Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19-05 02:20
Hi allemaal,

Is er een website of blog ofzo met allemaal standaard uitdrukkingen en copy paste zinnetjes voor mailtjes? Ja dit is een serieus topic. Ik zie veel van dit soort dingen langskomen voor de Engelse corporate cultuur maar als ik naar Nederlandse sites zoek kom ik alleen maar geklaag tegen.
Ik merk dat veel sneller mail door gewoon standaard zinnen te gebruiken of formuleringen die ik al eerder heb gebruikt. Anders ben ik veel te veel met de manier waarop bezig ipv wat er moet gebeuren of gezegd moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EternalBlue
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 12-07-2022
*knip*

[ Voor 82% gewijzigd door ZieMaar! op 12-07-2022 20:57 . Reden: Graag bijdragen of anders gewoon niet posten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23:07
Zoiets kan je toch zelf opbouwen?
Bij elke email kijken of er standaardzinnen bij zitten en die in een bestandje zetten.
Ook uit ontvangen e-mails kan je zinnen halen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:57
https://bullshit.takovermeulen.eu/

Succes :)
Het management hangt nauw samen met de terugkoppeling van complexe mijlpalen waarbij de interface met strategisch beleid doorslaggevend is. De communicatie dient te focussen op de inventarisatie van van structurele business architecture waarbij de synergie met de markt doorslaggevend is.
De factor mens hangt nauw samen met de terugkoppeling van complexe mijlpalen waarbij afstemming met strategisch beleid win-win situaties creëert.
Human capital dient te faciliteren bij het aansturen van onderling afhankelijke scenario's waarbij input van de markt wordt aangestuurd. De missie hangt nauw samen met de implementatie van van structurele business models waarbij het belang van de markt moet uitkristalliseren. De factor mens schept voorwaarden voor de terugkoppeling van efficiënte organisatie-onderdelen waarbij het belang van de werkgroepen win-win situaties creëert. Het management is uitgangspunt bij de terugkoppeling van complexe targets waarbij input van de communicatie wordt aangestuurd. Het proces schept voorwaarden voor het aftimmeren van complexe best practices waarbij de structuur van strategisch beleid toegevoegde waarde levert. Het proces dient te focussen op de definitie van complexe best practices waarbij commitment van strategisch beleid leading is.

[ Voor 93% gewijzigd door om3ega op 12-07-2022 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
JukeboxBill schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 20:16:
Zoiets kan je toch zelf opbouwen?
Bij elke email kijken of er standaardzinnen bij zitten en die in een bestandje zetten.
Ook uit ontvangen e-mails kan je zinnen halen.
Zeker. Maar waarom opnieuw het wiel uitvinden als iemand hier een goede resource kent ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTMJ!
Hahaha. Heerlijk deze kantoorjungle emulator. Maar zou er ook een echte nuttige variant zijn? Serieus wel een goede bron voor steekwoorden :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-05 22:54

Barrycade

Through the...

Je zoekt dus naar een Nederlandstalig Grammarly?

Trouwens zijn er nog Corporate mailtjes bij jullie die in het Nederlands kunnen? Ik werk bij een multinational in Nederland maar de meetings / mailtjes die in het Nederlands kunnen zijn op 1 hand te tellen. Zeker op kantoor richting MT is dat standaard in Engels (en soms tenenkrommend Engels) vandaar dat ik Grammarly ken ;)

Maar hieronder: das in het Engels, werkt dat in het Nederlands ook zo goed?

[ Voor 87% gewijzigd door Barrycade op 12-07-2022 20:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BroWohsEdis
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 29-01 22:53

BroWohsEdis

George Orwell was right.

Die autocomplete functie in Office 365 werkt verassend goed.

Ram 4x op tab en er staat "I'm working on it" of iets anders nuttigs gebaseerd op wat de ander heeft getypt.

Als je de turn-key content wilt harnessen door de user visions te bewerkstelligen in combinatie met reintermediate impactful convergence kun je ook deze gebruiken: https://www.bullshitgenerator.com/

@Barrycade

Geen idee of het in het NL ook werkt, alle mails zijn hier ook in het Engels :+

[ Voor 51% gewijzigd door BroWohsEdis op 12-07-2022 20:44 ]

"So that's how democracy dies, with a thunderous applause"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:39
Je kan Japke-d Bouma volgen op social media, die heeft een column in NRC over kantoortaal en geeft er lezingen over.

iRacing Profiel

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Tijd is kostbaar, ik mail dus altijd met korte antwoorden. Scheelt voor de zender en de ontvanger tijd.
Kantoortaal is niet boeiend, geef gewoon antwoord zoals je zelf bent.

Ook kosten mailtje sowieso veel tijd, dus zo weinig mogelijk gebruiken en als het is om iets te vragen wat kans heeft op wedervraag gewoon even bellen ipv 20 mailtjes heen en weer.

[ Voor 11% gewijzigd door Ernemmer op 12-07-2022 21:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Ernemmer schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 21:36:
Tijd is kostbaar, ik mail dus altijd met korte antwoorden. Scheelt voor de zender en de ontvanger tijd.
Tenzij je een enorme eikel bent. :P

Maar serieus, ga er bij iedere mail vanuit dat hij door iedereen gelezen kan worden en tot in de oneindigheid bewaard. Het komt vaak genoeg voor dat het alsnog door de ontvanger naar iemand wordt doorgestuurd, dus dat kan een collega, klant, baas, een rechter of totaal onbekende zijn, dus zeg niets wat je ook niet publiekelijk zou zeggen.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21-05 10:14

Ook kosten mailtje sowieso veel tijd, dus zo weinig mogelijk gebruiken en als het is om iets te vragen wat kans heeft op wedervraag gewoon even bellen ipv 20 mailtjes heen en weer.
Hoewel ik directe korte emails waarderen, is dat zeker niet overal zo.

Ik geef aan waar het om gaat en werk graag met bulletpoints welke acties er moeten gebeuren.
Aan de onderkant vinden ze me te hard, want ik sugercoat het niet ik geef gewoon aan wat er moet gebeuren (ik heb ook geen tijd in smalltalk)
Aan de bovenkant (management) missen ze weer uitleg waarom (terwijl ze dat vaak toch niet begrijpen, maar dan kunnen ze interessant doen).

Dus sugarcoaten en veel volzinnen gebruiken brengt je vaak het verste... Je moet het alleen willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:35

loewie1984

music addict! pizza monster!!

TTMJ! schreef op dinsdag 12 juli 2022 @ 19:40:
Hi allemaal,

Is er een website of blog ofzo met allemaal standaard uitdrukkingen en copy paste zinnetjes voor mailtjes? Ja dit is een serieus topic. Ik zie veel van dit soort dingen langskomen voor de Engelse corporate cultuur maar als ik naar Nederlandse sites zoek kom ik alleen maar geklaag tegen.
Ik merk dat veel sneller mail door gewoon standaard zinnen te gebruiken of formuleringen die ik al eerder heb gebruikt. Anders ben ik veel te veel met de manier waarop bezig ipv wat er moet gebeuren of gezegd moet worden.
Je kunt je eigen afkortingen definiëren in outlook, zodra je ze typt komt er de tekst te staan die je graag wilt dat er komt staan.

Voorbeeld: "ihjmgekot", "ik heb je mail gelezen en kom er op terug".

Ik weet even niet zo 1,2,3 hoe de functie heet maar het is mogelijk, als dat is wat je bedoeld.

discogs

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:25
Bender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Ik geef aan waar het om gaat en werk graag met bulletpoints welke acties er moeten gebeuren.
Aan de onderkant vinden ze me te hard, want ik sugercoat het niet ik geef gewoon aan wat er moet gebeuren (ik heb ook geen tijd in smalltalk)
Aan de bovenkant (management) missen ze weer uitleg waarom (terwijl ze dat vaak toch niet begrijpen, maar dan kunnen ze interessant doen).

Dus sugarcoaten en veel volzinnen gebruiken brengt je vaak het verste... Je moet het alleen willen.
Oh man... tell me something.

Ook ik ben van duidelijke to-the-point communicatie... geen gelul eromheen, gewoon doorgeven wat er moet gebeuren en wat er verwacht wordt etc. De meesten kunnen het waarderen, maar sommige collega's vatten dit dan op als onvriendelijk, nemen het persoonlijk etc.

Ik heb juist het omgekeerde, als iemand altijd maar heel wollig is en overal overdreven voor bedankt en complimenten geeft wanneer je gewoon je werkt doet, dan krijg ik de ongemakkelijk kriebels want het is niet gemeend, ze willen daarmee gewoon dat je doet wat ze vragen... oftewel gewoon mijn werk doen en mijn salaris is daar al het bedankje voor.

Uiteraard als iemand of ik echt een keer zijn best heeft gedaan, extra dingen heeft opgepakt of iemand uit de brand geholpen en dat soort zaken, dat zijn de juiste momenten voor bedankjes en complimenten. Maar AJB niet te pas en te onpas, dat doet enorme afbreuk aan de waarde van een bedankje/compliment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:38
MicGlou schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:58:
[...]

Oh man... tell me something.

Ook ik ben van duidelijke to-the-point communicatie... geen gelul eromheen, gewoon doorgeven wat er moet gebeuren en wat er verwacht wordt etc. De meesten kunnen het waarderen, maar sommige collega's vatten dit dan op als onvriendelijk, nemen het persoonlijk etc.

Ik heb juist het omgekeerde, als iemand altijd maar heel wollig is en overal overdreven voor bedankt en complimenten geeft wanneer je gewoon je werkt doet, dan krijg ik de ongemakkelijk kriebels want het is niet gemeend, ze willen daarmee gewoon dat je doet wat ze vragen... oftewel gewoon mijn werk doen en mijn salaris is daar al het bedankje voor.

Uiteraard als iemand of ik echt een keer zijn best heeft gedaan, extra dingen heeft opgepakt of iemand uit de brand geholpen en dat soort zaken, dat zijn de juiste momenten voor bedankjes en complimenten. Maar AJB niet te pas en te onpas, dat doet enorme afbreuk aan de waarde van een bedankje/compliment.
Thanks @MicGlou for your amazing post, your efforts are truly appreciated :D

Bij sommige culturen heb je dit nou eenmaal, kwestie van aanpassen/accepteren en leren mee omgaan. Als Grunneger kan ik bijvoorbeeld super kort en direct zijn maar ik weet wel hoe ik moet communiceren afhankelijk van de situatie.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18:25
Bossie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:28:
[...]

Thanks @MicGlou for your amazing post, your efforts are truly appreciated :D

Bij sommige culturen heb je dit nou eenmaal, kwestie van aanpassen/accepteren en leren mee omgaan. Als Grunneger kan ik bijvoorbeeld super kort en direct zijn maar ik weet wel hoe ik moet communiceren afhankelijk van de situatie.
d:)b _O-

Owww, ik weet mij ook wel aan te passen waar nodig... maar ga mij niet anders voordoen dan ik ben en ben niet gevoelig voor krokodillentranen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
MicGlou schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 13:35:
[...]

d:)b _O-

Owww, ik weet mij ook wel aan te passen waar nodig... maar ga mij niet anders voordoen dan ik ben en ben niet gevoelig voor krokodillentranen etc.
Het geeft mij wel altijd z’n “doe es normaal” gevoel.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unifi
  • Registratie: September 2021
  • Niet online
loewie1984 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Je kunt je eigen afkortingen definiëren in outlook, zodra je ze typt komt er de tekst te staan die je graag wilt dat er komt staan.

Ik weet even niet zo 1,2,3 hoe de functie heet maar het is mogelijk, als dat is wat je bedoeld.
Ik gebruik een text-expander tooltje, werkt als een speer voor dat soort zinnetjes.

(.vr) Kan je zo verder?

(.vg) Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 02-04 15:36
Voor mn gevoel is dit in Nederland minder gemeengoed dan in het buitenland, zeker Engelsen kunnen er wat van. Dat zijn echt de koningen in "veel praten, niks zeggen". Ik ben niet van die wollige verhalen met een hoop geslijm want het kost mij meer tijd om op te stellen, en het kost de ander meer tijd om te lezen. Gewoon lekker to the point, "Ik heb met die en die gesproken, volgende week komt er een update waar feature X in zit, zou jij hem maandagmiddag willen bellen op 06-xxx om de configuratie te doen?" Control-enter en het mailtje is weg.

Bij collega's die ik wat beter ken kan je ook wat informeler worden. Ik maak bijvoorbeeld rapportages die een forecast doen op basis van gegevens uit het verleden. Ik noem dat "de glazen bol" omdat het hooguit een indicatie geeft welke kant we op gaan. In mailtjes schrijf ik dan ook rustig "ik heb in mn glazen bol gekeken en als de groei zo doorgaat zijn we in november door alle licenties heen". Het hoeft allemaal niet zo officieel, het is het koningshuis niet.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Maar, TS, noem eens een concreet voorbeeld in welke situatie je naar welke personen mailt, en welke delen van de mail je zou laten willen genereren?

Ik denk dat wij in Nederland een beetje te bot zijn om ons ook maar iets van die volstrekt nutteloze sugarcoating aan te trekken, laat staan om dat zelf naar anderen te sturen.

Net als "We value your privacy" boven een cookiepopup. Steek die leugen waar de zon niet schijnt, het enige dat je waardeert is je bankrekening. Het is gewoon een slap excuus om menselijk over te komen, maar slaat daardoor juist bij de nuchtere Hollander volledig de plank mis.

Mensen hier haten boilerplate en houden van efficiëntie. Voor mij geen vijf regels aan copypaste waarin staat "We zijn ontzettend blij met uw bericht en gaan nu heel veel letters tikken om ons antwoord, dat op 'nee' neerkomt, te verbloemen met wollige taal zodat de mail niet zo leeg lijkt".

Uiteraard is dit mijn (niet in "corporate" werkzame Zuid-Hollander) persoonlijke mening.

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 13-07-2022 18:14 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bender schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:48:
[...]

Iedereen zijn ding natuurlijk, maar ik antwoord altijd lekker kort, dat is hoe ik ben.
Uitleg en sugarcoaten kan ook heel kort.

En reageren met een mail, dat ik een mail gelezen heb en er op terugkom zal ik al helemaal nooit doen. Kost beiden tijd en schieten we beiden niks mee op.

Toppunt was een keer een discussie omdat ik geen ‘beste’ voor zijn naam zette in elke mail. Vanaf dat moment dus nooit meer iets voor zijn naam gezet. Het aantal mailtjes wat ik van hem kreeg werd ook drastisch minder.

[ Voor 10% gewijzigd door Ernemmer op 13-07-2022 15:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:44

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Effectief schriftelijk communiceren is voor een hoop mensen lastig.
Bij engineers zie ik regelmatig de neiging om hele epistels te schrijven met motivatie, aanleiding etc en dan pas tot de kern te komen. Dat kan gelukkig ook anders :)
Kijk maar eens naar Pyramid princple cq Minto principle: https://www.saleshacker.com/pitch-ideas-pyramid-principle/

Werkt als een trein :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
The Eagle schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 15:55:
Effectief schriftelijk communiceren is voor een hoop mensen lastig.
Ze doen 't ook met opzet hoor. Vooral bij de (semi)overheid zie je dat ze elkaar allemaal napraten. Je moet toch wat als je verder niet zo veel toevoegt. Opzettelijke dikdoenerij van mensen die niet snappen dat het zo doorzichtig is als de pest.

https://niels.nu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
loewie1984 schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 12:54:
[...]

Mbt het genoemde voorbeeld, dan stuur je toch juist geen mail ?
Dit soort oneliners zijn prima om juist even een reply via teams te doen ipv nog meer email te genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Bossie schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 18:35:
[...]

Mbt het genoemde voorbeeld, dan stuur je toch juist geen mail ?
Dit soort oneliners zijn prima om juist even een reply via teams te doen ipv nog meer email te genereren.
Ambtenaren.

Er moet bevestigd worden dat de mail ontvangen is, zodat de verzender weet dat 'ie niet is kwijtgeraakt bij de post en bij het juiste adres is bezorgd, en soms ook dat het bericht voor een bepaalde deadline is ontvangen.

Ik kan het me anders niet voorstellen, tenzij de verzender zo'n persoon is die na een uur "En?" erachteraan mailt.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
CodeCaster schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:08:
[...]

Ik kan het me anders niet voorstellen, tenzij de verzender zo'n persoon is die na een uur "En?" erachteraan mailt.
Oh dan krijg je van mij al helemaal geen snelle reactie en gaat ie onderop de stapel...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
SmurfLink schreef op woensdag 13 juli 2022 @ 19:41:
[...]

Oh dan krijg je van mij al helemaal geen snelle reactie en gaat ie onderop de stapel...
Yup, sowieso als het snel moet dan gaat het niet via mail.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• screamhouse
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:01

Ik heb gewoon standaard antwoorden geformuleerd onder quick steps, ik ram op de button en het antwoord is verstuurd :)
Pagina: 1