kost geen tijd, en hoeft de klant het niet op een tech forum na te vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thinlanet
mr_evil08 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 20:30:
Als de ketel op storing springt kun je op de reset knop drukken, nergens voor nodig om de stekker eruit te doen.

Even warmwater door te douchen bijvoorbeeld heb je die bel er ook zo uit.

Als het een intergas in combi met brink indirect heteluchtverwarming kun je op het exit knopje drukken op de intergas, de indirecte heteluchtverwarming kast wordt er niet anders van en staat geheel los van de ketel.

btw die glaspui zal je wel zuidkant bedoelen want aan de oostkant komt weinig zon.
Op de oostkant in de ochtend biedt al voldoende zonkracht om het huis een half jaar meer dan voldoende te verwarmen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thinlanet
_Apache_ schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 21:53:
[...]

Dan zeg je toch tegen een klant dat het geen issue is? Dat kost geen tijd, en hoeft de klant het niet op een tech forum na te vragen
Precies dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:18
Thinlanet schreef op vrijdag 15 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Op de oostkant in de ochtend biedt al voldoende zonkracht om het huis een half jaar meer dan voldoende te verwarmen.
Dat is onmogelijk, goed dat het volgens jouw wensen werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door mr_evil08 op 15-07-2022 14:26 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Pagina: 1