Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:36
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Ligt heel erg aan de opleiding en van welke school naar welke school je gaat. Mocht je je propedeuse al hebben, dan helpt dat sowieso. Helemaal opnieuw beginnen als je al een paar jaar erop hebt zitten, zal zelden tot nooit het geval zijn.

Zonder concretere informatie is het echter in de wilde weg gokken. Als je echt geïnteresseerd bent kan je het beste informeren bij de nieuwe locatie waar je heen zou willen, om te kijken wat er mogelijk is.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

M2M

medicijnman

Meestal ga je in overleg met de nieuwe school's coordinator om te zien wat er allemaal al aan kennis behaald is, en wat nog open staat. Aangezien lesstof niet bij elke school hetzelfde is, kan het dus zijn dat je in je laatste jaar nog wat vakken uit eerdere jaren erbij moet doen, omdat die lesstof wel noodzakelijk is, maar op de oude school nog niet aan bod gekomen was.

Dat je wat extra moet doen en dus wat vertraging oploopt is normaal, tenzij je met een bijzonder hoge cijferlijst op de proppen komt.

-_-

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Nu online

dragonhaertt

@_'.'

Dit lijkt me typisch een vraag om aan je studieloopbaanbegeleider te vragen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Vaak kan je vrijstellingen krijgen voor vakken die je al gevolgd hebt, mits die overeenkomen met de nieuwe opleiding. Als dat niet het geval is mag je wellicht je Propedeuse meenemen en in jaar 2 instromen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Furion2000
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-06 11:44
Als het is omdat je dan een bepaalde master kunt volgen dan is het misschien interessant, maar als je beweegreden is omdat dat de hoek is waar je nu het meeste interesse in hebt en daar een baan in zou willen vinden, dan is dat imo een hele slechte reden.

Bedrijven bekijken je starters CV en lezen 'HBO IT' en zetten dan een vinkje. Meer detail zal het 9/10x niet worden en in het gesprek zal de affiniteit en enthousiasme richting een bepaald onderwerp bewezen moeten worden. Dat zal je dus doen door te beargumenteren (hobby projectjes, veel gelezen, wat je denkt ermee te kunnen), niet door een andere niche opleiding te volgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:58
Inderdaad navragen.
Ik ben zelf een keer overgestapt na het eerste jaar. Ik moest opnieuw in jaar 1 beginnen, maar kreeg wel vrijstelling voor alle vakken die ik al gehaald had.

Het hangt er maar net vanaf hoe erg het curriculum van beide scholen op elkaar lijken.

[ Voor 20% gewijzigd door hackerhater op 13-07-2022 09:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:24
Precies bovenstaand inderdaad.

Ik heb dit zelf in het ver verleden meegemaakt: van Avans naar HU overgestapt na het net niet halen van BSA (ik had toen iets van 42 studiepunten).
Het verschil in vakkenpakket tussen de 2 opleidingen was significant genoeg dat ik alsnog in jaar 1 moest beginnen, met iets van 20 studiepunten aan vrijstellingen.
Weet ook niet of "met propedeuse in 2e jaar instromen" hier betekend zou hebben dat ik het hele eerste jaar was vrijgesteld; dan had ik complete vakken gemist omdat deze bij HU in het eerste jaar zaten en bij Avans in het tweede.

Dus worst case scenario, zou je in jaar 3 kunnen instromen maar alsnog jaar 1 vakken moeten halen :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:31

Zenix

BOE!

Ik had ook een aantal medestudenten die overgestapt waren vanaf een andere hbo ICT opleiding. Die moesten meestal gewoon opnieuw beginnen met vrijstellingen. En al die vrijstellingen moest je ook aanvragen via de examencommissie en beargumenteren, dat gaat dus niet vanzelf. Een hogeschool zal over het algemeen geen maatwerk opleiding maken voor één student.

[ Voor 3% gewijzigd door Zenix op 13-07-2022 09:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SlqmLqck
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 12-06 18:40
Even een opsomming met wat je nog moet doen op je HBO:

Derde jaar beginnen betekend 2x stage van een half jaar (totaal 1 jaar, incl afstuderen) half jaar minor (vrije keuze school & richting) en nog een half jaar studie. Dan moet je het wel echt een hekel hebben aan je school/docenten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 12-06 09:56

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Waarom zou je willen overstappen naar een andere instelling? Overigens is het vaak ook mogelijk om een minor te volgen bij een andere instelling. Dus als je op zoek bent naar een ervaring buiten je eigen hogeschool zijn er mogelijkheden voor.

Steam/Discord: Flimovic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:42
Ik vind het vreemd als dat heel ingewikkeld is en je studievertraging oploopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFrames
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 10:36
SlqmLqck schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 10:38:
Even een opsomming met wat je nog moet doen op je HBO:

Derde jaar beginnen betekend 2x stage van een half jaar (totaal 1 jaar, incl afstuderen) half jaar minor (vrije keuze school & richting) en nog een half jaar studie. Dan moet je het wel echt een hekel hebben aan je school/docenten.
Er zijn ook hogescholen van dezelfde organisatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thijsvt
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12-06 16:42
Je begeleider bij de hogeschool kan dit aangeven voor dezelfde organisatie. Ik zou dus even een gesprek inplannen.

Het ligt namelijk heel erg aan de vakken die jij in je curriculum hebt en welke de opleiding op andere locatie heeft over de jaren heen.

Zover ik dit ooit begrepen hebt moet je dan wel vaak veel vakken inhalen die eventueel niet in jou curriculum aanwezig waren.

Indien het een andere organisatie is moet je in gesprek met de andere organisatie over wat je kan overbrengen en wat niet o.b.v. wat je al behaalt hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:07
Als je op een hogeschool aan het einde van studiejaar 3 zit, dan zou je dus komend studiejaar aan het vierde, en laatste jaar beginnen..
Oftewel: je hebt nog maar één jaar te gaan…
De helft daarvan is je afstudeerstage waarin je over het algemeen fulltime bij een bedrijf zit..

Kortom: Je hebt nog maar een half jaar op de school zelf te gaan om de laatste paar vakken te halen…

Waarom zou je dan in hemelsnaam willen gaan overstappen naar een andere hogeschool? Voor die paar maanden dat je daadwerkelijk nog fysiek lessen aan het volgen bent op de school zelf?

Stel dat je (redelijk optimistisch) opnieuw zou kunnen instromen in het derde jaar, dan zit je nog steeds 2-3 keer zo lang op school dan wat je eigenlijk nog moest. (afhankelijk van bijv. een vrijstelling van een derdejaars-stage of zo).

Ik zou dan toch wel een hele goede reden moeten hebben om zo’n traject te bewandelen… Als je 1:1 kunt instromen naar het laatste jaar op de nieuwe hogeschool, dan is het mogelijk een ander verhaal natuurlijk, maar dan nog mis je alle contacten met je huidige studiebegeleider, de historie van jou als persoon is niet bekend bij de nieuwe school, dus het lijkt me dat het ook lastiger wordt om dit goed te voltooien…

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kelly.hipolito
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 31-05 19:51
@TheFrames De afgevaardigde van de potentiele nieuwe school (studentenbalie, net hoe het heet) kan je hier het beste over vertellen of doorverwijzen naar de juiste persoon.
Een studieloopbaanbegeleider van de huidige school weet immers niet wat de nieuwe school aan eisen stelt.
Ik begrijp deze bovenstaande suggestie dan ook niet zo goed.

Maar verwacht er niet teveel van. Destijds bij mijn opleiding ook een paar medescholieren die de overstap hadden gemaakt. Die kregen haast geen vrijstelling. Dan matched het curriculum niet of zijn er wat administratieve verschillen. Ondanks dat de vakken, inhoudelijk haast hetzelfde zijn. (Dat hoorde ik later dan).
De opleidingen van Nederlandse hogescholen zijn geaccrediteerd dus ipc krijg je ongeveer hetzelfde vakinhoudelijk.

Los van het feit, wat je zelf al stelt. Dat het natuurlijk niet aan te raden is om te switchen aan het einde van de derde. Maargoed alles kan. Ik heb van alles meegemaakt. Zelfs scholieren die net voor het afstuderen, zonder goede reden (vaak baan aangeboden) zijn gestopt met de opleiding, of zelfs praktisch afgestudeerd maar nooit hun scriptie verdedigd.

[ Voor 26% gewijzigd door kelly.hipolito op 13-07-2022 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10:40
Zenix schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 09:49:
Een hogeschool zal over het algemeen geen maatwerk opleiding maken voor één student.
Dat niet inderdaad, maar de meeste hogescholen kunnen wel een stukje maatwerk leveren voor zij-instromers op basis van eerder verworven competenties etc. In principe heeft iedere opleiding iemand die dat voor je kan regelen. Als je op je andere opleiding netjes al je studiepunten verzameld hebt (en de opleiding is inderdaad nagenoeg uniek), dan is er altijd wel iets af te spreken.

offtopic:
Zelf geen ervaring mee maar laat ik nou directe familie hebben die dit jaren lang gedaan heeft op een hogeschool

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Pagina: 1