Coil whine opgelost door CPU Vcore aanpassing. Side effects?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-09 13:19

Xymox

Determinism rulez !

Topicstarter
Ik heb sinds ik een nieuw Gigabyte motherboard heb geïnstalleerd een behoorlijke irritante coil whine.
Door slechts bewegen van de muis ontstaat er een constant hoog piepgeluid. Maar ook bij het draaien van bepaalde software en in idle Windows met vlagen spontaan.

Het nalezen van mogelijke oplossingen heb ik een test gedaan door in de BIOS de CPU Vcore aan te passen.
En dit heeft het probleem volkomen opgelost. Geen enkele coil whine is meer op te merken.

Dit heb ik gedaan:

CPU Vcore van AUTO omgezet naar 1.195V
(de waarde 1.200V staat erachter als naar ik vermoed de default instelling)

Verder staat alles op AUTO.

Maar ik heb geen flauw idee wat ik nu exact heb aangepast en of dit bepaalde side effects kan hebben.
En wellicht zijn er betere instellingen te maken die zowel coil whine oplost als een goede undervolt oplevert.

Het betreft dit systeem:

Gigabyte Z590 Gaming X moederbord
Intel i7 11700F (locked)

Het nalezen van verschillende undervolt artikelen geven mij echter geen goed gevoel over mijn CPU Vcore aanpassing gezien er veelal gesproken wordt over dynamic Vcore en de verschillende BIOS'en verschillende naamgevingen gebruiken.

Mijn BIOS heeft deze naamgevingen:

Vcore Voltage mode (staat op AUTO)
CPU Vcore (staat nu dus op 1.195V)
Dynamic Vcore (DVID) (staat op AUTO)
(en nog een hele reeks aan volt instellingen voor RAM etc, alles op AUTO)

Gezien het een locked CPU is en ik verder niet aan andere instellingen gezeten heb is een "geldige" undervolt wellicht de beste tweak die te maken is om de temps te verlagen bij dezelfde performance.
Maar het hoofddoel is dus uiteindelijk die ellendige coil whine te verhelpen, wat met de Vcore aanpassingen gelukt is. Echter een duidelijke undervolt methode in Gigabyte BIOS heb ik nog niet kunnen vinden.

Tips en wellicht uitleg waar mijn instelling toe leidt is erg welkom.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanDGT
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 14-09 10:56
Heb je ook al geprobeerd om c-state C1E uit te zetten? Dat helpt vaak wel goed tegen VRM coil-whine.

Bouwt computers @ Danmetic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 17:31

Fordox

00101010

Het verlagen van voltage kan soms instabiliteit veroorzaken. Maar opzich is de auto functie met een marge ingesteld, die 0,05 volt gaat waarschijnlijk volkomen prima, en is juist goed voor je cpu.

Je moet wel even checken of je voltage nog wel omlaag gaat wanneer je cpu niet veel te doen heeft.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.