Ik maak gebruik van Excel om het maken van bingokaarten te automatiseren. I.d.g. een Tour de France-bingo met allerlei wielerjargon, teams, wielrenners, etc. Dit zijn kaarten met 5 x 5 vakjes waarvan alleen de middelste niet gebruikt wordt.
Hiervoor heb ik ooit ergens ergens deze 2 formules gevonden:
=ASELECT()
=INDEX($A$1:$A$636;VERGELIJKEN(GROOTSTE($B$1:$B$636;RIJ());$B$1:$B$636;0))
De ASELECT wijst een willekeurig nummer toe aan de cel
De INDEX maakt uit de combinatie van kolommen A en B een nieuwe volgorde voor kolom C (de range met woorden loopt van rij 0 t/m 636)
Bij elke wijziging van het werkblad en bij drukken op F9 wordt een nieuwe bingokaart gegenereerd
Op het volgende blad heb ik nog 1 extra formule staan.
=Blad1!C1
Zo verwijs ik naar een bepaald antwoord op blad 1 en krijgen 4 verschillende bingokaarten elk hun vakjes vol
Op deze manier kan ik alle bingowoorden toevoegen en de range navenant aanpassen aan de grootte van de woordendatabase en heb ik dagelijks bij aanvang van de wedstrijd nieuwe bingokaarten om te delen
Dat werkt in essentie prima. Ik druk net zo lang op F9 totdat ik een mooie combinatie van woorden heb en die kaart sla ik op dmv een screenshot. Om niet steeds maar 1 kaart te hebben (ik deel ze telkens per
maak ik 4 bingokaarten tegelijk (ze staan 2 x 2 op het blad) Als ik er 2 naast elkaar mooi vind, gebruik ik ze en daarna F9 ik weer tot ik weer tevreden ben.
Tot zover geen probleem. Máár, dit kan er ook toe leiden dat ik te veel of te weinig woorden uit een bepaalde categorie heb. Daarnaast heb ik om volledige willekeurigheid te behouden alle 4 de bingokaarten van andere vakjes voorzien en staan er per keer geen dubbele woorden op. Dit is op zich niet erg, want door steeds de F9'en totdat ik tevreden ben, krijg ik vanzelf wel eens een dubbel woord, net zoals in een echte bingo.
Wat ik nu graag wil, is het volgende:
Hoe ziet zo'n kaart eruit:

Hoe ziet het werkblad eruit:
Hiervoor heb ik ooit ergens ergens deze 2 formules gevonden:
=ASELECT()
=INDEX($A$1:$A$636;VERGELIJKEN(GROOTSTE($B$1:$B$636;RIJ());$B$1:$B$636;0))
De ASELECT wijst een willekeurig nummer toe aan de cel
De INDEX maakt uit de combinatie van kolommen A en B een nieuwe volgorde voor kolom C (de range met woorden loopt van rij 0 t/m 636)
Bij elke wijziging van het werkblad en bij drukken op F9 wordt een nieuwe bingokaart gegenereerd
Op het volgende blad heb ik nog 1 extra formule staan.
=Blad1!C1
Zo verwijs ik naar een bepaald antwoord op blad 1 en krijgen 4 verschillende bingokaarten elk hun vakjes vol
Op deze manier kan ik alle bingowoorden toevoegen en de range navenant aanpassen aan de grootte van de woordendatabase en heb ik dagelijks bij aanvang van de wedstrijd nieuwe bingokaarten om te delen
Dat werkt in essentie prima. Ik druk net zo lang op F9 totdat ik een mooie combinatie van woorden heb en die kaart sla ik op dmv een screenshot. Om niet steeds maar 1 kaart te hebben (ik deel ze telkens per
Tot zover geen probleem. Máár, dit kan er ook toe leiden dat ik te veel of te weinig woorden uit een bepaalde categorie heb. Daarnaast heb ik om volledige willekeurigheid te behouden alle 4 de bingokaarten van andere vakjes voorzien en staan er per keer geen dubbele woorden op. Dit is op zich niet erg, want door steeds de F9'en totdat ik tevreden ben, krijg ik vanzelf wel eens een dubbel woord, net zoals in een echte bingo.
Wat ik nu graag wil, is het volgende:
- Niet putten uit 1 grote, lange woordenlijst, maar uit woordenlijsten per categorie.Hierdoor kan ik niet alleen makkelijker zien welke woorden ik nog mis of wil verwijderen, maar ook wat meer sturing uitoefenen in de gelijkmatige verdeling van de termen. Deze woordenlijsten moeten dan elk hun eigen willekeurige antwoordenlijst laten genereren. En niet steeds alleen op een nieuw blad in het werkblad. Ik wil bijv. kopmannen, meesterknechten en andere teamleden wel op 1 blad verzameld hebben, maar niet allemaal in 1 rij.
- Niet altijd antwoord C1 op de eerste kaart in het eerste vakje hebben staan. Bij de volledige willekeurigheid van nu is dat geen enkel probleem, maar als ik sturing wil hebben over de soort termen krijg ik op deze manier altijd een wielrenner in vakje 1, een berg in vakje 2, een teamnaam in 3, wielerjargon in 4, enz. Dit wil ik laten rouleren. Zo staat bij de ene F9 een kopman in vakje 1 en bij de volgende F9 een berg
- Als ik blijf F9'en en steeds 2 kaarten maak, kom ik vanzelf met dubbele termen uit, ten opzichte van een vorige opgeslagen kaart. Ik wil ook hier invloed uitoefenen. Dat er bijv. op elke gegenereerde kaart 2 of 3 termen staan die hetzelfde zijn als op de kaart ernaast. Dan heb je 24 x (5 x 5 -1) termen waarvan er minimaal 21 anders zijn.
- Op 1 bingokaart mag natuurlijk niet 2x hetzelfde voorkomen. Een woord dat er via de eigen woorden als staat, mag niet gekopieerd worden uit de vorige of volgende kaart en een woord dat per ongeluk in 2 woordendatabases staat (bijv. etappefinish is een bergnaam én in de lijst met befaamde bergen staat die naam ook), mag ook niet 2 keer voorkomen.
- De Tour uitzending op TV heeft niet alleen woorden, maar ook dingen in beeld. Zoals de gele trui en allerlei informatie in beeld. Nu kan ik alles omschrijven (gele en groene trui, LCL (sponsor), etc) maar het zou ook leuk zijn als je bijv een plaatje van de gele en groene trui in de cel kon krijgen, net zoals ze ook steeds in beeld staan bij de informatie overlay op TV. Ook die icoontjes (finishvlag, truien, pijltje, enz) moeten in de database staan en automatisch op de kaarten terecht komen
- Ik heb nu die lange range, vandaar dat er 0 - 636 in de formule staat. Als ik die wil splitsen werkt het niet meer. Alleen wat in kolommen ABC staat vanaf rij 0 tot het einde van de kolom werkt prima (bijv 0-22, 0-636 enz). Maar als ik een 2e range maak die bijv. loopt van 202 tot 260 doet die het niet. Het werkt ook niet als ik andere kolommen gebruik, bijv GHI. Vanzelfsprekend pas ik de cijfers aan (werkt prima als ik de reeks die start bij 0 groter of kleiner maak) en ook de letters maar het werkt niet als de kolom niet begint bij 0 of zich niet bevindt in ABC. Bij invoegen ergens middenin de rij wordt de range automatisch aangepast. Bij verlengen niet. Bij invoegen bovenaan, start de range niet meer met 0, maar bij 1, maar dan werkt de laatste term niet meer. Hoe zorg ik ervoor dat ik een range kan laten starten bij een nummer dat niet 0 is? En in een kolom die niet ABC is? De enige omweg die ik tot nu toe heb gevonden is het creëren van heel veel bladen. Dan kan ik overal lijstjes maken die in ABC en 0 t/m X staan. Werkt wel, maar vind ik niet elegant.
- De vragen hieronder kan ik dus ook niet uitproberen, zolang de vraag hierboven niet werkt. Nu kan ik dus ook geen invloed uitoefenen op de inhoud (tenzij dus tig bladen). En kan ik ook niet verder met het werkblad. Kan ik als ik de antwoorden voor bingovakjes 1 t/m 25 (minus de middelste) heb, die ook weer laten rouleren, bijv door wederom ASELECT en INDEX formules te gebruiken? Ofwel voor de gehele kaart husselen, of door dat per groepje (bijv verdelen over de hoeken), of andere gekozen vakjes te verdelen? Met andere woorden, mag je een INDEX-formule naar een vorig antwoord uit een INDEX-formule laten verwijzen? Dan staat ergens de ABC met ASELECT en INDEX en verderop hussel ik die antwoorden nog een keer. Ofwel door direct die antwoorden uit kolom C te laten husselen met D en E, ofwel door de antwoorden uit C te kopieren naar een geheel nieuwe kolom en daarmee verder te gaan
- Mag/kan je met dit soort verwijzingen, bijv zeggen dat vakje 1 en 7 van de 2e bingokaart een antwoord kopiëren uit gekozen, of willekeurige vakjes uit de eerste bingokaart? Of dat kaart 1 een vakje van kaart 2 kopieert en kaart 2 een ander vakje van kaart 1? Zonder dat ze hetzelfde vakje gebruiken? Ik wil geen 2 vakjes met dezelfde inhoud op 1 bingokaart. Dus niet 2x Wout van Aert op 1 kaart. Tegelijkertijd wil ik ook niet dat kaart 1 en kaart 2 een kopievakje maken van exact dezelfde cel. Dat speelvakje 1 op kaart 1 verwijst naar speelvakje 3 of kaart 2 en dat exact dat vakje weer terug verwijst naar vakje 1 op kaar 1. (Hoop dat ik dat zo duidelijk omschrijf) Ik weet niet of Excel het 'leuk' vindt als je een soort kringverwijzing krijgt.
- Nu heb ik trouwens 600+ unieke termen zonder dubbelen, en moet ik steeds checken of een etappeplaats en een beroemde berg dus niet dubbel zijn. Het zou het eenvoudiger maken als Excel kan checken of een naam dubbel is op 1 bingokaart en zo ja, hem vervangt voor een andere term. Is het mogelijk om Excel een woordencheck te laten doen? Zo ja, wat voor formule gebruik je daar dan voor?
- Ik krijg het nu niet voor elkaar om plaatjes aan de database toe te voegen die dan ook op de bingokaarten terecht komen. Kan dat? En zo jaar, hoe doe ik dat?
Hoe ziet zo'n kaart eruit:

Hoe ziet het werkblad eruit:

Your Friendly Neighborhood Moderator