Gestucte plafond egaliseren met een finish

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisserC
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 09-05 21:34
Goedemorgen,

Ik heb mijn plafond laten stucen en schilderen en ben tot mijn verdriet uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het plafond golft. Oftewel het is niet waterpas. Ik dacht eerst dat de banen van de schilder zichtbaar waren, maar helaas is dat niet het geval.

Het is dusdanig zichtbaar dat ik me er te erg aan stoor en heb de stukadoor gesproken. Ze komen langs om ernaar te kijken wat er mis is gegaan en willen het volgens mij wel oplossen. Het probleem is alleen dat mijn hele huis inmiddels vol staat met meubels, keuken etc.

Maar goed, ze hadden het over een stuc-finish aanbrengen om het recht te maken.

Mijn vraag aan jullie: is het daadwerkelijk mogelijk dit weer recht te krijgen met dit spul & is dit te doen met al mijn meubels in huis? Uiteraard moet ik alles gaan afdekken enzo, het is niet anders, maar ik wil toch wel even weten wat ik moet gaan verwachten en of het slim is.

Ik hoor graag eventueel advies.

Bedankt!

Visser

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:06

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Volgens mij niet, een Fix en finish is om er een dunne laag over te leggen, de laatste putjes en krasjes weg te werken.

De fix en finish gaat imo mooi de golven volgen.

De Nederbelg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
helemaal recht is nagenoeg onmogelijk een stucadoor trekt er altijd een kleine golf in. het is nooit 100% glad. heb je geen foto?

fix& finisch kan eigenlijk tot 3 mm (uit mijn hoofd) dus een echt golf kan je er niet mee fixen de meeste finisch pasta's (kant en klaar) zijn ook niet geschikt voor meer dan een enkele mm. Let overgens op de hechting.

[ Voor 46% gewijzigd door twain4me op 13-07-2022 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisserC
@twain4me
Hoi, bedankt voor je reactie.
Bij deze de foto's
Het gaat ongeveer om 1, maximaal 2mm. Je ziet de banen lopen, ik heb met laten vertellen dat dit door het strijken komt. Dus met deze kennis, is het denk je mogelijk deze duidelijke banen in ieder geval een stuk te verminderen? Of is het bij voorbaat al kansloos..?

Alvast weer bedankt voor je reactie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sbQ_nMTsIqncWyiFBbRZt9zgJqY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zTCgOTWHqEdMoBaiDqESVw39.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RycHi1UdeUAWN8YbGaM3pp1WmUk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F9pZ5cCAbELpueJyO2RLRyGd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 10:15

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
is dit een nieuw plafond ? dit lijkt de (gekrompen) naad van een AK plaat.. opzich is dat goed te fixen

[ Voor 6% gewijzigd door twain4me op 13-07-2022 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisserC
Klopt, het is een nieuwbouwhuis.
We hebben op de juiste wijze een houten constructie gemaakt en daar stucplaten tegenaan geschroefd.

Als ik begrijp wat je zegt (verbeter me als ik het fout heb), zeg je dat deze golving ontstaat doordat de stuc in de naad is gekropen? Het punt is alleen dat hier nu lijkt alsof de stucplaten in de breedte van het huis zijn geplaatst, maar dat is niet zo. Ze zijn in de lengte van het huis geplaatst. Dus de muur die je ziet dat is de muur van de lengte van het huis.

Valt het dan alsnog te fixen, en waarmee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Dat klinkt dan eerder als doorhangende stucplaten?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 07:02
Ik heb di ook heel iets op sommige plaatsen waar precies een naad tussen 2 gipsplaten zit, maar lang niet zo erg als jij. Omdat er tussen de naden meer stucwerk wordt gesmeerd kan dat bij drogen (en dus iets inkrimpen) dit resultaat geven. Verder ziet het er wel strak uit op het eerste oog. 100% waterpas ga je nooit krijgen, zeker niet op een plafond. Dat maken ze gewoon "glad e.n vlak". Voor een keuken is het een ander verhaal en moet er wel echt met de waterpas gecontroleerd worden.

Ik denk persoonlijk dat je die naden wel mooier kunt maken met fix & finish. Als ze het in de naden opzetten en na het drogen stofvrij schuren zodat je geen aanzetten ziet, lijkt het mij een prima voorstel.

EDIT

Ik zie nu pas dat je schrijft dat dit NIET de banen van de gipsplaten zijn? Weet je dat zeker? Lijkt echt op de naden van 60 cm brede platen te zitten.
Anders komt het wellicht door ongelijkmatige druk op de rijlat die deze golfjes veroorzaakt. I.c.m. ongelukkige lichtinval.

Dan nog zou het wel kunnen met finish denk ik.

[ Voor 19% gewijzigd door pentaw1nz op 14-07-2022 08:53 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VisserC
@pentaw1nz
Bedankt voor je reactie.

Ik weet 100% zeker dat het niet de banen van de gipsplaten zijn. Ik ben namelijk zelf degene die het plafond heeft gemaakt. Zie foto hieronder.

Ik denk inderdaad ook dat het met de druk op de rijlat te maken heeft..
Wat zou dan het plan zij denk je, het hele plafond een laagje met die fix doen, of echt alleen de delen waar het ''ingedeukt'' is als het ware?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pWSi5gw9bNBHW1unDAD2BqkjZok=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SLplaGb5kLAK2Oq5cG9ZnEvc.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 29-05 20:14
Vreemd. Maar laat ze het maar proberen met fix&finish, even kijken of dat de oplossing is. Veel andere opties heb je niet, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Lijkt het nou zo, of staan de 'golven' haaks op de stucplaten? Dan kan het nooit het krimpen van het gips zijn.
Of is de foto wel uit dezelfde hoek genomen?

Je hebt fix en finish die tot 3mm te gebruiken is, die zouden ze in dit geval moeten gebruiken.
Eventueel daarna het geheel eens schuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VisserC
@FabianGTI
Het klopt dat de golven haak staan.
Op de eerste foto die ik heb gedeeld waar het plafond af is zie je achterin het keukenraam.
Op de laatste foto die ik deelde waar je de gipsplaten ziet, zie je rechtsachter het keukenraam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• productionrw
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Normaal word het toch (altijd) met finish nabehandeld door een stukadoor? Hooguit nog beetje opschuren en dan zou het schilderen gewoon goed moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolterious
  • Registratie: November 2010
  • Nu online
Fix en finish is eigenlijk alleen een soort afwerklaag, vooral om kleine putjes en oneffenheden te verwijderen. Ik vraag me af of je daarmee op zo'n groot oppervlak een dikteverschil van 2 mm gaat wegpoetsen. Zoals ik het moet inschatten is het gewoon niet heel goed gestuced. vraag me af of er wel een rei is gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-06 09:23

BLN

Is het gips met een machine aangebracht? Dus met een gipspomp? het lijkt er op dat het gips in dikke banen is aangelegd en vanaf daar "glad" gestreken.

Maar dit ziet er inderdaad niet uit en lijkt niet door de constructie van het plafond te komen. Ik kan met niet voorstellen dat je dit met fix en finish oplost, wat ook nog eens over een laag verf heen moet.

Heel reeel kan ik me alleen voorstellen dat het opnieuw gestuct word.

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VisserC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:14:
@pentaw1nz
Bedankt voor je reactie.

Ik weet 100% zeker dat het niet de banen van de gipsplaten zijn. Ik ben namelijk zelf degene die het plafond heeft gemaakt. Zie foto hieronder.

Wat zou dan het plan zij denk je, het hele plafond een laagje met die fix doen, of echt alleen de delen waar het ''ingedeukt'' is als het ware?

[Afbeelding]
Op de foto's lijkt het door lichtinval heel heftig, maar ik denk dat het wel meevalt.
Je kunt dit eigenlijk alleen checken als je zelf een lange rijlat (of iets anders dat kaarsrecht is en een meter of 2) op je plafond zet en dan kijkt hoe "diep" het stucwerk wegzakt in die kuiltjes.

Als het een paar mm is kan het prima met fix en finish. Ik zou dan wel het hele plafond doen. Als je het goed doet met een rijlat (en dus ook gelijkmatige druk) dan zet je in die kuiltjes gewoon net een mm dikker op dan de rest.

Ik heb zelf mijn zolder gedaan en de AK gipsplaten gedaan met fix en finish. Dat is ook wel een flink aantal mm, dus het is niet zo dat je hiermee alleen maar een uiterst dun laagje kunt aanbrengen. Kan best een paar mm zijn. Productblad zegt tot 3 mm.

Als die banen komen door een verschil dat veel meer is dan die 3 mm dan is het helaas niet goed gestuct en moeten ze met een andere gipsmortel het hele plafond gewoon nogmaals gladtrekken.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Trouwens, bij de raamkant zie ik veel donkere banen op de foto's maar komt dat niet van de lamellen? |
Of zijn dat ook allemaal "golfjes"?

Nogmaals: Bij mijn woonkamer heb ik ook een paar van die golfjes, maar het valt eigenlijk niet op.
Als al die banen die ik zie van die golfjes zijn (en dus niet schaduw van de lamellen) dan heb je het wel een stuk meer dan ik thuis heb en zou ik het de stukadoor laten herstellen op voorgestelde manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:23

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

pentaw1nz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:24:
Trouwens, bij de raamkant zie ik veel donkere banen op de foto's maar komt dat niet van de lamellen? |

Nogmaals: Bij mijn woonkamer heb ik ook een paar van die golfjes, maar het valt eigenlijk niet op.
Als al die banen die ik zie van die golfjes zijn (en dus niet schaduw van de lamellen) dan heb je het wel een stuk meer dan ik thuis heb en zou ik het de stukadoor laten herstellen op voorgestelde manier.
Daar zat ik net ook naar te kijken.

De vraag aan de TS (@VisserC ) moet dan ook zijn of je dénkt (visueel)dat het golft of dat het ook echt aan het golven is. Dat zou je met de hand moeten kunnen voelen en, op zijn minst, een lange rechte lat (die kleine waterpas die je gebruikt is niet groot genoeg om echt een beeld te vormen imo) tegen het plafond houden om te zien of je (grote) kieren ziet.

Ik vind de golven die je ziet te regelmatig om door een mens fout te zijn gedaan. Dan vraag ik mij écht af was ze gedaan hebben om het zo te krijgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Notna op 14-07-2022 13:31 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:34
pentaw1nz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:24:
Dat zal het zijn. Je ziet aan het plafond aan de raamzijde dat de golven dichter op elkaar volgen dan naar het midden van de kamer toe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
Matomatisch schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:34:
[...]

Dat zal het zijn. Je ziet aan het plafond aan de raamzijde dat de golven dichter op elkaar volgen dan naar het midden van de kamer toe.
Als dit zo is, dan valt het dus heel erg mee. De lamellen vertekenen het beeld dan.
Ik zie wel 1 of 2 plekjes waar een klein golfje in kan zitten, maar dat heb ik thuis ook. Blijft handwerk.
Als je je daar aan stoort kun je dat plaatselijk laten uitvlakken.

Ik dacht eerst dat het hele plafond onder de golven zat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Matomatisch
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 09:34
pentaw1nz schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:37:
[...]

Als dit zo is, dan valt het dus heel erg mee. De lamellen vertekenen het beeld dan.
Ik zie wel 1 of 2 plekjes waar een klein golfje in kan zitten, maar dat heb ik thuis ook. Blijft handwerk.
Als je je daar aan stoort kun je dat plaatselijk laten uitvlakken.

Ik dacht eerst dat het hele plafond onder de golven zat.
1 manier om het zeker te weten, TS moet even de lamellen open doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 30-05 23:06
VisserC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 11:14:
@pentaw1nz
Bedankt voor je reactie.

[Afbeelding]
wat voor hart afstand heb je gebruikt voor je regelwerk? ziet er uit als 40cm minimaal.
die lichte stucplaatjes moet je gewoon 30 hoh monteren.
en tevens had je ze beter andersom kunnen monteren, dan had je de hele langs kant kunnen schroeven en waar ze eindigen een extra regel. ook langs de afgeronde kant ziet de schroefafstand er vrij ver uit op de foto.

IMO ziet het er zo meer uit alsof het komt omdat het gipswerk niet goed is aangebracht. stucplaten trekken heel snel krom en kunnen weinig hebben, als je hier een goeie laag stuc op aanbrengt word het geheel zwaarder en kan het gaan doorhangen.
komt wel bij dat je als stukadoor ook je ondergrond moet controleren. en niet moet starten als het niet voldoet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ervan uitgaande dat de donkere banen niet de schaduw zijn van de lamellen (iets met perspectief): het lijkt erop dat de banen gelijk lopen met de rijen schroeven, en haaks op de gipsplaten staan.

Hoe zijn die schroefgaten geplamuurd?

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VisserC
@pentaw1nz @Notna
Ik heb er een lange lat tegen gehouden, maar om een foto te ervan te maken heb ik de waterpas gebruikt, omdat het toch onhandig foto maken is zo bij het plafond.
Elk golfje dat je ziet is ongeveer 1, maximaal 2mm dat het indeukt.

Ook in de keuken vlakbij de jaloezieën zitten golfjes. Het heeft verder niks met de jaloezieën te maken. Het is alleen dat als het iets donkerder is in huis (jaloezieën dicht) zie je de golven alleen nog maar meer. Eigenlijk zitten door de hele kamer golven

Ik heb nog een foto maar het is lastig een goede foto te maken

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cednXCtsyhHl9yH79RfDy_uRf-I=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VlI34UTRqXcywexIL051PuZ7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
VisserC schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 14:05:
@pentaw1nz @Notna
Ik heb er een lange lat tegen gehouden, maar om een foto te ervan te maken heb ik de waterpas gebruikt, omdat het toch onhandig foto maken is zo bij het plafond.
Elk golfje dat je ziet is ongeveer 1, maximaal 2mm dat het indeukt.

Ook in de keuken vlakbij de jaloezieën zitten golfjes. Het heeft verder niks met de jaloezieën te maken. Het is alleen dat als het iets donkerder is in huis (jaloezieën dicht) zie je de golven alleen nog maar meer. Eigenlijk zitten door de hele kamer golven

Ik heb nog een foto maar het is lastig een goede foto te maken

[Afbeelding]
Als het niet door de raambekleding komt die een vertekend beeld geeft dan is het wel storend ja!

Als je het hebt gecheckt en het om 1 a 2 mm gaat (wat ik ook vermoedde) dan kan het prima met een laagje fix en finish.
Om aanzetten te voorkomen zou ik dan persoonlijk over het hele plafond een klein laagje opzetten.

Kom je natuurlijk wel weer opnieuw aan het schilderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:17
Denniz0229 schreef op donderdag 14 juli 2022 @ 13:42:
[...]

wat voor hart afstand heb je gebruikt voor je regelwerk? ziet er uit als 40cm minimaal.
die lichte stucplaatjes moet je gewoon 30 hoh monteren.
en tevens had je ze beter andersom kunnen monteren, dan had je de hele langs kant kunnen schroeven en waar ze eindigen een extra regel. ook langs de afgeronde kant ziet de schroefafstand er vrij ver uit op de foto.

IMO ziet het er zo meer uit alsof het komt omdat het gipswerk niet goed is aangebracht. stucplaten trekken heel snel krom en kunnen weinig hebben, als je hier een goeie laag stuc op aanbrengt word het geheel zwaarder en kan het gaan doorhangen.
komt wel bij dat je als stukadoor ook je ondergrond moet controleren. en niet moet starten als het niet voldoet.
Mijn stucadoor wilde ook de stucplaten haaks op de rachels met de naden een stukje open zodat hij het stucwerk een beetje door de naden drukt.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• VisserC
@pentaw1nz
Je hebt gelijk dat door de jaloezieën het een klein beetje vertekend, want zo dicht op elkaar en flink hobbelig in de keuken klopt niet.

Ik denk dat de beste foto misschien wel de laatste is die ik heb gestuurd. Je ziet hier een klein deel van het plafond met donkere stukken. Die donkere stukken zijn dus de ingevallen delen. met hoogteverschil ik denk misschien echt maar 1mm.. Maar toch valt dit echt enorm op in het huis.

Nog wel een vraag, kan die fix en finish dan wel weer op een geverfd plafond? Of is dat enkel eerst voorstrijken?

@ron321
Alles is van tevoren uitvoerig besproken met de stukadoor. De platen moesten tegen elkaar aan en dus geen naden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ron321
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 09:17
@VisserC Zo zie je maar dat iedere stucadoor zijn eigen werkwijze heeft.
Zolang er maar overleg is.
Fix & finish over sauswerk, ook weer overleggen met de stucadoor.

WPB Ariston Nuos Plus200, SE 4000H+8x Trina Solar 320Wp AB 185°/32°+6x Trina Solar 320Wp AB 185°/10°,APS EZM1+2x Trina Solar 325Wp AB 185°/32° ,2x APS QT2+8x Jinko 435Wp AB 5°/32°,ME MXZ-2F42VF+MSZ-EF35VGK-S+MLZ-KP25VF,WP Atag Energion M Light50

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 08:15
Typisch, zo ziet het er bij mij ook uit. De platen hingen voor de stuc mooi recht. Paar dagen na de stuc ineens niet meer.

Ik vermoed, dat dit komt omdat de Stucadoor hier de platen heeft natgespoten en daar teveel waster bij heeft gebruikt. Want het "regende" hier binnen. Ik heb inmiddels geleerd om maar langs dit soort dingen te kijken. De Stucadoor gaf aan dat het door het regelwerk kwam, maar dat hangt om de 40cm. De stuc is aangebracht met een spuit overigens. Dus ook nog vloeibaarder dan normaal denk ik.
Pagina: 1