Light sensor ervaring en loop risico Xiaomi YTC4043GL

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-02 12:09

Mx7733

Ik zal een weg vinden of maken

Topicstarter
"Gezegend is de mens die verlichting heeft gevonden. Die mens overwint, ook wanneer hij gewond is."
- Boedha (toen de lichtknop nog actueel was)

Bij voorbeeld de Xiaomi YTC4043GL (Amazon Day)

Heeft iemand van Tweakers een dergelijke light sensor in gebruik en wat is jullie ervaring ermee? Met een woonkamer op het zuiden zou ik als de zon te vel/warm wort mn gordijnen willlen laten sluiten. Over de gordijnen is veel te lezen, maar over de light sensor een stuk minder.

Deze reactie vond ik, waar ik zelf ook aan zat te denken:
"Ik heb deze besteld en ga die ook gebruiken met Home assistent. Licht aan vanaf bepaalde lux zie ik zitten. Maar licht uit?.
Als de verlichting brandt, denkt ie dat het licht genoeg is, en doet ie het licht uit? En dan is het weer donker, en na 5 minuten terug licht aan. en dan..."
8)7

Hoe, en kan je, dit voorkomen? De zon gaat onder, dat kan je als failsafe gebruiken. Maar stel je plaats hem op een overloop met een klein raam? Zodat je verlichting "feller" kan worden naar mate het donkerder wordt. Uiteindelijk zal de sensor dan "het licht" ook moeten zien?!

Wat is jullie ervaring en als die er is oplossing?

Aut viam inveniam aut faciam

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 29-04 21:55
Plaats de lichtsensor tegen je raam aan zodat deze niet bedekt wordt door de dichte gordijnen. Problem solved.

Zo doe ik het iig

geleerd nadat ik de fout had gemaakt een lamp automatisch aan te laten gaan als het donker werd - en de lichtsensor stond naast de lamp **knipperlicht**

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 25-04 20:19
Naast de oplossing van Dixet, zou je ook een hysterese toe kunnen passen.

Als de lamp uit is, en lux is onder X, dan lamp aan
Als de lamp aan is, en lux is boven X+Y, dan lamp uit

X is de waarde waar het 'te donker' in huis is dat je een lamp aan wil, Y is dan boven de hoeveelheid lux die je lamp toevoegd aan de kamer wanneer het X donker is.

Om in te stellen, kies een waarde voor X, wacht dat die automation triggered en kijk dan met hoeveel de lux waarde toeneemt. Stel daarna de tweede automatisering in, met een Y waarde groter dan de toename in lux.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik heb de Mijia variant in gebruik. Ik laat deze naar buiten kijken door een raam zonder direct zonlicht. Bijvoorbeeld Noord of onder overkapping ofzo. Grote voordeel is dat je het gewoon door je hele huis kunt gebruiken (waar je ramen hebt). Alleen met gordijnen etc is het dan wat lastiger. Maar als je voor een kamer op Zuid een lagere threshold neemt dan voor Noord etc werkt het mooi.

Omdat het om zonlicht gaat en ik geen disco wil met wolken heb ik wel een hysterese in tijd. Het moet 2 minuten te licht of te donker zijn voor de verlichting reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
De "raam sensor" is inderdaad daar minder gevoelig voor en kan ik na "zon's onderdgang" uitzetten om weerspiegeling te voorkomen...

Is dat knipper licht nog te voorkomen? Of doen jullie het met schema's a;s sunset> timer? hoe later de timer, hoe feller het licht?
Septillion schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:10:
Ik heb de Mijia variant in gebruik. Ik laat deze naar buiten kijken door een raam zonder direct zonlicht. Bijvoorbeeld Noord of onder overkapping ofzo. Grote voordeel is dat je het gewoon door je hele huis kunt gebruiken (waar je ramen hebt). Alleen met gordijnen etc is het dan wat lastiger. Maar als je voor een kamer op Zuid een lagere threshold neemt dan voor Noord etc werkt het mooi.

Omdat het om zonlicht gaat en ik geen disco wil met wolken heb ik wel een hysterese in tijd. Het moet 2 minuten te licht of te donker zijn voor de verlichting reageert.
Hysterese? Hoe stel je zoiets in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:28

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Uitzetten is hier niet nodig maar hangt wel af van de plaatsing natuurlijk.

En ik was ook bang voor het knipperen maar met 2 minuten hysterese valt het me compleet niet op. Zelfs als op een druilerige dag het licht een paar keer aan en uit gaat merk ik dit niet en is het juist fijn dat het licht gewoon aan is als er weer een bui over trekt ofzo. Dus ja, je kan veel moeite doen maar ik zou het eerst eens bekijken met een simpele 2 minuten (of nog iets langere) hysterese.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Andere oplossing is het combineren met een bewegingssensor. Zeker op een plek als je overloop is dat voor de hand liggend.

Dat ziet er dan zo uit:
  1. Beweging wordt gedetecteerd.
  2. Is het te donker? Dan licht aan. Anders niet.
  3. Na .. seconden/minuten geen beweging gedetecteerd? Dan licht uit.
Op die manier wordt er altijd gemeten of het donker genoeg is op het moment dat het licht uit is.

Pak je de Aqara motion sensor dan heb je beweging en lux in één sensor.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Gizz schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 11:18:
Andere oplossing is het combineren met een bewegingssensor. Zeker op een plek als je overloop is dat voor de hand liggend.

Dat ziet er dan zo uit:
  1. Beweging wordt gedetecteerd.
  2. Is het te donker? Dan licht aan. Anders niet.
  3. Na .. seconden/minuten geen beweging gedetecteerd? Dan licht uit.
Op die manier wordt er altijd gemeten of het donker genoeg is op het moment dat het licht uit is.

Pak je de Aqara motion sensor dan heb je beweging en lux in één sensor.
Heb je ervaring met die Aqara? Ook als hij continu meet via solderen? Of zet je gewoon het licht altijd op 1,5 minuut en dan dan als hij niet cleared, verlengt hij? Anders knippert het nog, medunkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Mx7733 ik heb er meerdere in huis, zonder solderen. Bij beweging binnen die 1,5 minuut gaat de teller inderdaad opnieuw lopen. Je moet dus anderhalve minuut stil voor de sensor staan voordat het licht uitgaat terwijl jij er nog bent. Op een overloop is dat geen issue en werkt dat prima.

Op een plek waar wel iemand is na anderhalve minuut, maar waarbij je niet altijd kunt garanderen dat hij ook continu genoeg beweegt om de sensor te triggeren, biedt iets als HA uitkomst.

Zo heb ik in mijn kantoor ingesteld dat het licht pas uit gaat als er 10 minuten geen beweging is waargenomen. De kans dat ik achter mijn pc iets aandachtig lees en daarom 1,5 minuten niet genoeg beweeg voor de sensor is aanwezig. Dat ik letterlijk 10 minuten doodstil zit achter mijn pc en in het donker kom te zitten, dat gebeurt nooit.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx7733

Mx7733

Topicstarter
Cool! Besteld! Nu wachten :P

Allen bedankt voor de input!

Pagina: 1