Op dit moment heb al enige jaren een PV-installatie van 16x Csun Mono panelen van 295Wp met een Growatt 5000MTL-S 1-fase omvormer op een schuin dak, gelegen oost-zuid-oost.
Er zijn 2 strings gemaakt, de bovenste rij (van 8 panelen), en de onderste rij zijn aparte strings. Werkt prima. Indertijd had ik nog een 1-fase meterkast maar vanwege een EV-laadpaal is de meterkast later omgebouwd naar 3-fasen.
Nu heb ik destijds bewust het platte dak van de garage – welke bijna zuiver op het zuiden geleden is – vrijgehouden voor in de toekomst een extra PV-installatie.
Heb nu dus een offerte laten opstellen voor een extra PV-installatie op dit platte dak. In eerste instantie wilde ik de installatie uit handen geven, maar – niet geheel verrassend – komen ze dit jaar niet meer bij mij in de regio PV-installaties plaatsen. Ik verwacht hier bij andere installateurs ook wel tegenaan te lopen, dus het idee mogelijk is dat ik de installatie zelf ga uitvoeren tot de omvormer, en vanaf de omvormer naar de meterkast dit door een elektricien laat doen.
Offerte voor het leveren van de volgende componenten is inmiddels binnen:
Er zijn 2 strings gemaakt, de bovenste rij (van 8 panelen), en de onderste rij zijn aparte strings. Werkt prima. Indertijd had ik nog een 1-fase meterkast maar vanwege een EV-laadpaal is de meterkast later omgebouwd naar 3-fasen.
Nu heb ik destijds bewust het platte dak van de garage – welke bijna zuiver op het zuiden geleden is – vrijgehouden voor in de toekomst een extra PV-installatie.
Heb nu dus een offerte laten opstellen voor een extra PV-installatie op dit platte dak. In eerste instantie wilde ik de installatie uit handen geven, maar – niet geheel verrassend – komen ze dit jaar niet meer bij mij in de regio PV-installaties plaatsen. Ik verwacht hier bij andere installateurs ook wel tegenaan te lopen, dus het idee mogelijk is dat ik de installatie zelf ga uitvoeren tot de omvormer, en vanaf de omvormer naar de meterkast dit door een elektricien laat doen.
Offerte voor het leveren van de volgende componenten is inmiddels binnen:
- 10x Trina Solar Vertex 400Wp
- GoodWe GW 3600D-NS 1-fase omvormer
- Dual betonvoeten met 10 graden hellingshoek - plaatsing landscape
- Kan je de tweede omvormer zonder problemen op een andere fase aan laten sluiten (antwoord werd al gegeven op een soortgelijke vraag: migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10")
- Is het misschien beter om de huidige Growatt omvormer te vervangen door een 3-fase alternatief waarmee ik beide PV-installaties kan aansluiten?
- Trina Solar lijkt goed aangeschreven te zijn, zelfde geldt voor GoodWe. Is dat ook jullie ervaring?
- Heb al gelezen over de aansluiting zonder inductielus, zijn er meer tips bij het plaatsen en installeren van een PV-installatie (specifiek op een plat dak)?
You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.