Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Topicstarter
Op dit moment heb al enige jaren een PV-installatie van 16x Csun Mono panelen van 295Wp met een Growatt 5000MTL-S 1-fase omvormer op een schuin dak, gelegen oost-zuid-oost.

Er zijn 2 strings gemaakt, de bovenste rij (van 8 panelen), en de onderste rij zijn aparte strings. Werkt prima. Indertijd had ik nog een 1-fase meterkast maar vanwege een EV-laadpaal is de meterkast later omgebouwd naar 3-fasen.

Nu heb ik destijds bewust het platte dak van de garage – welke bijna zuiver op het zuiden geleden is – vrijgehouden voor in de toekomst een extra PV-installatie.

Heb nu dus een offerte laten opstellen voor een extra PV-installatie op dit platte dak. In eerste instantie wilde ik de installatie uit handen geven, maar – niet geheel verrassend – komen ze dit jaar niet meer bij mij in de regio PV-installaties plaatsen. Ik verwacht hier bij andere installateurs ook wel tegenaan te lopen, dus het idee mogelijk is dat ik de installatie zelf ga uitvoeren tot de omvormer, en vanaf de omvormer naar de meterkast dit door een elektricien laat doen.

Offerte voor het leveren van de volgende componenten is inmiddels binnen:
  • 10x Trina Solar Vertex 400Wp
  • GoodWe GW 3600D-NS 1-fase omvormer
  • Dual betonvoeten met 10 graden hellingshoek - plaatsing landscape
Heb hier enkele vragen over:
  1. Kan je de tweede omvormer zonder problemen op een andere fase aan laten sluiten (antwoord werd al gegeven op een soortgelijke vraag: migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 10")
  2. Is het misschien beter om de huidige Growatt omvormer te vervangen door een 3-fase alternatief waarmee ik beide PV-installaties kan aansluiten?
  3. Trina Solar lijkt goed aangeschreven te zijn, zelfde geldt voor GoodWe. Is dat ook jullie ervaring?
  4. Heb al gelezen over de aansluiting zonder inductielus, zijn er meer tips bij het plaatsen en installeren van een PV-installatie (specifiek op een plat dak)?

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Kan prima op de andere fase, al helemaal met een 3600W omvormer, gewoon 16A afzekeren met eigen groep en aardlek.

Goodwe is prima, niets mis mee

Plat dak is vooral zorgen dat je bekabeling (dc) hangt en niet ligt, al helemaal niet op dak, let op stekkers en bind die goed onder de panelen zodat ze minimaal nat worden. Verder voldoende ballast voor de wind, liever iets te veel dan te weinig en met geknepen billen zitten als het een keer waait.
Betonvoeten werkt ook mooi op plat, en ook goed zelf te maken, scheelt ook nog eens geld.

Lussen heb je niet met dualvoet.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Topicstarter
Rol-Co schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:18:
Kan prima op de andere fase, al helemaal met een 3600W omvormer, gewoon 16A afzekeren met eigen groep en aardlek.

Goodwe is prima, niets mis mee

Plat dak is vooral zorgen dat je bekabeling (dc) hangt en niet ligt, al helemaal niet op dak, let op stekkers en bind die goed onder de panelen zodat ze minimaal nat worden. Verder voldoende ballast voor de wind, liever iets te veel dan te weinig en met geknepen billen zitten als het een keer waait.
Betonvoeten werkt ook mooi op plat, en ook goed zelf te maken, scheelt ook nog eens geld.

Lussen heb je niet met dualvoet.
Bedankt voor het antwoord.

Enige vraag is of het nog mogelijk is om deze twee PV-installaties op één enkele omvormer aan te sluiten? Reden hiervoor is esthetisch maar ook deels praktisch: er zouden anders twee omvormers naast elkaar in de garage hangen, en vanwege die redenen zou één omvormer fijner zijn.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:12
Op 1 3 fase omvormer zou moeten kunnen.
Gaat wel duurder zijn dan de extra 1 fase omvormer.

Je kunt het beste het gecombineerde systeem herontwerpen met Sunny design. Dat is software van SMA, een adviseert dus omvormers van WC-eend.
Andere merken omvormer kan prima, maar zelf even matchen met datasheet op basis van berekende waarden door Sunny.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

RomeoJ schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:44:
[...]

Bedankt voor het antwoord.

Enige vraag is of het nog mogelijk is om deze twee PV-installaties op één enkele omvormer aan te sluiten? Reden hiervoor is esthetisch maar ook deels praktisch: er zouden anders twee omvormers naast elkaar in de garage hangen, en vanwege die redenen zou één omvormer fijner zijn.
Waarom? Mijn kennis zou zeggen "je hoeft er niet mee onder je armen te lopen" 2 heeft veel voordelen.

Alleen de kosten van die ene omvormer i.p.v oude verkopen en 3 fase terug.
Enkel fase heeft niet zo'n hoog voltage nodig, dus 10x35V gaat dan beter
Logging kan je apart houden
Bij uitval (stroom/kapot/whatever) blijft er misschien nog 1 doorgaan

3 fase je omvormer iets mee is het met alles klaar :| verder geen voordelen.
Ik heb zelfs elke fase 1 omvormer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging