Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Osinga
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 13-07-2022
Voor mijn zonnepanelen gebruik ik APS Micro omvormers. Nu wil ik een paar oude zonnepanelen bijkopen met een lagere opbrengst. Mag ik dan 2 panelen doorlussen en deze vervolgens koppelen op 1 ingang van de Micro omvormer?

Alle reacties

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Serieel / Parallel kan op zich beiden mits je binnen de specs van de APS omvormer blijft.
edit: uiteraard uitgaande van dezelfde (specs) panelen geschakeld aan 1 tracker, niet gemend.

[ Voor 34% gewijzigd door DukeBox op 12-07-2022 20:22 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Osinga
Maar het voltage of de stroomsterkte (A) loopt dan niet te veel op? Of gaat dit goed zolang het maximale wattage niet wordt overschreden?

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-11 19:36
Met name de spanning (voltage) zul je moeten controleren. Daar mag je niet overheen.

De stroom/vermogen is minder kritisch, kan alleen zijn dat je daardoor gaat aftoppen (niet al het vermogen dat de panelen opwekken kunnen gebruiken op de piekmomenten). De inverter wordt dan simpelweg de limiterende factor.

Maar zou zelf geen types (en slijtageniveau's) van panelen gaan mengen op omvormers.Of wil je de bestaande panelen op minder omvormers aansluiten en dan de nieuwe (oudere) panelen op de vrijgekomen?

• Osinga
Ik heb al een bestaande installatie liggen, met 6 panel op 2 micro omvormer (2+4 MPPT). Nu wil ik op het plattedak, die minder zonuren heeft panelen bijleggen. Het idee is om dit met 1 nieuwe omvormer en gebruikte panelen met een lagere WP opbrengst te doen. Indien 2 panelen met een lagere opbrengst te koppelen zijn, scheelt dat weer een omvormer.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 05:25

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Osinga Zoek dus nu eens zelf de specs op ;) Je zegt niet eens welk type je hebt (of wilt gebruiken) maar je bent nu al gewezen op waar je op moet letten.
Pagina: 1