2 kookplaat groepen op 1 fase?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 04-09 21:55
Goedendag,
Ik zit met een vraag? Volgens mij is het antwoord dat het niet mag maar liever 1x teveel gecheckt dan te weinig.

Ik heb een groepenkast waar 1 kookgroep met aardlekautomaat al in zit voor mijn boiler.
In totaal naast de kookgroep 12 groepen achter 3 aardlek schakelaars.

Nu wil ik elektrisch gaan koken op 2x 220v. En ben bereid om 1 of 2 groepen in te leveren.
Mag ik dus 2 kookgroepen op 1 fase aansluiten naast me andere groepen? Als ik met me verbruik vd hele groepenkast onder die 35amp blijf?
Ik hoor het graag.
Het is puur om te kijken wat de mogelijkheden zijn en wat het advies is. Het aansluiten laat ik wel aan de professionel over. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
Dit is een zeer onduidelijk verhaal. Een paar vragen:
Wat voor kookplaat is het?
Welke hoofdaansluiting is het? 3x25A of 3x35A

Boilers zitten normaal niet op een kookgroep. Maak een foto van de groepenkast (energiemeter eancode/barcode zwart maken ivm privacy, staat op adres) voor de duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-10 20:15
Op die aardlekschakelaar voor je boiler mag je gewoon nog een kookgroep aansluiten.
Onder de 35A (of 3x25A bij een 3 fase aansluiting) blijven staat daar los van. Daar moet je zelf voor zorgen.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Even ter verduidelijking. :-)
Ik heb een 1 fase 35amp aansluiting.
Mijn groepenkast heeft 12 groepen verdeeld over 3 aardlek schakelaars.
Daarnaast zit de boiler aangesloten op een kookgroep met aardlekautomaat 2x220v

Nu wil ik graag Electrisch gaan koken.
Mag er in deze groepenkast nog een kookgroep 2x220v bijgeplaatst worden? Als er bijvoorbeeld 1 of 2 groepen minder in zitten?

[ Voor 4% gewijzigd door Ironburn op 13-07-2022 13:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 18:31
De kast voldoet niet aan de eisen. 1 fase is beperkt tot max 12 groepen (kookgroep telt als 1) met het verbruik van die boiler en kookplaat tegelijk kan je zo tot 50 of 60 ampere gaan. De aansluiting verzwaren is nodig om de hoofdzekering niet op te blazen.

Laat dan een krachtgroep plaatsen voor die kookplaat. Dan is het beter verdeeld over de fasen dan met een kookgroep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ironburn
Super. Weet ik genoeg.
Dank
Pagina: 1